Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2016

Varmaan samasta syystä kuin ysillä. Enemmän lattiatilaa kapsakeille ja kaljalle. Odotan, että välipaloista tulee vitosen vakiokalustoa.

Tämä on hiukan kaksipiippuinen juttu. Tilaa on nivelessä toki enemmän ja sisätilat ovat avarammat matkatavaroille, mutta pysäkkiajat venyvät kun ihmiset nostelevat kantamuksiaan portaissa. Myös matalaosainen keskiovi ruuhkaantuu, kun enemmistö pyrkii vain siitä sisään. Humaltuneille laivamatkustajille porraskaukalot ovat vaikea juttu, säännöllisesti sinne putoaa joko matkustaja itse tai suuri osa hänen juomistaan, ja siinähän sitä ihmetellään taas pitempi tovi ennen kuin tilanne selviää. Periaatteessa jos olisi vain satamien välillä kulkeva linja, muutama Variotram voitaisiin räätälöidä laivamatkustajien tarpeisiin sopivaksi poistamalla reilulla kädellä istuimia.
 
13.7.

Noin 8.33 kääntyi Viking Line-kokomainosvaunu kilvillä "10 Kirurgi" Aleksanterinkadulta Mannerheimintielle pohjoisen suuntaan. Missä lie seikkaillut.
 
Mä en ymmärrä miksei se Viking-vaunu ole femmalla. Eikö sen nyt pitäisi olla itsestään selvää?
 
Voisikohan olla, että kun vitosen liikennetarve poikkeaa koko lailla muista linjoista ja kun vielä muistetaan, että vitonen ei kulje minkään varikon läheltä, niin iso osa vitosen vaunuista siirtyy linjalle ja linjalta pois muista vuoroista? Jos kokonaisuudesta ei vain tule liian vaikeaa, niin vitoselta lopettavan vaunun kannattaisi siirtyä rautatieaseman nurkilla suoraan jollekin toiselle linjalle, josta taas voi joku vaunu siirtyä varikolle. Ainakin, jos ruuhkavuorojen tarve vitosella menee mukavasti limittäin muiden vuorojen ruuhka-ajan kanssa, niin siirtely on varmasti järkevää. Mutta vaunukierroista voi tulla tietenkin epäkäytännöllisen mutkikkaita.
 
Voisikohan olla, että kun vitosen liikennetarve poikkeaa koko lailla muista linjoista ja kun vielä muistetaan, että vitonen ei kulje minkään varikon läheltä, niin iso osa vitosen vaunuista siirtyy linjalle ja linjalta pois muista vuoroista? Jos kokonaisuudesta ei vain tule liian vaikeaa, niin vitoselta lopettavan vaunun kannattaisi siirtyä rautatieaseman nurkilla suoraan jollekin toiselle linjalle, josta taas voi joku vaunu siirtyä varikolle. Ainakin, jos ruuhkavuorojen tarve vitosella menee mukavasti limittäin muiden vuorojen ruuhka-ajan kanssa, niin siirtely on varmasti järkevää. Mutta vaunukierroista voi tulla tietenkin epäkäytännöllisen mutkikkaita.

Nyt kesällä vitosella on ihan omat vuoronsa (vaununsa), jotka pitävät taukoa päivän mittaan Töölössä. Syksyllä tulee sitten hiukan tuonkaltaista kuviota, eli muiden linjojen ruuhkat käyvät hallissa kahvilla ja ajavat sitten pari kierrosta femmaa. Iltaruuhkassa sillä on omat vuoronsa.
 
15.7.
Linjalla 1A iltaruuhkassa kolme NR1 vaunua: 66(lcd) vuorossa 104, 57(lcd) ja 33 ja loput Varioita.
Kuusi Articia liikenteessä: 402 linjalla 6/T/8 vuorossa 53, 408 linjalla 6/T/8 vuorossa 51, 403 linjalla 7A, 404 linjalla 2/3, 406 linjalla 9 vuorossa 84 ja 401 linjalla 2/3. Ludde tilausajossa klo 9:58 lasipalatsin pysäkillä menossa Töölöön päin, 11:29 Haapaniemessä menossa kohti kurvia ja 14:34 Hakaniemessä menossa Keskustan suuntaan.
 
18.7 linjalla 10 vuorossa 93 Artic 404. Linjalla 7B jokin Vario; näitähän ei ko. linjalla ole kesäkautena näkynyt.
 
18.7 linjalla 10 vuorossa 93 Artic 404. Linjalla 7B jokin Vario; näitähän ei ko. linjalla ole kesäkautena näkynyt.

Linjan 8 poikkeusreitin aikana 18.-31.7. pätkäisty linja 8 ajetaan Töölön hallin välipalakalustolla, kun puolestaan 7B ajetaan Koskelan hallin Varioilla. Ymmärtääkseni tilanne on siis se että linjan 7B välipalavaunut ovat siirtyneet linjalle 8 ja linjan 8 Variot linjalle 7B kahden viikon ajaksi.
 
Linjan 8 poikkeusreitin aikana 18.-31.7. pätkäisty linja 8 ajetaan Töölön hallin välipalakalustolla, kun puolestaan 7B ajetaan Koskelan hallin Varioilla. Ymmärtääkseni tilanne on siis se että linjan 7B välipalavaunut ovat siirtyneet linjalle 8 ja linjan 8 Variot linjalle 7B kahden viikon ajaksi.

Vähän tällaista ajattelin mutta mahtaako tuo olla noin myös viikonvaihteessa 7B:n kanssa, mutta senhän näkee sitten.
 
21.7.
Linjalla 1A iltaruuhkassa neljä NR1 vaunua: 57(lcd) vuorossa 104, 67, 44 ja 40(lcd) ja loput Varioita.
Vitosella oli pelkkiä välipaloja (MLNRV2 #95 ja #105 sekä MLNRV1 #113 ja #122) vaikka pitäisi olla kolme Variota. Ludde tilausajossa 14:20 Hakaniemessä menossa Hämeentielle päin. Artic 404 linjalla 2/3 vuorossa 24, 402 linjalla 2/3 vuorossa 30, 406 kutosella, 401 linjalla 7A vuorossa 71, 405 linjalla 6/T vuorossa 51 ja 403 linjalla 7B.
 
Takaisin
Ylös