Vitoslinjan kalusto

Liittynyt
6 Heinäkuu 2015
Viestit
130
Kesän aikana on havaittu, että uuden vitoslinjan kalusto on muuttunut hyvin nopeasti kokonaan välipalallisiin nivelvaunuihin, vaikka alkuperäisen suunnitelman mukaan iso osa vuoroista piti ajaa Variotrameilla. Nyt kun katsoin syysaikatauluja linjalle, käytettävä kalusto on näemmä taas hieman erilaista kun osa lähdöistä ajetaan ilman matalalattiaisia vaunuja. Onkohan sekään ihan tarkoituksenmukaista kun terminaalivuorot tunnetusti kulkevat kovalla käyttöasteella?
 
Minusta on järkevämpää panna suuret (osa)matalat vaunut kokopäivävuoroihin kuin seisottaa niitä ison osan aikaa päivästä hallissa vain siksi, jotta ne voivat ajaa iltaruuhkassa kierroksen-pari femmalla. Femmaa ajetaan iltaruuhkan aikaan, koska Ruotsin-laivat lähtevät siten, että matkustajat on syötettävä sinne iltaruuhkassa. Silloin femman on tyytyminen korkeaan kalustoon, ellei sitten matalaa ole käytettävissä aiottua enemmän, kuten usein on tilanne.

Minusta tuo on ihan tehokasta kaluston käyttöä. Laivalle menevät vuorot ovat vaikuttaneet kaupungilla kohtuullisen hiljaisilta. Veikkaan sen johtuvan siitä vanhasta tottumuksesta, eli ehkä nuokin vuorot pikku hiljaa kuormittuvat paremmin, mutta samanlaista piikkiä kuin laivalta kaupungille ei tuohon suuntaan silti synny. Vanhasta tottumuksesta? Niin, 4T-aikaan kaiketi suurin osa laivalle menijöistä on noussut ratikkaan Lasipalatsin ja Ylioppilastalon pysäkeiltä. 5 ei kulje kummankaan kautta, joten veikkaisin aika monen menevän yhä vielä nelosella Vyökadun pysäkille ja kävelevän sieltä. Kaljalastikin on mukana vasta paluusuunnassa
 
Aikatauluihin on merkitty selvästi enemmän korkeita vuoroja kuin on tarpeen. Esim. 1A:lla ei ollut keväällä kuutta NR1-vuoroa juuri koskaan, vaikka aikatauluihin oli niin merkitty. Eikä silloin ollut kymmentä Articia käytössä, mutta ne samat kuusi vuoroa on merkitty aikatauluihin korkeina edelleen. Jos 1A:n kuusi vuoroa ajetaan korkeina, voidaan vitosen vuoroista vähintään kaksi ajaa Varioilla, ja loput vaikka Articeilla, jotka ovat olleet selvästi vajaakäytössä nykyisin. Näin voitaisiin koko vitonen hoitaa matalalattiakalustolla myös iltaruuhkassa.
 
...mutta samanlaista piikkiä kuin laivalta kaupungille ei tuohon suuntaan silti synny.

Ei tietenkään synny, koska toisin kuin laivalta poistuttaessa kaikki laivaan menijät eivät ole menossa terminaaliin samaan aikaan vaan hajautuvat tasaisemmin eri kulkuvälineisiin.
 
Takaisin
Ylös