Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Ludden ja Manne-vaunujen kotiseudulta

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Ludden ja Manne-vaunujen kotiseudulta

    Nahverkehr Rhein-Neckar (RNV) sisältää raitiokaupungit Mannheim, Ludwigshafen ja Heidelberg sekä "kuntia" niiden välillä kolmen eri osavaltion alueella. Tästä ei sen enempää, sillä netistä löytyy tietoa (esim Googlesta pelkällä hakusanalla RNV).
    Mitä haluan kertoa on:
    -että samat raitiovaunut, sekä korkealattiaiset, että matalalattiaiset kulkevat kaupungeissa kävelykaduilla, katuliikenteessä, omilla kaistoillaan "rautatiekiskoilla", metrotunnelissa (Ludwigshafenissa) ja kaupunkien sekä kuntien välillä peltojen ja metsien keskellä parhaimmillaan 80 km/h tuntinopeudella. Mikä merkittävintä, ne kulkevat nopeudesta riippumatta tasaisesti "kuin junat" olivatpa varioita tai vanhoja düwageja.
    -että raitiovaunuilla on liikennevaloissa ilmeisesti joka paikassa "0-viive". Tuntui alkuun lähes oudolta, että matka joutui keskusta-alueillakin niin luonnikkaasti. Systeemiin kuuluu vieläpä "esiopastin" mikä kertoo kuljettajalle, että edessä oleva liikennevalo on vaihtumassa raitiovaunulle. Tämähän poistaa turhan hidastamisen ennen valoja. En tiedä yksityiskohtia mutta uskallan olettaa, että liikennevalojen kierrossa raitiovaunut ovat mukana vain silloin kun niitä on todella tulossa.
    -Vaunujen vauhti poislukien tietysti kävely- ja pihakadut on aivan toista luokkaa kuin Helsingissä esim. Pysäkkiväli on hieman pidempi kuin mihin olemme tottuneet ja pitenee vielä kun keskusta jää taakse. Maaseudulla peltojen keskellä ei tietenkään ole pysäkkejä/asemia.
    -Pikkukylissä ahtailla kaduilla ja myös kaupungeissa tarvittaessa ajetaan yksiraiteisia osuuksia. Monin paikoin raitiovaunu ajaa jopa autoliikennevirtaa vasten. Mutta Saksassa tästäkin näytään selviytyvän jopa tungosaikaan.
    -että alueella rakennetaan tälläkin hetkellä uusia raitiotieosuuksia, ainakin Mannheimissa ja Heidelbergissa, ja paljon lisää on suunnitelmissa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että raitioteiden risteys- ja haarautumispaikossa on tai rakennetaan kaikki mahdolliset raideyhteydet. Onpa sitten mistä valita jos tarvitaan poikkeusliikennettä.
    Ehdottoman tutustumisen arvoinen paikkaseutu. Tuon jälkeen tuntuu ainakin Helsingin raitiovaunujen liikennevalosumppu täysin järjettömältä. Ei siellä mitenkään näyttänyt, että muu liikenne olisi "kärsinyt".

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Ludden ja Manne-vaunujen kotiseudulta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert
    Tuon jälkeen tuntuu ainakin Helsingin raitiovaunujen liikennevalosumppu täysin järjettömältä.
    Mulle tuli täsmälleen sama fiilis Göteborgin reissun jälkeen...

  3. #3

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Ludden ja Manne-vaunujen kotiseudulta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
    Mulle tuli täsmälleen sama fiilis Göteborgin reissun jälkeen...
    Ja mulle tuli aikoinaan Amsterdamissa...

    ...ja Prahassa.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Ludden ja Manne-vaunujen kotiseudulta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen
    Ja mulle tuli aikoinaan Amsterdamissa...

    ...ja Prahassa.
    Mutta Helsinki on maailman paras joukkoliikennekaupunki! Ainakin BEST-tutkimuksen mukaan, jossa Praha oli parempi. :-D

    Antero

  5. #5
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Ludden ja Manne-vaunujen kotiseudulta

    Upea raportti, Albert!
    Pitää vain saada Helsinkiin päättäjät jotka näkevät asiat noin. Bemarin omistajat näkevät vain oma konepellin ja navigattorin. Toivotaan, että tulevaisuudessa olisi tosiasia Helngissäkin.

  6. #6

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus Vs: Ludden ja Manne-vaunujen kotiseudulta

    Omasta kokemuksesta voin sanoa että vain Hesassa tuntuu ratikkalikenne takkuiselta. Jopa yksityisautoilun huumaa elävässä itäisessä Keski-Euroopassa kulkevat ratikat sujuvammin.
    Elän paremman tulevaisuuden toivossa.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  7. #7
    Tunnistettu jäsen marX avatar
    Liittynyt
    19.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    59

    oletus Vs: Ludden ja Manne-vaunujen kotiseudulta

    Omat kokemukset raitioliikenteestä on Melbournesta, jossa liikenne oli ruuhka-aikaan todella kamalaa (ei nyt sentään ihan Pietarin kaltaista), suurin osa raiteista kulkee liikenteen seassa ilman omia kaistoja tai väyliä ja ruuhkassa seisotaan.

    Ongelma on kuitenkin huomattu ja aivan ydinkeskustassa on alettu sulkea kokonaisia katuja muulta liikenteeltä ratikkaliikenteen sujuvuuden vuoksi ja on tehty mittavia investointeja telematiikkaan. Muutoksen jopa huomasi yhden vuoden aikana, jonka ajan liikennettä tarkkailin. Jospa Helsingissäkin...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Eil-vaunujen käyttö kaukojunissa
    kirjoittanut otto s foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 30.07.2008, 23:23
  2. Vaunujen HKL 16 - 30 säästäminen
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 13.03.2008, 17:08
  3. HKL: LUdde & MAnne
    kirjoittanut Compact foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 11.02.2007, 10:03
  4. Vaunujen jako
    kirjoittanut Jusa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 05.01.2006, 13:24
  5. Viideskin 'manne'?
    kirjoittanut Hape foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 31
    Viimeisin viesti: 16.12.2005, 11:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •