Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
#207 sieltä ensimmäisenä tulee, kunhan kerkiää. Alkujaan sen piti tulla jo noin kuukausi sitten, mutta tulo siirtyi muistaakseni pariinkin otteeseen.Albert sanoi:Onkohan noita Saksaan vietyjä varioita jo ehditty tuoda takaisinkin? Ja jos niin mitkä.
Tämä asia tuskin korjaantuu Saksan remontillakaan. Jousittamaton paino ei muutu, sillä napamoottoreista ei luovuta. Käsitykseni mukaan Varion telin pysyminen kasassa varmistetaan tekemällä telin rakenne lujemmaksi, ei lisäämällä telin jousto- ja liikevaraa, joka voisi vähentää kolinaa.SD202 sanoi:Aiheeseen jollain tavalla liittyen: istuskelin eilen Mikonkadun terassilla eirittäin lähellä Kaisaniemenkadun ja Mikonkadun risteystä. Aina kun Variotram meni kyseisen risteyksen vaihdeviidakon yltse, räminä oli varsin voimakasta.
Manne on tosiaan kaikista hiljaisin. Siitä hiljaisuudesta ja pehmeäkulkuisuudesta päästiin nauttimaan perjantaina, mutta nyt viikonvaihteessa (8. - 9.7.) Mannet ovat olleet hallissa lepäämässä.Antero Alku sanoi:Et muuten SD202 tainnut huomata lainkaan, milloin ohi meni Manne. Olen havainnoinut näitä Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksessä, ja Manne on vielä hiljaisempi kuin Valmetin saranat.
Ahaa...ilmankos en havainnutkaan mitään Manneja, vaikka olin eilen totta kai 100%:ssa havainnointikunnossa...Rattivaunu sanoi:Manne on tosiaan kaikista hiljaisin. Siitä hiljaisuudesta ja pehmeäkulkuisuudesta päästiin nauttimaan perjantaina, mutta nyt viikonvaihteessa (8. - 9.7.) Mannet ovat olleet hallissa lepäämässä.
Albert sanoi:Että miksi vaihteen risteyksessä noustaan laipoille? Eikös se lisää melua vaihteen yli ajetaessa.
Kyllä se vähentää melua siihen nähden, että ajettaisiin kulkukehän varassa risteävän laippauran poikki. Budapestissä tehdään näin, ja sanon, että ei kiitos.339-DF sanoi:Tuota mäkin olen miettinyt. Se lisää meluavien varioiden melua, mutta kaipa se lisää muidenkin vaunujen melua.
Ja vielä hitaammin, jos mennään laippauran yli. Isku on suurempi, eikä risteyskään kestä.339-DF sanoi:Rautateillä laipoille ei nousta. Eikä kai nousta kaikilla raitioteilläkään. Haittana on lisäksi se, että vaihteen yli pitää ajaa "kävelyvauhdilla".
Laipan varassa ajetaan siksi, että meillä ja monessa muussa paikassa ratikan kulkukehän leveys on vain kiskon harjan levyinen. Tämä on valittu siksi, että pyörä kulkisi vain kiskon päällä, ei esimerkiksi kiskon vieressä olevan kiveyksen päällä. Sillä kadunpäällyksellä kun on taipumus nousta korkeammalle kuin kiskon harja. Sekä kiskon kulumisen vuoksi että painumisen tähden.339-DF sanoi:Mitä etua laipoille nousemisesta on? Kiistatta siitä täytyy jotain etua olla, muutenhan niin ei tehtäisi.
Ei vaikuta näihin. Laippauran leveys vaikuttaa, mutta duoraitiovaunuissa laippa ja katukiskon laippaura ovat yhtä kapeat kuin raitioliikenteessä yleensäkin. Pyörä on kuitenkin leveämpi myös laipan sisäpuolelle, mutta leveys on vasta kulkukehän sisäpuolella. Sitä leveyttä tarvitaan, jotta pyörä toimii rautatievaihteessa.339-DF sanoi:Onko sellainen vaihde muun liikenteen kannalta miellyttävämpi (pyöräilijät, autot ym?)?
Ei voi, jos ajetaan kapealla pyörällä. Pyörän leveys on se, joka määrää vaihteen rakenteen.339-DF sanoi:Jos on, niin miksei puhtailla rv-kaistoilla, joilla ei ole muuta liikennettä vaihteen kohdalla, voisi käyttää rautatietyyppisiä vaihteita?
Kyllä Nummelin kirjassaan aivan oikeassa on. Ja Albertin kuvastakin näkee, miten risteävän kiskon harja kantaa vielä siinä, missä risteyksen kärkikin on jo pyörän alla kantamassa.Albert sanoi:...Mutta sopinee tähän ketjuun kuitenkin.
Markku Nummelinin kirjassa "Rautatievaihteet" (ISBN 951-47-8649-1) kerrotaan Helsingin raitiotievaihteista mm:
- raitioteiden pyörän laipan alaosa kantaa pystykuormia risteyksen kärkialueella. Risteyksen matalan uran syvyys on on 17 mm, johon nousuramppi tuo 25 mm korkean pyörän laipan 1:100 kaltevuudessa uran pohjalta....
Kyllä auttaisi. Sellaisen järjestäminen raitiotievaihteeseen ei ole sen kummempi juttu kuin kääntyvä kielikään, mutta tietenkin vaihteesta tulee kallis. Tarvitaan kaksi vaihteenkääntökoneistoa, toinen kielille ja toinen risteyksen kärjelle. Ja tietenkin sitten kääntyvän kärjen valmistaminen.Nakkiputka sanoi:Tähän väliin sellainen kysymys, että auttaisiko kääntyväkärkinen risteys vaihteissa tähän ongelmaan? Sikäli kun se edes urakiskoradalla onnistuisi...
#207 saapui uudistettuna Helsinkiin keskiviikkona 12.7.Albert sanoi:Onkohan noita Saksaan vietyjä varioita jo ehditty tuoda takaisinkin? Ja jos niin mitkä.
Rattivaunu sanoi:#207 saapui uudistettuna Helsinkiin keskiviikkona 12.7.