Kuopion matalalattia - Mercedekset, tausta ja ikä?

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Ajattelin kysyä foorumilaisilta tietoa Kuopion liikenteen matalalattiakalustosta.
Kävin Kuopiossa pääsiäisenä. Kaupungissa näytti olevan käytössä varsin paljon matalalattiaisia Mercedes-Benz busseja, sekä vanhempia Citaron edeltäjiä että Citaroita.

Mikä on bussien tausta? Minkä ikäistä kalusto on, ja jos sitä on hankittu käytettynä, niin mistä?

Toisessa keskustelussa minulle on väitetty että Citarot ovat "uusia" busseja. Epäilen tosin tätä väitettä koska käsittääkseni Koiviston auto ei osta uutena muuta kuin omaa tuotantoa.
 
Ja tässä kerrotut Lähilinjat-taustaiset Ciatrot _on ostettu_ uusina KA-omistuksen aikana. KA-omistuksen aikana Turun Linja-auto Oy:kin osti Citaroita - Mikko Laaksosen kotikaupunkiin Turkuun.
Vuosina 1997 - 98 KA-konserni hankki uusina 20 kpl Volvo B10L / Carrus K204 City U -täysmatalalattia-autoja.
Myös Oy Liikenne Ab oli KA:n omistuksessa hankkiessaan MB O405N:t Helsinkiin (yksi autoista oli vähän aikaa Jyväskylän Liikenne Oy:llä) ja kaikista vanhin Mersu oli alkujaan Tammelundin hankkima; kaikki muut ovat KA-konserniin tulleet tehdasuusina.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tiedoista!

Kyselyn tausta on se, että toisessa keskustelussa minulle väitettiin, että ko. Citarot on aivan viime vuosina hankittu uutena Kuopioon. Tästähän ei ole kyse.

Mielenkiintoista myös havaita se, että erikoisesta kalustopolitiikastaan tunnettu Koiviston auto on myös tehnyt "normaaleja" uudishankintoja silloin kun se on osallistunut YTV-alueen ja Turun kilpailuihin. Ehkäpä Kuopiossakin tehtäisiin normaaleja hankintoja jos liikenne kilpailutettaisiin.

Turun osalta oma käsitykseni on ollut se, että linjan 18 osalta kyseessä oli Koiviston auton sekä joidenkin paikallisten yhteishanke. Lisäksi kilpailutus edellytti teliautoja, joita KA:lla ei ollut. Myöhemminhän KA luopui leikistä ja myi kaiken toiminnan paikallisille.
 
Takaisin
Ylös