Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-36/36

Viestiketju: "Terästetyt" Variot

  1. #31
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: "Terästetyt" Variot

    Nyt kun rataverkolla on aivan upouusia vaihteita, jotka ovat varmasti tekniikan huippua ja Helsingin vaativat olosuhteet tarkasti huomioiden mitoitettuja ja koottuja, voi itse kukin käydä kuuntelemassa miten Variotram selviytyy sellaisesta uutukaisesta.

    Koekuuntelupaikaksi voi valita vaikka Arkadiankadun-Fredrikinkadun risteyksen jalkakäytävän. Parhaimmat ryskeet saa kuulla linjan 3B madosta. Mielestäni eroa ei ole juuri mitään vanhoihin haukuttuihin vaihteisiin verrattaessa. Vaunu ajaa kyseisessä uudessa vaihteessa suoraan eikä mitään huomattavaa vaihteen kulumista ole vielä syntynyt.

    Ryske on kuitenkin "perinteinen".

  2. #32
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: "Terästetyt" Variot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ryske on kuitenkin "perinteinen".
    Moderni vaihde ja ristikko on tässä kuvassa. Ensin noustaan laipalle oikean kiskon alueella ennen vaihteen risteystä, sitten myöhemmin vasemman kiskon kohdalla ennen ristikkoa ja loppukolinat saadaan yhtäaikaa molemmilla kiskoilla kun palataan ristikon jälkeen pyöränkehällä kulkuun. Taattua vario-kolinaa, kahtatoista pyörää kun taotaan peräjälkeen terästä vasten, takaa mielenkiintoisen äänimaailman...
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  3. #33
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: "Terästetyt" Variot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ensin noustaan laipalle oikean kiskon alueella ennen vaihteen risteystä, sitten myöhemmin vasemman kiskon kohdalla ennen ristikkoa...
    Ja mikähän järki tässä on? Variossa ei ole akseleita, joten tuo menettelee jotenkin. Mutta Nr:ssä on akselit, ja pyörille tulee eri pyörimisnopeus, kun toinen pyörä ajaa suuremmalla laipan halkaisijalla ja toinen kulkukehän pienemmällä halkaisijalla. Lopputulema on, että jompi kumpi pyörä tai molemmat luistavat eli kuluvat tuossa enemmän kuin normaalin käytönnön mukaisessa ratkaisussa. Jossa siis ajetaan laipan varassa aina koko akselilla.

    Antero

  4. #34
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    92

    oletus Vs: "Terästetyt" Variot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    --Lopputulema on, että jompi kumpi pyörä tai molemmat luistavat eli kuluvat tuossa enemmän kuin normaalin käytönnön mukaisessa ratkaisussa. Jossa siis ajetaan laipan varassa aina koko akselilla.
    Onko näin? Onko normaalissa raitiovaunuvaihteessa tukikiskon puoleinen laippaura täytetty?

    pekka

  5. #35
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

  6. #36
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: "Terästetyt" Variot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PSi Näytä viesti
    Onko näin? Onko normaalissa raitiovaunuvaihteessa tukikiskon puoleinen laippaura täytetty?
    Helsingissä on molempia. Itse tekisin vaihteista sellaiset, että ainakin suoralle raiteelle on matala laippaura sekä risteyksessä että tukikiskon puolella, jotta pyörien kiertonopeus pysyy samana. Kaarteen puolella kiertonopeus ei ole sama, joten luistoa tapahtuu kaarresäteestä riippuen sekä syvällä että matalalla laippauralla.

    Antero

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. "Huono seura on monien mielestä hyvä syy välttää joukkoliikennettä"
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 17.07.2011, 22:38
  2. HSL: Helsingin bussin 55 pysäkki "Marian sairaala" siirtyy
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.05.2011, 15:10
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.02.2010, 10:16
  4. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.01.2010, 12:08
  5. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 12:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •