"Helsingin uusien vaunujen sisustusta muutettava"

Liittynyt
9 Heinäkuu 2005
Viestit
573
Lauantain HBL:ssä julkaistiin lukijan kirjoitus Helsingin uusien ratikoiden jakkaroista. Kirjoittaja oli sitä mieltä, että jakkarajärjestystä olisi muutettava, koska:

- 32 paikkaa on sellaisia, joissa matkataan selkä kohti ajosuuntaa
- 32 paikkaa on sellaisia, joissa istutaan nenät vastakkain

Lisäksi kirjoittaja pitää istuinryhmien pöytiä turhina, koska niitä ei voi käyttää omien juomien alustoina (syöminen/juominen kiellettyä). Lisäksi kirjoittajan mukaan pöytä ei sovellu šakin tai bridgen pelaamiseen, sillä keskimääräisen matkan pituus on lyhyt = 2,19 km (n. 6-8 min). Kirjoittaja vaatii, että takaperin matkaavien jakkarat käännettäisiin matkustussuuntaan. Silloin istuinten määrän voisi kasvattaa kuudellatoista (ellei peräti 32:lla), ilman että seisomapaikkojen määrästä tingittäisiin.

Mielestäni 16 (- 32) istuinpaikan lisääminen Articeihin vaikuttaa uskomattomalta. Montako paikkaa saataisiin oikeasti lisättyä, jos kaikki istuisivat nenä ajosuuntaa kohti?
 
Kirjoittajalta taisi jäädä huomiotta että istuimet ovat pyörien päällä ja että ne kotelot ovat siinä missä ovat. Aika pieni mahdollisuus siinä on paikkojen lisäämiseen.
 
Kirjoittajalta taisi jäädä huomiotta että istuimet ovat pyörien päällä ja että ne kotelot ovat siinä missä ovat. Aika pieni mahdollisuus siinä on paikkojen lisäämiseen.

Huono ja asiakasepäystävällinen selitys. Kotelothat on pyörien yläosaa varten ja pyörien yläosat ovat aivan tarpeettomia, koska ne eivät osu kiskoon. Koteloista voidaan mainiosti luopua, kun leikataan pyörien yläosa pois.
 
Jos joskus hankitaan kaksisuuntavaunuja, kuljettajan on käytävä päätepysäkillä kääntämässä kaikki penkit nenä menosuuntaan.
 
Vs: "Helsingin uusien vaunujen sisustusta muutettava"

Kirjoittajalta taisi jäädä huomiotta että istuimet ovat pyörien päällä ja että ne kotelot ovat siinä missä ovat. Aika pieni mahdollisuus siinä on paikkojen lisäämiseen.

Unohdinkin mainita, että Höblään kirjoittanut henkilö mainitsi matkustaneensa vasta hiljattain ensimmäistä kertaa uudessa vaunussa. Ja vain yhden matkustuskerran jälkeen toi esille istuinpaikkojen lisäämisen. Ei näköjään ymmärrä pyöräkoteloiden merkitystä penkityksen järjestelyihin. Pyöräkoteloista muodostuvien podesterien päälle tuleville istuimille tarvitaan vain tikkaat.

Kehitellään ideaa vielä pidemmälle. Vaunujen korkeutta kasvatetaan jonkin verran. "Alakerta" (eli VR:ltä tuttu Eco-luokka) on sisustettu kuten nykyään ja uuteen "yläkertaan" tulee yhden hengen makuulooseja (vastaa VR:n Extra-luokkaa hinnoittelumielessä). Niihin kiivetään tikkaita pitkin. Iltapäiväruuhkassa voi sitten ottaa pienet 6-8 minuutin nokoset. Helmi-täti ohjaa herätyskelloa, joka piippaa kotipysäkin lähestyessä. :biggrin:

---------- Viestit yhdistetty klo 10:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:43 ----------

onko muuten pöytien alla pistokkeet että voi käyttää läppäriä?
t. Rainer

Niitä voisi lisätä Extra-luokka -muutoksen yhteydessä. Ei lopu läppäristä tai älypuhelimsesta virta kun wifistellään matkalla kotoa/kotiin. Ja wifistely toteutetaan tietenkin VR:ltä lainatussa muodossa: JLF-foorumin latautuminen tahmaa pahasti.
 
Perussuomalainen ratkaisu tähän ongelmaan on, että Höblän lukijat muuttavat Ahvenanmaalle. Siellä ei ole raitiovaunuja.
 
Vs: "Helsingin uusien vaunujen sisustusta muutettava"

Iltapäiväruuhkassa voi sitten ottaa pienet 6-8 minuutin nokoset. Helmi-täti ohjaa herätyskelloa, joka piippaa kotipysäkin lähestyessä. :biggrin:

Eli takuulla väärässä paikassa. Länsi-Pasilassa: "Hyvää huomenta. Seuraava pysäkki on Arabiankatu. Kiitos kun valitsit raitiovaunun." :lol:

Mielipidekirjoitukset ovat tietysti mielipiteitä, ja mielipiteitähän saa meillä kaikilla olla. Silti toivoisi lehdiltä hiukan itsekritiikkiä – tällainen kirjoittajahan lähinnä nöyryyttää itsensä ja lehden pitäisi minusta siinä mielessä kantaa vastuuta, että yrittäisi näiden hölmöimpien kohdalla säilyttää heidän kasvonsa ja jättää nämä julkaisematta.

Sinänsä olemme varmaan kaikki yhtä mieltä siitä, että on mukavampi istua katse menosuuntaan ja moni varmaan jakaa mielipiteeni siitä, että vastakkain istuminen ei ole mukavin mahdollinen ratkaisu. Jännä nähdä, kirjoittaako Tanstech tai HKL vastineen. Tosiasiahan on, että Articissa istuiten määrä on vaunun kokoon ja matalalattiaisuuden aiheuttamiin rajoitteisiin nähden aivan huippuluokkaa. Siinä mielessä sieltä siis löytyy huomattavan paljon niitäkin istuimia, joilla istutaan menosuuntaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:09 ----------

Perussuomalainen ratkaisu tähän ongelmaan on, että Höblän lukijat muuttavat Ahvenanmaalle. Siellä ei ole raitiovaunuja.

Kokoomuslainen ratkaisu: mennään omalla autolla.

Vasemmistoliitto: otetaan penkit pois, on tasa-arvoisempaa, että kaikki seisovat.

Muita?
 
SDP: Jos penkkejä ei riitä kaikille, siirretään ensin kaikki penkit valtiolle ja valtio jakaa sitten kullekin matkustajalle kolmasosan penkkiä.
RKP: Jos penkkejä ei riitä kaikille, kiintiöidään niistä osa ruotsinkielisille.
KD: On hyvä seistä matkan aikana, kaikille riittää kyllä penkkejä sitten tuonpuoleisessa, ts. kun päätepysäkille on jo saavuttu.
Vihreät: On parempi käyttää penkkejä vain silloin kun on aivan pakko, jotta niitä riittää myös tuleville sukupolville. Siispä määrätään istumiselle vero.
 
Vs: "Helsingin uusien vaunujen sisustusta muutettava"

Kokoomuslainen ratkaisu: mennään omalla autolla.

Siis mennään omalla autolla sen jälkeen, kun penkkien vähittäisvuokraus on siirretty hyvin verkostoituneelle ylikansalliselle operaattorille.
 
SDP: Jos penkkejä ei riitä kaikille, siirretään ensin kaikki penkit valtiolle ja valtio jakaa sitten kullekin matkustajalle kolmasosan penkkiä.
RKP: Jos penkkejä ei riitä kaikille, kiintiöidään niistä osa ruotsinkielisille.
KD: On hyvä seistä matkan aikana, kaikille riittää kyllä penkkejä sitten tuonpuoleisessa, ts. kun päätepysäkille on jo saavuttu.
Vihreät: On parempi käyttää penkkejä vain silloin kun on aivan pakko, jotta niitä riittää myös tuleville sukupolville. Siispä määrätään istumiselle vero.

Suomen Kommunistinen Puolue: Oikeanpuoleiset penkit siirretään vasemmalle puolelle
Suomen Työväenpuolue (Bäckmanin porukka): Sulatetaan raitiovaunut ja valetaan tykkejä Donbassin Kansantasavallan käyttöön taisteluun amerikkalaisia imperiallisteja vastaan.
Köyhien Asialla: Suurituloiset pois raitiovaunusta!
Muutos 2011: Mikä on raitiovaunu?

t. Rainer
 
Näistä tuli aika hauskoja! Joskus on kiva, että voi ottaa vähän kevyemminkin :)

Muutos 2011: Mikä on raitiovaunu?

Muutos 2011: Raitiovaunut on suomalaisten maksamia ja suomessa rakennettuja, joten niillä saavat matkustaa vain suomalaiset. Maahanmuuttajat kävelkööt.
 
Takaisin
Ylös