Pietariin ensimmäinen matalalattiavaunu

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Fontanka.ru tietää kertoa, että Pietarin raitiovaunutehdas on saanut aikaiseksi matalalattiavaunun, joka on kaiketikin nyt sitten koeajoissa.
 
Onpa oudon näköinen, ja kapeat ovet! Löytyykö mistään kuvia joissa näkyisi koko vaunu? Jos pietarilaiset onnistuvat suunnittelemaan toimivan konstruktion niin se saattaisi ainakin ilmaston puolesta toimia meilläkin, tosin Pietarin rataverkon mäkisyyttä en tunne. Jokisuisto ei taida olla kovin mäkinen paikka?
 
Pietarin rataverkko on hyvin tasainen. Nopeasti miettimällä mäkiä tulee mieleen vain Nevan ylittävien siltojen yhteydessä.

Täytyypä katsoa, jos tuo joku kerta osuisi silmään Pietarissa. Lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon, ajaa sitä takaa, että saan kuvan. :)
 
Mårå!

Gooooglasin äsken vähän ja löysin seuraavilta uutissivuilta vähän tietoa tästä uudesta raitiovaunumallista ЛВС 2005 (LVS 2005). Onko tuo vaunu nyt sitten neljä- vai kuusiakselinen? Olisiko niin että edessä ja takana on kunnon telit ja akselit, ja ennen niveltä on joku "pikkuteli"/pyörät. Joku invaramppi näyttäisi olevan yhdessä kuvista.

Lehtiä jotka ovat uutisoineet asiasta:
http://www.spbvedomosti.ru/article.htm?id=10237680@SV_Articles
http://www.cityspb.ru/events/56955.html
http://www.nv-spravka.ru/news/?cont=long&id=322&year=2006&today=27&month=07&rub=06

Tässä on sitten pari kuvaa jotka on luultavasti joku paikallinen harrastaja ottanut:
http://foto.radikal.ru/f.aspx?b06066aac79c0a7f6jpg
http://foto.radikal.ru/f.aspx?b0606b3e53b154e14jpg

Lisäksi aiheesta on paljon kirjoitettu tällä foorumilla:
http://www.tr.ru/forum/read.php?f=9&i=401667&t=401658
Kieli on venäjää joten minä en ainakaan ymmärrä paljon tekstistä, mutta eikös "TEP70" voisi auttaa meitä vähän.

H: Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Joo jatkoin etsiskelyä.
Tässä foorumissa on viesti missä on paljon kuvia vaunusta ohjaamoineen ja myöskin joitakin sisäkuvia.
http://www.tr.ru/forum/read.php?f=9&i=401813&t=401658
Teitä helpottaakseni ajattelin linkittää sen tänne ettei kaikkien tarvitse käydä koko pitkää juttua läpi.

Tässä on jotain pientä teknistä tietoa
http://www.tr.ru/forum/read.php?f=9&i=401801&t=401658

Lisää kuvia:
http://www.tr.ru/forum/read.php?f=9&i=401802&t=401658

Lehtijuttu: Kaupungin pormestari tuli vierailemaan
http://www.fontanka.ru/168745

Kääntäjä kiitos: Onko tulossa 50kpl näitä vaunuja?
http://www.tr.ru/forum/read.php?f=9&i=402123&t=401658

Vaunu on liikennöinyt linjalla 29

Nyt olen käynyt sen koko ketjun läpi. :)

H: Skurubisin (jonka olisi pitänyt koulusssa lukea venäjää...)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kiitos hyvästä työstä! Venäjää olisi itse kunkin pitänyt lukea... Luinkin, mutta vain kaksi kurssia. Ne eivät paljon auta :(

Oudon näköinen vaunu. Vain yksi nivel, ja etupää näyttää neliakseliselta ja sitten B-vaunu on ikään kuin perässä keikkuva 2-akselinen. Mitä sanovat kalustoa tuntevat, mikä tässä on idea? Miksei takapää ole yhtä pitkä kuin etupää?

Kuinka pitkä tuo A-vaunu itse asiassa mahtaa olla? Eipä taida Pietarin verkolla, tai ainakaan linjalla 29, olla kovin jyrkkiä mutkia.

Hyvä kuitenkin, että siellä kehitellään uutta. Eivät sitten ainakaan ole koko järjestelmää sulkemassa, vaikka siellä lakkautuksia on ollut.
 
339-DF sanoi:
Oudon näköinen vaunu. Vain yksi nivel, ja etupää näyttää neliakseliselta ja sitten B-vaunu on ikään kuin perässä keikkuva 2-akselinen. Mitä sanovat kalustoa tuntevat, mikä tässä on idea? Miksei takapää ole yhtä pitkä kuin etupää?
Sama mittasuhdeperiaatetta ne käytti myöskin edellisessä mallissaan eli ЛВС-97А Tässä on kuva vaunusta 6201:
http://www.geocities.com/makejevka/images/spbtram1/6201.jpg
toinen kuva vaunusta 5090:
http://www.geocities.com/makejevka/images/spbtram1/5090.jpg
Nämä kaksi kuvaa ovat virolaisen Aare Olanderin nettikuvastosivuilta.
ЛВС-97 näyttää tulleen eri versiona eli ЛВС-97K ЛВС-97A ja ЛВС-97A-01

Tässä on ehkä parempi sivuprofiili vaunusta 1026
http://www.trams.ru/images/tram1/1026.JPG

Sittenhän on myös olemassa kaksoisnivelvaunu ЛВС93Т joka rakennettiin 1994. Ja jos nyt muistan oikein niin se jäi yksittäiskappaleeksi, syytä ettei sille tullut lisää siskoja minä en tiedä. Luulis nyt tuon kokoisessa kaupungissa kysyntää olevan. Vaunu 3280:
http://www.trams.ru/images/tram3/3280_1.jpg

Sitten on tullut erilaisessa muodossa noita neliakselisia vaunuja.

Vihje: yksi kiva venäläinen kuva sivusto Pietarin ratikoista http://www.trams.ru/

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
339-DF sanoi:
Oudon näköinen vaunu. Vain yksi nivel, ja etupää näyttää neliakseliselta ja sitten B-vaunu on ikään kuin perässä keikkuva 2-akselinen.

Skurubisin jo mainitsikin, että edelliset uudet mallit Pietarissa ovat olleet melko vastaavia. Tämä ei myöskään ole aivan uutta matalalattiaisissa vaunuissa periaatetasolla, vaan tuo kovasti mieleen Veveyn ensimmäiset matalat vaunut, joissa oli päissä normaalit telit ja keskellä pienipyöräinen teli joko a- tai b-osan alla.

Esimerkiksi Saint Etienne.
 
Vaunu on tietääkseni Dedal Groupin valmistama. Yhtiön kotisivuilla ei ole mitään mainintaa raitiovaunuista. Hetkittäin joku raitiovaunu vilahtaa yläreunan kuvissa. Dedal Group on muodostettu fuusioimalla muutamia vaununrakennusyhtiöitä.

Venäjänkielinen Wikipedia tiesi kertoa, että tuota matalalattiaraitiovaunua on suunniteltu yhdessä Rubinin kanssa. Rubinin kotisivuilla on esitelty matalalattiaraitiovaunun ja suurnopeusjuna Sokolin lisäksi ydinsukellusveneitä!

Linkitetyllä foorumilla kovasti keskusteltiin mahdollisesta 50 kappaleen valmistusmäärästä, mutta mitään varmaa tietoa sielläkään ei ollut.
 
Ymmärrän kuvia paremmin kuin venäjää. Sisäkuvat paljastivat hyvin, mistä on kyse. Vaunussa on 2 vetävää teliä ja keskellä juoksuteli. Matalaa on siten noin 70 % kuten länsimaisissakin 6-akselisissa osamatalavaunuissa.

Tässä on vain nivel eri kohdassa. Tämä on yksinkertaisempi ja halvempi rakenne, jolle on perinteitä myös lännestä. 2-akselisia jatkettiin nivelvaunuiksi tällä konstilla myös mm. Wienissä.

Jakobinteli - siis nivelen kohdalla oleva teli - on vaunun kinematiikan ja kulkukäytävän leveyden kannalta parempi, mutta kalliimpi ratkaisu. Matalat Jakobintelit on usein tehty niin, että teliosassa on 2 niveltappia ja myös 2 haitaria. Tässä ratkaisussa keskitelin täytyy mahtua kääntymään vaunun alla, ja se kaventaa käytävää. Näkyy hyvin yhdessä linkatuista kuvista tällä sivulla.

Ei tämä rakenne ihan vieras ole lännessä nykyäänkään, mutta käytössä 2-nivelisissä vaunuissa ja niin päin, että päätyosat ovat kuin tässä takaosa, eli yhden telin pätkiä. Saarbrückenissä ja Freiburgissa siksi, että kaikki telit vetävät. Leipzigissa ja Magdeburgissa on pienipyöräiset juoksutelit. Ja sitten on joukko kaupunkeja, joissa väliosa on 2-akselinen, jolloin kääntyvä teli ei vie tilaa.

Antero
 
Wilhelm Jacobs

Antero Alku sanoi:
Jakobinteli - siis nivelen kohdalla oleva teli - on vaunun kinematiikan ja kulkukäytävän leveyden kannalta parempi, mutta kalliimpi ratkaisu.
Suomalaisittain kirjoitetun "Jakobintelin" alkuperäisempi nimi olisi "Jacobsin teli" ja nimi perustuu telin kehittäneen insinöörin nimeen - Wilhelm Jacobs. Helsinkiläiset moottori+Jacobs+moottoritelit.
 
Vs: Wilhelm Jacobs

Compact sanoi:
Suomalaisittain kirjoitetun "Jakobintelin" alkuperäisempi nimi olisi "Jacobsin teli" ja nimi perustuu telin kehittäneen insinöörin nimeen - Wilhelm Jacobs. Helsinkiläiset moottori+Jacobs+moottoritelit.
Saksalaiset itse tuntuvat kirjoittavan Jakobsin k-kirjaimella. Jos tai kun Jakobs oli saksalainen, voisin luulla, että hän on itsekin kirjoittanut nimensä koolla. Sitä en muista, miksi olen aina kirjoittanut Jakobintelin ilman ässää.

Antero
 
Vs: Wilhelm Jacobs

Antero Alku sanoi:
Saksalaiset itse tuntuvat kirjoittavan Jakobsin k-kirjaimella. Jos tai kun Jakobs oli saksalainen, voisin luulla, että hän on itsekin kirjoittanut nimensä koolla. Sitä en muista, miksi olen aina kirjoittanut Jakobintelin ilman ässää.
No itsekin olen käyttänyt tähän vuoteen saakka "Jaakoppia". Mutta saksalaisessa (=> :)) Straßenbahn Magazinissa 3/2006 sivu 19 (Europas größte Straßenbahn-Zeitschrift), jota Anterokin luullakseni seuraa, on maininta tästä herra Jacobsista. Artikkeli käsittelee DüWAG-nivelklassikoita, jotka ensimmäiset otettiin käyttöön 50 vuotta sitten.

Eli aina oppii uutta!
 
Vs: Wilhelm Jacobs

Compact sanoi:
No itsekin olen käyttänyt tähän vuoteen saakka "Jaakoppia". Mutta saksalaisessa (=> :)) Straßenbahn Magazinissa 3/2006 sivu 19 (Europas größte Straßenbahn-Zeitschrift), jota Anterokin luullakseni seuraa, on maininta tästä herra Jacobsista.
Joo, kyllä seuraan. Saman kustantajan ja Martin Pabstin kirjoittama kalustokirja vaan näyttää käyttävän koota kun se kirjoittaa "Jakobsgelenktriebwagen". Mutta alussa onkin kirjoitettu kerran "Jacobs-Drehgestell". Tuossa opuksessa esiintyy Jakobs... kuitenkin monta kertaa ja Jacobs kerran (en löytänyt toista kertaa). Että ole tässä nyt sitten oikeassa tai väärässä!

Antero
 
Vs: Wilhelm Jacobs

Antero Alku sanoi:
Että ole tässä nyt sitten oikeassa tai väärässä!
Olen itsekin havainnut kirjallisuudessa saman hapuilevan käytännön. Ja jos on ollut itsellä tarvetta käyttää Jaakopin telin nimitystä, niin on aina kalvanut epäilys, että mitenkä se nyt taas kirjoitettiinkaan. Puheessahan tuon ongelman voi aina ohittaa "Jaakoppina". Nyt kun on ensimmäisen kerran nähnyt mainittavan telin kehittäjän nimen, voimme siis siirtyä "oikeaan" kirjoitusmuotoon.
 
Takaisin
Ylös