Rattikarian linjat

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,162
Kun ekat rattikariat tulivat liikenteeseen, ne asetettiin neloselle, missä perinteisesti oli uusin kalusto. Samoin ne tulivat heti alkuaikoina myös kympille.

Lopuksi ne olivat linjojen 1, 2, 2A, 4S ja 4V kalustoa. Mutta entäpä tässä välillä? Linjat 3T ja 8 ovat "tuttuja" rattivaunulinjoja, mutta milloinkas nämä linjat olivat pääasiallisesti ko. vaunuilla ajettavia?

Millä muilla linjoilla on ollut säännöllistä rattivaunuliikennettä ja milloin? Kutonen kai jostain syystä oli niitä harvinaisimpia.
 
Minulle on syntynyt se käsitys, että rattivaunut olivat linjojen 3B, 3T ja 8 vakiokalustoa 1960-luvun ajan sekä 1970-luvulla aina NrI:ien tuloon saakka. Osa Ratti-Karioista oli varavaunuja ja niitä saattoi näkyä muuallakin. Toisaalta rattivaunuja saattoi joskus tuurata joku täysin muunkinlainen vaunu.
1980-luvulla viitosella Ratti-Karia oli hyvin tavallinen juuri ennen linjan siirtymistä kuljettajarahastukseen. Kutosella tätä vaunumallia näki tosiaan vähiten, varmaankin pääasiassa varavaunun ominaisuudessa.
 
Minä muistan Rattikariat nimenomaan 3:n vaunuina, jotka ottivat ruuhkaan 2-akselisen perävaunun keikkumaan mukaan. En muista, että Rattikarioita olisi ollut perävaunun kanssa 8:lla, mutta voin mennä pieleen. Kehälinja 8:a näin harvemmin, kun kävin kouluni keskustassa suunnilleen 1965-1974.

Antero
 
Rattivaunu sanoi:
Kutosella tätä vaunumallia näki tosiaan vähiten, varmaankin pääasiassa varavaunun ominaisuudessa.
Mutta toisaalta ainakin minä muistan, että kutosen ruuhkavuoroissa ne olivat viimeisinä aikoinaan suht tavallinen näky. Niistä on raportointia myös vanhojen Raitio-lehtien Päätepysäkki-osiossa.

Ratti-Karioiden vakiolinjoja aikanaan olivat tosiaan ainakin 3B/T, 4S (sittemmin 4V) 5, 7 (vanha seiska) ja tuo mainittu 8.
 
Siellähän tuo kaikki jo olikin! Ei näköjään muisti pelaa vaikka olen itsekin tuohon keskusteluun osallistunut.
 
Mustangi-linjat

Tässä Mustangi linjalle 1 kilvitettynä. Vuosi on 1959. Ne olivat sen ajan ykkösen vakiokalustoa. Tuon vuoden uutuus ovat muuten kovalevymainokset ulkokaton kaaressa.

Erikoisesti Anterolle muistelukuva: Mustangi ASEA:n perävaunun kanssa linjalla 8 vuonna 1973.

Linjan 8 Mustangi on hakemassa ASEA-perävaunua Valkan hallista vuonna 1973.
 
Koska linjalla 6 vedetiin teliperävaunuja perävaunukauden loppuun saakka (toukokuun loppu 1983), ei Ratti-Karioilla ollut kuutoselle periaatteessa mitään asiaa. Teliperävaunujen vetäminen onnistui vain vaunuilla 331 - 375 (VTS), 1 - 15 (Keppi-Karia) ja 16 - 30 (RM3 eli nk. Iso-Valmet).
Teliperävaunut (501 - 530) poistuivat käytöstä siis kesäliikenteen alkaessa 1983. Ratti-Karioiden poistaminen oli vähitellen alkanut samoina aikoina. Kesän 1985 jälkeen rattivaunuja oli muutaman kuukauden ajossa aivan muutama, nekin lähinnä "tynkäkakkosella" ruuhkavuoroissa. Kesästä 1983 kesään 1985 Ratti-Karioita käytettiin rahastajalinjoilla vielä jonkin verran (tavallisimmat linjat 1, 2, 2A ja 4V; myös 5 kesän 1984 lopulle saakka) eikä tuossa vaiheessa perävaununäkökohdalla ollut mitään merkitystä. Silloin Ratti-Karioita "eksyi" aika ajoin kuutosellekin, kuten vristo totesi. Jonkun talven jonain lyhyehkönä jaksona jopa säännöllisesti.

EDIT: kirjoitusvirhe oikaistu
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Mustangi-linjat

Compact sanoi:
Erikoisesti Anterolle muistelukuva: Mustangi ASEA:n perävaunun kanssa linjalla 8 vuonna 1973.
Kiitokset vain. Näinhän se asia sitten oli. Kun en paljon kaseja lapsena nähnyt, en nähnyt myöskään Mustangeja perävaunuineen kasilla.

Ja kiitos Albertille myös vuoden vanhan ketjun muistuttamisesta. Kovin ollaan hatarapäiviä vissiin kaikki! ;)

Antero
 
Takaisin
Ylös