Siitä, kattaako joku yksittäinen joukkoliikennemuoto kulunsa Helsingissä, ei voine päätellä vielä mitään ko. liikennemuodon hyvyydestä, koska linjoja on niin erilaisia. Yleistäen voidaan sanoa, että keskustaliikenne on voitollista kaikilla liikennevälineillä. Yhtenä syynä tähän on kertamaksulla maksavien suuri määrä. Lähiöiden ja keskustan välinen liikenne taas ei kannata itseään lipputuloilla ja poikittaisliikenteen kuluista vain hyvin pieni osa saadaan lipputuloista.
Jos liikennemuodon hyvyyttä halutaan tarkastella, pitää siis tarkastella liikenteen tuotantokustannuksia ja toisaalta sen kykyä houkutella matkustajia (=tuloja). Nämä tarkastelut pitää tehdä tapauskohtaisesti eikä tuijottamalla muiden linjojen tilastoja, jotka saattavat pohjautua aivan erilaisiin olosuhteisiin.
Mitä lippujen hintoihin tulee, niin kausilippu on joka tapauksessa selvästi halvempi vaihtoehto kuin auton omistaminen ja käyttö. Vaikka joukkoliikenne olisi ilmaista, kulkisi suuri osa väestöstä silti omilla autoillaan. Johonkin rajaan asti lippujen hintoja oleellisempi tekijä matkustajia houkutellessa on joukkoliikenteen palvelutaso.