Vaasan paikallisliikenne

Ely-keskus irtisanoo linjan 60 sopimuksen Vekka Groupin kanssa sopimusrikkomusten vuoksi

https://yle.fi/a/74-20017829

Toisaalla mainittiin sopimuksen purkamisen syyksi toistuvat laatupoikkeamat kalustossa ja ajamattomat lähdöt. ELY-keskus on ilmeisesti tehnyt väliaikaisen liikennöintisopimuksen mustasaarelaisen Wasabusin (Wiik & Ström) kanssa, jonka Facebook-sivulla komeilee kuvia aivan uudesta kaasu-Citywidesta. Linjalle 60 on vaadittu euro6-päästötason bussit.
 
Toisaalla mainittiin sopimuksen purkamisen syyksi toistuvat laatupoikkeamat kalustossa ja ajamattomat lähdöt. ELY-keskus on ilmeisesti tehnyt väliaikaisen liikennöintisopimuksen mustasaarelaisen Wasabusin (Wiik & Ström) kanssa, jonka Facebook-sivulla komeilee kuvia aivan uudesta kaasu-Citywidesta. Linjalle 60 on vaadittu euro6-päästötason bussit.

Mainitaan nyt tähän, että ELY:n ja Vaasan kaupungin yhteislinja 60 purettiin kahteen osaan. Linja 21 on Vaasa-Sundom, jota ajaa Vekka Group Oy käsittääkseni suorahankintana. Maalahden yhteyksiä karsittiin ja ne kierrettiin kulkemaan Liisanlehdon kautta, osa vuoroista vaihtoyhteydellisiä Maalahdessa. Uutta Maalahden vuoroa ajetaankin Strandlinjetrafikin pikkubussilla, sillä matkustajamäärät eivät kovin suuria ole.

Wiik & Strömin uusi kaasukäyttöinen #30 tuli kevään aikana ajoon linjalle 30 Vaasa-Vähäkyrö-Vöyri. Kuva tässä ja tässä. Vasabladetin artikkelissa (maksumuurin takana) mainitaan ohimennen, että auton käyttökustannukset voivat olla jopa pienemmät, kuin liikenteessä aiemmin käytetyllä Iveco Rapidolla.
 
Linjalle 21 on alettu kilpailuttaa sopimuskautta 7.8.2023 - 5.8.2024 + 3 vuoden optio.

Linjalla on 2 bussia. Toiseksi niistä tulee tilaajan 2-akselinen kaasubussi, jonka käyttämän kaasun tilaaja tarjoaa. Toisen on oltava vähintään 36+3 -paikkainen 2-akselinen Euro6 (maksimi-ikä 12 vuotta). Tilaajan kaasubussin on oltava tilaajaväreissä, mutta toiseen autoon ja vara-autoihin riittää 70 cm x 25 cm Lifti-logo keulaan.
 
Takaisin
Ylös