Turun raitiotielinjasto

Teepä karttaasi pieni korjaus Pohjolan linjalle: Nimittäin ykköslinja lähti torilta Kauppiaskatua ylös ja ajoi Maariankatua Aninkaistenkadulle. Paluumatkalla vaunut kulkivat Tuureporin- ja Brahenkatujen kautta Maariankadulle ja sieltä Kauppiaskatua alas torille.

Linjaston kehityskaaresta saa hyvän kokonaiskuvan Suomen Raitiotieseuran nettisivuilla olevasta linjahistoriikista.
 
Onko tietoa muista mahdollisista laajennussuunnitelmista mitä pohdittiin aikoinaan?

Mietin vaan, kun Köydenpunojankatu on "turhan" leveä, että jos raitiotietä olisi rakennettu kulkemaan myös siitä? (jatkoa Pohjola-linjalle)
 
1950 - 60 - luvun taitteessa oli seuraavat vakavastiotettavat laajennussuunnitelmat jotka on mm. mainittu lopettamiseen liittyvissä asiakirjoissa:

- Linjan 2 jatke Kotimäenkadulta Kuralaan (n . 600 m). Tämän linjan kääntösilmukkaa varten varattu tila näkyy vanhan ostoskeskuksen edessä.
- Pikaraitiotielinja Raisioon Satakunnantietä varten. Tätä varten Satakunnantien alkupään keskikaista oli varsin leveä. Tila on myöhemmin käytetty mm. bussikaistaa varten.
- Linja Kaarinan suuntaan Uudenmaantietä ainakin Vasaramäkeen (Hautausmaantielle) asti.

Köydenpunojankadun leveys ei perustu raitiolinjavaraukseen ainakaan minulla olevien tietojen perusteella.
 
Miltä vuodelta toi kartta on? En oo missään aiemmassa Turun kartassa vaan nähnyt että Agan rata olis jatkunut nykyisen jäteveden pudistamon kohdalta Pansiontien yli satamaan. Olen kyllä aiemmin kuullut että satamassa olisi ollut jossain kääntöraide.
 
Takaisin
Ylös