Raitioliikennemuseo - Sirkus!

Tämä on taas tätä Helsingissä pitää olla kaikki hienoa ja trendikästä -juttua! Raitioliikennemuseo ei kuulosta hienolta ja trendikkäältä.
Niinpä ja kyllähän Raitioliikennemuseossa meno on ollut "yhtä rajua" kuin Kansallismuseon perusnäyttelyssä. Mutta se ei ole museon vika. Vaan niiden syy, joilla on valta ja voima. Ei ole osattu, haluttu eikä ymmärretty kehittää museota sellaisenaan. Pelkästään se, että museoraitiovaunut olisivat edes joskus liikkuneet ja jopa kuljettaneet ihmisiä, olisi muuttanut Raitioliikennemuseon "ilmettä". Onhan se nähty vaikka silloin kun museovaunut olivat vielä HKL:n ja liikkeellä erilaisissa tilaisuuksissa. Meno oli mahtavaa ja kadut ja vaunut pullistelivat väkeä. Mutta kun vaunuihin pitää suhtautua kuten kivikautisiin löytöihin. Ei saa, ei saa, ei saa.
Toisaalta ei mitään pahaa todellakaan tässä nykyisessä Raitioliikennemuseossakaan. Rauhallinen paikka rauhassa tutustua menneeseen. Mutta sellainen ei nykyään käy. Eiväthän ihmiset "viihdy" jos ei koko ajan jotain tapahdu. Pitää viihdyttää vaikka väkisin. Pahimmoillaan tällainen viihdyttäminen on vaikka J.L.Runeberg-laivan peräkannella oleva hanurinsoittaja, joka melkein osaa soittaa hyvin. Tämän tyylistä huviako saamme sitten uudessa uljaassa "Raitioliikennemuseosirkuksessa".
http://jlf.fi/f21/476-hro-165-onnea-85-vuotiaalle/
 
Viimeksi muokattu:
Sen sijaan musiikkitaloille löytyy miljoonia törsättäväksi, vaikka kaupungista löytyy oopperatalo ja Finlandia talo joissa voisi myöskin samat musiikit esittää.

Vaikka tämä meneekin rankasti offtopiciksi, tuohon syytökseen ei voi olla puolustautumatta. Finlandia-talo ei ole kelvollinen konserttitalo, koska sen akustiikka on sieltä mistä päivä ei paista. Itsekin olen siellä laulanut kuorolauteilta, mutta laulu ei sieltä kunnolla kanna orkesterin yli. Eron huomaa helposti, kun pääsee oikeisiin konserttisaleihin laulamaan tai kuuntelemaan.

Lisäksi Finlandia-talohan on aktiivisessa kongressikäytössä, joten ei se yhtään vähäisemmälle käytölle jää. Ja ooppera käyttää talonsa ihan yhtä hyvin sekin. Eikä oopperasalissa voi pitää sinfoniaorkesterin konserttia, koska oopperasalissa orkesteri on montussa ja lava on teatterinäyttämö.

Tämä on joukkoliikennefoorumi. Keskitytään sen analysointiin. Musiikkitalon tarpeellisuudesta kannattaa keskustella musiikin asiantuntijoiden ja harrastajien kanssa. Tuollainen yksioikoinen asioiden laukominen on juuri sitä, mitä joukkoliikenteeseen perehtymättömät ihmiset tekevät joukkoliikenteestä. Emmehän ole samanlaisia. Vai onko se vain suomalaiskansallista kateutta? Muiden saamat rahat ovat aina itselle tärkeistä asioista pois ja siten pahasta?
 
Tämä on joukkoliikennefoorumi. Keskitytään sen analysointiin. Musiikkitalon tarpeellisuudesta kannattaa keskustella musiikin asiantuntijoiden ja harrastajien kanssa. Tuollainen yksioikoinen asioiden laukominen on juuri sitä, mitä joukkoliikenteeseen perehtymättömät ihmiset tekevät joukkoliikenteestä. Emmehän ole samanlaisia. Vai onko se vain suomalaiskansallista kateutta? Muiden saamat rahat ovat aina itselle tärkeistä asioista pois ja siten pahasta?

Pyydän anteeksi tuota "laukaisuani", koska en tosiaan ole perehtynyt asiaan tarkemmin. Itse en ole kateellinen kenellekkään ja loppujen lopuksi minulle on aivan sama tuleeko musiikkitaloa vai ei. Enhän ole edes Helsinkiläinen, joten mitä asia minulle kuuluu? Joten pysytään vaan siinä joukkoliikenteen piirissä ja itse lupaan välttää tällaisia äkkiseltään mieleen tulevia "laukaisuja".
 
Vs: Raitioliikennemuseo - Sirkus! Nyt se sitten menoa!

Kaupunginmuseon johtokunta päätti 11.6.:
73 § RAITIOLIIKENNEMUSEOTA KOSKEVAN YHTEISTYÖSOPIMUKSEN SOLMIMINEN
Kaupunginmuseon johtokunta sanoi:
KULTTUURITEHDAS KORJAAMO OY:N JA KULTTUURIASIAINKESKUKSEN KANSSA
Käytiin keskustelu hankkeesta ja keskustelussa esitettiin, että hankkeen ohjausryhmän toimintaohjeeseen kirjataan raportointivelvoite ao. johto- ja lautakunnille 1 – 4 kertaa vuodessa.
Kaupunginmuseon johtokunta päätti hyväksyä Raitioliikennemuseota koskevassa yhteistyösopimusluonnoksessa esitetyt yhteistoiminnan suuntaviivat ja valtuuttaa museonjohtaja Tiina Merisalo tarvittaessa työstämään sopimustekstiä yhteistyökumppaneiden kanssa sekä allekirjoittamaan yhteistyösopimuksen kaupunginmuseon puolesta
Samalla on nätisti "siloiteltu tietä" uudelle sirkusmuseolle. On vihdoin laskettu todelliset neliöt :lol: ja alennettu vuokraa vastaavasti.
Kiinteistölautakunta päätti 12.6.:
kiinteistölautakunta sanoi:
3 RAITIOLIIKENNEMUSEON NYKYISEN VUOKRAN TARKISTAMINEN
Helsingin kaupunginmuseolle on vuokrattu 1.1.1995 alkaen osoitteessa Töölönkatu 51 A sijaitsevat, kooltaan 2 246 m²:n suuruiset museotilat, joiden ylläpidon sisältävä vuokra on 31 434 euroa kuukaudessa (14,00 euroa/m²/kk).

Kaupunginmuseo esittää, että kyseisten tilojen vuokraa tarkistetaan 1.1.2007 lukien siten, että vuokra vastaa tilojen todellisen pinta-alan mukaista vuokraa. Todellinen pinta-ala on sama kuin mitattu ala eli 1 436 m².
--
Näin ollen vuokra pienenee 1.1.2007 lukien 11 327 euroa kuukaudessa, joka vastaa mitattua pinta-alaa, 1 436 m².
 
HBL tänään:
Korjaamo yhdessä Helsingin kaupungin kanssa satsaa vanhaan raitiovaunumuseoon...
Myös osa vanhoista raitiovaunuista saa jäädä uuteen taloon...

Antero Alku sanoi:
Sirkus johtaa siihen, että jäljelle jäävät vaunut ovat vain tiellä, sillä ei kukaan käy siellä niiden vuoksi. Juhlakansa turmelee ne, ja kohta nekin kärrätään kaikessa hiljaisuudessa pois.
Käydään nyt ihmeessä Raitioliikennemuseossa, kun sellainen vielä on.
 
Museoon jäävät vaunut

Tiina Merisalo sanoi:
Kahdelle raiteista jää edelleen raitiovaunuja ja eteläiselle laiturialueelle rakennetaan kokonaan uusi
vuorovaikutteisuuteen pyrkivä perusnäyttely. Tällä hetkellä museossa olevista raitiovaunuista viedään museon Hyrylän kokoelmakeskukseen vain pari eli paikalle ovat jäämässä kuusi vaunua, varmuudella ainakin:
HRO 11, HKL 19, HRO 165, HKL 169, HKL 582. Kuudes paikka on vielä pohdinnassa ja sille on tarjolla joko HRO 243 tai HKL 313.
Lähde museonjohtaja Tiina Merisalon ystävällinen vastaus kysymykseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Avoperävaunu 243 lienee nyt sitten se, joka jää näytteille!
 
Käypä vuokra tosin halpenee mitä kauemmas keskustasta menee ja mitä "epätarkoituksenmukaisemmaksi" muuhun käyttöön tila muuttuu. Koskelan halleissa toimii nytkin jokin karting-rata, ja ymmärtääkseni karting ei kaikesta huolimatta ole samanlainen rahasampo kuin F-ykköset. Kaupunki myös tukee mm golfia, yksityiskoneella lentämistä, siirtolapuutarhatoimintaa ja muita tilaa vieviä harrastuksia perimällä niiden vaatimasta tilasta vain nimellistä vuokraa, jos vuokraa ollenkaan.

Luin ketjua vähän jälkijättöisesti Vallilan hallin museokäyttö mielessäni.
Surullinen tapaus tämä Töölön minimuseo.

En malta olla kommentoimatta heittoa siirtolapuutarhoista, vaikka se onkin off-topic tällä palstalla. Laskin viime kesänä, että siirtolapuutarhamökistä laskutetaan maanvuokraa / kerrosala-m2 yhtä paljon kuin Vallilassa sijaitsevasta kerrostaloasunnosta (maanvuokrasopimus uusittu vuonna 2000). Maankäytön tehokkuus on toki pienempi, mutta siirtolapuutarha on toimintakaudella joka päivä klo 7-21 avointa julkista puistoaluetta. Itse palstat ovat yksityisessä hallinnassa ja ihailtavissa vain käytäviltä. Siirtolapuutarhayhdistys hoitaa koko julkisen puistoalueen kustannuksellaan.
 
Ja tällaista hölynpölyä: (ote esityslistasta)
Esittelijä katsoo, että hanke mahdollistaa uudenlaisen kaupunkikulttuurikeskuksen syntymisen. Hankkeen kautta tehostetaan ja monipuolistetaan Raitioliikennemuseon käyttöä ja luodaan yleisölle uusia palveluja. Hanke edistää kaupungin strategioiden mukaisesti myös hallintokuntien välistä yhteistyötä ja luo uudenlaisen public-private –yhteistyömuodon kulttuuri- ja museopalvelujen tuottamiseen.

Kyllä esittelijän näkemys on ihan hirveetä skeidaa. Sääli, että edes pieni raitiomuseo ei kelpaa, vaan sekin tila piti saada sirkuskäyttöön. Ja kun päättäjiä ei kiinnosta, ei mitään liikennemuseotakaan synny.:icon_frown:

Töölön halli tai pasilan konepaja olisi loistavia paikkoja liikennemuseolle [oletusarvolla, että Töölön hallin toiminnot siirtyvät uuteen halliin (joka ei toivottavasti ole miljoonia maksava luola)]. Mutta mistään oikeasta likennemuseosta, puhumattakaan liikkuvista museoraitiovaunuista ei nykymenolla kannata haaveillakaan.
 
SRS:n uutissivulla on nyt Kaupunginmuseon tiedote
"Uusi kansainvälinen kulttuurikeskus Helsingin Töölöön".
Tämä löytyy nykyään täältä: http://www.raitio.org/news/uuark06-.htm toukokuun lopun kohdalta.
lainaus sanoi:
Toiminnan painopisteitä ovat teatteri, uusi sirkus, kabaree ja esittävä taide, musiikki, valokuva, elokuva, video ja mediataide sekä kaupunkikulttuuri ja -historia mediakahvilasta kahvilakeskusteluihin ja oleiluun. Museon aukioloajat pitenevät ja samalla pääsymaksusta perustoiminnan osalta luovutaan.
 
Mutta mitä väliä ilmaisuudella ja pitemmillä aukioloajoilla on? Eihän tuossa sirkuksessa ole enää käytännössä mitään raitioliikenteeseen liittyvää. Kyllä vuosisadan paras esimerkki siitä miten "tuottamattomat" raitiovaunut saatiin pois päiväjärjestyksestä sirkusta häiritsemästä. Ja kuten sananlasku, poissa silmistä - poissa mielestä, pitää tässäkin paikkansa. Eli kun ei ole mitään museon tynkääkään, niin ei tarvitse tehdä parempaakaan. Kyllä on säälittävää, miten tässä maassa ollaan aina suhtauduttu välinpitämättömästi kaikkea liikennepuolen museotoimintaa kohtaan - ja suhtaudutaan edelleen.
 
Löytyykö vielä pk-seudulla raitio- ja/tai joukkoliikennemuseoita?
No eihän sellaista ole enää! Suurin osa ratikoista on Tuusulassa varastossa. Bussit lienevät Pirkanmaalla jopa näytillä. Muttei siis mitään pk-seudulla.
Ratikkamuseo on pelkkä karmea vitsi:mad:.
 
