Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Rattikarian linjat

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Rattikarian linjat

    Kun ekat rattikariat tulivat liikenteeseen, ne asetettiin neloselle, missä perinteisesti oli uusin kalusto. Samoin ne tulivat heti alkuaikoina myös kympille.

    Lopuksi ne olivat linjojen 1, 2, 2A, 4S ja 4V kalustoa. Mutta entäpä tässä välillä? Linjat 3T ja 8 ovat "tuttuja" rattivaunulinjoja, mutta milloinkas nämä linjat olivat pääasiallisesti ko. vaunuilla ajettavia?

    Millä muilla linjoilla on ollut säännöllistä rattivaunuliikennettä ja milloin? Kutonen kai jostain syystä oli niitä harvinaisimpia.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Rattikarian linjat

    Minulle on syntynyt se käsitys, että rattivaunut olivat linjojen 3B, 3T ja 8 vakiokalustoa 1960-luvun ajan sekä 1970-luvulla aina NrI:ien tuloon saakka. Osa Ratti-Karioista oli varavaunuja ja niitä saattoi näkyä muuallakin. Toisaalta rattivaunuja saattoi joskus tuurata joku täysin muunkinlainen vaunu.
    1980-luvulla viitosella Ratti-Karia oli hyvin tavallinen juuri ennen linjan siirtymistä kuljettajarahastukseen. Kutosella tätä vaunumallia näki tosiaan vähiten, varmaankin pääasiassa varavaunun ominaisuudessa.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Rattikarian linjat

    Minä muistan Rattikariat nimenomaan 3:n vaunuina, jotka ottivat ruuhkaan 2-akselisen perävaunun keikkumaan mukaan. En muista, että Rattikarioita olisi ollut perävaunun kanssa 8:lla, mutta voin mennä pieleen. Kehälinja 8:a näin harvemmin, kun kävin kouluni keskustassa suunnilleen 1965-1974.

    Antero

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Rattikarian linjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
    Kutosella tätä vaunumallia näki tosiaan vähiten, varmaankin pääasiassa varavaunun ominaisuudessa.
    Mutta toisaalta ainakin minä muistan, että kutosen ruuhkavuoroissa ne olivat viimeisinä aikoinaan suht tavallinen näky. Niistä on raportointia myös vanhojen Raitio-lehtien Päätepysäkki-osiossa.

    Ratti-Karioiden vakiolinjoja aikanaan olivat tosiaan ainakin 3B/T, 4S (sittemmin 4V) 5, 7 (vanha seiska) ja tuo mainittu 8.

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Rattikarian linjat

    Siellähän tuo kaikki jo olikin! Ei näköjään muisti pelaa vaikka olen itsekin tuohon keskusteluun osallistunut.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Mustangi-linjat

    Tässä Mustangi linjalle 1 kilvitettynä. Vuosi on 1959. Ne olivat sen ajan ykkösen vakiokalustoa. Tuon vuoden uutuus ovat muuten kovalevymainokset ulkokaton kaaressa.

    Erikoisesti Anterolle muistelukuva: Mustangi ASEA:n perävaunun kanssa linjalla 8 vuonna 1973.

    Linjan 8 Mustangi on hakemassa ASEA-perävaunua Valkan hallista vuonna 1973.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Rattikarian linjat

    Koska linjalla 6 vedetiin teliperävaunuja perävaunukauden loppuun saakka (toukokuun loppu 1983), ei Ratti-Karioilla ollut kuutoselle periaatteessa mitään asiaa. Teliperävaunujen vetäminen onnistui vain vaunuilla 331 - 375 (VTS), 1 - 15 (Keppi-Karia) ja 16 - 30 (RM3 eli nk. Iso-Valmet).
    Teliperävaunut (501 - 530) poistuivat käytöstä siis kesäliikenteen alkaessa 1983. Ratti-Karioiden poistaminen oli vähitellen alkanut samoina aikoina. Kesän 1985 jälkeen rattivaunuja oli muutaman kuukauden ajossa aivan muutama, nekin lähinnä "tynkäkakkosella" ruuhkavuoroissa. Kesästä 1983 kesään 1985 Ratti-Karioita käytettiin rahastajalinjoilla vielä jonkin verran (tavallisimmat linjat 1, 2, 2A ja 4V; myös 5 kesän 1984 lopulle saakka) eikä tuossa vaiheessa perävaununäkökohdalla ollut mitään merkitystä. Silloin Ratti-Karioita "eksyi" aika ajoin kuutosellekin, kuten vristo totesi. Jonkun talven jonain lyhyehkönä jaksona jopa säännöllisesti.

    EDIT: kirjoitusvirhe oikaistu
    Viimeisin muokkaaja Rattivaunu; 29.07.2006 kello 08:04.

  9. #9
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Rattikarian linjat

    HKL 327 linjalla 6 vuorossa 56 Arabiassa 6.3.1974. Harvinainen näky piristi harrastajan mieltä.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Mustangi-linjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Erikoisesti Anterolle muistelukuva: Mustangi ASEA:n perävaunun kanssa linjalla 8 vuonna 1973.
    Kiitokset vain. Näinhän se asia sitten oli. Kun en paljon kaseja lapsena nähnyt, en nähnyt myöskään Mustangeja perävaunuineen kasilla.

    Ja kiitos Albertille myös vuoden vanhan ketjun muistuttamisesta. Kovin ollaan hatarapäiviä vissiin kaikki!

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Linjat 2 ja 2A
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 04.02.2012, 18:34
  2. Linjat 50, 51, 53 ja 54
    kirjoittanut dreamy83 foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 33
    Viimeisin viesti: 21.10.2011, 00:50
  3. HKL: Linjat 50 ja 59 yhdistyvät 17.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.08.2009, 13:00
  4. Linjat 4S/5 ja 10S/5
    kirjoittanut Piirka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 23.08.2005, 21:15

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •