Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2016

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,408
1.8.
Vario 233 linjalla 10 vuorossa 93. Artic 408 linjalla 2/3 vuorossa 30, 402 kutosella ja 405 linjalla 9 vuorossa 80.
 
2.8.
Artic 409 ysillä, 404 linjalla 2/3 vuorossa 24 ja 402 linjalla 4 vuorossa 44.
 
Tänään 2.8. aamupäivällä meni kolme viitosta PERÄKKÄIN Aleksia pitkin Töölön halliin päin. Erikoista, että kaksi ensimmäistä oli kilvitetty: "Keskusta" mutta kolmas: "Töölön halli", vaikka reitti sama.
 
Tänään 2.8. aamupäivällä meni kolme viitosta PERÄKKÄIN Aleksia pitkin Töölön halliin päin. Erikoista, että kaksi ensimmäistä oli kilvitetty: "Keskusta" mutta kolmas: "Töölön halli", vaikka reitti sama.

Mistä tiesit ensimmäisten vaunujen menevän Töölön halliin? Aikatauluja ja vuoronumeroita katsomalla? Eikö ole myös mahdollista, että ensimmäiset vuorot olivat niin myöhässä, että ne olivat vielä kerran palaamassa Katajanokalle? Tai ehkä niiden olisi _pitänyt_ ajaa Skattalle vielä kerran, mutta olivat saaneet luvan jättää viimeisen kierroksen ajamatta?
 
Mistä tiesit ensimmäisten vaunujen menevän Töölön halliin? Aikatauluja ja vuoronumeroita katsomalla? Eikö ole myös mahdollista, että ensimmäiset vuorot olivat niin myöhässä, että ne olivat vielä kerran palaamassa Katajanokalle? Tai ehkä niiden olisi _pitänyt_ ajaa Skattalle vielä kerran, mutta olivat saaneet luvan jättää viimeisen kierroksen ajamatta?

Arvelin siitä, että kello oli jo niin paljon, että ne todennäköisesti olivat viimeisiä Skattalta poistuvia vuoroja.
 
Arvelin siitä, että kello oli jo niin paljon, että ne todennäköisesti olivat viimeisiä Skattalta poistuvia vuoroja.

Saattoikin siis olla niin, että ne olivat myöhässä ja jättivät siksi viimeisen kierroksen ajamatta, mutta tätä ei kylttejä ohjaava automatiikka tiennyt. Toisaalta noissa vaunujen määränpäänäytöissä ei kyllä ole mitään logiikkaa muutenkaan, sillä iltaisin Töölön halliin menevän vaunun näytöissä lukee "Töölön halli", kun taas Koskelan halliin ajavien vaunujen näytöissä lukee "Keskusta", kunnes ne ohittavat Ylioppilastalon, ja vasta tämän "Koskelan halli". Minusta myös Töölön halliin ajavan vaunun näytöissä voisi lukea "Keskusta", koska sillä pääsee sekä Ylioppilastalolle että Lasipalatsille. "Rautatieasema" olisi kyllä yleisesti kuvaavampi määränpäänimi kuin lavea "Keskusta". En ymmärrä muutenkaan miksi vaunuissa ja pysäkkipäreissä ei käytetä yhteneväisiä määränpäänimiä.
 
Saattoikin siis olla niin, että ne olivat myöhässä ja jättivät siksi viimeisen kierroksen ajamatta, mutta tätä ei kylttejä ohjaava automatiikka tiennyt. Toisaalta noissa vaunujen määränpäänäytöissä ei kyllä ole mitään logiikkaa muutenkaan, sillä iltaisin Töölön halliin menevän vaunun näytöissä lukee "Töölön halli", kun taas Koskelan halliin ajavien vaunujen näytöissä lukee "Keskusta", kunnes ne ohittavat Ylioppilastalon, ja vasta tämän "Koskelan halli". Minusta myös Töölön halliin ajavan vaunun näytöissä voisi lukea "Keskusta", koska sillä pääsee sekä Ylioppilastalolle että Lasipalatsille. "Rautatieasema" olisi kyllä yleisesti kuvaavampi määränpäänimi kuin lavea "Keskusta". En ymmärrä muutenkaan miksi vaunuissa ja pysäkkipäreissä ei käytetä yhteneväisiä määränpäänimiä.

Minusta järkevintä olisi se että noissa lukisi sekä "Keskusta" että mahdollinen varikko. Satunnaiskäyttäjää saattaa hämmentää Töölön halli määränpäänä, sillä hänelle ei välttämättä ole itsestäänselvää, että vaunu ajaa sinne keskustan kautta, ja tieto varikosta hyödyttää toisaalta niitä jotka ovat menossa sinne päin.

Satunnaiselle käyttäjälle sekin voi tosiaan olla ongelma että jossain näkyy Keskusta ja jossain Rautatieasema. Jos pysäkillä lukee Rautatieasema ja siihen saapuu vaunu, jossa lukee Keskusta, satunnaiskäyttäjä ei välttämättä voi olla varma, että vaunu menee normaalia reittiään.
 
4.8.
Linjalla 1A iltaruuhkassa vain kaksi NR1 vaunua: 56(lcd) ja 67. Lisäksi MLNRV2 #101 ja #81, Articit 403 vuorossa 104 ja 410 ja loput Varioita.
Artic 401 linjalla 6/T/8 vuorossa 54, 404 linjalla 7A vuorossa 73, 409 linjalla 7A ja 408 linjalla 6/T/8 vuorossa 50. Vario 238 linjalla 4 vuorossa 44.
 
6.8

Artic 401 linjalla 7A
Artic 402 linjalla 9
Artic 403 linjalla 8
 
Viimeksi muokattu:
8.8.
Artic 408 linjalla 7A/B, 401 linjalla 2/3 vuorossa 31 ja 409 linjalla 6/T/8.
 
9.8.
Linjalla 6/T/8 Articit 408, 409 ja 407 vuorossa 59. Ludde tilausajossa Diakoniapuiston pysäkillä klo 11:41 menossa idän suuntaan.
 
Olimme 5.8. klo 17 aikoihin pysäkillä 0304 (Kaisaniemenkatu etelään) odottamassa raitiovaunua. Pysäkkinäytön mukaan raitiovaunuja näytti tulevan ilman tildeä ja tilden kanssa, mutta yhtään vaunua ei vaan saapunut pysäkille, kaikki Hakaniemestä saapuvat vaunut näyttivät kaartavan Liisankadulle. Vihdoin yksi vaunu ajoi Kaisaniemenkadulle, mutta sillä päästiin vain noin sata metriä keskustaan päin, kun pyshdyttiin, ja kuljettaja ilmoitti että edessä on rikkoutunut vaunu, eikä kymmeneen minuuttiin eteenpäin päästä. Rinteessä seisoi jokunen vaunu ja Ateneumin edessä seisoi vaunu 120 (vuoro 22) ja sen edessä raivausauto HE125. Ambulannsi ohjattiin Rautatientorin nurkalle noutamaan jotain henkilöä, joka mielestäni nousi omin jaloin ambulanssiin. Liittyikö tämä seisoneeseen vaunuun ja raivausautoon, en tiedä. Mikä ihmetyttää on pysäkin 0304 pysäkkinäyttö. Miksi siinä koko ajan kerrottiin, että vaunuja on tulossa, vaikka niitä ei kuitenkaan tullut?

Onko täällä ihmisiä, jotka tietävät kuinka raitiovaunujen liikenteenohjaus ja pysäkkinäyttöjen hallinta raitiovaunuliikenteessä toimii?

Jos tapahtuu jotain odottamatonta, on tapahtuneesta tietysti ensisijaisesti informoitava pelastus- yms viranomaisia ja ohjeistettava kuljettajia muuttuneista järjestelyistä. Ilmeisesti viranomaistiedotus ja kuljettajien ohjeistus tapahtuu (radio-)puhelimitse. On selvää, että liikenteenohjaajien pääasiallinen tehtävä on saada apua paikalle, ja liikenne rullaamaan, mutta meitä asiakkaitakaan ei saisi täysin unohtaa.

Kuinka liikenteenohjauksessa tällainen tilanne syötetään järjestelmään? Saako siellä johonkin "ratakaavioon" merkittyä paikkaa jossa vaunu seisoo, tai josta ei jostain syystä läpi pääse, ja antaa tukokselle oletuskeston? Voisiko pysäkki-infoa saada liitettyä tällaiseen järjestelmään niin, että niille pysäkeille, joilla on joitain linjoja, jotka kulkevat tukoskohdan kautta, saisi edes jonkinlaisen automaattisen vikailmoituksen pysäkkinäyttöihin?

On hienoa, että pysäkkinäyttö kertoo minuutin tarkkuudella mitä vaunuja normaalitilanteessa pysäkille on odotettavissa, mutta jos järjestelmä ei taivu poikkeusreittien ymmärtämiseen, ei järjestelmä ainakaan meidän tapauksessamme ollut yhtään paperiaikataulua parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös