Ratikka 2015

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
HKL:n ja Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston yhteistyössä tekemää raitiolinjaston kehittämisselvitystä "Ratikka 2015" käsitellään ensi torstaina joukkoliikennelautakunnan ja kaupunkisuunnittelulautakunnan yhteiskokouksessa.
Esityslistan liitteenä löytyy linjastovaihtoehdot.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
"MAXIM" vaikuttaa melko hyvältä vaihtoehdolta. Jotain huomioita siitä:

Linja 1 voisi mennä Kirurgin lenkkiin. Sen toinen pää voisi olla Oulunkylässä. Se on hassua, ettei yhdessäkään vaihtoehdoista ole säilytetty Käpylän ratikkaa nykyisellä reitillään. Surullista on, että monessa vaihtoehdossa Käpylään ei kulkisi enää ollenkaan ratikoita.

Linja 2 voisi mennä Merihaan kautta ja sen tulisi jatkua Kalasatamasta vielä eteenpäin ainakin Kumpulaan. Näin linjan 68 voisi laittaa kulkemaan Hämeentietä pitkin Kumpulasta Hakaniemeen.

Mannerheimintieltä sekä Rautatieasemalta pääsee suunnitelmassa todella mukavasti kaikkiin matkustajaliikenteen satamiin. Varsinkin tuo, että junalla tultaessa voi mukavasti vaihtaa satamaan menevään ratikkaan on todella hyvä. Mannerheimintietä menee myös sen verran busseja, että on todella hyvä, että satamiin menevät ratikat kulkevat juuri Mannerheimintietä.
 
tislauskolonni sanoi:
Se on hassua, ettei yhdessäkään vaihtoehdoista ole säilytetty Käpylän ratikkaa nykyisellä reitillään. Surullista on, että monessa vaihtoehdossa Käpylään ei kulkisi enää ollenkaan ratikoita.
Taustalla lienevät metrounelmat. Metrolle kun pitää keksiä jotain jatkoa Pasilasta. Yksi suunta on Käpylään. Siis Käpylän suunnalla ei ole kylliksi asukkaita raitiolinjalle, mutta metrolinja sinne kannattaa rakentaa!

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Taustalla lienevät metrounelmat. Metrolle kun pitää keksiä jotain jatkoa Pasilasta. Yksi suunta on Käpylään. Siis Käpylän suunnalla ei ole kylliksi asukkaita raitiolinjalle, mutta metrolinja sinne kannattaa rakentaa!
Onhan Käpylään olemassa jo metro eli VR-sähköjuna, joka onkin monta kertaa tasokkaampi, kuin kaupungin oma hengetön (ja kohta henkilöstötön) muovi-ilmestys. Ratikkaykkönen pois vain ja syöttöbussit johdetaan Käpylän asemalle. Kyllä se K-linjan juhlavuosi jo kohta on ohi ja jotkin ap.kaup.joht. lupaukset asettuvat sitten omalle paikalleen.
 
Compact sanoi:
Onhan Käpylään olemassa jo metro eli VR-sähköjuna, joka onkin monta kertaa tasokkaampi, kuin kaupungin oma hengetön (ja kohta henkilöstötön) muovi-ilmestys.
Ehkäpä se onkin siinä. Samalla lailla kun ruokakaupat matkivat toisiaan tarjoamalla samoja tarjoustuotteita toistensa kanssa kilpaillen, niin varmaan siksi Käpyläänkin täytyy rakentaa ainakin 2 metroa. Kun siellä kerran "menestyy" jo yksi, niin siellä on varmaankin hyvät markkinat toisellekin metrolle.

Siinähän ei tietenkään ole mitään järkeä, että ratikka ajaisi siihen asemalle saakka niin, että sieltä pääsisi vaihtamaan kätevästi, kun on matkalla itäiseen kantakaupunkiin. Fiksumpaa on, että tehdään se toinen metro, joka myös menee Pasilaan kuten se ensimmäinenkin!

Antero
 
Kiinnostavan oloisia hahmotelmia, vaikka suuresti ei ole kyllä linjastoa sotkettu missään vaihtoehdossa. Hieman pohdiskelua:
  • Eroaisiko palvelu suuresti, jos ykkönen kävisi Kauppatorilla kääntymässä Kasarmitorin sijasta, kun Erottajalla ja Etelärannassa kulkisi kuitenkin ratikoita? (Summa max)

  • Nouseeko Käpylän vaunujen käyttö todellakin kannattaviin lukemiin, jos rata linjataan Koskelantien kautta kauemmas asutuksesta (Maxim, Summa max)? Toisiko kenties Sofianlehto niin paljon uusia matkustajia?

  • Miksi kympin jatkoa Haagaan Huopalahden asemalle ja ykkösen jatkoa Käpylään/Oulunkylään ei ole missään vaihtoehdossa, vaikka nämä ovat ymmärtääkseni esiintyneet "virallisissakin" visioissa?

  • Vaihtoehdot 0B/0T ja X-tra pakottaisivat Mäkelänkadulta keskustaan matkaavat joko liityntäliikenteen piiriin (vaihto Sörnäisissä) tai todennäköisemmin 60-sarjan busseihin, jotka tuppaavat usein ruuhka-aikoina olevan kovin täysiä Mäkelänkadun kohdalla.

  • Laajemmissa suunnitelmissa esiintyvä Pasilan ja Kumpulan välinen "siirtolapuutarhalinja" hyvä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
sam sanoi:
  • Miksi kympin jatkoa Haagaan Huopalahden asemalle ja ykkösen jatkoa Käpylään/Oulunkylään ei ole missään vaihtoehdossa, vaikka nämä ovat ymmärtääkseni esiintyneet "virallisissakin" visioissa?
Hyvä kysymys.

sam sanoi:
  • Laajemmissa suunnitelmissa esiintyvä Pasilan ja Kumpulan välinen "siirtolapuutarhalinja" hyvä.
Tämä Kumpulan rata tulee joka tapauksessa. Kalasataman radat tulevat jatkumaan sitä kautta. Että se jostain suunnitelmasta puuttuu, on virhe.

Toinen virhe on Kruunuvuorenrannan radan puuttuminen. Sekin tulee joka tapauksessa, samoin Viikin-Malmin rata.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
När man nu så vackert bad - härifrån tvättas det. Suomalaisuuden Liiton kunniajäsenet saattavat nähdä punaista, koska en viitsi kääntää paikannimiä suomeksi.

Nyky2015:
Nyky2015.png


--------------------------------------------------------------------------

Vaihtoehto 0B 0T:
0BT.png


--------------------------------------------------------------------------

Vaihtoehto X-TRA:
X-TRA.png


--------------------------------------------------------------------------

Vaihtoehto SUMMA MAX:
SUMMAMAX.png


--------------------------------------------------------------------------

Vaihtoehto MAXIM:
MAXIM.png


Jatkuu...

\,,/ Piirka
 
No johan riekonmarjat, kun sitä joutuu kirjautumaan pariin-kolmeen kertaan yksittäisen viestin kirjoitussession aikana...

... jatkuu

Vaihtoehto SYNTEESI:
SYNTEESI.png


--------------------------------------------------------------------------

Lopuksi vielä oma ehdotukseni (pohjautuen laajempiin vaihtoehtoihin). Viikin ja Kruununvuorenrannan pikaratikat on siinä yhdistetty rengaslinjaksi mm. Suomenlinnan ja Herttoniemen metroaseman kautta (linja 11, osittain kartan ulkopuolella). Linjan 11 tunneliosuus Ullanlinnasta Suomenlinnan ja Vasikkasaaren alitse Kruununvuorenrantaan on merkitty harmaalla. Katkoviivalla on merkitty ne rataosuudet, joilla ei ole linjaliikennettä (puretaan mahdollisesti?).

Linjaa 8 ajetaan 10 min välein aamusta iltaan. Nykyisen kasin reittiä ajetaan ruuhka-aikoina linjaa 8V 20 min välein.

Bussipuolella "keskustalinjat" voidaan lakkauttaa. Pajamäen linja korvataan linjan 24 pidennyksellä Seurasaaresta Munkkiniemen aukion kautta Pajamäkeen, tiheämmällä vuorovälillä kuin nykyisin. Ruuhka-aikoina saatetaan tarvita lisäliikennettä Munkkiniemen ja Pajamäen välille (linja 24V). Kulosaaren linjaksi tulee 26 Hakaniemi - Meri-Haka - Kulosaari - Herttoniemi (M). Linjat 13, 14, 14B, 15, 15A, 16, 17, 18, 55 ja 65A/N Veräjämäkeen voidaan korvata suurimmaksi osin ehdotetulla raitiolinjastolla.

