Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2016

7.1.
Linjalla 1A iltaruuhkassa kuusi NR1 vaunua: 52 vuorossa 102, 44, 53, 45, 46 ja 36 ja loput Varioita.
 
14.1.
Linjalla 1A iltaruuhkassa viisi NR1 vaunua: 52 vuorossa 100, 46, 44, 69 ja 43 ja loput Varioita.
NR1 #64 linjalla 4 vuorossa 141 ja NR1 #65 ysillä.
 
19.1.

Vaunu 42 aamulla kymppilinjalla.

Lisäksi vaunu 114 näköjään nykyään Viking Linen mainosväreissä.
 
Mahtaako mainosratikoiden määrä olla kasvanut vuodenvaihteessa, vai tuntuuko vain siltä kun mainokset ovat uusia? Viking Linen ja Turkin lisäksi on silmiin sattunut mm. American Express ja Helen, sekä äsken linjalla 1A kauppakeskus Redi. Se posotteli 16.50 maissa tänään Hakaniemessä Käpylän suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi vaunu 114 näköjään nykyään Viking Linen mainosväreissä.

Itse asiassa aika hauska oivallus tuon vaunun väritys: muistuttaa huomattavasti nivelvaunujen alkuperäistä maalausta. Itse bongasin tuon tänä aamuna linjalta 4, jolla sen jo mainoksenkin vuoksi pitäisi olla (taikka oikeastaan 4T:llä)...
 
Itse asiassa aika hauska oivallus tuon vaunun väritys: muistuttaa huomattavasti nivelvaunujen alkuperäistä maalausta. Itse bongasin tuon tänä aamuna linjalta 4, jolla sen jo mainoksenkin vuoksi pitäisi olla (taikka oikeastaan 4T:llä)...

Valitettavasti vain edelleen "sotketaan" ikkunatkin teippauksilla. Kun eihän matkustajien tarvitse ulos nähdä. Tällä kertaa menty vieläpä niin pitkälle, että teippaus on jopa kylkinäyttöjen päällä, vaikeuttaen niiden lukemista.
 
20.1.
Linjalla 1A iltaruuhkassa vain kaksi NR1 vaunua: 33 vuorossa 102 ja 43. Lisäksi MLNRV2 #87 ja loput Varioita.
 
Mahtaako mainosratikoiden määrä olla kasvanut vuodenvaihteessa, vai tuntuuko vain siltä kun mainokset ovat uusia? Viking Linen ja Turkin lisäksi on silmiin sattunut mm. American Express ja Helen, sekä äsken linjalla 1A kauppakeskus Redi. Se posotteli 16.50 maissa tänään Hakaniemessä Käpylän suuntaan.

Jos nyt oikein kaiken muistan, on mainosvaunujen lista tällä hetkellä ainakin suunnilleen seuraava ellei joku vaihdos ole jäänyt huomaamatta:

33 - Grandiosa
41 - Gigantti
42 - Sonera
46 - Helen
64 - Turkki
70 - Redi
114 - Viking Line
115 - American Express
116 - Ooppera
121 - Samsung
 
Viimeksi muokattu:
21.1

Tänään Iltapäiväruuhkassa hieman ennen kello viittä oli pientä härdelliä kun Rautatieasemalle saapunut 9:n kuljettaja kuulutti että vaunu meneekin Länsiterminaalin sijaan Kolmikulmaan ja pyysi matkustajia vaihtamaan perässä tulevaan 9:n vaunuun. Ongelmaksi tässä muodostui suuri ihmismäärä joka oli jo ehtinyt matkalaukkuineen ahtautua vaunuun, eikä läheskään kaikki ymmärtäneet ettei vaunu mene terminaalille. Lisäksi uusia ihmisiä hyppi sisään jatkuvasti joten kuski sai kuulutella muutaman kerran ennen kuin sai vaunun lähes tyhjäksi, ovet lukittua ja pääsi pysäkiltä liikkeelle.
 
