Niin, mitä mieltä olette tästä linjastosuunnitelmablogin kirjoituksesta?
Valokeilassa raitiovaunulinjat 6, 7 ja 9:
HSL-alueella eletään suurten murrosten aikaa. Metro ja kehärata siirtävät liikennettä raiteille ja uusi lippu- ja informaatioljärjestelmä aloittaa syksyllä 2016. Ratikkalinjaston uudistuksessa ollaan päästy hyvään vauhtiin. Linja 5 aloittaa aikataulukauden vaihtuessa elokuussa 2016 ensimmäisenä muutoksena. Uuden ratikkalinjaston ehdotus on kuitenkin laadittu tilanteessa, jossa länsimetron kaikki kustannukset sekä hallituksen tekemät leikkaukset suurten kaupunkien joukkoliikennetukeen eivät ole olleet tiedossa. Siksi suunniteltua raitiovaunuliikennettä tullaan korvaamaan tehokkaamalla metrolla siltä osin kun se on päällekkäistä metron kanssa. Korvaukseen metrolla tullaan paneutumaan jatkossa sekä tässä että tulevissa blogin kirjoituksissa.
Nykyisin alueen joukkoliikennepalvelua voi kuvata hajautuneeksi. Linjan 6 reittiä seurailee Bulevardilla linja 20 (jatkossa 21) sekä keskustan pohjoispuolella kokonaisuudessaan linjat 68 ja 71, Kumpulan kampukselta etelään lisäksi Lahdenväylän sisäisiä ja seutulinjoja. Linjat 7 ja 9 ovat päällekkäiset sekä metron että Tuusulanväylän että Lahdenväylän linjojen kanssa.
Kuormitus Hietalahden silmukasta on vähäistä. Arabiassa linjojen 68 ja 71 yhteenlaskettu kuormitus ylittää linjan 6 kuormituksen, ja Pasilaa palvelee juna. Hämeentiellä Kumpulan kampukselta etelään jo yksistään metron kuormitus ylittää linjojen 6, 7 ja 9 kuormituksen.
Pitäisikö Hämeentien liikenne keskittää yhdelle linjalle?
Nykytilanteessa Hämeentieltä keskustaan matkustettaessa pitää valita, meneekö odottamaan metroa vai raitiovaunua. Raitiovaunun vuoroväli on keskustan pohjoispuolella kokonaisuudessaan heikompi kuin metron vuoroväli, kun otetaan huomioon synkroinnin vaikeudet. Niinpä sattumalta raitiovaunupysäkille lähtiessään voi tulla pysäkille juuri ratikan mentyä ja mobiilisovelluksesta voi nähdä metron menevän kohti keskustaa minuutin kuluttua, mutta siihen ehtiminen on jo mahdotonta.
Yleinen joukkoliikenteen suunnitteluratkaisu on keskittää samaan paikkaan kulkevat linjat yhdelle kadulle eikä linjata reittejä muutaman korttelin välein. Etu syntyy siitä, että keskittämällä vuorot voidaan tarjota aiempaa tiheämpi vuoroväli ja toisaalta matkustajan ei tarvitse päättää, minkä linjan pysäkille hän menisi. Joukkoliikenteen käytettävyys paranisi tarjonnan keskittämisen tuoman havainnollisuuden ja helppouden myötä.
Linjojen keskittäminen yhdelle reittikadulle mahdollistaa tiheämmän vuorovälin (Nielsen G. et al., HiTrans Best practice guide 2 - Planning the network, 2005)
Tämän suunnitteluperiaatteen käyttö linjojen 6, 7 ja 9 varrella johtaisi nykyisen matkustuskysynnän, nykyisen ja tulevan maankäytön ja katuverkon perusteella siihen, että linjoja 6 ja 7 käyttävä matkustajakunta kannattaisi siirtää metroon keskustan ja Sörnäisten metroaseman välillä, ja linjan 9 matkustajakunta joko Hakaniemen ja Kampin tai Sörnäisten ja Kampin välillä. Kääntöpaikat tulisivat Vaasanaukiolle, Kampintorille ja Kauppatorille. Vaasanaukiolle tulisi joko kaikkien kolmen linjan kääntöpaikka tai sitten linja 9 käyttäisi olemassa olevaa Hakaniemen kääntöpaikkaa.
Metron vuoroväliä on tarkoitus samalla tihentää ruuhka-ajan ulkopuolella 10 minuutista 9 minuuttiin ja 7,5 minuutista 7 minuuttiin vuorokauden ajasta riippuen, jotta tarjonta vastaa lisääntynyttä kysyntää.
Myös bussilinjat toimisivat korvaavana liikenneyhteytenä keskustaan nykyiseen tapaansa, mutta varsinkin ruuhka-aikoina suosituimpien linjojen vuoroväliä saatettaisiin joutua tihentämään korkean kuormituksen vuoksi. Linjan 6 Bulevardin osuus lakkautettaisiin. Linjat 21 (nyk. 20) ja 68 yhdistettäisiin, jotta säilyy vaihdoton yhteys Bulevardilta Hämeentielle ja Bulevardin pysäkeillä "Aleksanterin teatteri" ja "Hietalahden tori" säilyy peruspalvelutaso.
Sekä vaihto metroon että korvaava bussilinja ovat nopeampia kuin linjat 6, 7 ja 9. Lisäksi metron vuorovälin tiheneminen lyhentää odotusaikaa ja Etelä-Espoosta on joka tapauksessa vaihdoton yhteys Vaasanaukiolle. Mallinnuksen perusteeella matkustajien määrä nousee kymmenisen prosenttia. Lisääntyneet lipputulot kattavat osaltaan länsimetron aiheuttamaa vajetta, ja kasvanut matkustajamäärä tekee samaan metron toiminnasta entistä tehokkaampaa.
Raitioliikennettä ei voi valitettavasti poistaa tyystin Helsingistä ja tämä tarkastelu koskeekin vain linjoja 6, 7 ja 9, joiden tapauksessa metro ja raitiolinjat kulkevat lähellä toisiaan.
Suunnittelussa tehtävillä ratkaisuilla on käytännössä aina vaihtoehtoja. Niin myös tälläkin. Uusi bussilinja saattaisi olla epätäsmällinen Kaivokadun ruuhkaisuuden takia. Linjojen yhdistäminen voidaan jättää tekemättä, sillä kävelymatka Erottajalta Rautatientorille tai Rautatientorin metroasemalle on vähäinen ja sitä paitsi mentävissä linjalla 3. Tällöin ainoa muutos nykytilanteeseen olisi linjan 6 lakkautus Vaasanaukiolta etelään ja linjojen 7 ja 9 matkustajien siirto metroon sen ollessa päällekkäinen. Toinen vaihtoehto on linjan 9 ajaminen Helsinginkadulta Hämeentielle ja siitä eteenpäin linjana 6.
Näistä suunnitelmavaihtoehdoista on mahdollista esittää kommentteja ja kysymyksiä suunnittelun tueksi. Länsimetron aiheuttamien muiden muutosten suunnittelutyön aikana on jo ilmennyt vastaavia muitakin haastavia kohteita, joissa joudutaan tekemään kompromissejä sen suhteen miten liikennöinnin resursseja käytetään. Hyvällä suunnittelulla resursseja voidaan kohdentaa sinne, missä niistä saatavat hyödyt ovat suurempia kuin muissa vaihtoehdoissa olisivat olleet.
Viimeksi muokattu: