Raitioliikennemuseo - Sirkus!

Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

SRS:n säännöllisen museoliikenteen lisäksi.
SRS:llä ei ole museoliikennettä eikä museovaunuja.

liikennekäytössä oleva mannetkin ovat hyvin lähellä museokalustoa, jos pidetään museokalustona vaikka 50 vuoden ikärajan ylittänyttä kalustoa, joka on yleensä muualla poistettu.
Mannet ovat vasta jonkin verran yli 40 vuotta vanhoja.
 
Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

SRS:llä ei ole museoliikennettä eikä museovaunuja.

Hyvä täsmennys, museoratikat ovatkin Stadin ratikat Oy:n liikennöimiä.

Mannet ovat vasta jonkin verran yli 40 vuotta vanhoja.

Tämän linkin mukaan välipalalliset Mannet ovat 49 tai 51 vuotiaita: http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hklmann2/hklmann2.htm

Välipalattomat pääosin 43 vuotiaita: http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hklmanne/hklmanne.htm
 
Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

Minusta Helsingissäkin on jo nykyään aika paljon vanhaan kalustoon perustuvaa toimintaa. SRS:n säännöllisen museoliikenteen lisäksi on liikkuvaa pubia, kulttuuriratikkaa, tilausvaunuja ja liikennekäytössä oleva mannetkin ovat hyvin lähellä museokalustoa

Pubiratikkaa en laskisi museokalustoksi koska vaunun sisätiloista ei ole juuri mitään alkuperäistä jäljellä, myöskin ulkokuori on kokenut suuria muutoksia, mm. Keskiovet on poistettu. Mannejen historia Helsingin raitioliikenteessä on melko lyhyt koska ne on tuotu Saksasta käytettynä Helsinkiin, en oikein näe näillä hirveästi museaalista arvoa Helsingin raitiotiehistorian kannalta. Niiden museointi kuuluu Saksaan jossa ne ovat pitkän päivätyönsä tehneet. Oikeasti aitojen perinne/tilausliikennevaunujen käyttö on säälittävän vähäistä, vaunut 9, 12 ja 505 seisoo lähes vuoden ympäri hallissa katseilta piilossa, ja 339:n näkee harvakseltaan tilausajossa. Käpylä-päivä taitaa olla ainoa jolloin 50-luvun perinnevaunun voi varmimmin nähdä ykkösen reitillä. Tällä hetkellä museokalustoa näkee parhaiten talvella kun vanhat 20-luvun harjavaunut yhä puskevat lunta raiteilta!
 
Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

Pubiratikkaa en laskisi museokalustoksi koska vaunun sisätiloista ei ole juuri mitään alkuperäistä jäljellä, myöskin ulkokuori on kokenut suuria muutoksia, mm. Keskiovet on poistettu.

Ja museoinnin ideahan on säilyttää kaikki mahdollisimman alkuperäisenä, ei siis mielellään vähäisinkään muutoksin. Jos mahdollista, museoratikka entisöidään muuttuneilta osilta. Spårakoffin ei-museaalisuudesta ei siis ole mitään epäselvyyttä: se ei todellakaan ole museoratikka, vaikka se onkin vanha vaunu.
 
Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

Ehkä nostalgiavaunu voisi olla parempi sana kuvaamaan tällaisia tapauksia, kuten Spårakoff tai muut ei-entisöidyt, mutta muuten hyväkuntoisiksi peruskorjatut vanhat vaunut?

Ja sittenhän on tietenkin replikavaunut, kuten Kulosaaren jumbo. Nämäkään eivät ole varsinaisia museovaunuja, vaikka museo-osia olisikin käytetty rakentamiseen.
 
Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

Minusta Helsingissäkin on jo nykyään aika paljon vanhaan kalustoon perustuvaa toimintaa. SRS:n säännöllisen museoliikenteen lisäksi on liikkuvaa pubia, kulttuuriratikkaa, tilausvaunuja ja liikennekäytössä oleva mannetkin ovat hyvin lähellä museokalustoa.

SR:n museoliikenteen lisäksi mitään varsinaista museoliikennettä ei kuitenkaan ole.

Spårakoff ja Kulttuuriratikka ovat "sterautettu", eikä niillä ole tekemistä museokaluston kanssa. Myöskään saksanvaunut eivät ole museokalustoa muuten kuin ehkä iän puolesta. Ja tilausvaunut 339:ää lukuunottamatta käytönnössä vain makaavat hallissa. Eli kovin on ohkasta jos (ja kun) ainoa käytännön toimita on SR:n 50+233:n varassa.

Normaaliliikenteen osalta vaikuttaa myös siltä, että erinomaisen hyvin suunnitellut ja rakennettut NRI ja NRII ovat liikenteessä saneerattuina ja lisäpaloilla pidennettyinä vielä vuosikymmeniä.

Vaikka Helsingin raitioliikenne ei toimintakulttuuriltaan miltään osin vastaa normaalia raitiovaunukaupunkia, ei se silti virallisesti ole museoliikennettä. Siten ei Valmetin nivleiäkään voi sanoa museokalustoksi, vaikka se onnistuneena konseptina tulee olemaan erittäin pitkäikäinen.
 
Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

Minusta Helsingissäkin on jo nykyään aika paljon vanhaan kalustoon perustuvaa toimintaa. SRS:n säännöllisen museoliikenteen lisäksi on liikkuvaa pubia, kulttuuriratikkaa, tilausvaunuja ja liikennekäytössä oleva mannetkin ovat hyvin lähellä museokalustoa, jos pidetään museokalustona vaikka 50 vuoden ikärajan ylittänyttä kalustoa, joka on yleensä muualla poistettu.

Normaaliliikenteen osalta vaikuttaa myös siltä, että erinomaisen hyvin suunnitellut ja rakennettut NRI ja NRII ovat liikenteessä saneerattuina ja lisäpaloilla pidennettyinä vielä vuosikymmeniä.

Mannet liikkuvat siellä pääosin sen takia, ettei tuoreemmat (Variot) kykene. Lisäksi minusta SRS:n liikennöinti ei ole kovin säännöllistä, jos sitä vain kesäviikonloppuisin ajellaan.

Toisaalta eipä noita tilausvaunujakaan pahemmin näe ulkona. Jos joku näkyy, se on sitten 339. Suorastaan säpsähtää, jos sattuu tulemaan ratti-Karia vastaan. Se sentään oli minusta aikakautensa edelläkävijä, ensimmäinen "iso" vaunu Helsingissä.
 
Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

Mannet liikkuvat siellä pääosin sen takia, ettei tuoreemmat (Variot) kykene. Lisäksi minusta SRS:n liikennöinti ei ole kovin säännöllistä, jos sitä vain kesäviikonloppuisin ajellaan.

Mannet liikkuvat pääosin siksi että mainossopimukset niin velvoittavat.
 
Vs: HKL:n johtokunta blogeissa

Mannet liikkuvat pääosin siksi että mainossopimukset niin velvoittavat.

Ehkä nykyään näin, mutta Varioiden ongelmien takiahan ne on tänne hankittu. Toisaalta näkisin noista pitkiä useampiakin liikenteessä: Lyhyt nivel on ruuhkassa aika ahdistava laite.
 
Sitten voisi olla erityinen nostalgialinja jolla olisi kalustoa eri aikakausilta
Minusta lauantaisin ja sunnuntaisin voisi liikennöidä linjaa 1A museokalustolla, vuorovälinä vaikka vartti. Montako museovaunua se sitoisi?
 
Minusta lauantaisin ja sunnuntaisin voisi liikennöidä linjaa 1A museokalustolla, vuorovälinä vaikka vartti. Montako museovaunua se sitoisi?

Ai vartti? Ykkösellä kun on arkisin keskipäivässä vuorovälin pituus 20 min. Tuosta voidaan päätellä että hommaan tarvittaisiin vähintään neljä vaunua. Kustannukset nousisivat tähtitieteellisiksi.
 
Takaisin
Ylös