Tutustu 1930-luvun raitiovaunuun 157 Kauppatorilla!

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,166
Suomen Raitiotieseura esittelee toimintaansa helsinkiläisille, ja tietysti kaikille SRS:läisille, Kauppatorilla su 30.7. klo 12-17. Paikalla on raitiovaunu 157, johon on nyt siis ainutlaatuinen tilaisuus tutustua. Raitiovaunussa esitellään myös helsinkiläistä raitiotiehistoriaa valokuvanäyttelyn muodossa. Koko perheen tapahtumaan kannattaa varustautua kameran kanssa! Tapahtuma järjestetään yhteistyössä HKL:n kanssa.

Tervetuloa kaikki foorumilaiset!
 
Muistin virkistämiseksi, että minkälainen se vaunu #157 oikeastaan on, niin tässä olisi kuva viime vuosikymmeneltä ja äitienpäiväteemalla Kauppatorilta.
 
Toivottavasti foorumilaiset ovat huomenna sankoin joukoin paikalla! Erikoistarjouksessa myydään vanhoja Raitioita vain 5 e / kpl ja postkortitkin huomenna puoleen hintaan, siis vain 50 c / kpl.

Valokuvanäyttely esittelee 12:n värikuvan voimin kattavasti kalustoa hevosvaunuista varioihin, mukana myös upeita ennennäkemättömiä otoksia 1970-luvulta.

Jaossa on myös painotuoretta HKL:n ja SRS:n yhteistyössä tuottamaa esitettä vaunusta 157.
 
Myös Kino Engelin liikennelaitosaiheisen elokuvanäytöksen voi yhdistää Kauppatorin käyntiin. Engel on aivan Kauppatorin nurkalla.
 
Kävin katsomassa perjantaina tuon "HKL 50 vuotta" elokuvan. Itseasiassa kyseessä oli useammasta lyhytfilmistä koostuva esitys.

Vanhaa Helsinkiä näkyi tietysti paljon, lähinnä 40-, 50- ja 60-luvuilta. Uusin filmeistä oli 70-luvun alusta, ajalta jolloin ensimmäiset nivelvaunut olivat käytössä. Oli hauska nähdä linjalla 10 kulkeva Valmet jossa oli tilapäinen ajovalo keskellä keulaa.

Muut filmit antoivat mm. ohjeita raitiovaunun kuljettajille ja rahastajille (50-luku) ja neuvoja onnettomuuksien välttämiseen (50/60-luku) esim. hevosen tai karjalauman tullessa vastaan :)

Monia hienoja oivalluksia filmeistä toki oli poimittavissa. Yksi esimerkki oli kuljettajille annettu ohje pysäyttää vaunu tarkasti jonotustolpan kohdalle. Ennen osattiin sentään jonottaa.

Toinen hauska knoppi oli perävaunullisen vaunun peruutus halliin. Perävaunun rahastaja ei saanut postua tähystäjän paikaltaan, joten mahdollisesta vaihteen käännöstä vastasi moottorivaunun rahastaja. Varsin näppärästi sujahti vaunu ainakin filmissä halliin sisään 3 hengen voimin.

Ja vanhaa Etelä-Haagalaista muutaman sekunnin väläys Palokaivon aukion Elannosta ja Pörri-ravintolasta 70-luvun alussa tietysti sykähdytti. Harmi ettei voinut painaa Pause-nappia, tätä ja muutamaa muuta kohtausta olisi voinut katsoa pitempäänkin. Se ei olisi edes häirinnyt ketään, sillä olin ainut katsoja ;-)

Joten rohkeasti vain eläviin kuviin sunnuntaina! Sisäänkäynti museon ovesta, maksu museokauppaan heti oikealla ja sali löytyy käytävän toiselta puolelta pari porrasta laskeutumalla.
 
