Suomenlinnan lautta

Liittynyt
26 Syyskuu 2006
Viestit
3,859
Suomenlinnan lautalle eivät kaikki mahdu, kun Pokemon pelaajat ovat vallanneet saaret. :)

http://www.hs.fi/kaupunki/a1475029383602?ref=hs-etusivub-luetuimmat-#1

HSL:lle kasvaneet matkustajamäärät tulivat yllätyksenä. Aurinkoisten viikonloppujen ruuhka on kyllä Suomenlinnan joka keväinen ja syksyinen ongelma, nyt vaan vähän pahempi kuin aiemmin.

Jos kukaan HSL:llä ei ole vielä keksinyt, miten lautan kysyntää voidaan arvioida, minähän kerron. Se onnistuu niin, että tehdään tietokanta, jossa näkyy ilman lämpötila, tuuliolot, pilvisyys, sää tuntuu kuin, auringon nousu, auringon lasku, kuukausi, päivä, viikonpäivä, kellonaika ja jokaisen vuoron matkustajamäärät.

Tuosta tiedosta saa vaikka R:llä tehtyä approksimaatiofunktion. Kun tuon yhdistää seuraavan päivän tai loppupäivän sääennusteeseen ja auringon nousuun ja laskuun, kysyntäpiikkeihin voidaan varautua paremmin. Joku ohjelmointitaitoinen henkilö voinee myös tehdä tuosta automaatin, joka tilaa lisäliikennettä kun ilmat ja edellisten päivien suhteelliset matkustajamäärät niin vaativat.

Suomenlinnan lautoilla oli muuten vuonna 2015 1,92 miljoonaa matkustajaa (vuoteen 2014 verrattuna +8,1 %) ja tämän vuoden tammi-kesäkuussa, ennen Pokemon-buumia, 840 601 matkustajaa (vuoteen 2015 verrattuna +12,4 %), joten tänä vuonna Suomenlinnan lautalla matkustanee 2,2 - 2,4 miljoonaa matkustajaa.

JK. Suomenlinnan lautta ei ole ratikka, mutta ei se ole bussi, metro tai junakaan, joten ratikkapalsta lienee osuvin.
 
Viimeksi muokattu:
Hauskaa päättelyä Petteriltä sijoittaa Suomenlinnan lautta raitiovaunuksi. Mutta autetaan nyt vähän, jotta saataisiin topikki sopimaan yläotsikkoon. On nimittäin niin, että HKL laski 1980-luvulla, kun lautan vaihdosta suunniteltiin, että Suomenlinnan liikenne olisi edullisempaa hoitaa raitiovaunuilla. Alustavasti tutkittiin kahta tunnelivaihtoehtoa, Katajanokalta ja Olympiaterminaalin kupeesta. Jälkimmäinen pääsi jatkoon, reitti olisi ollut Kauppatori–Suomenlinna ja päätepysäkki maanalaisessa valmiissa luolassa, jota oli käytetty joskus muinoin varastona. Yksi neliakselinen vaunu olisi riittänyt kalustoksi.

Osittain edullisuus perustuu siihen, että ratikkatunneliin olisi päästetty tiukasti aikataulutettuna myös se huoltoliikenne, joka nyt kulkee Katajanokalta vesiteitse.

Asia ei sitten edennyt, koska "Suomenlinnaan kuuluu mennä lautalla" ja uusi lautta tilattiin Puolasta. Minua tuo on kuitenkin jäänyt mietityttämään. Yksityisethän hoitavat matkailupainotteista vesiliikennettä jo nyt. Eikö olisi perusteltua, että verovaroin hoidettava liikenne järjestettäisiin tavalla, jossa yhdistyvät laatu, edullisuus ja nopeus, vaikka elämyksellisyys unohtuisikin?
 
On nimittäin niin, että HKL laski 1980-luvulla, kun lautan vaihdosta suunniteltiin, että Suomenlinnan liikenne olisi edullisempaa hoitaa raitiovaunuilla.

Vähän lottoan, että erinäiset (turvallisuus)vaatimukset matkustajakäytössä olevalle tunnelille ovat kasvaneet 80-luvusta siinä määrin, että nykyään tunneli voisi hyvinkin olla kannattamaton. Niin se kehitys kehittyy!
 
Hauskaa päättelyä Petteriltä sijoittaa Suomenlinnan lautta raitiovaunuksi. Mutta autetaan nyt vähän, jotta saataisiin topikki sopimaan yläotsikkoon. On nimittäin niin, että HKL laski 1980-luvulla, kun lautan vaihdosta suunniteltiin, että Suomenlinnan liikenne olisi edullisempaa hoitaa raitiovaunuilla. Alustavasti tutkittiin kahta tunnelivaihtoehtoa, Katajanokalta ja Olympiaterminaalin kupeesta. Jälkimmäinen pääsi jatkoon, reitti olisi ollut Kauppatori–Suomenlinna ja päätepysäkki maanalaisessa valmiissa luolassa, jota oli käytetty joskus muinoin varastona. Yksi neliakselinen vaunu olisi riittänyt kalustoksi.

Osittain edullisuus perustuu siihen, että ratikkatunneliin olisi päästetty tiukasti aikataulutettuna myös se huoltoliikenne, joka nyt kulkee Katajanokalta vesiteitse.

Yllättävää, että näin on. Tuo vaatisi nimittäin Suomenlinnan sisäisen bussilinjan perustaminen, sillä luola sijaitsee aivan Suomenlinnan reunalla ja yhtenäisesti rakennetun alueen toiseen päähän kertyisi matkaa 1.7 km.
 
Yllättävää, että näin on. Tuo vaatisi nimittäin Suomenlinnan sisäisen bussilinjan perustaminen, sillä luola sijaitsee aivan Suomenlinnan reunalla ja yhtenäisesti rakennetun alueen toiseen päähän kertyisi matkaa 1.7 km.

No jaa. Jäähän lautta nytkin reunalle.
 
Takaisin
Ylös