Ykkönen ei kolistele enää
(artikkeli on julkaistu jossain aikakauslehdessä ykkösen lopettaessa 11.3.1967)
Aurajoki, seitsemänsataavuotiaat Turun linna joen suulla ja Tuomiokirkko joen varrella ovat venyttäneet Turun asemakaavan pitkänomaiseksi. Vielä vajaat sata vuotta sitten matkat oli kuljettava jalan, ellei omistanut hevospelejä tai turvautunut pika-ajureihin. Näillä pika-ajureilla tuli olla yleisökuljetuksia varten välttävänkuntoinen ja virheetön hevonen sekä kelvolliset ja siistit ajoneuvot. "Maan paljaana ollessa käytetään avonaisia tai kuurilla varustettuja, nelipyöräisiä pienempiä ajoneuvoja eli troskaa tahi vaunuja ja rekikelillä avonaista tahi kuomullista rekeä, joiden kaikkien tulee olla varustettuna jalkapeitteellä ja matolla." Ajurilla oli oltava "eheä ja siisti, tummansinisestä tai muusta tummaksi värjätystä kankaasta valmistettu livrea, kiiltävät napit, sekä samanlaisesta kankaasta tehty myssy, jossa on hopeakaluuna paltteessa, tai myös musta hattu samanlaisin kaluunoin", talvella saattoi käyttää nahkamyssyäkin. 'Sanomia Turusta’ -lehti totesi, että "roskat ovat kauniit ja hevoset suuret ja lihavat". Tuonaikaisissa, 1880-luvun osoitekalentereissa puolestaan mainitaan: "pika-ajureita löytyy aina eri asemilla kaupungissa, n.k. Hotel Phoenix'in, Rautatien hotellin, Teatterihuoneen, Samppalinnan ravintolan, Kaupungintalon, Brahen puiston, Rautatieaseman, Satamien luona ym. paikoissa."
Vuoden 1890 taksan mukaan kyyti kaupungin piirissä maksoi 50 penniä, mutta 'Kanavavallille' eli satamaan 75 p:ä.
Pika-ajurin kyytimaksu oli siis suhteellisen kallis, joten suuri yhteinen kansa taivalsi jalan - polkupyörienkin määrä alkoi lisääntyä vasta ensimmäisen maailmansodan aikoihin. Turku oli harvaanasuttu, työväestö asui toisella ja työpaikat sijaitsivat kaupungin toiselta reunalla. Niinpä kreivi August Magnus Armfelt, 25-vuotias aatelismies, arvelikin 1880-luvun lopulla, että tuolloin jo 30000 asukkaan kaupungissa tulisi siirtyä pika-ajureita kätevämpään kulkutapaan ja esitti kaupungille anomuksen hevosraitiotieliikenteen aloittamiseksi.
Kunnalliseksi elimeksi kaupunginvaltuusto käsitteli kreivi Armfeltin anomuksen harvinaisen nopeasti. Aloite oli tehty 27.5.1889 ja jo 13.6.1889 valtuusto hyväksyi toimiluvan ja senaatti vahvisti 'Spårvägsaktiebolaget i Åbo' eli 'Turun Ratatieyhtiön' yhtiöjärjestyksen 18.11.1889.
Aurajoen 'tältä' eli Tuomiokirkon puolelta pääsi ’toispual jokkee’ tuohon aikaan kahta puusiltaa pitkin, joista toinen oli alinen eli Auransilta ja toinen ylinen eli Kirkkosilta. Hevosraitiotieliikenteen rata kulki pitkin Linnankatua Kirkkosillalta Veistämöntorille eli laivatelakan luo ja tästä satamaan liikennöi kahden hevosen vetämä omnibusvaunu. Kun ensimmäinen ’dilisanssi’ lauantaina, toukokuun 3. päivänä 1890 ajettiin Linnankadulle ei ihmettelyllä ollut rajoja. Lehdessä kerrotaan jopa sivistyneistön seisseen ja töllöttäneen. "Hauska on katsella (vaunujen) konemaista, tasaista kulkua, kun ne huruttelevat 'matkustajia' pisin Linnankatua Kirkkosillasta aina Warvintorille saakka, waan hauskempi on wielä kun saa kulkea niillä. Istuu 'plösöttelee' waan mukawaksi laitetuilla penkeillä ja kuuntelee miten tuon tuostakin soitetaan kelloa poikkiskatujen kulmissa, ja katselee miten 'wosikat' sen kanssa kilpailevat kulussa ..." kertoili puolestaan Rauman Lehden kirjeenvaihtaja Turusta, ’Wosikat’ eivät kuitenkaan aivan ensimmäisinä päivinä 'ratatieyhtion’ kanssa kilpailleet, sillä pika-ajurit olivat aloittaneet lakon tästä kilpailijastaan närkästyneinä. Lakko loppui kuitenkin alkuunsa ja pika-ajurit osoittivat kaikella muulla tavoin mieltään, ajamalla esimerkiksi talvisaikaan lumivallien yli ja vyöryttämällä siten lunta raiteille.
’Ratatieyhtiö Turussa’ näyttää Turun nykyisen liikennelaitoksen tavoin pyrkineen mahdollisimman hyvään yleisön palvelemiseen. Ensinnäkin vaunut olivat aikalaisten kertoman mukaan 'sievät'. Neljän katetun vaunun pääväreinä oli keltainen, punainen, sininen ja vihreä, yhdessä avovaunussa taas oli keltainen vallitsevana. Istumapaikkoja oli vaunuissa 17 ja niihin mahtui 22 matkustajaa. Ajomaksuna perittiin 15 penniä ja liikennettä ylläpidettiin 6.30 - 21.30. Yhtiö myi myös alennuslippuja ja hoiti suhteitaan yleisöön myös siten, että konsertti-iltoina kaikki neljä vaunua odottelivat konserttiyleisöä.
Pika-ajurien ilon saattoi siis ymmärtää, kun hevosraitiotie joutui lopettamaan lokakuussa 1892. Vaikeudet kasautuivat lähinnä siksi, että raitiotieyhtiö joutui vastaamaan kadun kunnossapidosta koko ajoleveydeltä, mikä ei varsinkaan talvella ollut helppoa — kun vielä pika-ajuritkin tekivät kiusaa lunta radalle vyöryttämällä.
Kesällä 1906 yritettiin Turun Linnankadulla myös kaupungin sisäistä bussiliikennettä hevosraitiotien tapaan ensimmäisenä maassamme. 'Kantti-kertaa-kantti' -tyyppinen 'linjapiili' oli alkuun hankittu Turku – Uusikaupunki -väliseen maantieajoon kyytihevosta nopeammaksi kulku neuvoksi kaupunkien välille. Linja-auto tarvitsi kuitenkin maantien mäissä vetojuhdan apua ja niin se sitten siirrettiinkin tasaiselle Linnankadulle. Liikenne todettiin kesän kuluessa kannattamattomaksi ja auto myytiin syksyllä Pietariin.
Hevosraitiotien raskas konkurssi varoittavana mielessä, mutta Helsingin esimerkin innoittamana puuhattiin kuitenkin jo Turkuun sähköraitiotietä. Suomessa silloin 'vallitsevain epävarmain olosuhteiden johdosta' saatiin ulkomailta vain kaksi tarjousta, joista sitten toinen hyväksyttiin. Liikenne saatettiin avata joulukuun 22. päivänä 1908, joten raitiovaunut olivat 'modernin tekniikan' kaikille turkulaisille sinä vuonna antama joululahja. Tuon päivän aamun pimeydessä liikkuvat, hyvin valaistut vaunut tarjosivat melkoista ihmettelyn aihetta. Suurin osa turkulaisista tuntuu olleen jo aamuvarhaisella jalkeilla ja vaunut kulkivat aamusta iltaan täpötäysinä ja ylikuormitettuina avajaispäivänä.
Alkuun yksiraiteiset radat kulkivat siten, että kaupungissa saattoi matkustaa esimerkiksi satamasta Linnankatua pitkin Puistokadun kulmaan ja vaihtaa siellä rautatieaseman kautta Tuomiokirkolle menevään vaunuun. Vastaan tulevat vaunut sivuutettiin ohituspaikoilla. Vaunun lähtiessä taas takaisin reitilleen toiseen suuntaan piti vaunun katolla sähköjohdosta virtaa johtava 'piiska’ eli 'pyykeli' eli 'tritsi’ heittää toistapäin 'myötäsukaan'. Mies, joka tämän heiton suoritti, ilmoitti työn tehtyään siitä kuljettajalle hihkaisemalla "Klaari o!", ja tästä huudosta ryhdyttiin tätä työmiestä kutsumaan 'klaarimieheksi’.
'Spoorvaunuissa’ ei ollut rahastajia. Naisrahastajat ilmestyivät kuvaan vasta 30-luvulla. Maksun peri kuljettaja, ensimmäisinä vuosina aikuiset 15 penniä ja lapset ?? penniä. Käytössä oli myös metallisia rahakkeita, ’poletteja’.
Totuttautuminen tähän tekniikan ihmeeseen vei pitkän aikaa. Varsinkin hevoset säikähtivät kolisevaa vaunua. 'Uusi Aura' kertoo numerossaan 1.1.1909: "Hevosten hirmuna tuntuvat raitiotievaunut yhä vaan pysyvän. Niinpä taas eilenkin aamupäivällä muuan maalaisen hevonen Brahekadun ja Eerikinkadun kulmauksessa ankarasti säikähti vaunua n 10 ja 'hummasi’ sitä kohti minkä ehti. Kärryt kaatuivat ja niillä istunut nainen suistui katuun.” Samantapaisia uutisia oli ensimmäisenä keväänä tämän tästä. Hevosista ja raitiovaunuista ei näy tulevan ystäviä, kirjoitettiin.
Jatkuu seuraavassa numerossa...
(artikkeli on julkaistu jossain aikakauslehdessä ykkösen lopettaessa 11.3.1967)
Aurajoki, seitsemänsataavuotiaat Turun linna joen suulla ja Tuomiokirkko joen varrella ovat venyttäneet Turun asemakaavan pitkänomaiseksi. Vielä vajaat sata vuotta sitten matkat oli kuljettava jalan, ellei omistanut hevospelejä tai turvautunut pika-ajureihin. Näillä pika-ajureilla tuli olla yleisökuljetuksia varten välttävänkuntoinen ja virheetön hevonen sekä kelvolliset ja siistit ajoneuvot. "Maan paljaana ollessa käytetään avonaisia tai kuurilla varustettuja, nelipyöräisiä pienempiä ajoneuvoja eli troskaa tahi vaunuja ja rekikelillä avonaista tahi kuomullista rekeä, joiden kaikkien tulee olla varustettuna jalkapeitteellä ja matolla." Ajurilla oli oltava "eheä ja siisti, tummansinisestä tai muusta tummaksi värjätystä kankaasta valmistettu livrea, kiiltävät napit, sekä samanlaisesta kankaasta tehty myssy, jossa on hopeakaluuna paltteessa, tai myös musta hattu samanlaisin kaluunoin", talvella saattoi käyttää nahkamyssyäkin. 'Sanomia Turusta’ -lehti totesi, että "roskat ovat kauniit ja hevoset suuret ja lihavat". Tuonaikaisissa, 1880-luvun osoitekalentereissa puolestaan mainitaan: "pika-ajureita löytyy aina eri asemilla kaupungissa, n.k. Hotel Phoenix'in, Rautatien hotellin, Teatterihuoneen, Samppalinnan ravintolan, Kaupungintalon, Brahen puiston, Rautatieaseman, Satamien luona ym. paikoissa."
Vuoden 1890 taksan mukaan kyyti kaupungin piirissä maksoi 50 penniä, mutta 'Kanavavallille' eli satamaan 75 p:ä.
Pika-ajurin kyytimaksu oli siis suhteellisen kallis, joten suuri yhteinen kansa taivalsi jalan - polkupyörienkin määrä alkoi lisääntyä vasta ensimmäisen maailmansodan aikoihin. Turku oli harvaanasuttu, työväestö asui toisella ja työpaikat sijaitsivat kaupungin toiselta reunalla. Niinpä kreivi August Magnus Armfelt, 25-vuotias aatelismies, arvelikin 1880-luvun lopulla, että tuolloin jo 30000 asukkaan kaupungissa tulisi siirtyä pika-ajureita kätevämpään kulkutapaan ja esitti kaupungille anomuksen hevosraitiotieliikenteen aloittamiseksi.
Kunnalliseksi elimeksi kaupunginvaltuusto käsitteli kreivi Armfeltin anomuksen harvinaisen nopeasti. Aloite oli tehty 27.5.1889 ja jo 13.6.1889 valtuusto hyväksyi toimiluvan ja senaatti vahvisti 'Spårvägsaktiebolaget i Åbo' eli 'Turun Ratatieyhtiön' yhtiöjärjestyksen 18.11.1889.
Aurajoen 'tältä' eli Tuomiokirkon puolelta pääsi ’toispual jokkee’ tuohon aikaan kahta puusiltaa pitkin, joista toinen oli alinen eli Auransilta ja toinen ylinen eli Kirkkosilta. Hevosraitiotieliikenteen rata kulki pitkin Linnankatua Kirkkosillalta Veistämöntorille eli laivatelakan luo ja tästä satamaan liikennöi kahden hevosen vetämä omnibusvaunu. Kun ensimmäinen ’dilisanssi’ lauantaina, toukokuun 3. päivänä 1890 ajettiin Linnankadulle ei ihmettelyllä ollut rajoja. Lehdessä kerrotaan jopa sivistyneistön seisseen ja töllöttäneen. "Hauska on katsella (vaunujen) konemaista, tasaista kulkua, kun ne huruttelevat 'matkustajia' pisin Linnankatua Kirkkosillasta aina Warvintorille saakka, waan hauskempi on wielä kun saa kulkea niillä. Istuu 'plösöttelee' waan mukawaksi laitetuilla penkeillä ja kuuntelee miten tuon tuostakin soitetaan kelloa poikkiskatujen kulmissa, ja katselee miten 'wosikat' sen kanssa kilpailevat kulussa ..." kertoili puolestaan Rauman Lehden kirjeenvaihtaja Turusta, ’Wosikat’ eivät kuitenkaan aivan ensimmäisinä päivinä 'ratatieyhtion’ kanssa kilpailleet, sillä pika-ajurit olivat aloittaneet lakon tästä kilpailijastaan närkästyneinä. Lakko loppui kuitenkin alkuunsa ja pika-ajurit osoittivat kaikella muulla tavoin mieltään, ajamalla esimerkiksi talvisaikaan lumivallien yli ja vyöryttämällä siten lunta raiteille.
’Ratatieyhtiö Turussa’ näyttää Turun nykyisen liikennelaitoksen tavoin pyrkineen mahdollisimman hyvään yleisön palvelemiseen. Ensinnäkin vaunut olivat aikalaisten kertoman mukaan 'sievät'. Neljän katetun vaunun pääväreinä oli keltainen, punainen, sininen ja vihreä, yhdessä avovaunussa taas oli keltainen vallitsevana. Istumapaikkoja oli vaunuissa 17 ja niihin mahtui 22 matkustajaa. Ajomaksuna perittiin 15 penniä ja liikennettä ylläpidettiin 6.30 - 21.30. Yhtiö myi myös alennuslippuja ja hoiti suhteitaan yleisöön myös siten, että konsertti-iltoina kaikki neljä vaunua odottelivat konserttiyleisöä.
Pika-ajurien ilon saattoi siis ymmärtää, kun hevosraitiotie joutui lopettamaan lokakuussa 1892. Vaikeudet kasautuivat lähinnä siksi, että raitiotieyhtiö joutui vastaamaan kadun kunnossapidosta koko ajoleveydeltä, mikä ei varsinkaan talvella ollut helppoa — kun vielä pika-ajuritkin tekivät kiusaa lunta radalle vyöryttämällä.
Kesällä 1906 yritettiin Turun Linnankadulla myös kaupungin sisäistä bussiliikennettä hevosraitiotien tapaan ensimmäisenä maassamme. 'Kantti-kertaa-kantti' -tyyppinen 'linjapiili' oli alkuun hankittu Turku – Uusikaupunki -väliseen maantieajoon kyytihevosta nopeammaksi kulku neuvoksi kaupunkien välille. Linja-auto tarvitsi kuitenkin maantien mäissä vetojuhdan apua ja niin se sitten siirrettiinkin tasaiselle Linnankadulle. Liikenne todettiin kesän kuluessa kannattamattomaksi ja auto myytiin syksyllä Pietariin.
Hevosraitiotien raskas konkurssi varoittavana mielessä, mutta Helsingin esimerkin innoittamana puuhattiin kuitenkin jo Turkuun sähköraitiotietä. Suomessa silloin 'vallitsevain epävarmain olosuhteiden johdosta' saatiin ulkomailta vain kaksi tarjousta, joista sitten toinen hyväksyttiin. Liikenne saatettiin avata joulukuun 22. päivänä 1908, joten raitiovaunut olivat 'modernin tekniikan' kaikille turkulaisille sinä vuonna antama joululahja. Tuon päivän aamun pimeydessä liikkuvat, hyvin valaistut vaunut tarjosivat melkoista ihmettelyn aihetta. Suurin osa turkulaisista tuntuu olleen jo aamuvarhaisella jalkeilla ja vaunut kulkivat aamusta iltaan täpötäysinä ja ylikuormitettuina avajaispäivänä.
Alkuun yksiraiteiset radat kulkivat siten, että kaupungissa saattoi matkustaa esimerkiksi satamasta Linnankatua pitkin Puistokadun kulmaan ja vaihtaa siellä rautatieaseman kautta Tuomiokirkolle menevään vaunuun. Vastaan tulevat vaunut sivuutettiin ohituspaikoilla. Vaunun lähtiessä taas takaisin reitilleen toiseen suuntaan piti vaunun katolla sähköjohdosta virtaa johtava 'piiska’ eli 'pyykeli' eli 'tritsi’ heittää toistapäin 'myötäsukaan'. Mies, joka tämän heiton suoritti, ilmoitti työn tehtyään siitä kuljettajalle hihkaisemalla "Klaari o!", ja tästä huudosta ryhdyttiin tätä työmiestä kutsumaan 'klaarimieheksi’.
'Spoorvaunuissa’ ei ollut rahastajia. Naisrahastajat ilmestyivät kuvaan vasta 30-luvulla. Maksun peri kuljettaja, ensimmäisinä vuosina aikuiset 15 penniä ja lapset ?? penniä. Käytössä oli myös metallisia rahakkeita, ’poletteja’.
Totuttautuminen tähän tekniikan ihmeeseen vei pitkän aikaa. Varsinkin hevoset säikähtivät kolisevaa vaunua. 'Uusi Aura' kertoo numerossaan 1.1.1909: "Hevosten hirmuna tuntuvat raitiotievaunut yhä vaan pysyvän. Niinpä taas eilenkin aamupäivällä muuan maalaisen hevonen Brahekadun ja Eerikinkadun kulmauksessa ankarasti säikähti vaunua n 10 ja 'hummasi’ sitä kohti minkä ehti. Kärryt kaatuivat ja niillä istunut nainen suistui katuun.” Samantapaisia uutisia oli ensimmäisenä keväänä tämän tästä. Hevosista ja raitiovaunuista ei näy tulevan ystäviä, kirjoitettiin.
Jatkuu seuraavassa numerossa...