Tasatahtiaikataulut ratikkaliikenteeseen

Skurubisin

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
236
Skurubisin sanoi:
Kuin kävin noin kuukausi sitten Oslossa, luin uusinta ratikoiden aikatauluvihkoa. Siellä oli esipuheessa kirjoitettu että kuin ratikoiddden tasatahtiaiaktaulut otettiin käyttöön 2.10.2005 niin matkustaja määrät yhdensuunan matkoilla on tämä vihkon julkistamisen saakka (tuli voimaan 2.4.-06) on noussut 20%, mikä on kyllä aika merkittävä nousu/piristys mielestäni. Jokaisella linjalla on arkisin kello 7-19 ja lauantaisin 11-17, 10min vuoro väli. Nyt kesäaikataulussa oli 15 min vuoroväli. Olisko jotain mitä pitäis tänne kopioida...... :)
Jatkan tästä: niin jos Helsingissä otettaisiin käyttöön tasatahtiaikataulut niin eikös silloin vuorovälejä mitä on tarjottavana olisi seuraavat: 5, 10, 15, 20 ja 30.

Jos puhutaan talviarkipäiväruuhkasta niin millä vuorovälillä ratikkapuolella pärjättäisiin nykykalustolla ilman multippeliajoa?
Linjat 4, ja 10 on selvästi 5 min linjoja. Mitkä muut linjat tarvitsevat 5 min vuorovälin? Entäs millä linjoilla selvittäisiin 10 min vuorovälillä? Entäs loppupäivän ja viikonlopun liikenne?
Kun katselin kasin sunnuntaiaikataulua niin miten sen tasatahdistaminen vaikuttaisi jos myöskin Lauttasaaren linjat tahdistettaisiin? Esim. voisi olla
H8 15 min
H20 30 min (vaikka nykyinen 25 on tiheämpi mutta kummiskin huonompi kuin 20 min sitä ennen)
H65A 15 min

Silloin saataisiin nopea yhteys mm. Töölööseen, keskelle Manskua (paljon vaihtomahdollisuuksia) ja Sörkkään.

Sunnuntaisin voi hyvinkin olla että kasilla pääsee nopeammin Salmisaaresta Wilhonvuoren bussipysäkeille kuin että kävelee metrolle ja ottaa sen Sörkkään päästäkseen Kurvin busseihin.

Kolmas vaihtoehto on ottaa 20 Erottajalle saakka ja kävellä Rautatientorin pysäkeille. Kestää aikaa...

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tasatahtiaikataulut ratikkaliikenteeeseen.

Tasatahtiaikataulu olisi hyvä ratikkaliikenteessä. Sitä itse asiassa tutkitaan parhaillaan. En ole oikea henkilö raportoimaan siitä, ja tutkimuksetkin ovat vielä kesken. Mutta välipalavaunujen suurempi kapasiteetti mahdollistanee kyllä linjojen 4 ja 10 vuorovälin harventamisen tasaiseen 5 minuuttiin. Ne voidaan myös tahdistaa niin, että kulkevat keskenään 2,5 min välein.

Kun 4 ja 10 on tahdistettu, niin sitten sinne pitäisi saada limitettyä 3 ja 7 Manskun väleihin niin, etteivät ne änge muiden linjojen tielle. Nythän varsinkin kolmonen änkee ja tunkee Manskulle ja Manskulta niin, että se vaikeuttaa muiden linjojen kulkua. Kolmosta on tasaiseen tahtiin viime aikoina harvennettu. Sääli, jos sen vuoroväliksi tulee lopulta 10 min. Se nimittäin saattaa tarkoittaa matkustajamäärien vähenemistä linjalla, jolla kuitenkin matkustetaan keskimäärin todennäköisesti aika lyhyitä matkoja. Mitä seiskaan tulee, niin jos sitä heikennetään kierrättämällä se Kampin ja Töölön kautta, niin sille riittänee vallan hyvin 10 min vuoroväli varsinkin kun ysi hoitaa yhteydet itäpuolelle. Siinä tilanteessa seiskalle ei paljon jää matkustajia.

Kasi kai on pienin ongelma, koska se kulkee pitkiä pätkiä yksikseen eikä ole muista linjoista samalla lailla riippuvainen.
 
Vs: Tasatahtiaikataulut ratikkaliikenteeeseen.

339-DF sanoi:
Nythän varsinkin kolmonen änkee ja tunkee Manskulle ja Manskulta niin, että se vaikeuttaa muiden linjojen kulkua.

Olisi eri asia, jos kolmonen menisi vaikka vauhtitietä pitkin Hesarille. Tärkeä kohta reitistä jäisi puuttumaan, mutta mielummin niin kuin vuoroja vähentäen. Vaan eihän kolmoselle voida mitenkään tehdä niin.
 
Kaupunkisuunnitteluvirasto on yrittänyt poistaa tuota ongelmaa niin, että 3 kulkisi Nordenskiöldiä Manskun yli ja Topeliuksenkatua Töölöön ja Kamppiin. Manskun ylitys ei häiritsisi muita ratikoita ja laajentaisi palvelualuetta. Mutta eipä ole ottanut tulta ainakaan toistaiseksi. Tuo on taas mukana Ratikka 2015 -suunnitelmissakin, ehkä syksyllä otetaan sitten tähänkin asiaan kantaa.
 
Takaisin
Ylös