"Terästetyt" Variot

Nyt kun rataverkolla on aivan upouusia vaihteita, jotka ovat varmasti tekniikan huippua ja Helsingin vaativat olosuhteet tarkasti huomioiden mitoitettuja ja koottuja, voi itse kukin käydä kuuntelemassa miten Variotram selviytyy sellaisesta uutukaisesta.

Koekuuntelupaikaksi voi valita vaikka Arkadiankadun-Fredrikinkadun risteyksen jalkakäytävän. Parhaimmat ryskeet saa kuulla linjan 3B madosta. Mielestäni eroa ei ole juuri mitään vanhoihin haukuttuihin vaihteisiin verrattaessa. Vaunu ajaa kyseisessä uudessa vaihteessa suoraan eikä mitään huomattavaa vaihteen kulumista ole vielä syntynyt.

Ryske on kuitenkin "perinteinen".
 
Ryske on kuitenkin "perinteinen".

Moderni vaihde ja ristikko on tässä kuvassa. Ensin noustaan laipalle oikean kiskon alueella ennen vaihteen risteystä, sitten myöhemmin vasemman kiskon kohdalla ennen ristikkoa ja loppukolinat saadaan yhtäaikaa molemmilla kiskoilla kun palataan ristikon jälkeen pyöränkehällä kulkuun. Taattua vario-kolinaa, kahtatoista pyörää kun taotaan peräjälkeen terästä vasten, takaa mielenkiintoisen äänimaailman...
 

Liitetiedostot

  • DSC_0055.JPG
    DSC_0055.JPG
    89.1 KB · Lukukerrat: 175
Ensin noustaan laipalle oikean kiskon alueella ennen vaihteen risteystä, sitten myöhemmin vasemman kiskon kohdalla ennen ristikkoa...
Ja mikähän järki tässä on? Variossa ei ole akseleita, joten tuo menettelee jotenkin. Mutta Nr:ssä on akselit, ja pyörille tulee eri pyörimisnopeus, kun toinen pyörä ajaa suuremmalla laipan halkaisijalla ja toinen kulkukehän pienemmällä halkaisijalla. Lopputulema on, että jompi kumpi pyörä tai molemmat luistavat eli kuluvat tuossa enemmän kuin normaalin käytönnön mukaisessa ratkaisussa. Jossa siis ajetaan laipan varassa aina koko akselilla.

Antero
 
--Lopputulema on, että jompi kumpi pyörä tai molemmat luistavat eli kuluvat tuossa enemmän kuin normaalin käytönnön mukaisessa ratkaisussa. Jossa siis ajetaan laipan varassa aina koko akselilla.
Onko näin? Onko normaalissa raitiovaunuvaihteessa tukikiskon puoleinen laippaura täytetty?

pekka
 
Onko näin? Onko normaalissa raitiovaunuvaihteessa tukikiskon puoleinen laippaura täytetty?
Helsingissä on molempia. Itse tekisin vaihteista sellaiset, että ainakin suoralle raiteelle on matala laippaura sekä risteyksessä että tukikiskon puolella, jotta pyörien kiertonopeus pysyy samana. Kaarteen puolella kiertonopeus ei ole sama, joten luistoa tapahtuu kaarresäteestä riippuen sekä syvällä että matalalla laippauralla.

Antero
 
Takaisin
Ylös