Kuopion paikallisliikenne

Aika kalpeita busseja tulossa siis Kuopioon, kun mukaan lisätään Pohjolan Liikenteenkin väritys.
 
Kuopion Liikenteen voittamien kaupunkiliikenteen kohteiden linjasto on valmis ja sitä käsitellään ensi viikolla Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa. Esityslista
 
Tuli koettua Kuopion bussiliikenne. Linjan 4 auto tuli Kullervonkatu 20 pysäkille 8 minuuttia ennen lähtöaikaa jä lähti saman tien jatkamaan matkaa. Laadukasta palvelua.
 
Tuli koettua Kuopion bussiliikenne. Linjan 4 auto tuli Kullervonkatu 20 pysäkille 8 minuuttia ennen lähtöaikaa jä lähti saman tien jatkamaan matkaa. Laadukasta palvelua.

Nelonen? Jos auto oli neloslinjalla ja Saarijärvellä, niin silloin kyseinen auto oli eksyksissä. Tuolla Kullervonkatu 20:n pysäkillä (tottelee nimeä Saarijärvi A) pysähtyy linjat 5 ja 10. Neloslinjan lähimmälle pysäkille "Lataajanpolku" on 0,8 kilsan apostolinkyyti.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:36 ----------

Kuopion Liikenteen voittamien kaupunkiliikenteen kohteiden linjasto on valmis ja sitä käsitellään ensi viikolla Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa.

Seiskalinjan (Rauhalahti - Rypysuo) "uusjako" on mielestäni hieman omituinen. Uudella seiskalla ja tulevalla ysillä on molemmilla samat päättärit Rauhalahdessa ja Rypysuolla. Linjat eroavat toisistaan vain siten, että seiska ajaa Savilahden kautta ja ysi Tasavallankadun kautta. Vähemmän linjasekoilua tulisi, jos uusi seiska ajaisi jatkossakin Tasavallankadun kautta ja tuleva ysi Savilahden kautta. Ach so, huomasin juuri, että alkuperäisessä kilpailutuksessa seiskalinjan kaikki vuorot Rauhalahdesta/-een olisi ajettu uutta reittiä pitkin Savilahden kautta. Pitäisiköhän vihjaista joukkoliikennelautakuntaan, että seiska laitettaisiin kulkemaan reittiä Rauhalahti - Särkiniemi - Tasavallankatu - keskusta - Puijonlaakso - Rypysuo ja ysi vastaavasti ... Särkiniemi - Savilahti - keskusta...? Tässä tapauksessa ainoa ero vanhan ja uuden seiskan välillä olisi eri ajoreitti "ohi Puijonlaakson"/Puijonlaaksossa.
 
Vitonen oli kyseessä.

Niin. Linjan päättärihän on kelloniemessä kellolahdentien päässä. Saarijärvellä pyörähtää vaan ja ottaa matkustajat kyytiin/jättää pois jos niitä on. Ei siellä ole tarkotuskaan aikaa tasata missään välissä. 10 pitää päättäriään siellä.
 
Niin. Linjan päättärihän on kelloniemessä kellolahdentien päässä. Saarijärvellä pyörähtää vaan ja ottaa matkustajat kyytiin/jättää pois jos niitä on. Ei siellä ole tarkotuskaan aikaa tasata missään välissä. 10 pitää päättäriään siellä.

Ehkä olen vaan tottunut siihen, että bussit edes yrittävät kulkea aikataulun mukaan.

Eräs bussikuski kerran totesi minulle, että "parempi pari minuuttia myöhässä, kuin minuutti edellä."
 
Ehkä olen vaan tottunut siihen, että bussit edes yrittävät kulkea aikataulun mukaan.

Ilman tarkempia kellonaikoja on paha sanoa oliko bussi etuajassa vai myöhässä. Kävi kuitenkin mielessä, että ehkäpä tulkitsit pysäkillä olleen aikataulun väärin? Ne eivät näytä HSL:n tyyliin pysäkin (arvioitua) ohitusaikaa, vaan lähtöajat päätepysäkiltä tai keskustan ajantasauspysäkiltä. Ei kyllä ole tätä päivää, ettei ohitusaika -aikataulua saada pysäkeille. Ehkäpä näin yritetään saada matkustavaiset käyttämään maksullista aikataulutekstiviestipalvelua, koska monella pysäkillä on kyllä ko palvelun puhelinnumero + pysäkin numero...

Kesäaikataulut eivät tuone suurempia muutoksia viime vuoden kesään verrattuna (pl. linjat 1-3 sekä liikennöitsijämuutos [Kuopion Liikenne -> Pohjolan Liikenne] Siilinjärven linjoilla). Pari huomiota kuitenkin. Puijolle liikennöi Kuopion Liikenne kesäkuussa ma-pe kahdella vuoroparilla linjalla 22. Heinäkuusta linjanumeroksi tulee 10 ja liikennöitsijäksi Linja-Karjala, edelleen kahdella vuoroparilla ma-pe.

Linja-Karjala aloittaa samalla liikennöinnin linjoilla 1-3. Siten bussilla pääsee kesäisin mm. Rönöön monen vuoden tauon jälkeen. Kakkosen lähtöjä Niuvaan 7.35, 8.35, 9.35 sekä 12.40 .. 60 min.. 16.40 edeltää Kuopion Liikenteen linjan 20 lähdöt 5-10 minuuttia aikaisemmin. Niuvantien varsi on lähinnä synkkää havumetsää, joten kaksikymppinen kerää tehokkaasti ne harvat matkustajat tuolla osuudella. Tilanne muuttuu vasta tulevalla talviaikataulukaudella, kun kaksikymppinen siirtyy pois Niuvantieltä. Samanlainen nurinkurisuus on linjalla 3 Rahusenkankaalla. Nelonen poikkeaa vielä heinäkuussa koulujen alkamiseen saakka Rahusenkankaan kääntöpaikalla klo x.22 ja kolmosen lähtöaika sieltä on 8 minuuttia myöhemmin. Tosin kolmosen reitillä on enemmän asutusta/työpaikkoja kuin kakkosen Niuvan lenkillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ilman tarkempia kellonaikoja on paha sanoa oliko bussi etuajassa vai myöhässä. Kävi kuitenkin mielessä, että ehkäpä tulkitsit pysäkillä olleen aikataulun väärin? Ne eivät näytä HSL:n tyyliin pysäkin (arvioitua) ohitusaikaa, vaan lähtöajat päätepysäkiltä tai keskustan ajantasauspysäkiltä. Ei kyllä ole tätä päivää, ettei ohitusaika -aikataulua saada pysäkeille.

HSL:n Facebook-sivulla on jatkuvasti palautteita siitä että bussi olisi ajanut etuajassa ohi pysäkistä. Näin ei ole vaan pysäkkiaikataulussa on ollut minuutin tarkkuudella arvioitu ohitusaika, jota sitten matkustajat ovat lukeneet "kuin piru raamattua". Ja kun bussi meneekin aikaisemmin ohi pysäkistä kuin mitä arvioitu aika, on matkustaja jäänyt kyydistä. Ehkäpä fiksumpaa olisi merkitä lähtöaika päätepysäkiltä aikatauluun ja alle "arvioitu ajoaika päätepysäkiltä pysäkille z x-y minuuttia".
 
Se on oikeastaan ihan sama, miten sen pysäkillä olevan aikataulun laittaa. Aina kuitenkin joku sen väärin tulkitsee, ja valittaa yleisönosastoja myöden. Esim. sanan "ARVIOITU" käsittäminen voi olla lähes toivottoman vaikeaa. Ja se, että kuljettaja ei voi tietää satojen pysäkkien arvioituja aikoja yhtään mistään. Tavallaan päättäriltä oleva lähtöaika on selkeämpi tapa, mutta ei tietenkään kerro satunnaiskäyttäjälle juurikaan mitään.
 
Miksei pysäkkiaikataulun kellonajat ole sellaisia, että silloin pysäkille saapumalla bussi ei taatusti ole kaahannut siitä ohi? Onko palvelulupausten tarjoaminen maksaville asiakkaille liian vaikeaa täkäläiselle hyväntekeväisyysjoukkoliikenteelle?
 
Wienissä näin raitiovaunuissa ja busseissa kuljettajilla pienen laskurin, joka kertoi minuutteina kuinka paljon linja oli myöhässä tai etuajassa aikataulusta, ihan reaaliaikaisesti. Ainahan kuljettaja ei voi tehdä paljoakaan asialle varsinkin kun ollaan myöhässä, mutta tuollaisen laskurin avulla voi ainakin välttää reippaasti etuajassa kulkemisen.

Sitä paitsi, kun pysäkkien ohitusajoista edes yritetään pitää kiinni, saadaan myös palautetta (esimerkiksi järjestelmältä automaattisesti) siitä, kuinka realistisia aikataulut ovat, jolloin niitä pystytään säätämään paremmin todellisuutta vastaaviksi. Olettaisin, että suurin osa ohitusaikatauluarvioista on tehty kertaalleen tietokoneohjelmalla ja sen jälkeen niihin ei ole lainkaan koskettu.
 
Takaisin
Ylös