Muisti taitaa pettää!
Raitio.org:in sivulla:
http://raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hklnr1/hklnr1.htm
näytetään nivelvaunujen alkuperäisiä pohjapiirroksia, jotka on vissiin "Raitiovaunut tulevat" -esitteestä. Kuljettajan oikealle puolelle on piirretty jotain, joka näyttää rahastuspöydältä. Mun muistini mukaan vaunuissa ei alunperin ollut rahastuspöytää. 600 voltin kaapin (tms.) päällä, kojetaulun oikealla puolella oli kämmenen kokoinen musta levy, jossa oli joku "noppa", jonka avulla Almex-pihdit pysyivät lappeellaan paikoillaan. Kuljettajalla oli pihdit vissiin vain matkailijalippujen tms. käsinleimausta varten, tai sarjalippujen leimausta varten jos Almex-leimauslaite oli epäkunnossa.
Oliko Valmeteissa siis alusta alkaen rahastuspöytä, vai mitä se rahastuspöydän näköinen juttu esittää?
pekka
Raitio.org:in sivulla:
http://raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hklnr1/hklnr1.htm
näytetään nivelvaunujen alkuperäisiä pohjapiirroksia, jotka on vissiin "Raitiovaunut tulevat" -esitteestä. Kuljettajan oikealle puolelle on piirretty jotain, joka näyttää rahastuspöydältä. Mun muistini mukaan vaunuissa ei alunperin ollut rahastuspöytää. 600 voltin kaapin (tms.) päällä, kojetaulun oikealla puolella oli kämmenen kokoinen musta levy, jossa oli joku "noppa", jonka avulla Almex-pihdit pysyivät lappeellaan paikoillaan. Kuljettajalla oli pihdit vissiin vain matkailijalippujen tms. käsinleimausta varten, tai sarjalippujen leimausta varten jos Almex-leimauslaite oli epäkunnossa.
Oliko Valmeteissa siis alusta alkaen rahastuspöytä, vai mitä se rahastuspöydän näköinen juttu esittää?
pekka