Näytetään tulokset 1-15/15

Viestiketju: Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu

  1. #1
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu

    Fontanka.ru tietää kertoa, että Pietarin raitiovaunutehdas on saanut aikaiseksi matalalattiavaunun, joka on kaiketikin nyt sitten koeajoissa.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu

    Onpa oudon näköinen, ja kapeat ovet! Löytyykö mistään kuvia joissa näkyisi koko vaunu? Jos pietarilaiset onnistuvat suunnittelemaan toimivan konstruktion niin se saattaisi ainakin ilmaston puolesta toimia meilläkin, tosin Pietarin rataverkon mäkisyyttä en tunne. Jokisuisto ei taida olla kovin mäkinen paikka?

  3. #3
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu

    Pietarin rataverkko on hyvin tasainen. Nopeasti miettimällä mäkiä tulee mieleen vain Nevan ylittävien siltojen yhteydessä.

    Täytyypä katsoa, jos tuo joku kerta osuisi silmään Pietarissa. Lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon, ajaa sitä takaa, että saan kuvan.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu

    Mårå!

    Gooooglasin äsken vähän ja löysin seuraavilta uutissivuilta vähän tietoa tästä uudesta raitiovaunumallista ЛВС 2005 (LVS 2005). Onko tuo vaunu nyt sitten neljä- vai kuusiakselinen? Olisiko niin että edessä ja takana on kunnon telit ja akselit, ja ennen niveltä on joku "pikkuteli"/pyörät. Joku invaramppi näyttäisi olevan yhdessä kuvista.

    Lehtiä jotka ovat uutisoineet asiasta:
    http://www.spbvedomosti.ru/article.h...80@SV_Articles
    http://www.cityspb.ru/events/56955.html
    http://www.nv-spravka.ru/news/?cont=...onth=07&rub=06

    Tässä on sitten pari kuvaa jotka on luultavasti joku paikallinen harrastaja ottanut:
    http://foto.radikal.ru/f.aspx?b06066aac79c0a7f6jpg
    http://foto.radikal.ru/f.aspx?b0606b3e53b154e14jpg

    Lisäksi aiheesta on paljon kirjoitettu tällä foorumilla:
    http://www.tr.ru/forum/read.php?f=9&i=401667&t=401658
    Kieli on venäjää joten minä en ainakaan ymmärrä paljon tekstistä, mutta eikös "TEP70" voisi auttaa meitä vähän.

    H: Skurubisin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.08.2006 kello 13:09. Syy: korjattu kirjoitusvirheitä
    Helsingfors har ein somletrikk!

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    Smile Vs: Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu

    Joo jatkoin etsiskelyä.
    Tässä foorumissa on viesti missä on paljon kuvia vaunusta ohjaamoineen ja myöskin joitakin sisäkuvia.
    http://www.tr.ru/forum/read.php?f=9&i=401813&t=401658
    Teitä helpottaakseni ajattelin linkittää sen tänne ettei kaikkien tarvitse käydä koko pitkää juttua läpi.

    Tässä on jotain pientä teknistä tietoa
    http://www.tr.ru/forum/read.php?f=9&i=401801&t=401658

    Lisää kuvia:
    http://www.tr.ru/forum/read.php?f=9&i=401802&t=401658

    Lehtijuttu: Kaupungin pormestari tuli vierailemaan
    http://www.fontanka.ru/168745

    Kääntäjä kiitos: Onko tulossa 50kpl näitä vaunuja?
    http://www.tr.ru/forum/read.php?f=9&i=402123&t=401658

    Vaunu on liikennöinyt linjalla 29

    Nyt olen käynyt sen koko ketjun läpi.

    H: Skurubisin (jonka olisi pitänyt koulusssa lukea venäjää...)
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.08.2006 kello 13:14. Syy: korjattu kirjoitusvirheitä
    Helsingfors har ein somletrikk!

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu

    Kiitos hyvästä työstä! Venäjää olisi itse kunkin pitänyt lukea... Luinkin, mutta vain kaksi kurssia. Ne eivät paljon auta

    Oudon näköinen vaunu. Vain yksi nivel, ja etupää näyttää neliakseliselta ja sitten B-vaunu on ikään kuin perässä keikkuva 2-akselinen. Mitä sanovat kalustoa tuntevat, mikä tässä on idea? Miksei takapää ole yhtä pitkä kuin etupää?

    Kuinka pitkä tuo A-vaunu itse asiassa mahtaa olla? Eipä taida Pietarin verkolla, tai ainakaan linjalla 29, olla kovin jyrkkiä mutkia.

    Hyvä kuitenkin, että siellä kehitellään uutta. Eivät sitten ainakaan ole koko järjestelmää sulkemassa, vaikka siellä lakkautuksia on ollut.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Oudon näköinen vaunu. Vain yksi nivel, ja etupää näyttää neliakseliselta ja sitten B-vaunu on ikään kuin perässä keikkuva 2-akselinen. Mitä sanovat kalustoa tuntevat, mikä tässä on idea? Miksei takapää ole yhtä pitkä kuin etupää?
    Sama mittasuhdeperiaatetta ne käytti myöskin edellisessä mallissaan eli ЛВС-97А Tässä on kuva vaunusta 6201:
    http://www.geocities.com/makejevka/i...tram1/6201.jpg
    toinen kuva vaunusta 5090:
    http://www.geocities.com/makejevka/i...tram1/5090.jpg
    Nämä kaksi kuvaa ovat virolaisen Aare Olanderin nettikuvastosivuilta.
    ЛВС-97 näyttää tulleen eri versiona eli ЛВС-97K ЛВС-97A ja ЛВС-97A-01

    Tässä on ehkä parempi sivuprofiili vaunusta 1026
    http://www.trams.ru/images/tram1/1026.JPG

    Sittenhän on myös olemassa kaksoisnivelvaunu ЛВС93Т joka rakennettiin 1994. Ja jos nyt muistan oikein niin se jäi yksittäiskappaleeksi, syytä ettei sille tullut lisää siskoja minä en tiedä. Luulis nyt tuon kokoisessa kaupungissa kysyntää olevan. Vaunu 3280:
    http://www.trams.ru/images/tram3/3280_1.jpg

    Sitten on tullut erilaisessa muodossa noita neliakselisia vaunuja.

    Vihje: yksi kiva venäläinen kuva sivusto Pietarin ratikoista http://www.trams.ru/

    /Skurubisin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.08.2006 kello 13:16.
    Helsingfors har ein somletrikk!

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Oudon näköinen vaunu. Vain yksi nivel, ja etupää näyttää neliakseliselta ja sitten B-vaunu on ikään kuin perässä keikkuva 2-akselinen.
    Skurubisin jo mainitsikin, että edelliset uudet mallit Pietarissa ovat olleet melko vastaavia. Tämä ei myöskään ole aivan uutta matalalattiaisissa vaunuissa periaatetasolla, vaan tuo kovasti mieleen Veveyn ensimmäiset matalat vaunut, joissa oli päissä normaalit telit ja keskellä pienipyöräinen teli joko a- tai b-osan alla.

    Esimerkiksi Saint Etienne.

  9. #9

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu

    Vaunu on tietääkseni Dedal Groupin valmistama. Yhtiön kotisivuilla ei ole mitään mainintaa raitiovaunuista. Hetkittäin joku raitiovaunu vilahtaa yläreunan kuvissa. Dedal Group on muodostettu fuusioimalla muutamia vaununrakennusyhtiöitä.

    Venäjänkielinen Wikipedia tiesi kertoa, että tuota matalalattiaraitiovaunua on suunniteltu yhdessä Rubinin kanssa. Rubinin kotisivuilla on esitelty matalalattiaraitiovaunun ja suurnopeusjuna Sokolin lisäksi ydinsukellusveneitä!

    Linkitetyllä foorumilla kovasti keskusteltiin mahdollisesta 50 kappaleen valmistusmäärästä, mutta mitään varmaa tietoa sielläkään ei ollut.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu

    Ymmärrän kuvia paremmin kuin venäjää. Sisäkuvat paljastivat hyvin, mistä on kyse. Vaunussa on 2 vetävää teliä ja keskellä juoksuteli. Matalaa on siten noin 70 % kuten länsimaisissakin 6-akselisissa osamatalavaunuissa.

    Tässä on vain nivel eri kohdassa. Tämä on yksinkertaisempi ja halvempi rakenne, jolle on perinteitä myös lännestä. 2-akselisia jatkettiin nivelvaunuiksi tällä konstilla myös mm. Wienissä.

    Jakobinteli - siis nivelen kohdalla oleva teli - on vaunun kinematiikan ja kulkukäytävän leveyden kannalta parempi, mutta kalliimpi ratkaisu. Matalat Jakobintelit on usein tehty niin, että teliosassa on 2 niveltappia ja myös 2 haitaria. Tässä ratkaisussa keskitelin täytyy mahtua kääntymään vaunun alla, ja se kaventaa käytävää. Näkyy hyvin yhdessä linkatuista kuvista tällä sivulla.

    Ei tämä rakenne ihan vieras ole lännessä nykyäänkään, mutta käytössä 2-nivelisissä vaunuissa ja niin päin, että päätyosat ovat kuin tässä takaosa, eli yhden telin pätkiä. Saarbrückenissä ja Freiburgissa siksi, että kaikki telit vetävät. Leipzigissa ja Magdeburgissa on pienipyöräiset juoksutelit. Ja sitten on joukko kaupunkeja, joissa väliosa on 2-akselinen, jolloin kääntyvä teli ei vie tilaa.

    Antero

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Wilhelm Jacobs

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Jakobinteli - siis nivelen kohdalla oleva teli - on vaunun kinematiikan ja kulkukäytävän leveyden kannalta parempi, mutta kalliimpi ratkaisu.
    Suomalaisittain kirjoitetun "Jakobintelin" alkuperäisempi nimi olisi "Jacobsin teli" ja nimi perustuu telin kehittäneen insinöörin nimeen - Wilhelm Jacobs. Helsinkiläiset moottori+Jacobs+moottoritelit.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Wilhelm Jacobs

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Suomalaisittain kirjoitetun "Jakobintelin" alkuperäisempi nimi olisi "Jacobsin teli" ja nimi perustuu telin kehittäneen insinöörin nimeen - Wilhelm Jacobs. Helsinkiläiset moottori+Jacobs+moottoritelit.
    Saksalaiset itse tuntuvat kirjoittavan Jakobsin k-kirjaimella. Jos tai kun Jakobs oli saksalainen, voisin luulla, että hän on itsekin kirjoittanut nimensä koolla. Sitä en muista, miksi olen aina kirjoittanut Jakobintelin ilman ässää.

    Antero

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Wilhelm Jacobs

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Saksalaiset itse tuntuvat kirjoittavan Jakobsin k-kirjaimella. Jos tai kun Jakobs oli saksalainen, voisin luulla, että hän on itsekin kirjoittanut nimensä koolla. Sitä en muista, miksi olen aina kirjoittanut Jakobintelin ilman ässää.
    No itsekin olen käyttänyt tähän vuoteen saakka "Jaakoppia". Mutta saksalaisessa (=> ) Straßenbahn Magazinissa 3/2006 sivu 19 (Europas größte Straßenbahn-Zeitschrift), jota Anterokin luullakseni seuraa, on maininta tästä herra Jacobsista. Artikkeli käsittelee DüWAG-nivelklassikoita, jotka ensimmäiset otettiin käyttöön 50 vuotta sitten.

    Eli aina oppii uutta!

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Wilhelm Jacobs

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    No itsekin olen käyttänyt tähän vuoteen saakka "Jaakoppia". Mutta saksalaisessa (=> ) Straßenbahn Magazinissa 3/2006 sivu 19 (Europas größte Straßenbahn-Zeitschrift), jota Anterokin luullakseni seuraa, on maininta tästä herra Jacobsista.
    Joo, kyllä seuraan. Saman kustantajan ja Martin Pabstin kirjoittama kalustokirja vaan näyttää käyttävän koota kun se kirjoittaa "Jakobsgelenktriebwagen". Mutta alussa onkin kirjoitettu kerran "Jacobs-Drehgestell". Tuossa opuksessa esiintyy Jakobs... kuitenkin monta kertaa ja Jacobs kerran (en löytänyt toista kertaa). Että ole tässä nyt sitten oikeassa tai väärässä!

    Antero

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Wilhelm Jacobs

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Että ole tässä nyt sitten oikeassa tai väärässä!
    Olen itsekin havainnut kirjallisuudessa saman hapuilevan käytännön. Ja jos on ollut itsellä tarvetta käyttää Jaakopin telin nimitystä, niin on aina kalvanut epäilys, että mitenkä se nyt taas kirjoitettiinkaan. Puheessahan tuon ongelman voi aina ohittaa "Jaakoppina". Nyt kun on ensimmäisen kerran nähnyt mainittavan telin kehittäjän nimen, voimme siis siirtyä "oikeaan" kirjoitusmuotoon.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Ensimmäinen linjasi?
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 25.06.2012, 15:24
  2. Pietariin kolmessa tunnissa
    kirjoittanut otto s foorumissa Junat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 29.11.2006, 20:40
  3. Matalalattiavaunu Moskovaan
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 29.09.2006, 15:23
  4. Ensimmäinen todennäköinen pikaraitioyhteys seudulla
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 03.04.2006, 20:00
  5. Norja: Bergenin ensimmäinen naisratikkakuski
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 24.10.2005, 13:26

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •