Pysäkkinäyttöjen ja määränpäätekstien ristiriita

Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Viestit
571
Vasta eilen Hakaniemessä ysiä odotellessani kiinnitin huomiota linjan 3 määränpääteksteihin: vaunun määränpäätekstin sekä pysäkin päreen mukaan vaunu menee kaivopuistoon, mutta uutukainen pysäkkinäyttö taas oli sitä mieltä, että päättäri on Olympiaterminaali, joka nykyisin on oikein. Ensiksi tietenkin ihmetyttää se, ettei täällä vieläkään ole päästy sellaiseen järjestelmään, jossa kaikki tarvittava data tulisi samasta lähteestä. Näin päästäisiin sekavista ja ristiriitaisista tiedoista. Toisekseen jäin miettimään, että onko se Olympiaterminaali sittenkään hyvä päättäri 2/3:lle, sillä Rautatientorilta lähtevä risteilymatkustaja saattaa olla ainakin hetken ns. huuli pyöreänä, että mihinkäs tässä nyt oikein pitääkään lähteä, kun kumpaankin suuntaan menee vaunu samaan paikkaan. Tokihan tämä pitää paikkansa, vaikkakin Bulen kautta kierrettynä tulee vähän pidempi lenkki kierrettyä ja katseltua Helsinkiä vähän kauemmin...
 
Linjan 2 määränpäänä Kaivopuisto on sikälikin kyseenalainen, ettei linja kulje edes Kaivopuistoon asti.

Uudella vitosen satamalinjalla näyttäisi ristiriidat jatkuvan. Linjapäreissä ja aikataulunäytöissä määränpäänä on Rautatieasema, vaunun näytössä Keskusta. Sataman suuntaan linjapäreissä lukee vain Katajanokka, kun taas näytöissä Katajanokan terminaali (josta vaunun määränpääkilpeen mahtuu vain Katajanokka T).
 
Linjan 2 määränpäänä Kaivopuisto on sikälikin kyseenalainen, ettei linja kulje edes Kaivopuistoon asti.

Mutta se kulkee kuitenkin pysäkille, jonka nimi on Kaivopuisto. Tosin (teoreettinen?) ajantasaus on Olympiaterminaalin pysäkillä. Onkohan ko. pysäkin nimi edelleen oikeasti Olympialaituri?

Uudella vitosen satamalinjalla näyttäisi ristiriidat jatkuvan. Linjapäreissä ja aikataulunäytöissä määränpäänä on Rautatieasema, vaunun näytössä Keskusta. Sataman suuntaan linjapäreissä lukee vain Katajanokka, kun taas näytöissä Katajanokan terminaali (josta vaunun määränpääkilpeen mahtuu vain Katajanokka T).

Kun aamuvaunut ajavat halliin, niissä lukee 5 Töölön halli. Mitä lukee niiden iltapäivävaunujen halliin menevissä vuoroissa, jotka on merkitty aikatauluihinkin? Lukeeko niissä 5 Lasipalatsi (kuten pysäkkinäytöissä?) vai 5 Keskusta vai 5 Töölön halli, onko joku nähnyt?
 
Kun aamuvaunut ajavat halliin, niissä lukee 5 Töölön halli. Mitä lukee niiden iltapäivävaunujen halliin menevissä vuoroissa, jotka on merkitty aikatauluihinkin? Lukeeko niissä 5 Lasipalatsi (kuten pysäkkinäytöissä?) vai 5 Keskusta vai 5 Töölön halli, onko joku nähnyt?

Eilen näkyi sellainen kuin "5 Koskelan halli". Nähty Kurvin tienoilla.
 
Mutta se kulkee kuitenkin pysäkille, jonka nimi on Kaivopuisto. Tosin (teoreettinen?) ajantasaus on Olympiaterminaalin pysäkillä. Onkohan ko. pysäkin nimi edelleen oikeasti Olympialaituri?



Kun aamuvaunut ajavat halliin, niissä lukee 5 Töölön halli. Mitä lukee niiden iltapäivävaunujen halliin menevissä vuoroissa, jotka on merkitty aikatauluihinkin? Lukeeko niissä 5 Lasipalatsi (kuten pysäkkinäytöissä?) vai 5 Keskusta vai 5 Töölön halli, onko joku nähnyt?

Iltapäivävuoroissa lukee Keskusta, olen ollut kyydissäkin.
 
Klo 17 jälkeen Skattalta lähtevissä vuoroissa jotka on aikatauluissa merkitty alaviitteellä: "Lasipalatsin pysäkille".

Näiden kohdalla lukee myös pysäkkinäytöissä Lasipalatsi. Ilmeisesti vaunut näyttävät sitten Ylioppilastalon jälkeen 5 Töölön halli, eli vaihtavat samassa kohdassa kuin normivaunut vaihtavat tekstinsä 5 Rautatieasemaksi.

Hitusen epäloogiselta tämä femman ensi kesä kyllä vaikuttaa.
 
Mutta se kulkee kuitenkin pysäkille, jonka nimi on Kaivopuisto. Tosin (teoreettinen?) ajantasaus on Olympiaterminaalin pysäkillä.

Tällöin se on kuitenkin jo linja 3. Alkuperäinen saivarteluni liittyi siihen. Huvittavaa voipi olla jonkun mielestä sekin, että sataman suuntaan menevässä kolmosessa lukee Kaivopuiston pysäkillä määränpäänä Kaivopuisto, vaikka ollaan jo Kaivopuistossa. Sama ilmiö on jos nousee Senaatintorin pysäkiltä 7B:n kyytiin. Se on vaunun näytön mukaan matkalla Senaatintorille.

Olympiaterminaalilla on aikataulun mukaisesti ajettaessa 1 minuutti tasausaikaa kummassakin suunnassa.

Onkohan ko. pysäkin nimi edelleen oikeasti Olympialaituri?

On.
 
Sama ilmiö on jos nousee Senaatintorin pysäkiltä 7B:n kyytiin. Se on vaunun näytön mukaan matkalla Senaatintorille.

En malta olla kommentoimatta, että vaunuhan ei ole vielä tuossa vaiheessa kuitenkaan ohittanut Senaatintoria, vaan on vasta saapumassa sen yhdelle kulmalle. Siinä jossain Sofiankadun ja Katariinankadun risteysten välissä määränpään nimi muuttuu Pasilaksi, eli oikeastaan se vaihtuu aika eksaktisti. :wink: Mutta joo, kyllähän sen määränpäätekstin pitäisi vaihtua jo ennen Senaatintorin pysäkkiä.
 
Alkuperäinen saivarteluni liittyi siihen.

Ei se ole saivartelua. Ei homma voi eikä saa mennä niin, että linjoille esitetään ties kuinka monta erinimistä määränpäätä. Kohta meillä lukee ykkösen määränpäänä Karjala-talo vaunuissa, Pohjolanaukio pysäkkinäytöissä, Käpylä päreissä ja Kullervontie aikatauluissa. Kyllä nämä ovat sellaisia asioita, joissa pitää joka toimijan olla tarkkana ja HSL:n koordinoida homma kuntoon.

Ysillä on muuten ollut sekä Pasilaa että Itä-Pasilaa. Mahtaakohan Itä-Pasila olla nyt poistunut, kun niitä vanhanmallisia pysäkkinäyttöjä ei taida enää olla? Minusta se oli oikeastaan oikeampi nimi, sillä Itä-Pasilassahan se ysi kulkee, Pasila on turhan geneerinen.

Toisekseen jäin miettimään, että onko se Olympiaterminaali sittenkään hyvä päättäri 2/3:lle, sillä Rautatientorilta lähtevä risteilymatkustaja saattaa olla ainakin hetken ns. huuli pyöreänä, että mihinkäs tässä nyt oikein pitääkään lähteä, kun kumpaankin suuntaan menee vaunu samaan paikkaan. Tokihan tämä pitää paikkansa, vaikkakin Bulen kautta kierrettynä tulee vähän pidempi lenkki kierrettyä ja katseltua Helsinkiä vähän kauemmin...

Nämähän ovat aivan älyttömiä. Näin lukee myös Eläintarhassa. En näe mitään syytä siihen, miksei päreissä voisi lukea vanhaan tapaan myös välietappia. Rengaslinjoillahan nuo ilmoitettiin (ja seiskalla ilmoitetaan vieläkin) niin, että päreessä on kaksi seuraavaa välietappia, siis vaikkapa Eltsussa luki Töölö Kauppatori. Vaunu jatkoi toki pidemmällekin. Jos tuollainen merkintätapa on huono, niin olkoon sitten Töölö Olympiaterminaali ja Kallio Olympiaterminaali, eli ilmoitetaan aina se "päätepysäkki" mutta myös yksi selventävä välietappi. Tällainenkaan ratkaisu ei ole mitenkään tavaton, esim. 1A:lla lukee Kauppatori Eira monin paikoin.

Ymmärrän sen, että 2 ja 3 on haluttu naamioida point-to-point-linjoiksi, vaikkeivät ne sellaisia olekaan. Tuon välietapin ilmoittamisen ei kuitenkaan pitäisi tätä naamiointia pilata.
 
Nämähän ovat aivan älyttömiä. Näin lukee myös Eläintarhassa. En näe mitään syytä siihen, miksei päreissä voisi lukea vanhaan tapaan myös välietappia. Rengaslinjoillahan nuo ilmoitettiin (ja seiskalla ilmoitetaan vieläkin) niin, että päreessä on kaksi seuraavaa välietappia, siis vaikkapa Eltsussa luki Töölö Kauppatori. Vaunu jatkoi toki pidemmällekin. Jos tuollainen merkintätapa on huono, niin olkoon sitten Töölö Olympiaterminaali ja Kallio Olympiaterminaali, eli ilmoitetaan aina se "päätepysäkki" mutta myös yksi selventävä välietappi. Tällainenkaan ratkaisu ei ole mitenkään tavaton, esim. 1A:lla lukee Kauppatori Eira monin paikoin.

Nykyinen tapahan on ainakin bussipysäkkien puolella käyttää pienemmällä kirjasimella painettua kautta/via-merkintää, joka ilmestyi esimerkiksi Vantaan bussilinjauudistuksessa hyvin usean bussilinjan päreeseen. Eli esimerkiksi 562:n päreissä lukee 562 Aviapolis ja kautta/via Tikkurila Dickursby.
 
Nykyinen tapahan on ainakin bussipysäkkien puolella käyttää pienemmällä kirjasimella painettua kautta/via-merkintää, joka ilmestyi esimerkiksi Vantaan bussilinjauudistuksessa hyvin usean bussilinjan päreeseen. Eli esimerkiksi 562:n päreissä lukee 562 Aviapolis ja kautta/via Tikkurila Dickursby.

Joo, olen nähnyt näitä. Miellän ne jonkinlaiseksi "yllätys – linja kiertää tuolta" -tyyppisiksi lisäinformaatioiksi eli se linja on jollain tavoin epäloogisesti kiertävä, mistä halutaan kertoa matkustajille. Siitähän ei ole ratikoiden rengaslinjojen kanssa kyse, mutta miksipäs ei voisi tuotakin systeemiä siitä huolimatta käyttää. Ja miten on, miellänkö väärin eli onko sinne laitettu "kautta Tikkurila" -merkinnät sellaisillekin linjoille, jotka kulkevat ihan suoraan ja ideana onkin vain mainita, että tuohon keskeiseen paikkaan pääsee tältä pysäkiltä kaikilla näillä linjoilla?

Saa nähdä, mitä seiskan kilpiin joskus aikanaan tulee – siitähän on tulossa hyvinkin "epäloogisesti kiertävä" jos ajatellaan, että Länsiterminaalissa lukisi määränpäänä vain Meilahti ja sinne sitten päätyy kiertämällä Senaatintorin ja Pasilan kautta...
 
Ysillä on muuten ollut sekä Pasilaa että Itä-Pasilaa. Mahtaakohan Itä-Pasila olla nyt poistunut, kun niitä vanhanmallisia pysäkkinäyttöjä ei taida enää olla? Minusta se oli oikeastaan oikeampi nimi, sillä Itä-Pasilassahan se ysi kulkee, Pasila on turhan geneerinen.

Itä-Pasila lukee yhä valtaosassa ysin pysäkkipäreitä. Myös versiota "Kallio Itä-Pasila" on keskustassa. Kun kolmonen muutettiin kakkoseksi ja kolmoseksi, niiden pysäkkipäreet tosiaan muutettiin näyttämään vain päätepysäkkejä ilman välietappeja. Seiskan osalta linjapäreet ovat pääosin vanhoja ja niissä välietappeina käytetään Sörnäistä ja Töölöä. Myös kasin vanhoissa päreissä on siellä täällä välietappi Töölö mukana.Tosin näissä on joitain virheitä, esim. pysäkillä Palkkatilanportti lukee 7A:n kilvessä "Töölö Pasila", vaikka vaunuhan on tuossa kohtaa juuri tullut Töölöstä. Kasilla on keskellä Töölöä kilpiä, joissa lukee vielä Töölö. 4T:llä oli aikaisemmin Skattan päässä linjapäreitä, joissa luki "Keskusta Munkkiniemi".
 
Uusien pysäkkinäyttöjen toiminta on kyllä naurettavaa. Esimerkiksi Kauppatorin pysäkillä luki vain lähdöt Oopperalle 1.11, 1.31 ja 1.51, jolloin ajattelin että näyttö on jotenkin sekaisin. Oikeasti näytön tiedot kuitenkin pitivät paikkansa, mutta näytössä ei ollut mitään tietoa poikkeusreitistä, joten monet muutkin odottelivat pysäkillä olettaen näytön olevan sekaisin. En ymmärrä miten Hösseli ensin käyttää rahaa tolkuttoman suurikokoisiin näyttöihin ja sitten tätä tolkuttoman suurta kokoa ei hyödynnetä mitenkään. Pelkkä teksti "HUOM! Tältä pysäkiltä ei kulje raitiovaunuja 20.8." riittäisi, jos karttaa ei jakseta laittaa näkymään näytölle.

Ysillä on muuten ollut sekä Pasilaa että Itä-Pasilaa. Mahtaakohan Itä-Pasila olla nyt poistunut, kun niitä vanhanmallisia pysäkkinäyttöjä ei taida enää olla? Minusta se oli oikeastaan oikeampi nimi, sillä Itä-Pasilassahan se ysi kulkee, Pasila on turhan geneerinen.

Minusta selvästi paras olisi Pasilan asema, tai Pasila (J) junan symbolilla.
 
Takaisin
Ylös