Ludden ja Manne-vaunujen kotiseudulta

Albert

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,224
Nahverkehr Rhein-Neckar (RNV) sisältää raitiokaupungit Mannheim, Ludwigshafen ja Heidelberg sekä "kuntia" niiden välillä kolmen eri osavaltion alueella. Tästä ei sen enempää, sillä netistä löytyy tietoa (esim Googlesta pelkällä hakusanalla RNV).
Mitä haluan kertoa on:
-että samat raitiovaunut, sekä korkealattiaiset, että matalalattiaiset kulkevat kaupungeissa kävelykaduilla, katuliikenteessä, omilla kaistoillaan "rautatiekiskoilla", metrotunnelissa (Ludwigshafenissa) ja kaupunkien sekä kuntien välillä peltojen ja metsien keskellä parhaimmillaan 80 km/h tuntinopeudella. Mikä merkittävintä, ne kulkevat nopeudesta riippumatta tasaisesti "kuin junat" olivatpa varioita tai vanhoja düwageja.
-että raitiovaunuilla on liikennevaloissa ilmeisesti joka paikassa "0-viive". Tuntui alkuun lähes oudolta, että matka joutui keskusta-alueillakin niin luonnikkaasti. Systeemiin kuuluu vieläpä "esiopastin" mikä kertoo kuljettajalle, että edessä oleva liikennevalo on vaihtumassa raitiovaunulle. Tämähän poistaa turhan hidastamisen ennen valoja. En tiedä yksityiskohtia mutta uskallan olettaa, että liikennevalojen kierrossa raitiovaunut ovat mukana vain silloin kun niitä on todella tulossa.
-Vaunujen vauhti poislukien tietysti kävely- ja pihakadut on aivan toista luokkaa kuin Helsingissä esim. Pysäkkiväli on hieman pidempi kuin mihin olemme tottuneet ja pitenee vielä kun keskusta jää taakse. Maaseudulla peltojen keskellä ei tietenkään ole pysäkkejä/asemia.
-Pikkukylissä ahtailla kaduilla ja myös kaupungeissa tarvittaessa ajetaan yksiraiteisia osuuksia. Monin paikoin raitiovaunu ajaa jopa autoliikennevirtaa vasten. Mutta Saksassa tästäkin näytään selviytyvän jopa tungosaikaan.
-että alueella rakennetaan tälläkin hetkellä uusia raitiotieosuuksia, ainakin Mannheimissa ja Heidelbergissa, ja paljon lisää on suunnitelmissa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että raitioteiden risteys- ja haarautumispaikossa on tai rakennetaan kaikki mahdolliset raideyhteydet. Onpa sitten mistä valita jos tarvitaan poikkeusliikennettä.
Ehdottoman tutustumisen arvoinen paikkaseutu. Tuon jälkeen tuntuu ainakin Helsingin raitiovaunujen liikennevalosumppu täysin järjettömältä. Ei siellä mitenkään näyttänyt, että muu liikenne olisi "kärsinyt".
 
Albert sanoi:
Tuon jälkeen tuntuu ainakin Helsingin raitiovaunujen liikennevalosumppu täysin järjettömältä.
Mulle tuli täsmälleen sama fiilis Göteborgin reissun jälkeen...
 
Vesa Nurminen sanoi:
Ja mulle tuli aikoinaan Amsterdamissa...

...ja Prahassa.
Mutta Helsinki on maailman paras joukkoliikennekaupunki! Ainakin BEST-tutkimuksen mukaan, jossa Praha oli parempi. :-D

Antero
 
Upea raportti, Albert!
Pitää vain saada Helsinkiin päättäjät jotka näkevät asiat noin. Bemarin omistajat näkevät vain oma konepellin ja navigattorin. Toivotaan, että tulevaisuudessa olisi tosiasia Helngissäkin.
 
Omasta kokemuksesta voin sanoa että vain Hesassa tuntuu ratikkalikenne takkuiselta. Jopa yksityisautoilun huumaa elävässä itäisessä Keski-Euroopassa kulkevat ratikat sujuvammin.
Elän paremman tulevaisuuden toivossa.
 
Omat kokemukset raitioliikenteestä on Melbournesta, jossa liikenne oli ruuhka-aikaan todella kamalaa (ei nyt sentään ihan Pietarin kaltaista), suurin osa raiteista kulkee liikenteen seassa ilman omia kaistoja tai väyliä ja ruuhkassa seisotaan.

Ongelma on kuitenkin huomattu ja aivan ydinkeskustassa on alettu sulkea kokonaisia katuja muulta liikenteeltä ratikkaliikenteen sujuvuuden vuoksi ja on tehty mittavia investointeja telematiikkaan. Muutoksen jopa huomasi yhden vuoden aikana, jonka ajan liikennettä tarkkailin. Jospa Helsingissäkin...
 
Takaisin
Ylös