Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/38

Viestiketju: Ratikka 2015

  1. #1
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6001

    oletus Ratikka 2015

    HKL:n ja Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston yhteistyössä tekemää raitiolinjaston kehittämisselvitystä "Ratikka 2015" käsitellään ensi torstaina joukkoliikennelautakunnan ja kaupunkisuunnittelulautakunnan yhteiskokouksessa.
    Esityslistan liitteenä löytyy linjastovaihtoehdot.
    Viimeisin muokkaaja vko; 15.05.2006 kello 13:33. Syy: korjattu vbcodea

  2. #2

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Ratikka 2015

    "MAXIM" vaikuttaa melko hyvältä vaihtoehdolta. Jotain huomioita siitä:

    Linja 1 voisi mennä Kirurgin lenkkiin. Sen toinen pää voisi olla Oulunkylässä. Se on hassua, ettei yhdessäkään vaihtoehdoista ole säilytetty Käpylän ratikkaa nykyisellä reitillään. Surullista on, että monessa vaihtoehdossa Käpylään ei kulkisi enää ollenkaan ratikoita.

    Linja 2 voisi mennä Merihaan kautta ja sen tulisi jatkua Kalasatamasta vielä eteenpäin ainakin Kumpulaan. Näin linjan 68 voisi laittaa kulkemaan Hämeentietä pitkin Kumpulasta Hakaniemeen.

    Mannerheimintieltä sekä Rautatieasemalta pääsee suunnitelmassa todella mukavasti kaikkiin matkustajaliikenteen satamiin. Varsinkin tuo, että junalla tultaessa voi mukavasti vaihtaa satamaan menevään ratikkaan on todella hyvä. Mannerheimintietä menee myös sen verran busseja, että on todella hyvä, että satamiin menevät ratikat kulkevat juuri Mannerheimintietä.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Ratikka 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tislauskolonni
    Se on hassua, ettei yhdessäkään vaihtoehdoista ole säilytetty Käpylän ratikkaa nykyisellä reitillään. Surullista on, että monessa vaihtoehdossa Käpylään ei kulkisi enää ollenkaan ratikoita.
    Taustalla lienevät metrounelmat. Metrolle kun pitää keksiä jotain jatkoa Pasilasta. Yksi suunta on Käpylään. Siis Käpylän suunnalla ei ole kylliksi asukkaita raitiolinjalle, mutta metrolinja sinne kannattaa rakentaa!

    Antero

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Ratikka 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Taustalla lienevät metrounelmat. Metrolle kun pitää keksiä jotain jatkoa Pasilasta. Yksi suunta on Käpylään. Siis Käpylän suunnalla ei ole kylliksi asukkaita raitiolinjalle, mutta metrolinja sinne kannattaa rakentaa!
    Onhan Käpylään olemassa jo metro eli VR-sähköjuna, joka onkin monta kertaa tasokkaampi, kuin kaupungin oma hengetön (ja kohta henkilöstötön) muovi-ilmestys. Ratikkaykkönen pois vain ja syöttöbussit johdetaan Käpylän asemalle. Kyllä se K-linjan juhlavuosi jo kohta on ohi ja jotkin ap.kaup.joht. lupaukset asettuvat sitten omalle paikalleen.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Ratikka 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Onhan Käpylään olemassa jo metro eli VR-sähköjuna, joka onkin monta kertaa tasokkaampi, kuin kaupungin oma hengetön (ja kohta henkilöstötön) muovi-ilmestys.
    Ehkäpä se onkin siinä. Samalla lailla kun ruokakaupat matkivat toisiaan tarjoamalla samoja tarjoustuotteita toistensa kanssa kilpaillen, niin varmaan siksi Käpyläänkin täytyy rakentaa ainakin 2 metroa. Kun siellä kerran "menestyy" jo yksi, niin siellä on varmaankin hyvät markkinat toisellekin metrolle.

    Siinähän ei tietenkään ole mitään järkeä, että ratikka ajaisi siihen asemalle saakka niin, että sieltä pääsisi vaihtamaan kätevästi, kun on matkalla itäiseen kantakaupunkiin. Fiksumpaa on, että tehdään se toinen metro, joka myös menee Pasilaan kuten se ensimmäinenkin!

    Antero

  6. #6
    sam
    sam ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Ratikka 2015

    Kiinnostavan oloisia hahmotelmia, vaikka suuresti ei ole kyllä linjastoa sotkettu missään vaihtoehdossa. Hieman pohdiskelua:
    • Eroaisiko palvelu suuresti, jos ykkönen kävisi Kauppatorilla kääntymässä Kasarmitorin sijasta, kun Erottajalla ja Etelärannassa kulkisi kuitenkin ratikoita? (Summa max)

    • Nouseeko Käpylän vaunujen käyttö todellakin kannattaviin lukemiin, jos rata linjataan Koskelantien kautta kauemmas asutuksesta (Maxim, Summa max)? Toisiko kenties Sofianlehto niin paljon uusia matkustajia?

    • Miksi kympin jatkoa Haagaan Huopalahden asemalle ja ykkösen jatkoa Käpylään/Oulunkylään ei ole missään vaihtoehdossa, vaikka nämä ovat ymmärtääkseni esiintyneet "virallisissakin" visioissa?

    • Vaihtoehdot 0B/0T ja X-tra pakottaisivat Mäkelänkadulta keskustaan matkaavat joko liityntäliikenteen piiriin (vaihto Sörnäisissä) tai todennäköisemmin 60-sarjan busseihin, jotka tuppaavat usein ruuhka-aikoina olevan kovin täysiä Mäkelänkadun kohdalla.

    • Laajemmissa suunnitelmissa esiintyvä Pasilan ja Kumpulan välinen "siirtolapuutarhalinja" hyvä.
    Viimeisin muokkaaja vko; 16.05.2006 kello 16:55. Syy: viestin ulkoasu

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Ratikka 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sam
    • Miksi kympin jatkoa Haagaan Huopalahden asemalle ja ykkösen jatkoa Käpylään/Oulunkylään ei ole missään vaihtoehdossa, vaikka nämä ovat ymmärtääkseni esiintyneet "virallisissakin" visioissa?
    Hyvä kysymys.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sam
    • Laajemmissa suunnitelmissa esiintyvä Pasilan ja Kumpulan välinen "siirtolapuutarhalinja" hyvä.
    Tämä Kumpulan rata tulee joka tapauksessa. Kalasataman radat tulevat jatkumaan sitä kautta. Että se jostain suunnitelmasta puuttuu, on virhe.

    Toinen virhe on Kruunuvuorenrannan radan puuttuminen. Sekin tulee joka tapauksessa, samoin Viikin-Malmin rata.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja vko; 16.05.2006 kello 20:59. Syy: viestin ulkoasu

  8. #8
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Ratikka 2015 ja ruotsalainen keskustelu foorumi

    Täältä http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=12574&start=60 löytyy karttoja Ratikka 2015 vaihtoehdoista ja jotain ylimääräistäkin

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Ratikka 2015 ja ruotsalainen keskustelu foorumi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina
    Täältä http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=12574&start=60 löytyy karttoja Ratikka 2015 vaihtoehdoista ja jotain ylimääräistäkin
    Etkö Piirka voisi postata työtäsi tännekin foorumille?

    Antero

  10. #10

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Ratikka 2015

    När man nu så vackert bad - härifrån tvättas det. Suomalaisuuden Liiton kunniajäsenet saattavat nähdä punaista, koska en viitsi kääntää paikannimiä suomeksi.

    Nyky2015:


    --------------------------------------------------------------------------

    Vaihtoehto 0B 0T:


    --------------------------------------------------------------------------

    Vaihtoehto X-TRA:


    --------------------------------------------------------------------------

    Vaihtoehto SUMMA MAX:


    --------------------------------------------------------------------------

    Vaihtoehto MAXIM:


    Jatkuu...

    \,,/ Piirka
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  11. #11

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Ratikka 2015

    No johan riekonmarjat, kun sitä joutuu kirjautumaan pariin-kolmeen kertaan yksittäisen viestin kirjoitussession aikana...

    ... jatkuu

    Vaihtoehto SYNTEESI:


    --------------------------------------------------------------------------

    Lopuksi vielä oma ehdotukseni (pohjautuen laajempiin vaihtoehtoihin). Viikin ja Kruununvuorenrannan pikaratikat on siinä yhdistetty rengaslinjaksi mm. Suomenlinnan ja Herttoniemen metroaseman kautta (linja 11, osittain kartan ulkopuolella). Linjan 11 tunneliosuus Ullanlinnasta Suomenlinnan ja Vasikkasaaren alitse Kruununvuorenrantaan on merkitty harmaalla. Katkoviivalla on merkitty ne rataosuudet, joilla ei ole linjaliikennettä (puretaan mahdollisesti?).

    Linjaa 8 ajetaan 10 min välein aamusta iltaan. Nykyisen kasin reittiä ajetaan ruuhka-aikoina linjaa 8V 20 min välein.

    Bussipuolella "keskustalinjat" voidaan lakkauttaa. Pajamäen linja korvataan linjan 24 pidennyksellä Seurasaaresta Munkkiniemen aukion kautta Pajamäkeen, tiheämmällä vuorovälillä kuin nykyisin. Ruuhka-aikoina saatetaan tarvita lisäliikennettä Munkkiniemen ja Pajamäen välille (linja 24V). Kulosaaren linjaksi tulee 26 Hakaniemi - Meri-Haka - Kulosaari - Herttoniemi (M). Linjat 13, 14, 14B, 15, 15A, 16, 17, 18, 55 ja 65A/N Veräjämäkeen voidaan korvata suurimmaksi osin ehdotetulla raitiolinjastolla.



    \,,/ Piirka
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Ratikka 2015

    Kiitos, Piirka. Jos minulla olisi oikeus palkita jotenkin hyvästä työstä, palkitsisin. Mutta kun ei ole, kiitos saa nyt riittää.

    Esitetyistä kartoista Piirka 2 on selkeästi paras. HKL on 2-kielinen kaupungin laitos, joten postaa sinne myös. Ja cc:nä Kaupunkisuunnitteluvirastoon, ruotsi kelpaa sielläkin.

    Jos haluat hieman kehittää, niin ota kumminkin mukaan pari jo "päätettyä" yhteyttä:

    - Katajanokalta Kruunuvuorenrantaan. Se tulee, sillalla tai tunnelina, mutta ratikkana. Suomenlinnan kautta on toki kiintoisa reitti, mutta sillä on pari miinusta: museoihmiset ja matkustusaika Laajasalon ja keskustan välillä.
    - Kalasataman läpi Hanasaaresta Kumpulaan (ja edelleen Pasilaan). Se rahoitetaan Kalasataman rakennusoikeuksilla, ja vaikka Kyläsaaren rakentaminen tapahtuu vasta alueen viimeisenä, yhteys Pasilasta Hanasaareen on liikenteen palvelun kannalta arvokas. Eikä pelkästään siksi, että Kumpulan kampuksella on 10.000 työ- ja opiskelupaikkaa ilman kunnon yhteyksiä muualta kuin Lahdentien suunnasta.

    Ja yksi, jota ei vielä ole päätetty, mutta voipi olla, että tulee vielä vastaan. Ainakin jos saamme joskus valtuuston, joka uskaltaa täyttää kaupunkilaisten tahdon:

    - Lautaasaaren raitiotiet. Niiden rakentaminen on halvempaa kuin metroaseman, ja ne tarjoavat paremman yhteyden Lauttasaaresta Helsinkiin kuin metroasema. Espooseen menijät voivat - siinä tapauksessa että joskus länsimetro todellakin rakennettaisiin - vaihtaa kätevämmin Ruoholahdessa ratikasta metroon kuin Lauttasaaren sisäisiltä bussilinjoilta.

    Antero

  13. #13
    KMT
    KMT ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    08.09.2005
    Viestejä
    100

    oletus Vs: Ratikka 2015

    Miksi tuolle Hakaniemeen johtavalle sillalle pitää laittaa kaikki liikenne kulkemaan kun on osa voidaan jakaa sitä itäisempääkin siltaa (onko se nyt pohjoisranta vai mikä)

  14. #14
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Ratikka 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Eikä pelkästään siksi, että Kumpulan kampuksella on 10.000 työ- ja opiskelupaikkaa ilman kunnon yhteyksiä muualta kuin Lahdentien suunnasta.
    Osaksi totta, osaksi ei. Jos otetaan huomioon pääkaupunkiseutu laajemmin, tämä on enemmän totta. Pääseehän Kumpulan kampukselle Kampista Töölön kautta Sturenkadun bussilla 70T ja tiedelinjalla 506 Pasilan asemalta, Tapiolasta jne. Bussi 52 kuljettaa kampuslaisia Etelä-Haagasta, Munkkiniemestä, Maunulasta ja muualta. Nämä löytyivät Reittioppaasta, linjoja voi toki olla enemmänkin, en vain nyt viitsinyt kokeilla niitä turhan paljoa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Ratikka 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Osaksi totta, osaksi ei. Jos otetaan huomioon pääkaupunkiseutu laajemmin, tämä on enemmän totta. Pääseehän Kumpulan kampukselle Kampista Töölön kautta Sturenkadun bussilla 70T ja tiedelinjalla 506 Pasilan asemalta, Tapiolasta jne. Bussi 52 ...
    Olet oikeassa, mutta tämä on enempi teoriaa. Nämä ovat kehnoja yhteyksiä niille ihmisille, jotka ovat olleet töissä Kumpulaan muuttaneissa laitoksissa. Kumpulaan on muutettu mm. keskustasta, Itäkeskuksesta ja Vallilan teollisuusalueelta eli hyvien liikenneyhteyksien päästä, säteittäisten sormien varrelta. Monet asuvat ratojen varsilla, ja kaipaisivat yhteyttä Pasilasta. Nyt sieltä kävelee mieluummin kuin odottaa ja kiertää 506:n kanssa - näin sanovat itse kumpulalaiset.

    Kumpula kärsii nimenomaan kehäyhteyksistä piittaamattomuudesta, eikä se satu olemaan tehokkaiden säteittäisyhteyksien varrella.

    Antero

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HS: Ratikka on matkustusmuodoista kallein
    kirjoittanut ess foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 107
    Viimeisin viesti: 18.02.2013, 01:34
  2. Fredan ratikka
    kirjoittanut teme foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 07.03.2011, 19:35
  3. Nizzan ratikka
    kirjoittanut teme foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 09.05.2010, 22:34
  4. Ratikka- ja bussikuvia 12.8.08
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 12.08.2008, 21:50

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •