Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2016

Tänään tuli toista kertaa kutosella vastaan vaunu, joka oli vuorossa 250. Mikä tämä tällainen vuoronumero oikein on?
 
Tänään tuli toista kertaa kutosella vastaan vaunu, joka oli vuorossa 250. Mikä tämä tällainen vuoronumero oikein on?

Olettaisin havaintojeni perusteella, että vuoronumerot ovat muuttuneet siten, että normaalit kokopäivävuorot ovat muotoa 1XX ja ruuhkavuorot 2XX. Eli kaikki vuoronumerot nykyään kolminumeroisia.
 
2.9.

Rullakilpinen #52 kympillä. Mistähän syystä viime aikoina kympillä ja nelosella on liikkunut näin paljon poikkeuksellista kalustoa?
 
Olettaisin havaintojeni perusteella, että vuoronumerot ovat muuttuneet siten, että normaalit kokopäivävuorot ovat muotoa 1XX ja ruuhkavuorot 2XX. Eli kaikki vuoronumerot nykyään kolminumeroisia.
Olisivat voineet muuttaa edes suoraan 104→204 ym., mutta siitä tulikin 201. 1A:n iltaruuhkan eka vuoro Eiraan/Eirasta muuttui kesäaikatauluissa 102:sta 104:n, eli muuttui nyt parissa kuukaudessa 2 kertaa. 201 on tosin looginen numero, kun kyseessä on ensimmäinen vuoro, mutta kai ruuhkavuorojennumerot menevät edes ajojärjestyksessä 202, 203, jne.
 
3.9.
Rullakilpinen NR1 #52 kympillä vuorossa 194 (äärimmäisen harvinaista lauantaina).
 
3.9. iltapäivällä:

Artic 410 linjalla 9 (vuoronumero 180 tai 108, etäisyyden takia en saanut selvää kumpi). Näin tämän vaunun ekaa kertaa. Milloin lie tullut liikenteeseen.
Artic 406 linjalla 6/8 vuorossa 150. Istuin kyydissä Urheilutalolta Marian sairaalalle. Oopperan ja Caloniuksenkadun välillä vastaan tuli kolme Articia linjalla 8. Vaunujen numeroista ei tietoa, koska en vauhdissa nähnyt niitä.
 
Näillä minuuteilla (3.9. klo 21) onkin alkamassa mielenkiintoinen tilanne, kun linjan 4 raitioliikenne Katajanokalle korvataan linjalla 5 parin tunnin ajaksi. Nelonen kääntyy Hietalahdessa, kun taas vitonen ajaa omaa linjaansa n. 1½ tuntia normaalia myöhempään, aina klo 23 saakka (viimeinen lähtö terminaalilta). Vaunut linjalla ovat 108 (vuoro 210), 106 (211) ja 113 (212).

Syynä erikoiseen järjestelyyn on Midnight Run Helsinki, joka estää pääsyn Merisotilaantorille. En tiedä miksei nelonen vain aja terminaalille Merisotilaantorin sijaan, kuten aiempina vuosina, jolloin selvittäisiin pienemmällä vaunu- ja henkilöstömäärällä kuin nyt. Neloset ajanevat nyt Ylioppilastalon ja Hietalahden väliä melko tyhjinä ja turhina.
 
Näillä minuuteilla (3.9. klo 21) onkin alkamassa mielenkiintoinen tilanne, kun linjan 4 raitioliikenne Katajanokalle korvataan linjalla 5 parin tunnin ajaksi. Nelonen kääntyy Hietalahdessa, kun taas vitonen ajaa omaa linjaansa n. 1½ tuntia normaalia myöhempään, aina klo 23 saakka (viimeinen lähtö terminaalilta). Vaunut linjalla ovat 108 (vuoro 210), 106 (211) ja 113 (212).

Syynä erikoiseen järjestelyyn on Midnight Run Helsinki, joka estää pääsyn Merisotilaantorille. En tiedä miksei nelonen vain aja terminaalille Merisotilaantorin sijaan, kuten aiempina vuosina, jolloin selvittäisiin pienemmällä vaunu- ja henkilöstömäärällä kuin nyt. Neloset ajanevat nyt Ylioppilastalon ja Hietalahden väliä melko tyhjinä ja turhina.

Tuntuu olevan ylimääräistä rahaa liikaa.
 
Olisivat voineet muuttaa edes suoraan 104→204 ym., mutta siitä tulikin 201. 1A:n iltaruuhkan eka vuoro Eiraan/Eirasta muuttui kesäaikatauluissa 102:sta 104:n, eli muuttui nyt parissa kuukaudessa 2 kertaa. 201 on tosin looginen numero, kun kyseessä on ensimmäinen vuoro, mutta kai ruuhkavuorojennumerot menevät edes ajojärjestyksessä 202, 203, jne.

Ajojärjestys on nähtävissä täältä: www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/liikenne/liikenne.htm

Syynä erikoiseen järjestelyyn on Midnight Run Helsinki, joka estää pääsyn Merisotilaantorille. En tiedä miksei nelonen vain aja terminaalille Merisotilaantorin sijaan, kuten aiempina vuosina, jolloin selvittäisiin pienemmällä vaunu- ja henkilöstömäärällä kuin nyt. Neloset ajanevat nyt Ylioppilastalon ja Hietalahden väliä melko tyhjinä ja turhina.

Tuossa on taustalla sellainen ajatus, että Senaatintorin häiriöt heijastuvat koko pitkälle neloslinjalle, jos nelonen kulkee tuota kautta, jolloin häiriöitä on sekä Skattalla että Munkassa. Jos sen sijaan 4 ajaa HIE (tai vaikka pienemmällä vaunumäärällä KK) niin se kulkee aikataulussa ja häiriöt kohdistuvat vain linjalle 5. Minusta tuo ajatus on hyvä.

(HIE lie valittu siksi, että ajoaika vastaisi kohtuullisen hyvin KTN ajoaikaa, jolloin vältytään laatimasta vars. poikkeusaikatauluja neloselle.)
 
6.9.

Välipalaton nivelvaunu #66 kympin vuorossa 190 ja välipalaton #40 nelosen vuorossa 145.
 
Takaisin
Ylös