Suomenlinnan lautalle eivät kaikki mahdu, kun Pokemon pelaajat ovat vallanneet saaret.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1475029383602?ref=hs-etusivub-luetuimmat-#1
HSL:lle kasvaneet matkustajamäärät tulivat yllätyksenä. Aurinkoisten viikonloppujen ruuhka on kyllä Suomenlinnan joka keväinen ja syksyinen ongelma, nyt vaan vähän pahempi kuin aiemmin.
Jos kukaan HSL:llä ei ole vielä keksinyt, miten lautan kysyntää voidaan arvioida, minähän kerron. Se onnistuu niin, että tehdään tietokanta, jossa näkyy ilman lämpötila, tuuliolot, pilvisyys, sää tuntuu kuin, auringon nousu, auringon lasku, kuukausi, päivä, viikonpäivä, kellonaika ja jokaisen vuoron matkustajamäärät.
Tuosta tiedosta saa vaikka R:llä tehtyä approksimaatiofunktion. Kun tuon yhdistää seuraavan päivän tai loppupäivän sääennusteeseen ja auringon nousuun ja laskuun, kysyntäpiikkeihin voidaan varautua paremmin. Joku ohjelmointitaitoinen henkilö voinee myös tehdä tuosta automaatin, joka tilaa lisäliikennettä kun ilmat ja edellisten päivien suhteelliset matkustajamäärät niin vaativat.
Suomenlinnan lautoilla oli muuten vuonna 2015 1,92 miljoonaa matkustajaa (vuoteen 2014 verrattuna +8,1 %) ja tämän vuoden tammi-kesäkuussa, ennen Pokemon-buumia, 840 601 matkustajaa (vuoteen 2015 verrattuna +12,4 %), joten tänä vuonna Suomenlinnan lautalla matkustanee 2,2 - 2,4 miljoonaa matkustajaa.
JK. Suomenlinnan lautta ei ole ratikka, mutta ei se ole bussi, metro tai junakaan, joten ratikkapalsta lienee osuvin.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1475029383602?ref=hs-etusivub-luetuimmat-#1
HSL:lle kasvaneet matkustajamäärät tulivat yllätyksenä. Aurinkoisten viikonloppujen ruuhka on kyllä Suomenlinnan joka keväinen ja syksyinen ongelma, nyt vaan vähän pahempi kuin aiemmin.
Jos kukaan HSL:llä ei ole vielä keksinyt, miten lautan kysyntää voidaan arvioida, minähän kerron. Se onnistuu niin, että tehdään tietokanta, jossa näkyy ilman lämpötila, tuuliolot, pilvisyys, sää tuntuu kuin, auringon nousu, auringon lasku, kuukausi, päivä, viikonpäivä, kellonaika ja jokaisen vuoron matkustajamäärät.
Tuosta tiedosta saa vaikka R:llä tehtyä approksimaatiofunktion. Kun tuon yhdistää seuraavan päivän tai loppupäivän sääennusteeseen ja auringon nousuun ja laskuun, kysyntäpiikkeihin voidaan varautua paremmin. Joku ohjelmointitaitoinen henkilö voinee myös tehdä tuosta automaatin, joka tilaa lisäliikennettä kun ilmat ja edellisten päivien suhteelliset matkustajamäärät niin vaativat.
Suomenlinnan lautoilla oli muuten vuonna 2015 1,92 miljoonaa matkustajaa (vuoteen 2014 verrattuna +8,1 %) ja tämän vuoden tammi-kesäkuussa, ennen Pokemon-buumia, 840 601 matkustajaa (vuoteen 2015 verrattuna +12,4 %), joten tänä vuonna Suomenlinnan lautalla matkustanee 2,2 - 2,4 miljoonaa matkustajaa.
JK. Suomenlinnan lautta ei ole ratikka, mutta ei se ole bussi, metro tai junakaan, joten ratikkapalsta lienee osuvin.
Viimeksi muokattu: