Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: Suomenlinnan lautta

  1. #1

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3524

    oletus Suomenlinnan lautta

    Suomenlinnan lautalle eivät kaikki mahdu, kun Pokemon pelaajat ovat vallanneet saaret.

    http://www.hs.fi/kaupunki/a147502938...-luetuimmat-#1

    HSL:lle kasvaneet matkustajamäärät tulivat yllätyksenä. Aurinkoisten viikonloppujen ruuhka on kyllä Suomenlinnan joka keväinen ja syksyinen ongelma, nyt vaan vähän pahempi kuin aiemmin.

    Jos kukaan HSL:llä ei ole vielä keksinyt, miten lautan kysyntää voidaan arvioida, minähän kerron. Se onnistuu niin, että tehdään tietokanta, jossa näkyy ilman lämpötila, tuuliolot, pilvisyys, sää tuntuu kuin, auringon nousu, auringon lasku, kuukausi, päivä, viikonpäivä, kellonaika ja jokaisen vuoron matkustajamäärät.

    Tuosta tiedosta saa vaikka R:llä tehtyä approksimaatiofunktion. Kun tuon yhdistää seuraavan päivän tai loppupäivän sääennusteeseen ja auringon nousuun ja laskuun, kysyntäpiikkeihin voidaan varautua paremmin. Joku ohjelmointitaitoinen henkilö voinee myös tehdä tuosta automaatin, joka tilaa lisäliikennettä kun ilmat ja edellisten päivien suhteelliset matkustajamäärät niin vaativat.

    Suomenlinnan lautoilla oli muuten vuonna 2015 1,92 miljoonaa matkustajaa (vuoteen 2014 verrattuna +8,1 %) ja tämän vuoden tammi-kesäkuussa, ennen Pokemon-buumia, 840 601 matkustajaa (vuoteen 2015 verrattuna +12,4 %), joten tänä vuonna Suomenlinnan lautalla matkustanee 2,2 - 2,4 miljoonaa matkustajaa.

    JK. Suomenlinnan lautta ei ole ratikka, mutta ei se ole bussi, metro tai junakaan, joten ratikkapalsta lienee osuvin.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 28.09.2016 kello 18:41.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6465

    oletus Vs: Suomenlinnan lautta

    Hauskaa päättelyä Petteriltä sijoittaa Suomenlinnan lautta raitiovaunuksi. Mutta autetaan nyt vähän, jotta saataisiin topikki sopimaan yläotsikkoon. On nimittäin niin, että HKL laski 1980-luvulla, kun lautan vaihdosta suunniteltiin, että Suomenlinnan liikenne olisi edullisempaa hoitaa raitiovaunuilla. Alustavasti tutkittiin kahta tunnelivaihtoehtoa, Katajanokalta ja Olympiaterminaalin kupeesta. Jälkimmäinen pääsi jatkoon, reitti olisi ollut Kauppatori–Suomenlinna ja päätepysäkki maanalaisessa valmiissa luolassa, jota oli käytetty joskus muinoin varastona. Yksi neliakselinen vaunu olisi riittänyt kalustoksi.

    Osittain edullisuus perustuu siihen, että ratikkatunneliin olisi päästetty tiukasti aikataulutettuna myös se huoltoliikenne, joka nyt kulkee Katajanokalta vesiteitse.

    Asia ei sitten edennyt, koska "Suomenlinnaan kuuluu mennä lautalla" ja uusi lautta tilattiin Puolasta. Minua tuo on kuitenkin jäänyt mietityttämään. Yksityisethän hoitavat matkailupainotteista vesiliikennettä jo nyt. Eikö olisi perusteltua, että verovaroin hoidettava liikenne järjestettäisiin tavalla, jossa yhdistyvät laatu, edullisuus ja nopeus, vaikka elämyksellisyys unohtuisikin?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    785

    oletus Vs: Suomenlinnan lautta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    On nimittäin niin, että HKL laski 1980-luvulla, kun lautan vaihdosta suunniteltiin, että Suomenlinnan liikenne olisi edullisempaa hoitaa raitiovaunuilla.
    Vähän lottoan, että erinäiset (turvallisuus)vaatimukset matkustajakäytössä olevalle tunnelille ovat kasvaneet 80-luvusta siinä määrin, että nykyään tunneli voisi hyvinkin olla kannattamaton. Niin se kehitys kehittyy!

  4. #4

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    467

    oletus Vs: Suomenlinnan lautta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Hauskaa päättelyä Petteriltä sijoittaa Suomenlinnan lautta raitiovaunuksi. Mutta autetaan nyt vähän, jotta saataisiin topikki sopimaan yläotsikkoon. On nimittäin niin, että HKL laski 1980-luvulla, kun lautan vaihdosta suunniteltiin, että Suomenlinnan liikenne olisi edullisempaa hoitaa raitiovaunuilla. Alustavasti tutkittiin kahta tunnelivaihtoehtoa, Katajanokalta ja Olympiaterminaalin kupeesta. Jälkimmäinen pääsi jatkoon, reitti olisi ollut Kauppatori–Suomenlinna ja päätepysäkki maanalaisessa valmiissa luolassa, jota oli käytetty joskus muinoin varastona. Yksi neliakselinen vaunu olisi riittänyt kalustoksi.

    Osittain edullisuus perustuu siihen, että ratikkatunneliin olisi päästetty tiukasti aikataulutettuna myös se huoltoliikenne, joka nyt kulkee Katajanokalta vesiteitse.
    Yllättävää, että näin on. Tuo vaatisi nimittäin Suomenlinnan sisäisen bussilinjan perustaminen, sillä luola sijaitsee aivan Suomenlinnan reunalla ja yhtenäisesti rakennetun alueen toiseen päähän kertyisi matkaa 1.7 km.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6465

    oletus Vs: Suomenlinnan lautta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Yllättävää, että näin on. Tuo vaatisi nimittäin Suomenlinnan sisäisen bussilinjan perustaminen, sillä luola sijaitsee aivan Suomenlinnan reunalla ja yhtenäisesti rakennetun alueen toiseen päähän kertyisi matkaa 1.7 km.
    No jaa. Jäähän lautta nytkin reunalle.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #6

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    467

    oletus Vs: Suomenlinnan lautta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    No jaa. Jäähän lautta nytkin reunalle.
    Lauttaterminaali olisi vielä enemmän reunalla, sillä yhtenäisen asetuksen toiselle reunalle on nyt 0.6 km, toiselle 1.1 km, ja luolaratkaisussa vastaavat luvut olisivat siis 0.0 km ja 1.7 km.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Suomenlinnan lautta siirtyy kevätaikatauluihin 30.4.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.04.2011, 14:00
  2. HSL: Suomenlinnan lautta lauantaiaikatauluissa 9.7.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.07.2010, 11:00
  3. HSL: Suomenlinnan lautta kesäaikaan 30.4.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.04.2010, 11:00
  4. HKL: Bussi 11 ja Suomenlinnan lautta talviaikaan 1.10.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.09.2009, 11:00
  5. HKL: Suomenlinnan lautta ja bussi 11 talviaikatauluihin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.09.2008, 16:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •