Reijolankadun raitiotie

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
Reijolankadun raitiotie etenee haaveista kohti todellisuutta. Harvemmin meillä edetään liikennesuunnitelmavaiheeseen, jos hanketta ei toteutetakaan. Tässä vaiheessa uskaltaa siis jo melkoisella varmuudella sanoa, että kyllä se sieltä tulee. Sellaiset 65 vuotta myöhemmin kuin historiikeissa kerrotaan.

Liikennesuunnitelmaluonnoksen voi ladata itselleen täältä: http://www.hel.fi/www/uutiset/fi/kaupunkisuunnitteluvirasto/kommentoi-reijolankadun-suunnitelmia

Ja nettikeskusteluun voi osallistua täällä: http://ksv.hel.fi/keskustelut/index.php?luokka=aiheet&alaluokka1=reijolankatu&action=board&m=0

On mukava huomata, että liikennesuunnittelussa on kääntynyt kansalaiskeskustelijoiden joukossa uusi lehti. Tuolta kun löytyy koko joukko kommentteja, joissa vaaditaan ratikoille omia kaistoja ja ihmetellään, miten niitä ei toteuteta. Toivon, että se aiheuttaa paineita myös virastossa asti. Ettei kävisi niin, että virasto tekee "AKK-Sturet" ja viittaa kintaalla pyytämilleen kommenteille.

Suunnitelmassa on paljon hyvää. Ei turhia uusia ratikkapysäkkejä, bussipysäkkikin häviää ja liikenne nopeutuu. Ei mutkaisia kiskolinjoja. Jopa vasemmalle kääntyminen Urheilukadun risteyksessä on kielletty, mikä oli iloinen yllätys minulle.

Huonoa on, että raitiovaunun kaistaleveys on liian pieni, vaikka varsinkin puiston kohdalla 40 cm venytys onnistuu ilman minkäänlaisia ongelmia. Jalkakäytävän kun saa sijoittaa puistoon ilman sen kummempia byrokratioita, ja niin on tuossakin liikennesuunnitelmassa tehty muilla kaduilla fillareiden vuoksi, muttei Reijolankadulla ratikoiden vuoksi. Tarkistuksen paikka suunnittelijalle.

Huonoa on sekin, että idän suuntaan esitetään sekakaistaa, jonka me tuosta kulkeneet tiedämme kovin ruuhkaiseksi. Nykyisin Nordenskiöldinkadulta on vain yksi Reijolalle kääntyvä kaista, joten soisi tämän yksikaistaisuuden jatkuvan mieluusti Mannerheimintielle asti. Jotta Manskun valot saadaan jouhevimmiksi, olisin valmis joustamaan sen verran, että autot saavat Urheilukadun jälkeen ryhmittyä kiskoille, jolloin Manskua voidaan syöttää kahdelta kaistalta. Mutta puiston kohdalla ratikkakaista on pidettävä vain raitiovaunuilla ja Urheilukadun valoissa huolehdittava valo-ohjauksella siitä, että ratikka menee sinne sekakaistalle ensin.

Eli jumppaamista on vielä. Laittakaa muutkin palautetta sekä nettikeskusteluun että suoraan virastoon. Piirustuksesta näkee liikennesuunnittelijan nimen.
 
On mukava huomata, että liikennesuunnittelussa on kääntynyt kansalaiskeskustelijoiden joukossa uusi lehti. Tuolta kun löytyy koko joukko kommentteja, joissa vaaditaan ratikoille omia kaistoja ja ihmetellään, miten niitä ei toteuteta.

Ilmeisesti Lisää kaupunkia -ryhmä tehoaa tässä, eli myös kannattajat saadaan mobilisoitua eikä vaan valittajat.
 
Tuli tässä mieleen, että rakennusaikaisista järjestelyistä tulee mielenkiintoisia, kun puolet Mannerheimintiestä jouduttaneen sulkemaan aika pitkäksi aikaa... Bussireittien siirtoja ja henkilöautoliikenteen rajoituksia on luvassa.
 
Tuli tässä mieleen, että rakennusaikaisista järjestelyistä tulee mielenkiintoisia, kun puolet Mannerheimintiestä jouduttaneen sulkemaan aika pitkäksi aikaa... Bussireittien siirtoja ja henkilöautoliikenteen rajoituksia on luvassa.

Eiköhän se ole yötyökohde. Autokaistojen ylitys voidaan varmaankin hoitaa niin, että yöllä harvat autot ohjataan ratikkakiskojen tai vastaantulijoiden kaistan kautta ja päiväksi montun päälle tulee kansi siksi aikaa kun asennus on kesken. Siinä ei tarvitse tehdä muuta kuin kaivaa katua auki puolen metrin syvyyteen, laskea betonikakku ja kiskot. Ratikkaliikenteelle tuo ei välttämättä merkitse mitään häiriöitä tai korkeintaan neloselle muutaman yön lyhennettyä liikennettä, siis mallia KTN-TH klo 23 jlk.
 
Auki on. Vaikka yhtä työmaata koko katu on edelleen. Hyvää siinä on se, että ratikalla on nyt oma kaista myös pohjoiseen tuon työmaan ansiosta ;)

Ekan vaunun 213 kilvet eivät toimineet, joten se ajoi kilvet kokonaan pimeinä. Eläintarhassa niitä yritettiin saada menomatkalla LOKin avulla kuntoon, mutta eipä onnistunut. Tuli ikävä idioottivarmoja nauhakilpiä. Auroran sairaalan pysäkillä kuljettaja kuulutti linjanumeron ja määränpään.

Ensimmäinen lähtö Kuusitieltä viivästyi kilpiongelman vuoksi pari minuuttia. Eläintarhassa olivat sitten kikat paluumatkalla vastassa, mutta kun kilpiä ei vieläkään saatu näyttämään mitään, niin vaunu lähti sitten vaihtoon. Seuraavan vaunun kilvet kyllä toimivat, mutta näyttivät Reijolankadulla määränpääksi Olympiaterminaalia jo matkalla Kuusitielle.

Aika kauan tuota pätkää rakennettiin. Milloin mahtoivat kaivuutyöt ja putkisiirrot alkaa?
 
Kävin vielä päivällä näpsimässä muutaman kuvan Reijolankadulta. Siinä oli aikaa tehdä muutama havainto:

Kaikki vaunut suunnasta riippumatta pysähtyivät Urheilukadun valoihin. On hyvin vaikea ymmärtää, miksi valot on suunniteltu siten, mutta yllätys se ei toki ole.

Korotetun kaistan korotus on hyvänkorkuinen, mutta perihelsinkiläiseen tapaan juuri siinä, missä siitä olisi eniten hyötyä eli risteystä lähestyttäessä, korotus katoaa ja reunakivi on samassa tasossa autokaistan kanssa. Tätäkin on kovin vaikea ymmärtää, mutta yllätys tämäkään ei ole.

Manskulta tulevat autot kääntyvät Urheilukadulle vasemmalle vanhaan tapaan kieltomerkistä huolimatta. Henkilöautojen lisäksi siitä meni kiireettömän ajon ambulanssi ja taksi. Valvonta voisi olla paikallaan, tai sitten sopiva määrä peltikolareita.

Kolmosen pohjoispää tuskin suuria matkustajavirtoja kerää, mutta nyt onkin hyvin aikaa harjoitella uuden radan käyttöönottoa niin, että kun seiska isoine virtoineen saadaan tuohon, on valoetuudet kunnossa, korotus korjattu ja sulkuviivaa maalattu sen verran, että pohjoiseenkin saadaan oma kaista, vaikka sitten bussien kanssa yhteinen.
 
Tuossa Urheilukadun risteyksessä oli vielä joku aika sitten, kun työt olivat vielä käynnissä, samassa tolpassa, jossa on kääntymiskieltomerkki, opastus mcdonaldsille ajoon kiellettyyn suuntaan.
 
Kaikki vaunut suunnasta riippumatta pysähtyivät Urheilukadun valoihin. On hyvin vaikea ymmärtää, miksi valot on suunniteltu siten, mutta yllätys se ei toki ole.

Niinpä, sama havainto. En tosin huomannut, vilkkuiko valkoinen ledi missään, mutta S:lle meni juuri vaunun edestä. Pieni pelko on, että jos noita säätöjä ei heti saa kohdalleen, ne pysyvät seuraavat 5-10 vuotta. VAROVA-valot muuten pysäyttelevät vaunuja edelleen Kansallismuseon ylämäkiin jonottamaan pysäkille pääsyä.
 
Tähän liittyen. Kun kolmonen on ajanut jo monta päivää uutta reittiään niin vasta nyt HSL on saanut aikataulun nettiin. Ja heti virhe: sunnuntailähdöt puuttuvat!
 
Takaisin
Ylös