Oulun paikallisliikenne

No onhan se hieman nolo juttu jos todetaan että OTP on hinnoitellut tarjouksensa noiden lyhyempien autojen mukaan kun olisi pitänyt teliautoja hankkia. Voi olla niin että koko kilpailun tulos olisi ollut erilainen jos tarjottu hinta olisi laskettu 26:n teliauton mukaan.
Saapa nähdä miten ja missä tätä asiaa vielä joudutaan tarkastelemaan. Kun eihän se pitäisi näin mennä jos tilaaja on isompia yksiköitä halunnut.
 
Kesäkuussa 2021 päättyvän kohteen 9 uutta sopimusta ollaan kilpailuttamassa jo hyvissä ajoin. Kohde kasvaa niin, että siihen kuuluu myös nykyinen kohde 13. Kilpailutus alkoi tänään.

Kohteen linjat ovat 36, 38, 38A, 38AB, 38AM, 38B, 38BJL, 38JL ja 38Y. Yhteensä liikenteessä on 6 matalalattiabussia. Vakioautojen vaaditaan käyttävän polttoaineenaan uusiutuvaa biodieseliä.

Sopimuskausi on 07.06.2021 - 31.05.2026.

OTP voitti tämän kohteen.
 
No onhan se hieman nolo juttu jos todetaan että OTP on hinnoitellut tarjouksensa noiden lyhyempien autojen mukaan kun olisi pitänyt teliautoja hankkia. Voi olla niin että koko kilpailun tulos olisi ollut erilainen jos tarjottu hinta olisi laskettu 26:n teliauton mukaan.
Saapa nähdä miten ja missä tätä asiaa vielä joudutaan tarkastelemaan. Kun eihän se pitäisi näin mennä jos tilaaja on isompia yksiköitä halunnut.

Tai sitten tilaaja ei ole tarjouspyynnössään riittävän selkeästi maininnut, että autojen pitää olla 3-akselisia. Kalustovaatimuksena 47 paikkaa, joista 4 klaffeja kuulostaa vähän siltä, että on kopioitu esim. HSL:n C-tyypin (teli) auto, mutta klaffipenkkien kanssa on mennyt säädöksi. ”HSL:n teli” on 47+3/4 riippuen klaffipenkkien sijoittelusta.
 
Tässä lainausta tuosta Kalevan uutisesta: "Käytännössä kyse on autojen koosta: matalalattiabusseissa on vaatimuksena 39 istuinta ja nyt kiistanalaisissa isommissa busseissa 47. Ongelma koskee 26 autoa. Akselimäärä ei ole ollut itseisarvo kilpailutuksessa." ja "– Selvitämme nyt kaluston valmistajalta, miten tulkitaan vapaa tila, sillä se voidaan mitata eri tavoilla, Oulun joukkoliikennepäällikkö Edwin 't Lam kertoo."

Eli onko nyt ongelmana, että penkit ovat liian tiiviisti vai liittyykö tuo "vapaa tila" jotenkin seisomapaikkoihin?
 
Tuon kilpailutuksen vaatimuksissa vapaata pituussuuntaista tilaa vaadittiin kahdelta eri tekijältä, istumapaikoilta (vähintään 710 mm, kuitenkin neljällä paikalla riittää 680 mm) ja lastenvaunutilalta (vähintään 2000 mm).
 
Tai sitten tilaaja ei ole tarjouspyynnössään riittävän selkeästi maininnut, että autojen pitää olla 3-akselisia. Kalustovaatimuksena 47 paikkaa, joista 4 klaffeja kuulostaa vähän siltä, että on kopioitu esim. HSL:n C-tyypin (teli) auto, mutta klaffipenkkien kanssa on mennyt säädöksi. ”HSL:n teli” on 47+3/4 riippuen klaffipenkkien sijoittelusta.

Onko tuossa nyt OTP ajatellut asian niin että 43+4 klaffia riittää. Jos tarjouspyynnössä on vain vaadittu 47 paikkaa mutta ei sen tarkemmin ole määritelty minkälaisia istuinten pitää olla.
 
Jos tarjouspyynnössä on vain vaadittu 47 paikkaa mutta ei sen tarkemmin ole määritelty minkälaisia istuinten pitää olla.
Onhan ne määritelty: "Vähintään 47, joista korkeintaan 4 klaffi-istuinta; matalalattiaosassa vähintään 14 istumapaikkaa".
 
OTP voitti tämän kohteen.

Tämän seurauksena Oulun seudun markkinajohtajuus siirtyy ensi kesänä Koskilinjoilta OTP:lle. Oulusta tulee ainakin toistaiseksi ainoa keskisuuri tai suuri kaupunki, jossa Koiviston Auto -yhtymä oli markkinajohtaja ennen 1.7.2014, ja nyt menettää ykköspaikkansa.
 
Saa nähdä joudutaanko kilpailuttamaan koko rönkkä uudestaan, vai miten asiassa edetään. Sopimustakaan ei oikein voida heti purkaa jos nyt päätetään, että autot eivät täytäkkään tilausvaatimuksia, koska kellään ei ole riittävästi tilausvaatimuksia täyttävää kalustoa liikennöimään näitä runkolinjoja joita ongelma nyt koskee.
 
Paljonko näitä telejä vaadittiin ja paljonko 2-akselisia? Itse olen ymmärtänyt, että telien toimitus on myöhässä, mutta niitä pystytään korvaamaan pätkillä kesäliikenteessä, kun liikennettä on talvikautta vähemmän. Tilaajalle tästä olisi tietenkin pitänyt ilmoittaa.
 
Paljonko näitä telejä vaadittiin ja paljonko 2-akselisia? Itse olen ymmärtänyt, että telien toimitus on myöhässä, mutta niitä pystytään korvaamaan pätkillä kesäliikenteessä, kun liikennettä on talvikautta vähemmän. Tilaajalle tästä olisi tietenkin pitänyt ilmoittaa.
26 teliä ja 10 2-akselista vaadittiin.
 
No sitten telejä on kyllä tilattu liian vähän (jos ollenkaan). Itsekin näin viime viikolla 2-akselisia Subeja ajossa selvästi enemmän kuin kymmenen.
 
Olen seurannut asiaa vain tästä viestiketjusta. Tästä on syntynyt seuraava käsitys: Ne mainitut 26 "isoa" autoa edellytettiin vähintään 47-paikkaisina (istumapaikat) ja siitä määrästä enintään neljä (4) saa olla läppäistuimia. Lisäksi vaadittiin jotain sisätilaratkaisujen osalta liittyen istuintiheyteen ja muihin tilaratkaisuihin. Käytännössä näitä kaikkia ominaisuuksia on jokseenkin mahdoton toteuttaa 13-metrisellä autolla. Ilmeisesti liikenteenharjoittaja sitten teki sellaisen kalustovalinnan, jossa vain istumapaikkojen lukumäärä täyttää ehdot, mutta muut sisätilaratkaisut eivät (koskien näitä mainittuja 26 autoa)?
 
Olen seurannut asiaa vain tästä viestiketjusta. Tästä on syntynyt seuraava käsitys: Ne mainitut 26 "isoa" autoa edellytettiin vähintään 47-paikkaisina (istumapaikat) ja siitä määrästä enintään neljä (4) saa olla läppäistuimia. Lisäksi vaadittiin jotain sisätilaratkaisujen osalta liittyen istuintiheyteen ja muihin tilaratkaisuihin. Käytännössä näitä kaikkia ominaisuuksia on jokseenkin mahdoton toteuttaa 13-metrisellä autolla. Ilmeisesti liikenteenharjoittaja sitten teki sellaisen kalustovalinnan, jossa vain istumapaikkojen lukumäärä täyttää ehdot, mutta muut sisätilaratkaisut eivät (koskien näitä mainittuja 26 autoa)?

Jep juurikin näin, Kalevan artikkelissa puhuttiinkin juuri, että selvittävät kalustovalmistajalta miten tulkitaan vapaa tila linja-autoissa.
 
Jep juurikin näin, Kalevan artikkelissa puhuttiinkin juuri, että selvittävät kalustovalmistajalta miten tulkitaan vapaa tila linja-autoissa.
Tämä taas viittaa vähän siihen, että liikenteen tilaajalla ei ole hajua siitä mitä on tilannut/ vaatinut.
 
Takaisin
Ylös