Sivu 7 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345678 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/109

Viestiketju: Raitioliikennemuseo - Sirkus!

  1. #91
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    SRS:n säännöllisen museoliikenteen lisäksi.
    SRS:llä ei ole museoliikennettä eikä museovaunuja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    liikennekäytössä oleva mannetkin ovat hyvin lähellä museokalustoa, jos pidetään museokalustona vaikka 50 vuoden ikärajan ylittänyttä kalustoa, joka on yleensä muualla poistettu.
    Mannet ovat vasta jonkin verran yli 40 vuotta vanhoja.

  2. #92

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    SRS:llä ei ole museoliikennettä eikä museovaunuja.
    Hyvä täsmennys, museoratikat ovatkin Stadin ratikat Oy:n liikennöimiä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Mannet ovat vasta jonkin verran yli 40 vuotta vanhoja.
    Tämän linkin mukaan välipalalliset Mannet ovat 49 tai 51 vuotiaita: http://www.raitio.org/ratikat/helsin...2/hklmann2.htm

    Välipalattomat pääosin 43 vuotiaita: http://www.raitio.org/ratikat/helsin...e/hklmanne.htm

  3. #93
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tämän linkin mukaan välipalalliset Mannet ovat 49 tai 51 vuotiaita: http://www.raitio.org/ratikat/helsin...2/hklmann2.htm
    Ylläolevat ovat "Pitkiä manneja". Uudistettu vahvasti vuosina 1991-92.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Välipalattomat pääosin 43 vuotiaita: http://www.raitio.org/ratikat/helsin...e/hklmanne.htm
    Ylläolevat ovat "Manneja".

  4. #94
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Minusta Helsingissäkin on jo nykyään aika paljon vanhaan kalustoon perustuvaa toimintaa. SRS:n säännöllisen museoliikenteen lisäksi on liikkuvaa pubia, kulttuuriratikkaa, tilausvaunuja ja liikennekäytössä oleva mannetkin ovat hyvin lähellä museokalustoa
    Pubiratikkaa en laskisi museokalustoksi koska vaunun sisätiloista ei ole juuri mitään alkuperäistä jäljellä, myöskin ulkokuori on kokenut suuria muutoksia, mm. Keskiovet on poistettu. Mannejen historia Helsingin raitioliikenteessä on melko lyhyt koska ne on tuotu Saksasta käytettynä Helsinkiin, en oikein näe näillä hirveästi museaalista arvoa Helsingin raitiotiehistorian kannalta. Niiden museointi kuuluu Saksaan jossa ne ovat pitkän päivätyönsä tehneet. Oikeasti aitojen perinne/tilausliikennevaunujen käyttö on säälittävän vähäistä, vaunut 9, 12 ja 505 seisoo lähes vuoden ympäri hallissa katseilta piilossa, ja 339:n näkee harvakseltaan tilausajossa. Käpylä-päivä taitaa olla ainoa jolloin 50-luvun perinnevaunun voi varmimmin nähdä ykkösen reitillä. Tällä hetkellä museokalustoa näkee parhaiten talvella kun vanhat 20-luvun harjavaunut yhä puskevat lunta raiteilta!

  5. #95

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Pubiratikkaa en laskisi museokalustoksi koska vaunun sisätiloista ei ole juuri mitään alkuperäistä jäljellä, myöskin ulkokuori on kokenut suuria muutoksia, mm. Keskiovet on poistettu.
    Ja museoinnin ideahan on säilyttää kaikki mahdollisimman alkuperäisenä, ei siis mielellään vähäisinkään muutoksin. Jos mahdollista, museoratikka entisöidään muuttuneilta osilta. Spårakoffin ei-museaalisuudesta ei siis ole mitään epäselvyyttä: se ei todellakaan ole museoratikka, vaikka se onkin vanha vaunu.

  6. #96

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

    Ehkä nostalgiavaunu voisi olla parempi sana kuvaamaan tällaisia tapauksia, kuten Spårakoff tai muut ei-entisöidyt, mutta muuten hyväkuntoisiksi peruskorjatut vanhat vaunut?

    Ja sittenhän on tietenkin replikavaunut, kuten Kulosaaren jumbo. Nämäkään eivät ole varsinaisia museovaunuja, vaikka museo-osia olisikin käytetty rakentamiseen.

  7. #97
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Hyvä täsmennys, museoratikat ovatkin Stadin ratikat Oy:n liikennöimiä.
    SR 50 ja SR 233 ovat museoliikennevaunuja.

  8. #98
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Minusta Helsingissäkin on jo nykyään aika paljon vanhaan kalustoon perustuvaa toimintaa. SRS:n säännöllisen museoliikenteen lisäksi on liikkuvaa pubia, kulttuuriratikkaa, tilausvaunuja ja liikennekäytössä oleva mannetkin ovat hyvin lähellä museokalustoa.
    SR:n museoliikenteen lisäksi mitään varsinaista museoliikennettä ei kuitenkaan ole.

    Spårakoff ja Kulttuuriratikka ovat "sterautettu", eikä niillä ole tekemistä museokaluston kanssa. Myöskään saksanvaunut eivät ole museokalustoa muuten kuin ehkä iän puolesta. Ja tilausvaunut 339:ää lukuunottamatta käytönnössä vain makaavat hallissa. Eli kovin on ohkasta jos (ja kun) ainoa käytännön toimita on SR:n 50+233:n varassa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Normaaliliikenteen osalta vaikuttaa myös siltä, että erinomaisen hyvin suunnitellut ja rakennettut NRI ja NRII ovat liikenteessä saneerattuina ja lisäpaloilla pidennettyinä vielä vuosikymmeniä.
    Vaikka Helsingin raitioliikenne ei toimintakulttuuriltaan miltään osin vastaa normaalia raitiovaunukaupunkia, ei se silti virallisesti ole museoliikennettä. Siten ei Valmetin nivleiäkään voi sanoa museokalustoksi, vaikka se onnistuneena konseptina tulee olemaan erittäin pitkäikäinen.
    Näin se nyt vaan menee

  9. #99
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Raitioliikennemuseo - Sirkus!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    SR:n museoliikenteen lisäksi mitään varsinaista museoliikennettä ei kuitenkaan ole.
    Jos katsotaan maailmalta esimerkkejä niin voi havaita monen arkipäivän raitiotien muistuttavan ulkopuolisen silmiin vahvastikin museoraitiotietä. Pitäisikö nämä kaksi Berliinin itäpuolella olevaa raitiotietä luokitella kalustonsa puolesta museoraitioteiksi?

  10. #100

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Minusta Helsingissäkin on jo nykyään aika paljon vanhaan kalustoon perustuvaa toimintaa. SRS:n säännöllisen museoliikenteen lisäksi on liikkuvaa pubia, kulttuuriratikkaa, tilausvaunuja ja liikennekäytössä oleva mannetkin ovat hyvin lähellä museokalustoa, jos pidetään museokalustona vaikka 50 vuoden ikärajan ylittänyttä kalustoa, joka on yleensä muualla poistettu.

    Normaaliliikenteen osalta vaikuttaa myös siltä, että erinomaisen hyvin suunnitellut ja rakennettut NRI ja NRII ovat liikenteessä saneerattuina ja lisäpaloilla pidennettyinä vielä vuosikymmeniä.
    Mannet liikkuvat siellä pääosin sen takia, ettei tuoreemmat (Variot) kykene. Lisäksi minusta SRS:n liikennöinti ei ole kovin säännöllistä, jos sitä vain kesäviikonloppuisin ajellaan.

    Toisaalta eipä noita tilausvaunujakaan pahemmin näe ulkona. Jos joku näkyy, se on sitten 339. Suorastaan säpsähtää, jos sattuu tulemaan ratti-Karia vastaan. Se sentään oli minusta aikakautensa edelläkävijä, ensimmäinen "iso" vaunu Helsingissä.

  11. #101
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Mannet liikkuvat siellä pääosin sen takia, ettei tuoreemmat (Variot) kykene. Lisäksi minusta SRS:n liikennöinti ei ole kovin säännöllistä, jos sitä vain kesäviikonloppuisin ajellaan.
    Mannet liikkuvat pääosin siksi että mainossopimukset niin velvoittavat.
    "Juna toisi huumeet."

  12. #102
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Lisäksi minusta SRS:n liikennöinti ei ole kovin säännöllistä, jos sitä vain kesäviikonloppuisin ajellaan.
    SR:n liikennöinti! Oy Stadin Ratikat Ab.

  13. #103

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Mannet liikkuvat pääosin siksi että mainossopimukset niin velvoittavat.
    Ehkä nykyään näin, mutta Varioiden ongelmien takiahan ne on tänne hankittu. Toisaalta näkisin noista pitkiä useampiakin liikenteessä: Lyhyt nivel on ruuhkassa aika ahdistava laite.

  14. #104
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Raitioliikennemuseo - Sirkus!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Sitten voisi olla erityinen nostalgialinja jolla olisi kalustoa eri aikakausilta
    Minusta lauantaisin ja sunnuntaisin voisi liikennöidä linjaa 1A museokalustolla, vuorovälinä vaikka vartti. Montako museovaunua se sitoisi?
    Sakari Kestinen

  15. #105
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Raitioliikennemuseo - Sirkus!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Minusta lauantaisin ja sunnuntaisin voisi liikennöidä linjaa 1A museokalustolla, vuorovälinä vaikka vartti. Montako museovaunua se sitoisi?
    Ai vartti? Ykkösellä kun on arkisin keskipäivässä vuorovälin pituus 20 min. Tuosta voidaan päätellä että hommaan tarvittaisiin vähintään neljä vaunua. Kustannukset nousisivat tähtitieteellisiksi.
    "Juna toisi huumeet."

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •