Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2017

La 1.4.2017: "Silakka" 166 nähty Olympiaterminaalilla hieman ennen iltayhdeksää.

Ma 3.4.2017: Artic 423 bongattu linjalla 9 ylittämässä Manskua noin klo 9.05. Näillä hetkillä Helsinkiin on saapumassa Artic 424, ja vaunu 422 puolestaan tulee ensi viikolla.
 
3.4.

Vaunussa 102 LIJ-laitteet ja ajoi kilvillä H Koskelan halli matkustajia kyydissään. Onko LIJin kilpiongelmat siis korjattu?
 
6.4.
Linjalla 1A iltaruuhkassa kolme NR1 vaunua: 41(lcd), 57(lcd) ja 65(lcd). Lisäksi Artic 421 vuorossa 201 ja loput Varioita.
Ysillä Artic 417 vuorossa 184, 403 vuorossa 280, 410 vuotossa 281 ja 415 vuorossa 181. Artic 413 linjalla 2/3 ja 423 linjalla 6/T/8.
 
8.4.
Linjalla 2/3 Artic 406 vuorossa 134, 418 vuorossa 123, 407 vuorossa 121, 415 vuorossa 132, 416 vuorossa 122 ja 411 vuorossa 133. Neljä ensimmäistä olivat samaan aikaan Kaivokadulla kello 8:29. Artic 419 linjalla 6/T/8. Ysillä MLNRV2 #76 vuorossa 184, Vario 231 vuorossa 187 (Varioita en ole nähnyt ysillä pitkään aikaan) ja Articit 404 vuorossa 182, 417 vuorossa 183, 413 vuorossa 185, 421 vuorossa 186, 423 vuorossa 180 ja 402 vuorossa 181. Vuoron 184 lähtö Länsiterminaali 2:sta myöhästyi 8 minuuttia kertalippujen myynnin vuoksi, sillä siellä ei ole edes lippuautomaattia. Bunkkerilta lähdettiin jo 14 min myöhässä samasta syystä ja matkalla myöhästyttiin lisää niin, että Rautatieasemalla oltiin jo 19 min myöhässä. Koska perässä oli jo kaksi seuraavaa vuoroa, vaunu päätettiin kääntää ympäri reittiä Helsinginkatu-Hämeentie ja Hakaniemestä lähdettiin takaisin kohti Länsiterminaalia kaksi minuuttia etuajassa. Muutama pasilaan matkalla ollut venäläinen turisti ei ymmärtänyt englanninkielistäkään kuulutusta, joten he päätyivät takaisin keskustaan. LIJ meni vähän sekaisin poikkeusreitistä, joten sen mukaan Rautatieasema oli hetken ruotsiksi KSÄO:. Samanlaista kolmen vaunun peräkkäinajoa havaitsin myös kaksi viikkoa sitten, mutta syytä en silloin tiennyt.
 
8.4.
Linjalla 2/3 Artic 406 vuorossa 134, 418 vuorossa 123, 407 vuorossa 121, 415 vuorossa 132, 416 vuorossa 122 ja 411 vuorossa 133. Neljä ensimmäistä olivat samaan aikaan Kaivokadulla kello 8:29. Artic 419 linjalla 6/T/8. Ysillä MLNRV2 #76 vuorossa 184, Vario 231 vuorossa 187 (Varioita en ole nähnyt ysillä pitkään aikaan) ja Articit 404 vuorossa 182, 417 vuorossa 183, 413 vuorossa 185, 421 vuorossa 186, 423 vuorossa 180 ja 402 vuorossa 181. Vuoron 184 lähtö Länsiterminaali 2:sta myöhästyi 8 minuuttia kertalippujen myynnin vuoksi, sillä siellä ei ole edes lippuautomaattia. Bunkkerilta lähdettiin jo 14 min myöhässä samasta syystä ja matkalla myöhästyttiin lisää niin, että Rautatieasemalla oltiin jo 19 min myöhässä. Koska perässä oli jo kaksi seuraavaa vuoroa, vaunu päätettiin kääntää ympäri reittiä Helsinginkatu-Hämeentie ja Hakaniemestä lähdettiin takaisin kohti Länsiterminaalia kaksi minuuttia etuajassa. Muutama pasilaan matkalla ollut venäläinen turisti ei ymmärtänyt englanninkielistäkään kuulutusta, joten he päätyivät takaisin keskustaan. LIJ meni vähän sekaisin poikkeusreitistä, joten sen mukaan Rautatieasema oli hetken ruotsiksi KSÄO:. Samanlaista kolmen vaunun peräkkäinajoa havaitsin myös kaksi viikkoa sitten, mutta syytä en silloin tiennyt.

Olen useita kertoja viime aikoina havainnut Simonkatu - Kaivokatu-akselilla kaksi ysiä peräkkäin Pasilaan päin, varmaan samasta syystä.
 
Koska perässä oli jo kaksi seuraavaa vuoroa, vaunu päätettiin kääntää ympäri reittiä Helsinginkatu-Hämeentie ja Hakaniemestä lähdettiin takaisin kohti Länsiterminaalia kaksi minuuttia etuajassa. Muutama pasilaan matkalla ollut venäläinen turisti ei ymmärtänyt englanninkielistäkään kuulutusta, joten he päätyivät takaisin keskustaan.

Hieno taktiikka. Asiakkaat, joita on jo valmiiksi palveltu huonosti, potkaistaan palkinnoksi pihalle kesken linjan.
 
Hieno taktiikka. Asiakkaat, joita on jo valmiiksi palveltu huonosti, potkaistaan palkinnoksi pihalle kesken linjan.

Eiköhän ne Länsiterminaalista tulleet laivamatkustajat jää suurimmaksi osaksi pois Kampissa ja Rautatieasemalla. Heitä ei varmaan hirveästi haittaa jos vaunu lähtee poikkeusreitille Helsinginkadulta. Lisäksi takana tuli kaksi ysin vaunua jotka jatkoivat normaalireittiä Pasilaan. On kyllä kestämätön tilanne jos terminaalilla lipunmyyntiin kuluu noin älyttömästi aikaa. Kevättä ja kesää kohti risteilymatkustajien määrä vain kasvaa, joten nyt niitä lipunmyyntilaitteita olisi kyllä pikaisesti saatava sekä pysäkille että terminaaliin. Tai sitten erillisiä lipunmyyjiä pysäkki/terminaalialueelle laivojen saapumisaikoihin.
 
Mistä se automaattien puuttuminen johtuu? Itsestäänselvyys olisi ollut, että ne olisivat olleet paikallaan terminaalin avautuessa.
 
Eiköhän ne Länsiterminaalista tulleet laivamatkustajat jää suurimmaksi osaksi pois Kampissa ja Rautatieasemalla. Heitä ei varmaan hirveästi haittaa jos vaunu lähtee poikkeusreitille Helsinginkadulta. Lisäksi takana tuli kaksi ysin vaunua jotka jatkoivat normaalireittiä Pasilaan. On kyllä kestämätön tilanne jos terminaalilla lipunmyyntiin kuluu noin älyttömästi aikaa. Kevättä ja kesää kohti risteilymatkustajien määrä vain kasvaa, joten nyt niitä lipunmyyntilaitteita olisi kyllä pikaisesti saatava sekä pysäkille että terminaaliin. Tai sitten erillisiä lipunmyyjiä pysäkki/terminaalialueelle laivojen saapumisaikoihin.

Länsiterminaalin pysäkeille pitäisi saada isot yksityiskohtaiset opastejulisteet. "Näin ostan lipun mobiilisti luottokortilla" and same in English.
 
Mistä se automaattien puuttuminen johtuu? Itsestäänselvyys olisi ollut, että ne olisivat olleet paikallaan terminaalin avautuessa.

Siitä, ettei se oikeasti kiinnosta ketään.

Minun on hyvin vaikea kuvitella vastaavaa pysäkkiä esimerkiksi Saksassa ilman vähintään viittä yksinkertaista lippuautomaattia.

Vähin, mitä HSL voisi tehdä ilman mitään tekosyitä, olisi pitää pysäkeillä tungosaikoina junanlähettäjää, joka huolehtii siitä, että vaunut lähtevät ajallaan.
 
11.4. linjallla 7A kahdessa peräkkäisessä vuorossa NrI, molemmat mainosvaunuja. Jälkimmäinen vaunu 70. Etenkin lastenvaunujen mutta myös vaikeasti liikkuvien kannalta huono ratkaisu.
 
11.4.
Linjalla 1A iltaruuhkassa viisi NR1 vaunua: 65 vuorossa 201, 59, 40, 41 ja 32. Lisäksi MLNRV2 #98 ja #76 ja loput Varioita.
Viimeinenkin rullakilpivaunu 44 on poistunut liikenteestä (viimeinen havainto 31.3.), joten kaikissa NR1:ssä on LCD-kilvet. Näitä on käytössä 12 kpl, vaikka aikataulujen mukaan liikenteessä pitäisi olla parhaimillaan 16 korkealattiaista vuoroa. Ysillä Artic 402 vuorossa 102, 417 vuorossa 185, 410 vuorossa 181, 419 vuorossa 186 ja 412 vuorossa 187 sekä MLNRV2 #78 vuorossa 281. Artic 418 linjalla 6/T/8. Linjalla 2/3 Artic 412 vuorossa 135, 404 vuorossa 134, 413 vuorossa 121 ja 403 vuorossa 133. Vario 211 koeajossa Sturenkadulla klo 15:55 menossa Mäkelänkadulle päin. Linjalla 7A poikkeuksellisesti vakiokorkealattiavuorossa olleen NR1 70:n lisäksi myös #64 vuorossa 173 (peräkkäiset vuorot). Tähän vuoroon oli jostain syystä sijoitettu NR1, vaikka järkevämpi kohde olisi ollut 1A, jolla pitäisi aikataulun mukaan olla kuusi korkealattiaista vuoroa.
 
Takaisin
Ylös