Havaintoja ja muuta asiaa Porin paikallis- ja lähiliikenteestä 2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,569
To 23.2.2006
PoLi #7/66 (Lahti Scala), en ole aiemmin Scaloja 60-sarjan linjoilla bongannut, saatikka juuri muitakaan matalia. Matalista puheenollen, mersut ovat loistaneet poissaolollaan viikon 8 aikana (tosin postauksen jälkeen #39 bongattu vähäraumalla).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: Havaintoja Pori paikallis- ja lähiliikenteestä 2006

killerpop sanoi:
PoLi #7/66 (Lahti Scala), en ole aiemmin Scaloja 60-sarjan linjoilla bongannut, saatikka juuri muitakaan matalia.
Enpä ole minäkään bongannut Scalaa vielä kertaakaan Noormarkun - Ahlaisten suunnan linjoilla.
Linja 66 on eräänlainen ruuhkalinja, jolla ei varmaan ole "omia" autoja, vaan lähdöt on kytketty tavalla tai toisella muiden linjojen ajosarjoihin. Näköjään myös Scala-sarjaan, ainakin killerpopin havaitsemassa tapauksessa.
 
Havaintojen sijaan suhteellisen tuoretta asiaa Porin paikallisliikenteestä.

- Porin Linjat Oy:lle odotettavissa kaksi uutta Scalaa. En pitäisi ihmeenä, jos autot olisivat valmiina jo kesään mennessä, vaikkakin kaupungin valtuuston pöytäkirjassa puhutaan loppuvuodesta 2006

- Hautamäen liikenne lisääntyy - asia lyötiin lukkoon kaupunginhallituksen kokouksessa 10.4.2006. Kyse on ostoliikenteestä 1.6.2006 - 31.5.2009 välisenä aikana ja Hautamäki voitti halvimmalla tarjouksella linjan 7. Lisää tietoa pöytäkirjassa.
Sinänsä linjan 7 Isojoenrannan seutu on tuttua jo aiemmin, kulkeehan yksi Pori-Lavia vakiovuoro täydentäen linjan 7 liikennetarvetta nykyisinkin Ruosniemen aseman kautta. Kalustoksi on tulossa muutama Carrus City M Vantaalta vuosikertaa 1994, toiseksi autoksi odotetaan #113:a, joka on tällä hetkellä Lakalaivan varikolla.

- Yhtenä suurimpana yllätyksenä voitaneen pitää Porin Linjat Oy:n (ja Ruosniemen Linja-auto Oy:n) hakemusta ostoliikenteen palauttamista linjaliikenteeksi ja heilurilinjojen aikataulumuutoksia. Vaikkakaan linjalla 12 ei heiluriperiaate toteudu, aitotaan Pormestarinluoto - Kauppatori -välille 11 vuoroparia lisää, joka on hyvin toivottu lisä kerrostalolähiöön liikennöivälle linjalle.
Mainittakoon, että aiemmin Pormestarinluotoon liikennöi linja 50 vartin välein ja sitä täydensi Lyttylän linja 60. Rajujen supistustoimien jälkeen Pormestarinluodon linjasta tehtiin heiluri keskussairaalalle, mutta käytännössä se on sitä vain arkisin.

- www.matka.fi -palvelu löytää jo jokusen Porin paikallislinjan: ainakin linjat 2, 7, 10, 11 ja 12 ovat mukana... 60-sarjan linjoista ainakin 60, 65 ja 66
 
Ei vielä havaittu Porissa, mutta Tampereen kautta läpikulkumatkalla on Connex #114, joka menee auton #113 kaveriksi Poriin.
 

Liitetiedostot

  • IMG_9412.JPG
    IMG_9412.JPG
    55.2 KB · Lukukerrat: 607
Viimeksi muokattu:
5.6. tuli voimaan myös Porissa kesäaikataulut.

Yhtenä suurena uudistuksena on, että linjat 10 ja 11 Väinölän päässä korvaa linja 3K. Samalla se korvaa myös runkokolmosen soveltuvin osin.

Liikennöitsijöitä vaihtui, linjaa 60 alkoi hoitamaan Lyttylän Liikenne koko kesän ajan ja kouluvuoden aikana lauantaisin. Kalustona näytti olevan MB-paku #9. Connex:lle siiryi linja 7, jota ensimmäisenä päivänä ajettiin Makholmaan (ja Viasvedelle) #301:lla ja Isojoenrantaan MB-pakulla. 6.6. linjalle olisi alustavien tietojen mukaan tulossa kauan odotettu #113.

Porin Linjat tarjosi mielenkiintoisia kalustosijoituksia. Pääasiassa linjaa 2 ja 12:n keskussairaalan päätä ajoi #44. Vilahtipa Ajokki City #49 Koivulan suuntaan, linjasta ei havaintoa. Mersuista ajossa oli #39. Scaloista #8 tuli bongattua ainakin linjalla 32.

Uudelleenkorituksia oli sankoin joukoin liikkeellä, havaittu ainakin #2, #6, #18 Carrus Cityista, Ikaruksia edusti ainakin #26 ja #31.

Kesän kunniaksi on painettu myös ohkanen aikataulukirja, jota saa ainakin palvelupiste Höövelistä.
 
Viimeksi muokattu:
Ohhoh, Killerin kuvissa on pakubussi näkyvissä-lienee kuitenkin vain tilapäinen
linjauksesta poikkeaminen....;) ;)
 
Ozzy sanoi:
Ohhoh, Killerin kuvissa on pakubussi näkyvissä-lienee kuitenkin vain tilapäinen
linjauksesta poikkeaminen....;) ;)
Poikkeus tosiaan, ei tuu toistumaan ;)

Ja asiaan, 6.6.2006 liikenteeseen lupailin alustavasti Connex:n autoa #113 ja se näyttää tältä

Eilisen havainnoista unohtu mainita, että Porin Linjat ajelee edelleen tällä MAN-esittelyautolla KLF-376, silloin ainakin palvelulinjaa P1. Tänään havainto pikku-Ikaruksesta E91, ja mitä ilmeisemmin samalla pali-linjalla.
 
killerpop sanoi:
Ja asiaan, 6.6.2006 liikenteeseen lupailin alustavasti Connex:n autoa #113 ja se näyttää tältä
Näköjään... Mutta hienoa, että Porin sisäinen linja 7 on liitetty Helsingin sisäisen tariffin piiriin, kuten keulakilpi kertoo! ;) Lomareissulla ei tarvitse erikseen hankkia Porin turistilippua... :D
 
Tänään 9.6 aamulla tämä 113 kolhaisi PoLi #45 josta hajosi kuljettajan puoleinen peili ja tuulilasi
 
Ozzy sanoi:
Ohhoh, Killerin kuvissa on pakubussi näkyvissä-lienee kuitenkin vain tilapäinen
linjauksesta poikkeaminen....;) ;)

Perinteisestä "pakulinjasta" ilmeisesti voidaan poiketa, mutta vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että liikennöitsijänä on Veolia...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Rattivaunu sanoi:
Näköjään... Mutta hienoa, että Porin sisäinen linja 7 on liitetty Helsingin sisäisen tariffin piiriin, kuten keulakilpi kertoo! ;) Lomareissulla ei tarvitse erikseen hankkia Porin turistilippua... :D
Onpas 113 saanut melkoisen Panda -lookin, kun "silmänympärykset" ovat noin mustia.

Muistapa Rattivaunu se, että kyllähän YTV -aluekin liitettiin monin tavoin HT -alueeseen elokuussa 1998. Onko tämä nyt sitten sitä globalisaatiota, kun tariffialueet vain laajenevat...;)
 
SD202 sanoi:
Onpas 113 saanut melkoisen Panda -lookin, kun "silmänympärykset" ovat noin mustia.
Tulee etäisesti mieleen joku Ajokki 5300, kovin tuolla saadaan modernikin auto vanhahtavaksi. Lähetinkin terveiset kesäkuussa, et #114 ei saisi samanlaista mustaa aluetta keulaansa. Saapi nähdä pian, millaisena se tulee liikenteeseen.
 
Jazzien aikaan perjantaina 21.7. näkyi muun muassa linjalla 12 jopa kaksi korkealattiaista autoa, Ajokki City #50 ja Ikarus Scania #26.

Non-Stop lisäliikenne Kauppatori-Isomäki hoidettiin pääasiassa kolmen MB:n voimin. Linjalla 42 saattoi nähdä oikeastaan mitä vaan, jopa Kutter Decan.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös