Kuopion alustavat raidekaavailut

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,167
Kuopiosta kuuluu kummia. Tässä YLEn uutisessa http://yle.fi/uutiset/kuopioon_suun...laista_ei_ole_kaupungissa_ennen_nahty/8270232 kerrotaan kaupunkiin tulevasta uudesta Savilahden asuinalueesta, ilmeisesti jopa 34 000 uutta asukasta. Ovatkohan ne kaikki uusia, vai onko paikalla jo asutusta?

Joka tapauksessa mielenkiintoista uutisessa on se, että joukkoliikenneratkaisuksi kaavaillaan jonkinlaista kaupunkiraideliikennettä, vaikkei ihan perinteistä raitiovaunua. Yleiskaavajohtaja Juha Romppanen kertoo Barcelonassa kulkevasta raitiovaunumaisesta bussista (Mikähän se on? Mä olen nähnyt siellä vain ratikoita, busseja ja metrojunia), joka voisi olla yksi ratkaisu. Mahtaakohan kyseessä olla jonkinlainen pakko-ohjattu bussi vaiko ihan vaan erikoisella tavalla muotoiltu bussi?

Toisessa YLEn uutisessa http://yle.fi/uutiset/ehdotus_kuopio_voisi_olla_seuraava_ratikkakaupunki/8266911 puolestaan kerrotaan ideasta hyödyntää rautatieverkkoa ratikkaliikenteeseen, myös Savilahti on mainittu. Idea on yksittäisen kaupunkilaisen, ei kaupungin taholta esitetty.
 
Kuopiosta kuuluu kummia. Tässä YLEn uutisessa http://yle.fi/uutiset/kuopioon_suun...laista_ei_ole_kaupungissa_ennen_nahty/8270232 kerrotaan kaupunkiin tulevasta uudesta Savilahden asuinalueesta, ilmeisesti jopa 34 000 uutta asukasta. Ovatkohan ne kaikki uusia, vai onko paikalla jo asutusta??
Savilahdessa ei tällä hetkellä ole juurikaan asutusta. Siellä on lähinnä toimistotiloja, Prisman hallitsema kauppakeskus sekä Kuopion yliopisto.

Yleiskaavajohtaja Juha Romppanen kertoo Barcelonassa kulkevasta raitiovaunumaisesta bussista (Mikähän se on? Mä olen nähnyt siellä vain ratikoita, busseja ja metrojunia), joka voisi olla yksi ratkaisu. Mahtaakohan kyseessä olla jonkinlainen pakko-ohjattu bussi vaiko ihan vaan erikoisella tavalla muotoiltu bussi?
Samaa mietin itsekin. Onkohan Espanjan Barcelona ja Ranskan Nancy menneet sekaisin?
 
Kuopiosta kuuluu kummia. Tässä YLEn uutisessa http://yle.fi/uutiset/kuopioon_suun...laista_ei_ole_kaupungissa_ennen_nahty/8270232 kerrotaan kaupunkiin tulevasta uudesta Savilahden asuinalueesta, ilmeisesti jopa 34 000 uutta asukasta. Ovatkohan ne kaikki uusia, vai onko paikalla jo asutusta?

Kuopion mittakaavassa on kyse todella massiivisesta hankkeesta. Tällä hetkellä Kuopion keskustaajamassa on asuu noin 80000 henkeä, 34000 asukkaan uusi kaupunkiosa on Kuopion mittakaavassa aivan valtava ja sen rakentuminen vie helposti vuosikymmeniä, jos siis Kuopion varsinainen kaupunkialue kasvaa jatkossakin.
 
... uudesta Savilahden asuinalueesta, ilmeisesti jopa 34 000 uutta asukasta. Ovatkohan ne kaikki uusia...

Ei sinne mitään tuollaista määrää uusia asukkaita tule. Savilahteen kaavaillaan asuntoja vain 6000:lle uudelle asukkaalle. Osa näistä asunnoista olisi opiskelija-asuntoja. Loput ihmismäärät ovat alueelle tulevia opiskelijoita, työssäkäyviä sekä Prisman automarkettelijoita. Uudet asunnot tulisivat Ruohoniemeen, Kasvitieteellisen puutarhan itäpuolelle Kallaveden Neulalahden rantaan sekä em. puutarhan eteläpuolella sijainneelle käytöstä poistetulle entiselle Kuopion asevaraston alueelle. Ruohoniemen rakentaminen saattaa tyssätä, koska Neulalahteen on vuosikymmenien ajan, aina 1970-luvulle saakka, dumpattu asevaraston räjähteitä. Viime talvena lahdesta nostettiin 30.000 räjähdettä ja 1990-luvulla peräti 100.000. Kukaan ei tiedä dumpattujen räjähteiden kokonaislukumäärää.

... Barcelonassa kulkevasta raitiovaunumaisesta bussista...

Olisikohan yleiskaavajohtaja nähnyt Barcelonalaisen kaksoisnivelbussin? Matkustajavirrat Kuopiossa ovat sen verran ohuita, että moinen kapistus olisi kuopiolainen turhake. Nykylinjastoa tutkittuani totesin, että Savilahteen/-sta pääsee kattavasti Kuopion eri alueille sekä Siilinjärvelle vaihdotta. Keskustan ja Savilahden väliä kulkee nykyisellään ruuhkassa 16 vuoroa tunnissa, (käytännössä 10 vuoroa, koska osa eri linjojen vuoroista lähtee torilta samalla kellonlyömällä). Jos superbussirengaslinja keskusta – Savilahti – Tasavallankatu – keskusta perustettaisiin, tarkoittaisi se sitä, että nämä vaihdottomat yhteydet vaihtuisivat vaihdollisiksi. Siinä tapauksessa houkuttelevampi vaihtoehto on Savilahteen tulijoiden enemmistön nykymeno: körötellen omalla autolla Prismaan/töihin tai pyörällä kampusalueelle.
 
Kuopion mittakaavassa on kyse todella massiivisesta hankkeesta. Tällä hetkellä Kuopion keskustaajamassa on asuu noin 80000 henkeä, 34000 asukkaan uusi kaupunkiosa on Kuopion mittakaavassa aivan valtava ja sen rakentuminen vie helposti vuosikymmeniä, jos siis Kuopion varsinainen kaupunkialue kasvaa jatkossakin.
Jo Saaristokaupungin rakentaminen tuntui aikanaan aika mittavalta hankkeelta. Kyseisen alueen asukasmäärä pitäisi olla rakennustöiden valmistuttua suunnilleen 14000 - mikä on siis prosentteina melko paljon, mikäli se suhteutetaan Kuopion silloiseen asukaslukuun.

Kuopion kantakaupungissakin taitaa olla asukasluku kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana, kun Maljalahdella eli sataman seudulla olevia vanhoja teollisuuskiinteistöjä on laitettu matalaksi ja tilalle on tullut asuntokortteleita. Kyseinen alue on niin lähellä Kauppatoria, ettei tuolla alueella ole juurikaan kysyntää joukkoliikenteelle. Keskustan palvelut ovat kävelyetäisyydellä.

Itse näkisin mieluusti, että jos Kuopioon kaavaillaan lisää asutusta, niin se tulisi Kuopion keskustan eteläpuolelle eli Matkuksen alueelle - siellä kun on tällä hetkellä "keskellä ei mitään" oleva kauppakeskuskin. Valitettavasti tuo kauppakeskus on kuitenkin näivettänyt keskustaa, ainakin pari viime aikoina toimintansa lopettanutta urheiluvälinekauppaa tulee mieleen kadonneista keskustan palveluista.
 
Olisiko Kuopio peräti maan paras ehdokas johdinautoliikenteelle.
Tosin eihän se kannata nykyään, tyyliin "ihan hintsusti" kalliinpia kuin dieselit; öljyn hintojen kasvua odotellessa.

kuopio trollikka.jpg
 
Ei sinne mitään tuollaista määrää uusia asukkaita tule. Savilahteen kaavaillaan asuntoja vain 6000:lle uudelle asukkaalle. Osa näistä asunnoista olisi opiskelija-asuntoja. Loput ihmismäärät ovat alueelle tulevia opiskelijoita, työssäkäyviä sekä Prisman automarkettelijoita.

Joo, nyt kun tuota uutista lukee tarkemmin, siinä puhutaan 34 000 matkasta keskustan ja Savilahden välillä päivittäin, ei asukkaista. Matkamääräkin on suuri. Jos noista matkoista joukkoliikenteellä tehtäisiin puolet, niin siinä olisi jo raitiovaunun perusteleva kuorma.

Olisikohan yleiskaavajohtaja nähnyt Barcelonalaisen kaksoisnivelbussin?

Varmaan näin. Tuosta kun ottaa nivelet pois, niin saa ratikkamaisen bussin. Ei kai tuossa loppujen lopuksi ollut kummemmasta kyse.
 
Kuopion idea on ihan kiinnostava. Kuopio kuuluu varmasti niihin kaupunkeihin, jossa asukastiheys olisi riittävä raitiovaunulle. Ongelmaksi muodostuu lähinnä se, että jos kysyntää on yhdelle tai kahdelle lyhyelle linjalle, joita voidaan liikennöidä vartin vuorovälillä 2 - 4 vaunulla, niin varikkokustannus vaunua kohden käy niin suureksi, että kannattavuus katoaa tähän. Ehkä jos rautateiden varikkoa Itkonniemessä, joka käsittääkseni on yhä käytössä, voitaisiin hyödyntää, niin hanke voisi muuttua kannattavaksi. Hyvänä puolenahan taas pienessä järjestelmässä on se, että varikosta tarvitsisi lohkaista vain yksi tai kaksi tallipaikkaa ja sivuraiteen pätkä.

Alustavasti ideoitu rengaslinja on huono: ne toimivat heikosti ja varsinkin Kuopion tapauksessa se tarkoittaisi joko päällekkäistä liikennettä tai matkanpituuteen nähden todella hankalaa pakkovaihtoa. Sen sijaan tuollainen rengas on hyvä lähtökohta runkoreitille noin inframielessä. Eli rakennettaisiin tuollainen renkaanmuotoinen erillinen joukkoliikennekäytävä, jossa olisi tasokkaat vaihtopaikat karkeasti Prisman ja Rautatieaseman kohdilla. Itse linjat taas kulkisivat näiden vaihtopaikkojen läpi ollen ihan tavallisia heilurilinjoja. Jos linjat saadaan tahdistettua vaihtopaikoille, kyseessä olisi jo todella tasokas systeemi, jossa joukkoliikenteellä pääsisi kilpailukykyisessä ajassa kaikkialta kaikkialle. Kokonaisuuteen pitäisi yhdistää vielä Saaristokaupungista tuleva haara.

Kalustokysymykset ovat vielä oma asiansa ja Kuopiossa ollaan selvästi vasta ideointivaiheessa, jolloin kannattaa katsella hieman laatikon ulkopuolellekin. Varsinaisessa hankevaiheessa sopii olla kriittisempi. Ehkä realistisin ajatus on eräänlainen avoin BTR keskikaupungilla, jossa liikennöitäisiin suunnilleen tavallisilla busseilla, jotka jatkaisivat esikaupunkeihin tavalliseen tapaan. Jos noita BTR-haaroja saadaan fiksusti kahden sijaan kolme, yhtä niistä voisi hyvinkin ajatella raitiotienä, jos sen jatkot tuon silmukkareitin ulkopuolelle saadaan pidettyä riittävän lyhyinä, vaikkapa Neulamäki - Keskusta - Itkonniemi.
 
Olisiko Kuopio peräti maan paras ehdokas johdinautoliikenteelle.

Ainakin maastoon johdinautot istuvat paremmin kuin ratikat, korkeuseroista johtuen. Muutama karttahuomio:


alkaen etelästä pohjoiseen...

  • Ysin päättäri siirtyi tänä syksynä Rauhalahdesta etelämmäksi Jynkkään. Vartin vuoroväli Rauhalahteen taisi olla ylitarjontaa?
  • Nelosen/kasin yksisuuntainen lenkki Neulamäessä toimii vain, mikäli bussit osaavat lentää talojen yli Leimaajantien ja Juontotien risteyksestä Metsurintielle.
  • Kasin A-vuorojen linjaus ammattiopiston kautta (Presidentinkadulla) puuttuu - akku/apudieselliikennöinti?
  • Seiska linjattu kulkemaan keskustan ohi (osuudelle KYS - Puijonlaaksontie - Suurmäentie). Nykyisellään ysi on seiskan ruuhka-apulinja. Tuossa ehdotuksessa seiska olisi ehkä apulinja, jolle riittäisi tunnin vuorovälj - matkustajavirta lienee sen verran ohut suoralla Rauhalahti – Rypysuo -linjalla.
  • Nelosen/kasin linjaukset keskustasta Kelloniemeen heti torilta lähdettäessä ovat nykymenoa katsottaessa vaihtuneet päittäin. Kasi on nelosen apulinja. Laittaisin nelosen kulkemaan rautatieaseman takamaan kautta (Puutarhakatu).
  • Seiska/ysi -linjojen yhteyttä Rypysuolta Puijonlaakson palveluille ei tässä kartassa ole. Siirtäisin linjat kulkemaan nykylinjauksen mukaisesti osuudelle – Suurmäentie – Suksitie – Sammakkolammentie – Ahkiotie – Suurmäentie – Rypysuo (ja Rypysuolaiset kiittävät)
  • Kasilinja porhaltaa Kelloniementiellä ohi Saarijärventien. Laittaisin kasin kulkemaan Saarijärventielle nelosen kaveriksi. Näin säästyisi neljät vaihteet sekä 2,2 km kuparijohtoa.
siinä puhutaan 34 000 matkasta keskustan ja Savilahden välillä päivittäin, ei asukkaista. Matkamääräkin on suuri. Jos noista matkoista joukkoliikenteellä tehtäisiin puolet, niin siinä olisi jo raitiovaunun perusteleva kuorma.

Kun ei tiedä onko toimittaja pistänyt sanoja haastateltavan suuhun. Kulkevatko kaikki 34 000 ihmistä todellakin keskustan ja Savilahden väliä, vai onko luvussa mukana esim. Savilahden Prisman bonusvinguttelijat, joista enemmistö taitaa tulla muualta kuin keskustasta? Puolet kulkijoista ratikkamatkustajiksi on kuitenkin utopiaa, kun huomioidaan nykyjoukkoliikenteen kulkumuoto-osuus (n. 5 %). Autokaupungissa kun ollaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Puolet kulkijoista ratikkamatkustajiksi on kuitenkin utopiaa, kun huomioidaan nykyjoukkoliikenteen kulkumuoto-osuus (n. 5 %). Autokaupungissa kun ollaan.
Autokaupunki - vai pyöräilykaupunki? ;)

Kuopion kokoisissa kaupungeissa näkee pyöräilijöitä jopa talvellakin melkoisen paljon. Johtuneeko pyöräilyn suosio lyhyistä etäisyyksistä kaupungin sisällä vai joukkoliikenteen palvelutasosta/hinnoittelusta? Mäkinen maasto aiheuttaa tietysti omat haasteensa pyöräilyssä - itse olin ainakin Kuopiossa asumiseni aikana helisemässä kuopiolaisissa ylämäissä...

Tosin ehkä autoilukin on vielä melko suosittua, kun liikenneruuhkat eivät ole ainakaan vielä juurikaan rantautuneet Kuopioon.

Mutta ketjun aiheeseen: mielenkiintoista tosiaan, jos tämä ratikkahanke saa uutta tuulta alleen.
 
Tämäkin projekti on duo-ratikkaa eli hiljaisten rautateiden hyödyntämistä ratikkakalustolla. Rautateiden ongelmana on niiden tyypillinen syrjäisyys nykyisistä taajamista, jota yritetään ratkaista yhdistämällä niitä uusiin ratikkaratoihin.
 
Takaisin
Ylös