21.1

Tänään Iltapäiväruuhkassa hieman ennen kello viittä oli pientä härdelliä kun Rautatieasemalle saapunut 9:n kuljettaja kuulutti että vaunu meneekin Länsiterminaalin sijaan Kolmikulmaan ja pyysi matkustajia vaihtamaan perässä tulevaan 9:n vaunuun. Ongelmaksi tässä muodostui suuri ihmismäärä joka oli jo ehtinyt matkalaukkuineen ahtautua vaunuun, eikä läheskään kaikki ymmärtäneet ettei vaunu mene terminaalille. Lisäksi uusia ihmisiä hyppi sisään jatkuvasti joten kuski sai kuulutella muutaman kerran ennen kuin sai vaunun lähes tyhjäksi, ovet lukittua ja pääsi pysäkiltä liikkeelle.

Eli vaunu oli sen verran myöhässä, että piti tehdä oikaisu? Itse olen useammankin kerran ihmetellyt sitä, miksi tuo oikaisu pitää aina tehdä siten, että on täysi poka päällä. Jos vaunu ei jää lisää jälkeen, niin ketä se haittaa, että ko. vaunu käy kääntymässä Länkkärissä? Okei, vaihtokuski korkeintaan joutuu Hakaniemessä norkoilemaan vähän pidempää, mutta mitä sitten? Jos kukaan ei jää jossain pysäkillä pois, voi vaikka ajella pysäkistä ohitse. Mutta ei, homma pitää tehdä niin, että myöhästyt varmasti lisää ja myöhästytät vielä perässä tulevaa vaunuakin.
 
Eli vaunu oli sen verran myöhässä, että piti tehdä oikaisu? Itse olen useammankin kerran ihmetellyt sitä, miksi tuo oikaisu pitää aina tehdä siten, että on täysi poka päällä. Jos vaunu ei jää lisää jälkeen, niin ketä se haittaa, että ko. vaunu käy kääntymässä Länkkärissä? Okei, vaihtokuski korkeintaan joutuu Hakaniemessä norkoilemaan vähän pidempää, mutta mitä sitten? Jos kukaan ei jää jossain pysäkillä pois, voi vaikka ajella pysäkistä ohitse. Mutta ei, homma pitää tehdä niin, että myöhästyt varmasti lisää ja myöhästytät vielä perässä tulevaa vaunuakin.

Epäilen, että syy on siinä, että HSL ei maksa liikennöntikorvausta ja vaatii ajamattoman lähdön korvauksen sellaisesta lähdöstä, joka on riittävän myöhässä. Tällöin operaattorin kannattaa käännyttää vaunu kesken, jotta se ehtii Pasilassa oikeaan lähtöaikaan. Muuten jäävät saamatta paitsi Länsiterminaalin, myös Pasilan ja mahdollisesti vielä seuraavankin lähdön korvaukset.

Tuo kuskiongelma voi myös olla aivan aito syy. Jos kyse on muutamasta minuutista, niin joutaahan se vaihtokuljettaja odottamaan. Mutta jos kyse on enemmästä, niin siinä on koko systeemi hyvin äkkiä sekaisin. Poissa ovat ne ajat, jolloin kuljettajat ajoivat pääasiassa vain yhtä linjaa, jopa yhtä vaunua. Nyt kaikki ajavat kaikkea sekaisin taloudellisen tehokkuuden nimissä. Silloin käy herkästi niin, että myöhästymisen johdannaisvaikutukset ovat kohta joka linjalla. Eli jos kuljettaja vaunuineen tulee vaihtopaikalle reilusti myöhässä, niin hänen pitäisi olla jo seuraavassa vaunussa. Sekö sitten odottaisi puoli tuntia Hakiksessa kuljettajaa?

Molemmat tilanteet kuitenkin tiivistyvät siihen, että raha on tärkeää, matkustajat eivät niinkään. :(
 
Takaisin
Ylös