Kuinkas moni foorumilainen oli paikalla tänään? Yhteensä kävijöitä taisi olla jopa yli tuhat. Olimme myös YLE:n uutisissa klo 17 ja 18. Näkyy www-sivun kautta. Saas nähdä ollaanko illan pääuutislähetyksessäkin.

Olisi kiva kuulla myös ideoita ja ajatuksia tulevaisuutta varten. Sen verran suosittu tuo tämänpäiväinen tempaus näytti olevan, että kysyntää vastaaville on varmaan tulevaisuudessakin, jos vaan SRS:n resurssit riittävät ja puuhamiehet ovat aktiivisia.
 
339-DF sanoi:
Kuinkas moni foorumilainen oli paikalla tänään?

Minä olin.

Oli muuten vanhemmalle väelle suurta iloa. Voin vain kuvitella, mikä nostalgiapläjäys tuo on. Itsekin sitten 2040-luvulla istuskelen nivelen penkillä muistelemassa vanhoja. Silloin jäljellä oleviin vaunuihin on toivottavasti rakennettu rahastajanaitiot. :)

Niin... Kiitoksia SRS!
T: tuleva jäsen
 
339-DF sanoi:
Kuinkas moni foorumilainen oli paikalla tänään?

Minä olin paikalla, täytyy sanoa että oli mukavaa tutustua ko. vaunuun kun se ei ole normaalisti missään esillä. Sinä aikana kun itse olen ollut SRS:n jäsen en muista että tuo olisi ollut jäsenajeluissa, tosin kaikkiin en ole osallistunut.

339-DF sanoi:
Olisi kiva kuulla myös ideoita ja ajatuksia tulevaisuutta varten. Sen verran suosittu tuo tämänpäiväinen tempaus näytti olevan, että kysyntää vastaaville on varmaan tulevaisuudessakin, jos vaan SRS:n resurssit riittävät ja puuhamiehet ovat aktiivisia.

Yksi asia jota jäi vähän kaipailemaan oli lyhyet ajokierrokset (esim. siitä Kauppatorin lenkistä Senaatintorin kautta takaisin). No, toivottavasti SRS järjestää ajelun jossain vaiheessa näillä vähän vanhemmillakin vaunuilla (ja perävaunu tietysti mukaan).

Hienoa olisi saada myös niitä Raitioliikennemuseossa olevia vaunuja liikkelle ja ulos näytille, mutta kuten joskus aikaisemmin todettu ei taida tapahtua Kaupunginmuseon(?) asenteen johdosta... Mutta ehkäpä sitten kun Korjaamo ja Raitioliikennemuseo yhdistyy ja osa vaunuista joudutaan oletettavasti poistamaan sieltä näytiltä, mitä luulette?
 
Kävin katsomassa perjantaina tuon "HKL 50 vuotta" elokuvan. Itseasiassa kyseessä oli useammasta lyhytfilmistä koostuva esitys.

Vanhaa Helsinkiä näkyi tietysti paljon, lähinnä 40-, 50- ja 60-luvuilta. Uusin filmeistä oli 70-luvun alusta, ajalta jolloin ensimmäiset nivelvaunut olivat käytössä. Oli hauska nähdä linjalla 10 kulkeva Valmet jossa oli tilapäinen ajovalo keskellä keulaa.

Ja Etelä-Haagalaista muutaman sekunnin väläys Palokaivon aukion Elannosta ja Pörri-ravintolasta 70-luvun alussa tietysti sykähdytti. Harmi ettei voinut painaa Pause-nappia, tätä ja muutamaa muuta kohtausta olisi voinut katsoa pitempäänkin. Se ei olisi edes häirinnyt ketään, sillä olin ainut katsoja ;-)

Terve!

