Oulun paikallisliikenne

Ei taida koskilinjoilla olla itsellään noin paljoa autoja laittaa linjalle, saati onko koko konsernilla edes, kuin noille linjoille jotka koskilinjoille tulevat? Vaaditaankohan noille väliaikaissopimuksille vastaavia autoja kuin alkuperäisessä sopimuksessa oli?
 
Ei taida koskilinjoilla olla itsellään noin paljoa autoja laittaa linjalle, saati onko koko konsernilla edes, kuin noille linjoille jotka koskilinjoille tulevat? Vaaditaankohan noille väliaikaissopimuksille vastaavia autoja kuin alkuperäisessä sopimuksessa oli?
Monimutkainen kysymys. Ensin tulee kyllä mieleen että konkurssipesästä saanee joitakin autoja edullisesti jos niistä jotkut kamppeet kelpaavat. Ne suburbanit lienee leasing-autoja(?) joten palautunevat siinä tapauksessa omistajalle(?).
Koivistokonsernilta löytynee varmasti jonkin verran autoja repäistäväksi oulua varten. Lahdesta jää yli kalustoa heinäkuun alusta ja ojankoon on tulossa uutta vanhojen ja väliaikaiskaluston tilalle. Pienemmillä firmoilla sen sijaan ei taida olla samalla tavalla valmiuksia tällä aikataululla.
 
Varmaankaan kaupunki ei väliaikaissopimuksia solmi yksipuolisella julistuksella. Eli kaikki liikennöitsijät, jotka sopimuksen ovat tehneet, uskovat kaluston löytävänsä.

OTP:n kohdalla ymmärrän, että jos jatkuvasti toimitaan sopimusten vastaisesti, eikä tilanne näytä korjaantuvan, on kaupungin reagoitava asiaan. Matkustajana omat kokemukset OTP:stä ovat olleet ihan myönteisiä. Bussi ei ole jäänyt tulematta, kalusto on ollut laadukasta ja siistiä, ja palvelukin ihan hyvää. Siinä mielessä asioiden ajautuminen tähän pisteeseen on aika harmillista. Monet ovat varmaan yhtiössä tehneet työnsä hyvin. Liekö perussyynä sitten, että on tehty alihintaisia tarjouksia, eikä ole varaa korjata puutteita. Ehkä myös johtoportaasta löytyy sen verran änkyryyttä, ettei haluta kaupungin määräilyyn alistua?
 
Ylen haastattelema OTP:n toimitusjohtaja kertoo, että käytännössä sopimuksen irtisanominen tarkoittaa, että Oulun Taksipalvelut oy joutuu hakeutumaan konkurssiin.

Eli kaikki liikennöitsijät, jotka sopimuksen ovat tehneet, uskovat kaluston löytävänsä.
Sopivaa käytettyä kalustoahan voi ostaa, jos kalustovaatimukset eivät ole kovia (ja väliaikaisissa sopimuksissa tuskin ovat).
 
Ylen haastattelema OTP:n toimitusjohtaja kertoo, että käytännössä sopimuksen irtisanominen tarkoittaa, että Oulun Taksipalvelut oy joutuu hakeutumaan konkurssiin.

Konkurssihakemus on jätetty tänään Pohjois-Savon käräjäoikeuteen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaikkei varsinaisesti ole osa joukkoliikennettä, Potnapekkakin kesäisin oli tosiaan OTP:n operoima. Liekköhän Koskilinjat ottaa katujunan takaisin itselleen liikennöitäväksi.
 
Vaikkei varsinaisesti ole osa joukkoliikennettä, Potnapekkakin kesäisin oli tosiaan OTP:n operoima. Liekköhän Koskilinjat ottaa katujunan takaisin itselleen liikennöitäväksi.

Myös Sightseeing bussi Kaarle kaiketi oli myöskin OTP:n operoima.
 
Jos pesähhoitaja, leasing sopimuksen omistaja ja uusi toimija pääsevät sopimukseen, niin leasing autot voidaan siirtää hyvinkin nopeasti uuden toimijan käyttöön.
 
Jos pesähhoitaja, leasing sopimuksen omistaja ja uusi toimija pääsevät sopimukseen, niin leasing autot voidaan siirtää hyvinkin nopeasti uuden toimijan käyttöön.
Varmastikin näin. Mutta kysymys kuuluukin että miltä osin nuo autot kelpaa, kun iso osa niistä on tilaajan mielestä väärän kokoisia. Toisaalta muihin kohteisiin ne tietty kelpaisivat.
No, odotellaan rauhassa mitä tapahtuu.
 
Varmastikin näin. Mutta kysymys kuuluukin että miltä osin nuo autot kelpaa, kun iso osa niistä on tilaajan mielestä väärän kokoisia. Toisaalta muihin kohteisiin ne tietty kelpaisivat.
No, odotellaan rauhassa mitä tapahtuu.

Toisaalta jos tilaajalla on kaksi viikkoa aikaa järjestää korvaava liikenne niin ei varmaankaan ihmeellisiä kalustovaatimuksia pysty esittämään. Facebook-ryhmässä oli jo kuva Porvoosta ouluun siirretystä kabusista.
 
Toisaalta jos tilaajalla on kaksi viikkoa aikaa järjestää korvaava liikenne niin ei varmaankaan ihmeellisiä kalustovaatimuksia pysty esittämään. Facebook-ryhmässä oli jo kuva Porvoosta ouluun siirretystä kabusista.

Jos kaupunki onkin jollain tavalla OTP:n kaluston puutteelliseksi todennut, niin taitaa tosiaan olla, että ainakin lyhyellä tähtäimellä kalusto on huononemassa. Oulun asema Suomen Kabus-pääkaupunkina sen kun vahvistuu. Eikö niitä nyt voisi viedä... ööhhh... vaikka Tampereelle. :p
 
https://www.oulunjoukkoliikenne.fi/...col_id=column-3&p_p_col_pos=2&p_p_col_count=4

Väliaikaiset sopimukset käynnistyvät jo 6.7. Näin nopealla aikataululla kaluston saaminen ei olekaan ihan helppoa, ei ainakaan muille kuin koivistokonsernille.

Kesäaikataulut voinee olla pieni helpotus kaluston suhteen. Jos minkä tahansa väriset kelpaa nyt niin tosiaan koivistolta luulis löytyvän väliaikaisautoja muista yksiköistä sekä toki ne mahdolliset kesätauolla olevat myös oman tallin perältä. Pienempien pitänee ryhtyä kiireellisiin toimiin saadakseen liikenteen käyntiin jossei autoja ole heti tarpeeksi.
 
Takaisin
Ylös