Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2017

Havaintopvm 3.2.17.

Länsiterminaalin vanhan silmukan (LT 0200) kiskoja hitsattiin aamupäivällä poikki, ilmeisesti puretaan piakkoin. Pylväitä purettiin. Mahtaako kenelläkään olla tietoa, mitä näille alle vuoden käytössä olleille kiskoille, vaihteille ja pylväille tehdään? Menevätkö uusiokäyttöön? Vanhat pysäkkikyltit ovat paikoillaan huputettuina.

LT2 lähtöpysäkit on niinikään huputettu, poistumispysäkkiä ei. LT2 0239 laiturilla eli linjan 9 lähtöpysäkillä on paikka yhdelle automaatille. Luitte oikein, siis yhdelle. Jotenkin sitä oli kuvitellut, että tuollaiseen paikkaan tulisi ainakin viisi masiinaa, mutta eipä tietenkään.

Vaunujen määränpääteksti vaihtuu näyttämään Pasilaa Bunkkerin pysäkiltä 0298 lähdettäessä.
 
Havaintopvm 3.2.17.
Vaunujen määränpääteksti vaihtuu näyttämään Pasilaa Bunkkerin pysäkiltä 0298 lähdettäessä.

Olin pari päivää sitten (en muista päivämäärää, mutta helmikuun puolella kumminkin) menossa Länsiterminaalille tarkoituksena korkata uusi kääntösilmukka. Suurin osa matkustajista jäi pois Bunkkerin pysäkillä, ja vaunuun jäi minun lisäkseni yksi turistipariskunta kapsäkkeineen. Kun tultiin LT1:n pysäkille, kuljettaja rupesi kuuluttamaan, että jos haluatte Pasilan suuntaan, niin vaihtakaa vastakkaisen puolen pysäkille. Ei mitään vihjettäkään, että vaunu jatkaa tyhjänä eteenpäin.Katsoin parhaaksi poistua kyydistä, mutta tuo pariskunta jäi vähän kysymysmerkin näköisenä kyytiin. Ulkona kuulin kuljettajan puhuvan vielä jotakin, mutta en saanut enää puheesta selvää. Vaunu seisoi ovet auki jonkin aikaa (mahtoiko kuljettaja antaa vielä valomerkinkin), ja tuon pariskunnan poistuttua vaunu (Artic, numeroa en muista) jatkoi tyhjänä uudelle silmukalle. Tuo pariskunta oli menossa Tallinnan-laivalle, joten opastin heidät vanhaan Länsiterminaaliin.

Jäin ihmettelemään, että käytössä on uusi kääntösilmukka, mutta matkustajat heitetään tylysti kyydistä ennen sitä. Lähdin sitten LT1:n pysäkiltä ihan mielenkiinnosta katsomaan kävellen, miten pitkälle onnistun pääsemään. Vastaan tuli liikenneympyrä, jonka kohdalla oli kieltomerkki "Jalankulku kielletty". Huomasin, että uuden kääntösilmukan suunnasta käveli mies takaisinpäin tuota liikenneympyrää kohti. Oliko hän siis onnistunut matkustamaan sinne saakka ja heitetty raitiovaunusta ulos pysäkillä, jonka kaukaa katsoen ymmärsin poistumispysäkiksi. Lähtöpysäkeiksi tarkoitetut kaksi pysäkkiä oli huputettu ja tuo Artic, josta olin LT1:ssä poistunut oli mennyt sinne odotamaan lähtöä Pasilaan. Käveliköhän tuo mies jalankulkijoilta kielletyllä alueella?

Olisin siis ilmeisesti syyllistynyt suureenkin syntiin, jos olisin istunut LT1:n jälkeen kyydissä uudelle kääntösilmukalle? Uusi LT2 otetaan tiettävästi käyttöön joskus helmikuun lopussa, mutta jos joku satunnainen matkustaja eksyy uuteen kääntösilmukkaan, heitä ei pitäisi heittää "Pasilan suuntaan menevinä" kyydistä. Tuo kuljettajan Pasila-kuulutus tuli lisäksi vain suomeksi, joten miten suomea osaamaton osaa tehdä mitään? Ei ainakaan tuo mainittu turistipariskunta.

Toki ymmärrän, että on kysymys tilapäisjärjestelyistä. Silti kuljettajan suomenkielisen kuulutuksen lisäksi olisi paikallaan, että muun maailman kieltä puhuvia varten olisi ollut edes jollakin tavalla saatavilla terveiset englanniksi, että poistukaa vaunusta. Se edellä mainittu pariskunta näytti olevan todella pallo hukassa.
 
Joo, nämä tällaiset "kuljettaja kuuluttaa" -tyyppiset jutut eivät meillä oikein koskaan tahdo onnistua. Nytkään ei ole valmista mallikuulutusta edes suomeksi, saatikka sitten sanaakaan millään muulla kielellä. Toki tuo pitäisi hoitaa niin, että siellä vaunussa on lappu, jonka kuljettaja lukee sanasta sanaan kolmella kielellä. Siinä ei kummoista kielitaitoa tarvita, että osaa paperista lukea muutaman sanan englantia. Nyt on vain määräys, että kuulutetaan Länsiterminaali. Kun on 400 kuljettajaa, niin eihän se toimi.

Alkupäivinä LT2 oli käytössä, mutta suljettiin 31.1. Sinnehän ei ole kenelläkään tarvetta mennä vielä. Mitenkään vaarallinen se ei ole, paremmassa kunnossa kuin vaikkapa ARB kun 6 aloitti tai PHU kun 10 aloitti. Kävele ensi kerralla sinne huputetulle lähtöpysäkille (ethän välttämättä aina huomaa jotain syrjään pystytettyä liikennemerkkiä ;) ). Vaunu nimittäin tasaa siinä aikaa ja ohje on, että jos joku siellä "no go zonella" haahuilee, niin otetaan kyytiin, pois haahuilemasta ;)

Viikolla 6 pitäisi uuden terminaalin olla vihdoin osittain matkustajakäytössä. Minusta on sääli, että se terminaali ei ehtinyt valmiiksi Megastarin neitsytmatkaan mennessä. Laivan tulo tiedettiin kuitenkin jo kuukausia etukäteen ja HKL:kin sai radan valmiiksi päivitetyn aikataulun mukaan.
 
Kun tuossa pari päivää sitten siellä T2:ssa kävin, niin näin vaunuissa kaupunkilaisia puhtaalla läpikulkututustumisajelulla, ja ajoivat silmukan mennen-tullen läpi. Joku vuoro seisoi T2:n lähtölaiturissa aikaa tappamassa, joku seisoi sen ajan menosuunnassa T1:ssä ja ajoi sitten silmukan läpi. Joku ihminen nousi vaunuun T2:n huputetulta pysäkiltä. Itse nousin T2:n ainoalta huputtamattomalta pysäkiltä, eli jättöpysäkiltä kyytiin kaupunkiin päin. Se vuoro otti aikataulunsa seisten puolestaan T1:n lähtöpysäkillä. Kyllä sinne T2:een pääsee ja pois, ilmeisesti ihan miltä pysäkiltä vain, kunhan käyttää maalaisjärkeä.
 
4.2.
Ysillä Artic 402 vuorossa 185, 404 vuorossa 181, 407 vuorossa 184 ja 405 vuorossa 182. Linjalla 6/T/8 Artic 419 vuorossa 157, 412, 417 vuorossa 152 ja 408. Artic 418 linjalla 7A.
 
5.2. linjoilla 2/3 (130-sarja) kaksi Articia perättäisissä vuoroissa. Valitettavasti en ehtinyt nähdä numeroita.
 
6.2.
Linjalla 1A iltaruuhkassa kuusi NR1 vaunua: 70(lcd) vuorossa 201, 44, 66(lcd), 59(lcd), 32(lcd) ja 67 ja loput Varioita.
Ysillä Artic 415 vuorossa 180, 405 vuorossa 182, 414, 402 vuorossa 184, 411 vuorossa 181, 407 vuorossa 187, 410 vuorossa 280 ja 412. Nr1 #65 opetusajossa vuorossa 10172 klo 13:30 Mannerheimintiellä Töölön tullin kohdalla menossa Pikku-Huopalahden suuntaan. Artic 403 vitosella iltaruuhkassa.
 
11.2.
Artic 407 linjalla 6/T/8 ja 410 linjalla 6/T/8 vuorossa163. Ysillä Artic 417 vuorossa 186 ja 412 vuorossa 183.
 
10.2.2017 (pe):

Artic-vaunut 412 ja 413 linjan 5 iltapäivävuoroissa. Kolmas vaunu puuttui kokonaan.
 
13.2.
Linjalla 1A iltaruuhkassa kuusi NR1 vaunua: 40(lcd), 70(lcd), 42(lcd), 41(lcd), 67 ja 66(lcd). Lisäksi Artic 411 vuorossa 101, 405 vuorossa 103 ja vain yksi Vario. Artic 419 linjalla 6/T/8.
 
Töölön halliin ajavilla linjan 5 vaunuilla on nykyään mielenkiintoinen hallireitti. Nehän lopettavat Rautatieasemalle ja ajavat Töölöön Porthaninkadun, Helsinginkadun, Ruusulankadun kautta. Melko pitkä reitti.
 
Töölön halliin ajavilla linjan 5 vaunuilla on nykyään mielenkiintoinen hallireitti. Nehän lopettavat Rautatieasemalle ja ajavat Töölöön Porthaninkadun, Helsinginkadun, Ruusulankadun kautta. Melko pitkä reitti.

Jos asemalla pitää poiketa niin miksei hallivuorot vain aja Aleksilta Mikonkadun kautta Kaivokadulle ja siitä edelleen Lasipalatsin kautta Töölön halliin. Ei kai tuo "väärään suuntaan" ajo hallisivulla haittaa.
 
Takaisin
Ylös