Olen uusi jäsen tässä foorumissa. oikea nimi on Christian Stén. Olen jopa nyt jo iäkäs mutta en eläkeläinen, vielä, niin "vanha kun katu". ruukattiin sanomaan kun olin pieni. Erittäin mielenkiintoinen tämä joukkoliiknnefoorumi. Seuraan teidän keskusteluja kerran viikossa.
Tuntuu olevan hyvää yhteistyötä ja ymmärrystä. Niin minäkin uskallan liityä joukkoon. Alkukirjoitukseni on eräänlainen esitelmä minusta, - ennenkun alan puhumaan Raitiovaunuista.
Olen syntynyt Hesassa 40-luvulla ja asuin Etelä-Haagassa aivan 100 metriä rantaradasta, precis 'exaktamente' 7 kilometrin pylvään kohdalla Hesan rautatieasemalta. Osoite oli siihen aikaan P. Ratapolku 21. Nykyään Orapihljantie. Minulla pitäisi olla kokemusta junista ja ratikoista hesassa ajalta 1950-70. Niin onkin asia. Mutta kuvia kaipaan. en muista oliko meillä kameraa siihen aikaan. No harvinaista oli sekin seikka, ruoka oli tärkeempi siihen aikaan.

Muutin tänne Ruotsiin 1971. On oma perhe täällä ja kahdet lapset.

Sukulaiset ja sisar Helsingin Puotilassa jota käyn säännöllisesti tapaamassa. Ajelen usein ratikalla kun käyn kylässä. Ajan niin paljon ratikalla kun on mahdollista koska täällä Lund'issa ei ole noita vehkeitä lähistölla paitsi Malmö'n museoraitiotie noin 500 metriä. Göteborissa käyn harvoin.

Olen jäsen täässä: (Svenska Järnvägsfrämjandet, lokalavdelning syd).
http://www.jarnvagsframjandet.se/

euraava kuva eräs "ei ihan uusi", skannattu kuva minusta vasemmalla tyttäreni kanssaa, junankukjettaja "Tobbe" ja Seuran puheenjohtaja Mats Andersson + hänen lapsensa. Lainattiin ruotsalaista "lättää" Kristianstads musumilta ÖSJ. = Östra skånes Järnvägar Y7-1062 vuodelta 1956 - 57, Kuva otettu elokuussa 1999 Lakkautetulla Rataosuudella, Kristianstad - Åhus 1999 (Lakkauutettu 1972) Nyt vaan tavarajunan vaihtoavaunuille: http://img235.imageshack.us/my.php?image=y710621956sjef9.jpg

Ratiovaunu H = Haaga. muistan selvästi 1950- luvulta. Muistan sen silmukan aivan rantaradasta länteen ja sen alapuollella missä silta meni yli nykystä Hämeenlinnan väylää. Silloin se oli vaan kapea kaksikaistanen ajotie mutta kovasti oli trafikkia. Sitä piti ylittää kun tuli Haagasta Pappilantietä alas ja H vaunun silmukka oli suoraan vastapäätä. Siinä oli puinen odotus-koppi suojaksi. Ei mitenkään suuri vaan suunilleen kymmenelle henkilölle. koko kääntösilmukka ja odotuspaikka sekä osuus ruskeasuo - Haaga oli vaan soraa ja sepeliä. Ei asfaltia vasta kun Ruskeasuolla pieni pätkä. Sitten osuus Ruskeasuo - Kuusitie. Ratikka puikkelehti Koroistentietä Ruskeasuon kautta seuraten länsipuolella, Koristentietä noin ½ metriä katua korkeemmalla metsikön reunaa sora tai sepeli-penkereellä. Mannerheimintie, osuus Kuusitie - Ruskeasuon pysäkkiä ei ollut valmis vasta kun - Runkolinja tuli käyttöön. 10, se paljon haukuttu Runkolinja. "Frenkelin Pikajunaksi" kutsuttu. Silloin avattiin Tilkan pysäkki myös.

Nyt ihmettelen onko kenellä ja missä kuvia H-vaunusta? En ole vielä löytänyt.
Historiallisesti mulla on paljon kerrottavaa, sillä setäni toimi Ratikan kuljettajana 1945 - 59. muistan erään kerran kun isäni oli merellä silloisen merihallituksen toimissa ja setäni otti minusta huolen vikkottain. Ajelin välillä hänen kyydissä ja kerran nukahdin penkille kun hän ajoj Töölön varikolle ja unohti minut sinne.

Rahastajilla oli tapana oli työn jälkeen tarkistaa vaunua ennen työpassin lopettamista jo keskustasta käntyvällä vaunulla. Rahastaja otti maksun viimeisiltä matkustajilta joilla oli matkaa siihen suuntaan käänsi kyltit "Ruskeasuon Halli" ja poistui vaunusta jos asunto oli toisaalla. Kuljettaja sai yksin ajaa varikolle. Kuljettajan vastuulla oli tarkistaa löytötavaraa sun muuta. Olin varsin pieni siihen aikaan ett en tiedä oliko hän huomannut.... Olenpa viettänyt yön Ruskeasuon vanhassa puu-varikolla. Aamulla kello 5 tuli ensimmäset henkilökuntalaiset hakemaan vaunujaan... ja sitten...
Lisää tulee

CS
 
Kaupunkilaisten, ja foorumilaistenkin, iloksi viimekesäinen tapahtuma uusitaan tänäkin kesänä ja entistä laajempana. Kauppatorilla on kokonaista kaksi 157-tunnuksella kulkevaa kulkuneuvoa. Tervetuloa!

Alla lehdistötiedote.

1930-luvun raitiovaunu ja 1950-luvun sininen bussi esillä Kauppatorilla:

Suomen Raitiotieseura esittäytyy kaupunkilaisille sunnuntaina 29.7. klo 12–17.

Koko perheen tapahtumassa on mukana 1930-luvun vanha raitiovaunu 157 (ASEA 1930) sekä 1950-luvun alun sininen bussi (157, Scania Vabis 1952). Raitiovaunussa voi esimerkiksi kokeilla istumista kuljettajan tai rahastajan paikalla. Vaunussa esitellään myös helsinkiläistä raitiotiehistoriaa valokuvanäyttelyn muodossa. Tapahtuman yhteydessä halukkailla on lisäksi mahdollisuus liittyä Raitiotieseuran jäseneksi.

Suomen Raitiotieseura on perustettu 1972. Sen tarkoituksena on ylläpitää ja kehittää harrastus-ta raitioteihin, metroon, kaupunkien linja-autoliikenteeseen sekä niiden historiaan keräämällä ja tallettamalla aiheeseen liittyvää tietoa ja aineistoa. Toimintaan kuuluvat esimerkiksi erikoisajelut ja kuvailtapäivät. Lisäksi seura julkaisee Raitio-nimistä jäsenlehteä.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä HKL:n ja Helsingin bussiliikenteen kanssa.
 
Suomen Raitiotieseura esittelee toimintaansa helsinkiläisille, ja tietysti kaikille SRS:läisille, Kauppatorilla su 30.7. klo 12-17. Paikalla on raitiovaunu 157, johon on nyt siis ainutlaatuinen tilaisuus tutustua. Raitiovaunussa esitellään myös helsinkiläistä raitiotiehistoriaa valokuvanäyttelyn muodossa. Koko perheen tapahtumaan kannattaa varustautua kameran kanssa! Tapahtuma järjestetään yhteistyössä HKL:n kanssa.

Tervetuloa kaikki foorumilaiset!

Kahtena viime vuonna huippusuosion saavuttanut tilaisuus järjestetään jälleen tänä kesänä. Tänä vuonna tapahtumapäivä on su 27.7. klo 12-17 ja raitiovaunun 157 (vm 1930) lisäksi paikalla on myös vanha sininen bussi, mitä todennäköisimmin auto 33 vuodelta 1965.
 
Tervetuloa tänään Kauppatorille! Bussina on vm. 1952 auto 157, raitiovaununa aiemmin ilmoitettu vm. 1930, sekin numeroltaan 157.
 
Takaisin
Ylös