PIIRKA2.png


\,,/ Piirka
 
Kiitos, Piirka. Jos minulla olisi oikeus palkita jotenkin hyvästä työstä, palkitsisin. Mutta kun ei ole, kiitos saa nyt riittää.

Esitetyistä kartoista Piirka 2 on selkeästi paras. HKL on 2-kielinen kaupungin laitos, joten postaa sinne myös. Ja cc:nä Kaupunkisuunnitteluvirastoon, ruotsi kelpaa sielläkin.

Jos haluat hieman kehittää, niin ota kumminkin mukaan pari jo "päätettyä" yhteyttä:

- Katajanokalta Kruunuvuorenrantaan. Se tulee, sillalla tai tunnelina, mutta ratikkana. Suomenlinnan kautta on toki kiintoisa reitti, mutta sillä on pari miinusta: museoihmiset ja matkustusaika Laajasalon ja keskustan välillä.
- Kalasataman läpi Hanasaaresta Kumpulaan (ja edelleen Pasilaan). Se rahoitetaan Kalasataman rakennusoikeuksilla, ja vaikka Kyläsaaren rakentaminen tapahtuu vasta alueen viimeisenä, yhteys Pasilasta Hanasaareen on liikenteen palvelun kannalta arvokas. Eikä pelkästään siksi, että Kumpulan kampuksella on 10.000 työ- ja opiskelupaikkaa ilman kunnon yhteyksiä muualta kuin Lahdentien suunnasta.

Ja yksi, jota ei vielä ole päätetty, mutta voipi olla, että tulee vielä vastaan. Ainakin jos saamme joskus valtuuston, joka uskaltaa täyttää kaupunkilaisten tahdon:

- Lautaasaaren raitiotiet. Niiden rakentaminen on halvempaa kuin metroaseman, ja ne tarjoavat paremman yhteyden Lauttasaaresta Helsinkiin kuin metroasema. Espooseen menijät voivat - siinä tapauksessa että joskus länsimetro todellakin rakennettaisiin - vaihtaa kätevämmin Ruoholahdessa ratikasta metroon kuin Lauttasaaren sisäisiltä bussilinjoilta.

Antero
 
Miksi tuolle Hakaniemeen johtavalle sillalle pitää laittaa kaikki liikenne kulkemaan kun on osa voidaan jakaa sitä itäisempääkin siltaa (onko se nyt pohjoisranta vai mikä)
 
Antero Alku sanoi:
Eikä pelkästään siksi, että Kumpulan kampuksella on 10.000 työ- ja opiskelupaikkaa ilman kunnon yhteyksiä muualta kuin Lahdentien suunnasta.

Osaksi totta, osaksi ei. Jos otetaan huomioon pääkaupunkiseutu laajemmin, tämä on enemmän totta. Pääseehän Kumpulan kampukselle Kampista Töölön kautta Sturenkadun bussilla 70T ja tiedelinjalla 506 Pasilan asemalta, Tapiolasta jne. Bussi 52 kuljettaa kampuslaisia Etelä-Haagasta, Munkkiniemestä, Maunulasta ja muualta. Nämä löytyivät Reittioppaasta, linjoja voi toki olla enemmänkin, en vain nyt viitsinyt kokeilla niitä turhan paljoa.
 
kemkim sanoi:
Osaksi totta, osaksi ei. Jos otetaan huomioon pääkaupunkiseutu laajemmin, tämä on enemmän totta. Pääseehän Kumpulan kampukselle Kampista Töölön kautta Sturenkadun bussilla 70T ja tiedelinjalla 506 Pasilan asemalta, Tapiolasta jne. Bussi 52 ...
Olet oikeassa, mutta tämä on enempi teoriaa. Nämä ovat kehnoja yhteyksiä niille ihmisille, jotka ovat olleet töissä Kumpulaan muuttaneissa laitoksissa. Kumpulaan on muutettu mm. keskustasta, Itäkeskuksesta ja Vallilan teollisuusalueelta eli hyvien liikenneyhteyksien päästä, säteittäisten sormien varrelta. Monet asuvat ratojen varsilla, ja kaipaisivat yhteyttä Pasilasta. Nyt sieltä kävelee mieluummin kuin odottaa ja kiertää 506:n kanssa - näin sanovat itse kumpulalaiset.

Kumpula kärsii nimenomaan kehäyhteyksistä piittaamattomuudesta, eikä se satu olemaan tehokkaiden säteittäisyhteyksien varrella.

Antero
 
Takaisin
Ylös