Katujen sulkeminen autoilta

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Tähän ketjuun voisi laittaa ehdotuksia, miten estettäisiin yksityisautoilu ja saataisiin suljettua katuja vain ratikoille tai busseille. Erikoisin kuulemani keino on tehdä maahan pylväs, joka laskeutuu kun ratikka tulee kohdalle, ilmeisesti radioteitse saadulla tiedolla. Lisäksi, kun Helsingissä ratikat ovat kapeita, voitaisiin tehdä kaksi tällaista pylvästä ja jättää väliin tilaa niin vähän, että siitä mahtuu menemään vain ratikka, mutta henkilöauto ei mahdu.
 
kemkim sanoi:
Erikoisin kuulemani keino on tehdä maahan pylväs, joka laskeutuu kun ratikka tulee kohdalle, ilmeisesti radioteitse saadulla tiedolla.

Olen nähnyt tällaiset joskus. En muista paikkaa. Ehkä Ruotsissa tai Hollannissa. Nämä estivät autoliikenteen pääsyn, mutta hälytys- ja huoltoajoliikenteellä oli kaukosäädin, jolla tolpat saatiin laskettua maan sisään. Tämähän olisi loistava esim. Roballa, jota kävelykaduksi kutsutaan ja jossa ajanee useita satoja autoja päivässä.

Kapea väli tolpilla on hyvä, mutta kaksi sisintä tolpaa voisi laskeutua telematiikalla. Näin bussi pääsisi kulkemaan paikasta, josta normaalisti pääsee vain raitiovaunu. Voi olla kallis ratkaisu, mutta vaikkapa Läntisellä Brahenkadulla tätä voisi testata.
 
Vesa Nurminen sanoi:
Kapea väli tolpilla on hyvä, mutta kaksi sisintä tolpaa voisi laskeutua telematiikalla. Näin bussi pääsisi kulkemaan paikasta, josta normaalisti pääsee vain raitiovaunu. Voi olla kallis ratkaisu, mutta vaikkapa Läntisellä Brahenkadulla tätä voisi testata.

Epäilemättä voisi testata. Tuskinpa se nyt niin paljon maksaa, jos kokeillaan jossain kohteessa, miten nämä toimivat. Sitten laajennetaan, jos toimivat hyvin. Yhdistetty ratikka- ja bussireitti voitaisiin toteuttaa esimerkiksi niin, että jätetään kadun keskelle pieni kuoppa, jotta vain bussi on tarpeeksi leveä siitä päästäkseen. Kuoppaan sijoitetaan ratikkakiskot, jotka Suomessa ovat kapeita. Kuoppaan tehdään jonkinlainen viritelmä, että henkilöautolla ajaminen ei siinä onnistu tai ainakin täristäisi erittäin voimakkaasti.
 
kemkim sanoi:
Erikoisin kuulemani keino on tehdä maahan pylväs, joka laskeutuu kun ratikka tulee kohdalle, ilmeisesti radioteitse saadulla tiedolla.
Malmilla tai oliko se enää Malmia, oli niin lännessä, oli aikanaan portti, jossa oli rulla päässä ja bussi työnsi sen auki ja jousi painoi takas kiinni. Ei tainnut lopulta bussikuskit tykätä siitä taiteilusta.

Pyläväät kauko-ohjattuna ovat paremmat, kunhan ovat kyllin nopeatoimiset.

Ratikan kanssa on yksinkertainen keino: avorata. Siihen ei autoilijalle tule edes mieleen yrittää kun autoilija tietää, että auto parka menee rikki. Sekin riittää, kun on puolen metrin "avoratapätkä". Henkilöauto on siitä rikki.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Ratikan kanssa on yksinkertainen keino: avorata. Siihen ei autoilijalle tule edes mieleen yrittää kun autoilija tietää, että auto parka menee rikki. Sekin riittää, kun on puolen metrin "avoratapätkä". Henkilöauto on siitä rikki.

Tätä mietin itsekin. Ihme, ettei ole käytetty Suomessa, talvestako johtuu sitten kun lumi avaa reitin myös pikkuautoille. Tiedätkö, miten avorataan voisi yhdistää bussit, mutta niin, etteivät henkilöautot siitä kuitenkaan pääse menemään?
 
Antero Alku sanoi:
Pyläväät kauko-ohjattuna ovat paremmat, kunhan ovat kyllin nopeatoimiset.

Periaattessa pylväät voivat olla jopa mekaanisia ja toimia vain leveillä ja/tai raskailla ajoneuvoilla. Näin ainakin paloautot ja roska-autot pääsisivät myös kulkemaan. Avaimella pääsisi muut tärkeät ajot ja sitä voisi käyttää myös vikatilanteissa. Mikäli pylväät olisivat hydraulisilla pumpuilla ja mekanismilla, voisi ratkaisu olla suuri ja kallis. Mutta niin on naapurin sedän mersukin.
 
kemkim sanoi:
Tätä mietin itsekin. Ihme, ettei ole käytetty Suomessa, talvestako johtuu sitten kun lumi avaa reitin myös pikkuautoille.
Helsingissä on tällä hetkellä sellainen periaate, että ratikkaradalla pitää päästä ajamaan hälytysajoneuvolla. Eli avorata ei ole sallittua, koska siinä ei voi ajaa autolla. Tämän käytännön seuraus lienee sekin, että ratikkaradan ylläpito perustuu sitten tiellä kulkeviin työkoneisiin. Ja tästä edelleen johdutaan siihen, ettei meillä voi olla nurmetettua rataa kaikkine etuineen, koska sitä ei voi hoitaa kumipyöräisin työkonein eikä sillä voi ajaa hälytysajoneuvolla.

Minä pidän tätä omituisena käytäntönä. En ole kuullut, että missään muualla olisi turvallisuusongelmia siitä, että ratikan rata on ratikoita varten ja tehty siihen tarkoitukseen parhaalla ja taloudellisimmalla tavalla.

kemkim sanoi:
Tiedätkö, miten avorataan voisi yhdistää bussit, mutta niin, etteivät henkilöautot siitä kuitenkaan pääse menemään?
Nykyinen käytäntöhän tekee bussilla ajon mahdolliseksi.

Jos halutaan sellainen rata, jolla henkilöautolla ajo on mekaanisesti tehty vaikeaksi, niin tietenkin siten, että metrin raideleveydellä jätetään kiskojen sisäväli avoimeksi. Autoilija joutuu silloin ajamaan niin varovasti, että jättänee mieluummin ajamatta. Mutta tietenkin tämä on jonkinasteinen riski myös bussille, eikä siksi käytännössä taida tulla kysymykseen.

Olemassa oleva ratkaisu on yksinkertainen kuten Oberhausenin joukkoliikenneväylä ratikoille (1000 mm) ja busseille. http://www.kaupunkiliikenne.net/Urabussi.htm#mahdollisuudet
Ei tässä tietenkään ole muuta estettä kuin kielto. Mutta jonkin verran hillinnee varmasti se, ettei tältä ”tieltä” oikein pääse minnekään muualle kuin sinne, minne joukkoliikenteen linjat kulkevat.

Antero
 
Halpa ja yksinkertainen keino on käyttää liikennemerkkiä 311 (Ajoneuvolla ajo kielletty). Kieltoa voinee lieventää lisäkilvellä (esim. "Ei koske reittiliikenteen linja-autoja"). Ehkä vielä huomion lisäämiseksi kadun päihin kavennus, jossa on aukko raitiokiskoille. Siitä mahtuvat toki bussit ja paloautotkin.
 
Albert sanoi:
Halpa ja yksinkertainen keino on käyttää liikennemerkkiä 311 (Ajoneuvolla ajo kielletty).
Totta. Autoilijoilla tosin on tapana olla noudattamatta erinäisiä liikennemerkkejä ja sääntöjä. Tästä syystä Eiran sairaalan nurkalla oleva raidehteys Viiskulmasta Hietalahden telakan suuntaan on ongelmallinen ja kieltomerkkiä on terästetty betoniporsailla (muistaakseni). Henkilöauto valitettavasti mahtuu siitä välistä mistä ratikkakin.

Antero
 
Ruotsissa olen nähnyt ainakin Tukholmassa ja Landskronassa "vägporteja" missä on keskellä monttu, että jos yrittää henkilöautolla mennä tästä paikasta niin raideväli ei riitä, vaan tipahtaa tähän monttuun. Aika tehokasta !
 
Tällaisella radalla ei autoilla ajeta kaupunkiraideliikenenttä häiritsemässä ja myös autoilijat saavat kulkea "esteettömämmin". Hyöty tuntuisi olevan molemminpuolinen.
 
En tiedä olenko missannut jotain, mutta esim. Radanrakentajantietä ei tietääkseni käytä muut kuin 7 A/B, enkä ole huomannut että siitä kukaan autolla ajelisi. Mihin siis tarvitaan niitä esteitä? Tuolla kadulla on muistaakseni jonkinlainen betonikiveys, jota pitkin kuitenkin periaatteessa pääsee autolla.
 
kemkim sanoi:
Erikoisin kuulemani keino on tehdä maahan pylväs, joka laskeutuu kun ratikka tulee kohdalle, ilmeisesti radioteitse saadulla tiedolla.
Lauri Räty on kuvannut tällaisen tolpan Tukholmassa, jokseenkin esimerkissä on linja-auto.
 
enqvisti sanoi:
En tiedä olenko missannut jotain, mutta esim. Radanrakentajantietä ei tietääkseni käytä muut kuin 7 A/B, enkä ole huomannut että siitä kukaan autolla ajelisi. Mihin siis tarvitaan niitä esteitä? Tuolla kadulla on muistaakseni jonkinlainen betonikiveys, jota pitkin kuitenkin periaatteessa pääsee autolla.

Voi kun jaksaisin opetella käyttämään foorumin kuvatoimintoja. Mulla on hieno kuvasarja siitä, miten auto tulee koko matkan Mäkelänkadulta Pasilaan ratikan edellä. Hyvinhän siitä autolla pääsee jos haluaa.
 
killerpop sanoi:
Lauri Räty on kuvannut tällaisen tolpan Tukholmassa, jokseenkin esimerkissä on linja-auto.

Siis keskimmäinen pylväs on se, joka laskeutuu? Vai kaikki pylväät? Miksi katu on sitten noin leveä, jos kaksi muuta pylvästä eivät laskeudu?
 
Takaisin
Ylös