Ratikkamuseo on pelkkä karmea vitsi:mad:.
Kyllä vaan. Kaupunginmuseo ei anna ajaa sille annetuilla museovaunuilla, koska ne menevät siitä muka pilalle. Sen sijaan kahvilan rekvisiittana oleva kauniisti entisöity hevosraitiovaunu on avoinna lasten leikkipaikkana. Kesävaunuun ja 2-akseliseen nro 169 pääsee myös leikkimään.

Kävin katsomassa tätä kahvilaa heinäkuun alussa, ja paikalla oli muutama raitiovaunuista selvästikin kiinnostunut lapsi. Almex-liput tekivät kauppaansa, ja kun Almexin renkuttaminen kyllästytti, sitten mentiin hyppimään ja riuhtomaan hevosavaunuun. Se kun oli siinä lähellä ja kevyenä vaununa niin mukavasti heiluu joustensa varassa.

Kahvilassa on myyntihenkilö, mutta ei hänellä ole näköyhteyttä tälle puolelle rakennusta, kun välissä on mustat verhot ja kolme muuta raitiovaunua. Ne kolme, jotka kahvilan henkilö koko ajan näkee on sentään suljettu. Varmaan siksi, että ilkivallan katseleminen olisi liian rasittava lisä työnteolle.

Museoliikenteessä olevassa vaunussa on sisällä rahastaja ja kuljettaja, joten se on aivan selvä, että siellä yleisö tuhoaa arvokkaat vaunut, kun ne ovat siinä käytössä, mihin ne on tehty ja mitä ovat vuosikymmenet kestäneet. Mutta kun vaunut ovat sisällä, niitä ei tarvitse valvoa, vaan ne saa rikkoa ihan rauhassa.

Mutta kai se on niin, ettei tämä kansa ole ansainnut raitioliikennemuseotakaan. Turussa ”museoraitiovaunut” varastoitiin taivasalle korkean aidan taakse, jotta puliukot saivat rauhassa ruuvata kaikki messinki- ja kupariosat irti ja vaihtaa ne tenuun. Sillä tavoin vaunuista päästiin vaivatta eroon, sillä pakkohan oli raadot sellaisen kohtelun jälkeen romuttaa. No, meillähän romuttamolle tarjotaan kaikenikäisiä vaunuja ikäluokassa 50–80 vuotta. Eli ei Turku tässäkään pärjännyt, sillä puliukot tuhosivat vain 16–39 -vuotiaita vaunuja. Eihän niillä mitään arvoa voinut olla, kun ei ole vielä 80-vuotiaallakaan vaunulla.

Antero
 
Korjaamo sanoi:
Kesällä 2008 avattuun rakennukseen, Vaunuhalliin, on syntynyt mittavan kokoinen ja muunneltavissa oleva tila, Vaunusali. Ainutlaatuisessa ja uniikissa salissa voi toteuttaa teatteri- ja sirkusesitysten sekä konserttien lisäksi hyvin erilaisia tapahtumia: seminaareja, koulutustilaisuuksia, yritysjuhlia, häitä, karonkkoja, syntymäpäiväjuhlia, lanseerauksia, tiedotustilaisuuksia, muotinäytöksiä jne.
Vaunusalissa on esillä kuusi historiallista raitioliikennevaunua vuosilta 1890–1941. Päivisin tilaa elävöittävät Ratikkamuseon näyttelytoiminta, kuvataidenäyttelyt sekä kahvilatoiminta; iltaisin tilan voi vuokrata täysin tapahtuman käyttöön.
Esitystilana Vaunusali sopii parhaiten sähköisesti vahvistetulle musiikille. Katsomo tuoleineen voidaan ottaa käyttöön kokonaan tai vain osittain, katsomo voidaan myös ottaa pois käytöstä. Henkilömäärä voi vaihdella täten 100–600 ihmiseen.
Kuten otsikkokin kertoo. Kesällä 2008 avattuun rakennukseen ?
Voi yhden kerran tätä. Se on siis Vaunusali, jota elävöittää...
Onneksi Helsinki ei ole kulttuuripääkaupunki. Eikä taida olla tämän perusteella kulttuurikaupunkikaan. Vanhojen vaunujen alennustila on täydellinen :mad:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös