Vaasan paikallisliikenne

Vaikuttaa siltä, että normaalit numerolinjat kaupunkialueella hoitaa Vaasan Paikallisliikenne Oy, naapurikuntaan ja haja-asutusalueelle isoilla autoilla numerolinjat ajaa puolestaan ilmeisesti liikenneluvin Wiik & Ström. Ilmeisesti pienkalustolla ajettavia, varmaankin kilpailutettuja linjoja hoitaa pari muuta firmaa. Kaikki nämä kuitenkin kuuluvat Vaasan Paikallisliikenne Oy:n lippujärjestelmään.

Mutta tuo nykytilanteeseen johtanut kuvio ei ole aivan selvä. Vuonna 1993 paikallisliikenne siirtyi Vaasan Paikallisliikenne Oy:n nimiin kun seitsemän yritystä sen perustivat. Mahtoivatko kalusto ja kuljettajat kuitenkaan siirtyä uuden yhtiön nimiin? Jotenkin todennäköisemmältä tuntuisi, että nuo 7 yritystä ovat ostelleet toisiaan ja niin on päädytty nykytilanteeseen, jossa Vaasan Paikallisliikenne Oy:n omistaa kaksi firmaa.

Noista Vaasan paikallisliikenteessä joskus vaikuttaneista firmoista osa vaikuttaa vielä olevan olemassa ainakin paperilla. Toiset taitavat jopa harjoittaa tilaus- ja ostoliikennettä. Olisi mukava lukea siitä, mikä firma minkäkin on ostanut ja mitä noista vanhoista Vaasan firmoista on jäljellä nykyään.

Siirtyikö noitten seitsemän firman katurikalusto vuonna 1993 kerralla perustetun yhtiön nimiin? Jäikö noista moni vielä harjoittamaan tilausliikennettä omissa nimissään?
 
Vaasa on aloittanut paikallisliikenteensä kilpailuttamisen sopimuskaudelle 1.7.2014 - 30.6.2019 + 3 vuoden optiomahdollisuus. Tarjouspyynnön voi ladata Vaasan kaupungin sivuilta.

Kilpailu käydään alueellisena käyttöoikeussopimuksena (liikennöitsijä suunnittelee reitit ja aikataulut ja pitää lipputulot), joka kattaa koko Vaasan paikallisliikenteen. Liikenne sitoo n. 24 linja-autoa.

Ratkaisussa painoarvo eri tekijöillä on:
  • hinta max. 72 pistettä
  • vuosina 2015 - 2016 pikaisesti käyttöönotettava varakalusto max. 3 pistettä (pisteet riippuvat varakaluston määrästä ja käyttöönoton joustavuudesta erityistapauksissa)
  • liikennöintisuunnitelma max. 5 pistettä
  • kalustopisteet max. 20 pistettä (riippuvat kaluston vuosimallista ja päästöistä)
Kaiken kaluston on oltava matalalattiaista. Kaluston keski-ikä saa olla korkeintaan 10 vuotta ja maksimi-ikä on 18 vuotta. 1.1.2015 - 30.6.2019 liikennöitsijän on hankittava uusi bussi joka toinen vuosi. Noin 1.1.2015 alkaen liikennöitsijän on alettava käyttää liikenteessä Vaasan kaupungin biokaasubusseja, joita Vaasan kaupunki hankkii yhteensä 12 kappaletta (10 2-akselista ja 2 3-akselista).
 
Vaasan suunnitelmat biokaasubusseista etenevät;
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/kaasubussit-kurvaavat-vaasaan-keski-euroopasta-1.1553681

Mielenkiintoista miten Helsingissä huonon maineen saaneet kaasubussit toimivat Vaasassa. Kaupunki kuitenkin pistää omaa rahaa tiskiin ja toimii käsittääkseni itse omistajana näille 12 autolle.

Käsittääkseni Helsingissäkin noiden Volvo 8500LECNG:den ( http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/helb201-228.html ) ongelmat johtuivat kaikesta muusta kuin siitä, että kaasua käytettiin bussien polttoaineena. Olen kuullut että mm. ovissa ja turboahtimissa olisi ollut ongelmia.

Tähän kun yhdistetään HKL/YTV:n ja HSL:n "kenttää" ymmärtämätön kalustopolitiikka, niin en kauheasti ihmettele, että tälläistä tapahtuu...
 
Vaasa kilpailuttaa vielä erikseen linjan 5 liikenteen. Sopimuskausi on 1.7.2014 - 30.6.2016 + optiomahdollisuus 31.12.2016 asti. Tarjouspyyntö on Vaasan kaupungin sivuilla.

Linjaa on liikennöitävä matalalattiabussilla, jossa on vähintään 30 istumapaikkaa. Aamuruuhkassa kahdella lähdöllä ja iltaruuhkassa yhdellä lähdöllä on ajettava vähintään 45-istumapaikkaisella bussilla tai vaihtoehtoisesti käytettävä vara-autoa, jossa on vähintään 25 istumapaikkaa. Kaluston maksimi-ikä on 18 vuotta.

Kilpailuttamistapa on reittipohjainen käyttöoikeussopimus. Kilpailussa hinnan painoarvo on 80 pistettä ja kaluston 20 pistettä. Kalustopisteitä tulee kaluston iästä (0 - 14 pistettä) ja päästöluokasta (0 - 6 pistettä).
 
Vaasan uusien kaasubussien hankinta on aloitettu. Tarjouspyyntö löytyy tarjouspalvelu.fi:stä (vaatii rekisteröitymisen).

Kaupunki hankkii 10 2-akselista ja 2 teliä. Lisäksi niille hankitaan samalla huolenpitosopimus 10 vuodeksi. Bussien on oltava matalalattiaisia ja ne maalataan Vaasan kaupungin väritykseen sekä numeroidaan numeroille A1 - A12.

Tarjouskilpailu pyritään ratkaisemaan syyskuussa 2014. Kaksi ensimmäistä bussia on toimitettava 15.7.2015 mennessä ja loput 15.8.2015 mennessä. Tilaaja voi kuitenkin siirtää toimitusajankohtaa enintään 12 kk eteenpäin, jos kaasuntankkauslaitoksen valmistuminen siirtyy.
 
No vihdoin mainosbussisekasotku hieman selkenee.

Ei nyt ihan kädenkääntessä selkene. Vaasassa liikkui perjantaina kokomainosbussi aiheena "Yhteishaku 24.2.-14.3. Gemensam ansökan". Voihan toki olla, että siinä mainostetaan jo hyvissä ajoin vuoden 2015 yhteishakua ;) Oli siellä liikenteessä kalkkilaivojakin, mahdetaanko ne teipata Vaasan väreihin?

Talviaikataulut 2014-15 tarjoaa hieman uuttakin aikataulukauden alkajaisiksi 11.8. Laivabussi Vaskiluotoon saa linjanumeron 13. Kaksi uutta linjaa perustetaan samalla. Linjaa 14 (Kampuslinja) ajetaan rengaslinjana vastapäivään reitillä keskusta - Vöyrinkaupunki - Vetokannas - Palosaari - keskusta 20 min välein ma-pe (2 tunnin tauko ennen puoltapäivää ja viimeinen lähtö keskustasta klo 16.10). Voidaan sanoa, että tämä kampuslinja on paluu 1980/90 -luvulle jolloin joko ykkönen tai kakkonen ajoi melkein samaa rengaslinjareittiä.

Toinen uutuus on linja 15 Vaskiluoto - keskusta - Purola - Teeriniemi. Teeriniemen päässä linjaa liikennöidään aluksi Teeriniemenkatua molempiin suuntiin. Välitien valmistumisen jälkeen reitti muuttuu Teeriniemellä vastapäivään ajettavaksi renkaaksi. Tunnin vuoroväli ruuhkassa ma-pe. Tämänkin linjan myötä tapahtuu paluu 1980-luvulle, jolloin Teeriniemen linjanumero oli 15.

Wiik & Ström ei enää 11.8. alkaen kelpuuta Vaasan kaupungin bussikortteja linjalla 6 Sepänkylään (ja ilmeisesti myöskään linjoilla 12A Vaasasta Sepänkylän kautta Tuovilaan eikä 12B Sepänkylä - Riimala). Mahtaako yhtiö sahata omaa oksaansa? Yhtiön lippuvalikoimaan kuuluu jatkossa ainoastaan kertalippu 3,30 € (lapset -11v. 1,70 €) sekä 40 matkan lippu 50 € (lapset 30 €). 30 päivän näyttökorttia ei ole. Vaasan paikallisbusseissa aikuisten kertalippu maksaa 3 €, 40 matkan kortti 52 € ja kuukausikortti 34 €. Lasten/nuorten lippujen ikäraja on 7-18 v. Myöskin opiskelijoille on kaupungin puoleisilla linjoilla edukkaampia sarja/kuukausikortteja.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös