Sivu 5 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/85

Viestiketju: Tvärbanan

  1. #61
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tästä on ruotsalaisella foorumilla keskustelua. Monen on vaikea ymmärtää, miksi tuon takia liikenne pitäisi sulkea puoleksi vuodeksi tai edes ollenkaan. Tilannetta verrattiin Tukholman joidenkin esimetrolinjojen muuttamiseen metroksi aikoinaan, johon ilmeisesti ei tarvittu katkoa kuin joitakin tunteja.
    Tämä lienee kyllä liioittelua Viimeinen tällainen muutos toteutettiin vuonna 1964, ja käsittääkseni suoraan raitiotiestä metrolinjaksi muutetut osuudet jouduttiin lopulta sulkemaan "jopa" kahdeksi päiväksi. Se on toki selvästi vähemmän kuin puoli vuotta. Melkoisen pitkiä liikennekatkojahan Tukholman seudulla on toki sittemmin ollut useita, mieleen tulee Nockebyn radan vuoden pituinen katko 1997-98 ja myös erinäiset kuukausien pituiset katkot Roslagsbananin eri osilla.
    terveisin
    JE

  2. #62
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Tämä lienee kyllä liioittelua Viimeinen tällainen muutos toteutettiin vuonna 1964, ja käsittääkseni suoraan raitiotiestä metrolinjaksi muutetut osuudet jouduttiin lopulta sulkemaan "jopa" kahdeksi päiväksi. Se on toki selvästi vähemmän kuin puoli vuotta.
    En nyt jaksa asiaa tarkistaa tähän hätään Spårvägslinjer i Stockhjolm -sarjan relevanteista julkaisuista, mutta muistaakseni joillakin linjoilla selvittiin noin puolen vuorokauden liikennekatkoilla (illalla ajettiin viimeiset spårat halliin ja seuraavan päivän keskipäivällä aloitettiin tuubilla). Tunnelbanan virtakisko ja raitiotien ilmajohto olivat jonkin aikaa olemassa päällekkäin - muutamassa kuvassa näkee tunnelbanan junia ajettavan ilmajohtojen alla, mikä ei tietenkään vilkaisulla näytä lainkaan erikoiselta vaikka tosiasiassa ilmajohto oli turha.

    Tunnalbanan rakennusaikaanhan korvattavilla erikaupunkiraitiotielinjoilla käytettiin väliaikaisia puisia pysäkkikorokkeita, jotta viralliset laiturit voitiin korottaa T-banaa vasten. Näin olisi varmaankin voitu tehdä myös Tvärbanan uudistamisen kanssa... (Tämän tarinan opetus on, ennen oli kaikki paremmin ).

  3. #63

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Tunnalbanan rakennusaikaanhan korvattavilla erikaupunkiraitiotielinjoilla käytettiin väliaikaisia puisia pysäkkikorokkeita, jotta viralliset laiturit voitiin korottaa T-banaa vasten. Näin olisi varmaankin voitu tehdä myös Tvärbanan uudistamisen kanssa...
    Ymmärsin, että juuri näin on suunniteltu Saltsöbananin kanssa, joskin osa (vai kaikki?) laitureista on jo valmiiksi puisia ja lienee nopeata ja vaivatonta korvata uusilla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    (Tämän tarinan opetus on, ennen oli kaikki paremmin ).
    Omasta mielestäni kaikki oli paremmin, silloin kun ne oli huonommin.

    On harvinaisen surkea suunnitelma tällä rempalla. Saa nähdä miten käy Saltsjö- ja Lidingöbananien kunnostusten loppuen lopuksi. Saatan edelleen käydä Agassa töissä, kun Lidingöbananin remontti tulee. Toivottavasti katkokset ei ole kuukausien mittaisia.

  4. #64

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tvärbanan


  5. #65

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Nuo asettuvat kiintoisasti vertailuun Helsingin uusien vaunujen kanssa, kun telien sijoittelu vaikuttaa todella olevan sama. CAFin vaunussa näyttää videossa olevan porrasaskelmia käytävällä, Transtechilla ei.

  6. #66
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Nuo asettuvat kiintoisasti vertailuun Helsingin uusien vaunujen kanssa, kun telien sijoittelu vaikuttaa todella olevan sama. CAFin vaunussa näyttää videossa olevan porrasaskelmia käytävällä, Transtechilla ei.
    Oli siinä peräti 2 porrasta! Siis päätytelin päälle mentäessä. Toinen istuinten jalkatilan reunalla ja toinen käytävällä penkkien välissä. Keskivaunun telien kohdalla oli minusta vain rampit.

    Antero

  7. #67

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tvärbanan

    SL:n Youtube-kanavalla puolentoista viikon takaa tilannekatsaus Tvärbana Norrin rakennustyömaalta:

    http://www.youtube.com/watch?v=a2BhOMjRpl0

    Sitten viime lokakuulta on video Mälarbananin ylittävän sillan nostamisesta paikalleen:

    http://www.youtube.com/watch?v=dkpLy9k7Za4

  8. #68

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tvärbanan

    Edelleen SL:n Youtube-kanavalla ensimmäisen vaunun koeajo välillä Alvik - Solna C:

    http://www.youtube.com/watch?v=2PAjSFsISt0

    Ainakin yksi peili kolahti liikennemerkkiin.

  9. #69

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Edelleen SL:n Youtube-kanavalla ensimmäisen vaunun koeajo välillä Alvik - Solna C:

    http://www.youtube.com/watch?v=2PAjSFsISt0

    Ainakin yksi peili kolahti liikennemerkkiin.
    Ihan kuin normaaliliikennöintiä meillä

  10. #70

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tislauskolonni Näytä viesti
    Tvärbanan-radan matkustajamäärät ovat olleet kivasti nousussa http://sl.se/Upload/rapporter/upload...kta%202005.pdf (sivu 14) ja http://sl.se/upload/rapporter/uploads/SL-fakta_07.pdf (sivu 15) mukaan. Näiden tietojen mukaan keskimääräisiä nousumääriä arkipäivänä talvella:
    vuosi: nousuja arkipäivänä
    2001: 22 000
    2002: 25 000
    2003: 30 000
    2004: 33 000
    2005: 34 000
    2006: 41 000
    2007: 44 000
    Laitankin jatkoa tälle tekemälleni taulukolle. Lähteenä on http://sl.se/Global/Pdf/Rapporter/Fa...net%202011.pdf ja aineisto löytyy sivulta 17.
    2008: 47 000
    2009: 51 000
    2010: 55 000
    2011: 57 000

    Sivulta 18 löytyy vuoden 2011 nousijamääriä eri kellonaikoina. Erikoista tuossa taulukossa on tuo trafiktyp-sarake. Tvärbananin ja Spårväg Cityn kohdalla tuossa taulukossa lukee lokaltåg. Tosiaan seuraavilla radoilla on luokitus lokaltåg: Spårväg City, Lidingöbanan, Nockebybanan, Roslagsbanan, Saltsjöbanan ja Tvärbanan. Sivulta 14 puolestaan löytyvät pysäkkikohtaiset nousijamäärät. Tuolta: Övriga banor - påstigande per dygn 2011 näkee, että vilkkaimmat pysähdyspaikat ovat Liljeholmen (10700), Gullmarsplan (10100) ja Alvik (5800).

  11. #71

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lokaltåg ilmeisesti ajaa lokalbanaa pitkin, jolla termillä ei näytä olevan tekemistä sen kanssa, onko rata juridisesti rauta- vai raitiotie.

    Mikähän mahtaa olla Jokerin tosiasiallinen potentiaali? Bussilla on päästy 30 000 nousuun. Suunniteltu rata olisi aika paljon pidempi kuin Tvärbanan nyt käytössä oleva osuus ja vaihtoja raskasraideasemillekin taitaisi tulla useampia, mutta kaupunkirakenne reitillä on vissiin aika paljonkin harvempaa.

    Muoks: SL:n Youtube-kanavalle on näköjään muutama päivä sitten ilmaantunut syksyn tilannetiedotus Tvärbanan rakentamisesta:

    http://www.youtube.com/watch?v=U6pD3CohcCU
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 26.10.2012 kello 15:38.

  12. #72
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Lokaltåg ilmeisesti ajaa lokalbanaa pitkin, jolla termillä ei näytä olevan tekemistä sen kanssa, onko rata juridisesti rauta- vai raitiotie.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lokalt%C3%A5g
    Noin minäkin tuosta ymmärtäisin.

  13. #73

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Tvärbanan

    Tvärbanan jatkeesta on syyskuussa näköjään julkaistu tämmöinen varsin informatiivinen 3d-animaatio:

    http://www.youtube.com/watch?v=qFniQ-BKc3Q

  14. #74

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Tvärbanan

    Menköön nyt tähän ketjuun:

    Dagens Nyheter kertoi 2. joulukuuta, että Suomen rekisterissä ollut auto oli ajanut kilometrin verran Tvärbanania Mårtensdalista liki Gullmarsplanille saakka.

    Jos pölkkyrataakin ajetaan näin surutta, en ihmettele, että Suomessa (siis toistaiseksi vain Helsingissä) on vaikea olla ajamatta ratikkakiskoilla.
    Huomautus: ratikkaliikenne tunteja korvattuna busseilla ja iso operaatio auton poishinaamiseksi, mutta ajajaa ei epäillä rikoksesta. Ei täälläkään siis ihan nyt ymmärretä.

  15. #75

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Tvärbanan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Dagens Nyheter kertoi 2. joulukuuta, että Suomen rekisterissä ollut auto oli ajanut kilometrin verran Tvärbanania Mårtensdalista liki Gullmarsplanille saakka.
    Favorit i repris (kuten toivesarjat ruotsinkielisissä Akkareissa merkittiin). Täsmälleen samanlainen onnettomuus tapahtui perjantain ja lauantain välisenä yönä, kertoo Aftonblaskan 19. tammikuuta ja vieläpä samassa paikassa. Tällä kertaa taksiautoilija harhaili liki Gullmarsplanille saakka, kunnes rengasrikko keskeytti matkanteon. Ei edes vastaantulleen raitiovaunun äänimerkit ja ajovalojen räpsytykset pysäyttänyt taksiautoilijaa, joka puhalsi nollalukeman. Hän ei myöskään kyennyt selittämään, miksi ajoi kuten ajoi. Kiskoalueen lumipeite saattaa olla osasyy törttöilyyn?
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tvärbanan jatketaan Solnaan
    kirjoittanut antaeus foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 12.06.2008, 18:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •