Kuopion paikallisliikenne

Olen ymmärtänyt, että noissa olisi 35 kiinteää matkustajaistuinta eli arvatenkin niiden lisäksi 4 klaffi-istuinta ja kuljettaja. Jostain kuvasta olin katsovinani, että noissa olisi tilaa vain kaksille lastenvaunuille, kun useat tilaajat vaativat kolmea lastenvaunupaikkaa. Kuljettajan ja etupyöräkoteloiden välissä noissa taitaa olla joku pömpeli viemässä kaksi istumapaikkaa.
Asia saattaa olla hyvinkin juuri noin, kuljettajankin paikka ilmoitetaan nykyään hyvin usein ajoneuvorekisterin paikkalukuihin. Noilla istumapaikkamäärillä ja ajoneuvon koolla ei enää kovin kummoisesti jää tilaa lastenvaunuille.
 
YLE on tehnyt Kuopion sähköbussien käyttöönotosta jutun verkkosivuilleen. KL:n sähköbussihankintaa tarkastellaan eri näkökulmista.
 
YLE on tehnyt Kuopion sähköbussien käyttöönotosta jutun verkkosivuilleen. KL:n sähköbussihankintaa tarkastellaan eri näkökulmista.

Hyvä artikkeli, harmi vaan että toimittajalle on ilmaistu biodieselautojen määrä väärin ja tuossa on otettu huomioon vain nyt alkaneiden kohteiden 3 ja 4 autot, ja mainittu että vain 40 olisi puhtaita ajoneuvoja. Jokainen 61:stä (+vara-autot) paikkurin autosta kulkee nyt biodieselillä tai sähköllä. Sitten taas mainittu otanta että 80% joukkoliikenteestä Kuopiossa kulkee biodieselillä tai sähköllä sisältänee sen n. 20% Vilkun kilpailuttamia seutuvuoroja, joilla ei biodieselvaatimuksia ole ollut, ja on siten oikein.


Samaan syssyyn pientä päivitystä:

- Kabusit poistuivat eilen ajallaan ajosta
- Eilen oli ennätysmäärä pariin vuoteen Kabuseja ajossa sunnuntaina, vielä syksyllä sunnuntait ajettiin pelkillä VDL:illä mutta nyt KL ajoi 10 Kabusilla
- Tänään sähköbussit siirtyivät melkein kokonaan 16/20/21-kierrolle ja linjalle 7
- Linjalla 82 alkoi tilaajavärivaatimus valituksen takia vuoteen lyhennetyn liikennöintisopimuksen vaihtuessa viisivuotiseen. Liikennöitsijä Savonlinja, tänään ajoi auto #464
- Linjat 71-75 siirtyivät takaisin Matkakeskuksen lähtölaitureihin
- Helsingin yhteydet Kuopioon elpyivät hieman, Soisalon Liikenne aloitti päivittäisen S5-pikavuoroparin sekä yhden Kuopio–Varkaus-linjaparin auton siirtämiseksi Varkauteen
- Kymen Charterline aloitti linjan 90 ajamisen, tänään ajossa oli autot #2 ja #9
- Havaitsin äskettäin Koiviston Auton VDL:t #210 ja #211 Kuopion Liikenteellä
 
Päivitystä Kuopiosta talviaikataulujen alettua:

Ensiksi KL:n uudet kalustohankinnat

#5 ILL-601 (KA #246) Volvo B8RLE 8900LE vm. 2014
#6 ILL-602 (KA #247) Volvo B8RLE 8900LE vm. 2014
#7 ILL-603 (KA #248) Volvo B8RLE 8900LE vm. 2014
#8 ILL-600 (KA #250) Volvo B8RLE 8900LE vm. 2014
#9 ILL-604 (KA #249) Volvo B8RLE 8900LE vm. 2014

#10 RUL-410 Volvo B8RLE 8900LE vm. 2021
#11 RUL-411 Volvo B8RLE 8900LE vm. 2021
#12 RUL-412 Volvo B8RLE 8900LE vm. 2021
#13 RUL-413 Volvo B8RLE 8900LE vm. 2021
#14 RUL-414 Volvo B8RLE 8900LE vm. 2021
#15 RUL-415 Volvo B8RLE 8900LE vm. 2021

#173 TZH-852 (KA #210) VDL LLE-120 vm. 2014
#174 TZH-853 (KA #211) VDL LLE-120 vm. 2014
#175 TZH-854 (KA #212) VDL LLE-120 vm. 2014
#176 TZH-855 (KA #213) VDL LLE-120 vm. 2014

Kaikki ovat Vilkku-väreissä, ja omien havaintojeni mukaan kaikki paitsi #7 ja #176 ovat olleet ajossa.

Suurin määrä telejä linjan koko automäärään nähden on linjoilla 5, 22 ja 29, yksittäisiä telejä muillakin linjoilla.
Sähköbussit ajavat näemmä vakiona edelleen 7 ja 16/20/21-kiertoja, sekä muita talviaikatauluissa mukana olevia lyhyitä kiertoja kuten linjat 9 ja 29.
Kuopion Liikenteen varikolla on edelleen suuri määrä Kabuseja.
Pohjolan Liikenteen ja Vihavaisen Taksin paikkurikalusto on ennallaan, ei muutoksia sitten 2019 syksyn.

Sain myös tällaiset tiedot: Linjalla 4 joka kuuluu eri sopimukseen, kuin mihin telit kilpailutettiin, on tarkoitus ajaa talvella jokin kierto telillä.
Kohteisiin 2 (linjat 4, 8, 14) ja 5 (linjat 2[kesä], 10, 30-40) tullaan suunnitelman mukaan vaatimaan teliautoja seuraavassa kilpailutuksessa.

Seutupuolella ei muuta ihmeempää paitsi Savonlinjan #334 ja #930 Vilkku-värisyys. Ilmeisesti jokin kolmaskin tilaajavärinen korkealattia on teipattu, ehkä #998.
 
Päivitystä syksyyn 2022:

•Kuopion Liikenteelle kaksi autoa lisää, aloittivat liikennöinnin elokuussa:
#1 ILL-607 Volvo B8RLE 6x2 8900LE (ex KA #237)
#2 ILL-608 Volvo B8RLE 6x2 8900LE (ex KA #238)
•Linjalle 5 yksi uusi telikierto tälle aikataulukaudelle ja 6X:n vuoroja tullut yli kaksinkertaisesti lisää.
•Linjasta 2 on tehty nyt puoliksi rengaslinja reittiosuudella Keskusta–Haapaniemi–Savilahti–Niirala–Keskusta.
•Puijonkatu on 1.-16.10. rautatiesillan kohdalta poikki joten moni linja kiertää Maaherrankadun rata-alikululle.
•Ja Kuopion Joukkoliikennelautakunta suunnittelee Vilkun lippujen hintoihin jonkinlaista korotusta.
 
Päivitystä syksyyn 2022:

•Kuopion Liikenteelle kaksi autoa lisää, aloittivat liikennöinnin elokuussa:
#1 ILL-607 Volvo B8RLE 6x2 8900LE (ex KA #237)
#2 ILL-608 Volvo B8RLE 6x2 8900LE (ex KA #238)
•Linjalle 5 yksi uusi telikierto tälle aikataulukaudelle ja 6X:n vuoroja tullut yli kaksinkertaisesti lisää.
•Linjasta 2 on tehty nyt puoliksi rengaslinja reittiosuudella Keskusta–Haapaniemi–Savilahti–Niirala–Keskusta.
•Puijonkatu on 1.-16.10. rautatiesillan kohdalta poikki joten moni linja kiertää Maaherrankadun rata-alikululle.
•Ja Kuopion Joukkoliikennelautakunta suunnittelee Vilkun lippujen hintoihin jonkinlaista korotusta.

Tässä ketjussa on hyviä sanoja:

-Kuopio
-Teli (Volvo ja Scania? Onkos teillä niitä)
-Sähköistyminen

Tänä vuonna saatan viimein lähteä takaisin kotipuoleeni täältä PKS:lta :smile:
 
Viimeksi muokattu:
https://kuopio.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=202389-3

Kaupungin joukkoliikennelautakunta on 27.1.2023 saanut selvityksen Kuopion runkolinjoista, joista ensimmäiset aiotaan toteuttaa kesästä 2026 alkaen.

Aluksi linja 4 saa arkipäiville 10 minuutin vuorovälin, ja alustavasti liitteen kartan mukaan Neulamäen pään kierrosta lyhennetään. Linja 8 jää rinnalle ja linja 2 lakkautettaneen.
Linjoille 5 ja 6 tulee molemmille 15 minuutin vuoroväli (eli yhteinen 7.5 minuutin vuoroväli reittien ollessa melkein sama), alustavana reittimuutoksena vitosen kääntyminen Puijonlaaksossa Taivaanpankontien päässä nykyisen lenkin sijaan.

Seuraava vaihe hamassa tulevaisuudessa olisi suurempi muutos Petosen, Savilahden, keskustan ja Päivärannan välisille linjoille sisältäen runkolinjat 7 ja 20. Tästä suunnitelma löytyy myös linkin takaa pdf-liitteestä.

Samasta suunnitelmasta selviää myös lisätieto, että seuraavassa Siilinjärven linjojen kilpailutuksessa esimerkiksi lentokenttälinjasta 40 luovutaan, ja jäljelle jää lähinnä vahvistettuina linjat 31 ja 35. Lentokenttäliikenne siirtyy pienkalustolla hoidettavaksi lentoaikataulujen mukaisina aikoina (kilpailutetaan toisena pikkubussina linjojen 1 ja 3 sopimukseen v. 2024 alkaen [lautakunnan kokous 11/2022]).

---

Vielä edelliseen viestiin vastauksena: ei ole Scanioita paikallisliikenteessä :D
 
Viimeksi muokattu:
Kuopion Tila-Auto Oy on voittanut ajalle 6/2024–6/2029 Vilkku-liikenteen linjat 1, 3 ja 40. Liikenne tullaan hoitamaan kahdella pikkubussilla, ja tämä tarkoittaa muutoksia erityisesti linjaan 40.

Linjat 1 ja 3 ovat tällä hetkellä Vihavaisen Taksilla ja niitä liikennöidään yhdellä Sprinterillä.

Linja 40 kuuluu tällä hetkellä muiden Siilinjärven linjojen 30-40 kanssa Pohjolan Liikenteelle ja sitä liikennöidään isoilla autoilla kerran tunnissa. Lentokentälle ei liene ollut kauheasti menijöitä ja linja onkin lähinnä palvellut yhtenä lisäyhteytenä Kuopiosta Toivalaan ja Siilinjärvelle. Kyseisen lentokenttälinjan liikennöinti muuttuukin merkittävästi niin kaluston kuin varmaan vuorojen määränkin osalta, ja tällä hetkellä linjalla 40 olevat resurssit lisättäneen muille PL:n linjoille sen sopimuskauden ollessa vielä kesken 2026 asti.

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/85201/notice/135207/overview
 
Suunnitelmat kesällä 2026 liikenteen aloittavista joukkoliikenteen runkolinjoista ovat tarkentuneet. Runkolinjoilla pyritään mahdollistamaan nykyistä aikatauluvapaampi liikkuminen vuorovälejä tihentämällä ja liikennöintiaikoja laajentamalla.

Runkolinjojen reitit tulevat noudattelemaan pääsääntöisesti linjojen 4, 5 ja 6 nykyisiä reittejä. Muutoksia on kuitenkin tulossa Neulamäessä ja Puijonlaaksossa, jossa linjojen 4 ja 5 päissä olevat rengasosuudet tullaan poistamaan. Muutoksilla muun muassa parannetaan vuorojen aikataulussa pysymistä. Männistössä selvitetään vielä, voidaanko linjan 4 Saarijärvi A-alueen reittipisto poistaa nopeuttamistoimena.

Suunnitelmien tueksi on viimeisimpänä tehty infrastruktuuriselvitys, jossa on tarkasteltu reittimuutoksien toteuttamiseksi vaadittavia infratoimenpiteitä. Selvitys ja toimenpiteet on hyväksytty 22.2.2024 joukkoliikennelautakunnassa ja 28.2.2024 kaupunkirakennelautakunnassa.

Asiasta enemmän Vilkun nettisivuilla.
 
Takaisin
Ylös