Jätkäsaaren raitiotie

No, pääasia on, että Jätkäsaareen saadaan kiskot Kampin läpi, vaikka myös linjausta Urho Kekkosen katu - Freda - Salomonkatu - Lapinrinne kannattaisi minusta selvittää, tuota kautta koko matka Fredalta Mechelinkadulle saataisiin joukkoliikennekadulle ja ratikka pysähtyisi Kampin metroaseman oven edessä.

Se mitä linjoja Jätkäsaareen menee vaikka vuonna 2025 on hyvin epäselvää. Keskustan ratikkaverkossa on paljon kipupisteitä.

Jätkäsaarenkin osalta minusta kannattaa miettiä, pitääkö raitiolinja kasin pitää todellakin mennä Jätkäsaareen huipputukkoista Mechelininkatua pitkin vai kannattaisiko kasikin kierrättää Kampin kautta?

Raitiolinja kasille voisi olla parempi reitti (Arabia )- Sörnäinen - Ooppera - Runeberginkatu - Arkadiankatu - Freda - Salomonkatu - Lapinrinne - Itämerenkatu - Jätkäsaari.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni kasia ei noin kannata kierrättää, koska Mechelininkadun palvelu heikkenee Töölön saavutettavuuden ohella ja pidän tuotakin reittiä aika tukkoisena. Sinänsä ei mahdottomuus, mutta h24 on vähän liian vähän Mechelinin asukkaille. Varsinkin kun Jätkän kasvaessa on varmaan tarpeita liikkua joka suuntaan.

Sen verran korjaan omaa lausuntoani, että siis tarkoitin sanoa, että Jätkässä on verrattuna alkuperäiseen 2 vaihtoehtoon kaksi ratikkalinjaa, kun 2-vaihtoehdossa niitä oli 3.
 
Mielestäni kasia ei noin kannata kierrättää, koska Mechelininkadun palvelu heikkenee Töölön saavutettavuuden ohella ja pidän tuotakin reittiä aika tukkoisena.

Samaa mieltä. Kasia pitäisi kehittää tekemällä sille omat kaistat Mechelininkadulle, niin kuin toisessa topikissa puhuttiin.

Sen verran korjaan omaa lausuntoani, että siis tarkoitin sanoa, että Jätkässä on verrattuna alkuperäiseen 2 vaihtoehtoon kaksi ratikkalinjaa, kun 2-vaihtoehdossa niitä oli 3.

On niitä edelleenkin 3, yksi poikittainen ja kaksi keskustayhteyttä. Se B1-2 -juttu pitää tulkita vain merkintätavaksi. Se, onko oikeasti kyseessä ysin haaroitus kahtia vai kahden ihan erinumeroisen linjan johtaminen Kampin läpi Jätkään on lopulta pelkkää kosmetiikkaa. Hyvää on kuitenkin se, että molemmat alueet saavat nopean ja tehokkaan keskustayhteyden.

Yhteys Bulsalle jää tietysti tässä mallissa pois, mutta radat rakennetaan joka tapauksessa eikä mikään estä tekemästä vaikka minkälaisia linjastoratkaisuja sitten joskus 2020-luvulla, kun Jätkä on valmis. Ratikkaverkko on jo 2015 niin erilainen kuin nyt, että on oikeastaan ihan turha puhua mistään linjastojutuista, kun ei vielä tiedetä, miltä verkko silloin näyttää ja mitä kaikkia suuntia on käytettävissä milläkin aikataululla.
 
Jlk on tänään päättänyt esittää kaupunginhallitukselle (ehdotuksen mukaisesti), että

  • linjaa 8 pidennetään Saukonpaaden alueelle siten, että kiskot rakennetaan vuosina 2009-2011 ja yhteys otetaan käyttöön vuonna 2011 (4,1 Me + pysäkit)
  • Urho Kekkosen kadulta rakennetaan Malminrinteen, Ruoholahdenkadun ja Ruoholahdenrannan kautta rata Tyynenmerenkadulle Länsiterminaalille asti. Uuden radan rakennustyöt aloitetaan vuonna 2009, liikenteen on määrä alkaa 2012 (tämä vuosiluku lisättiin päätökseen). Länsiterminaalilta Kamppiin ja Kaivokadulle liikennöivä linja valitaan tulevaisuudessa. (8,5 Me + pysäkit)
  • varayhteydet mahdollistavat myös vuorojen ajamisen Tyynenmerenkadulta Bulevardin suuntaan (hinta sisältyy edelliseen)
Toivotaan, että Kh hyväksyy asian nopeassa tahdissa. En tiedä, meneekö tämä valtuustonkin käsittelyyn. Luulenpa, että saattaa mennäkin, kun kyseessä ovat kuitenkin isot rahat eikä valtuusto ole vielä saanut lausua mitään Jätkän ratikoista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minulle ei vieläkään valjennut se, mitä vikaa kesällä ehdotetussa oli ja se, miksi kutonen pitää vetää Munkkisaareen. Luulenpa, että kyse on siitä, että kun on tiedossa, että Munkkisaari ei ole todellisuutta vuosiin, linjaa 6 ei tarvitse kehittää vuosiin. Jos olisi menty kesän suunnitelmien mukaan, kutonen menisi aika pian Jätkään.
 
Ja mihin muuten katosivat ne paljon puhutut ja erään puolueenkin mainostamat ykkösen kehityssuunnitelmat?
 
Sain tänään tietää, että nk. länsisatamaraide puretaan heti helmikuun alussa.
Eli enää ei mene kauan.
 
Ja mihin muuten katosivat ne paljon puhutut ja erään puolueenkin mainostamat ykkösen kehityssuunnitelmat?

Luepa uusin Käpylä-lehti. Sen lisäksi ykköstä ja koko rv-liikennettä kehitetään myös HKL:n ja KSV:n yhteisessä Ratikka 2015 -projektissa, jota on taas ryhdytty jatkamaan. Vuosiluku taitaa olla 2020 nyt...
 
Vuosiluku taitaa olla 2020 nyt...

Eiköhän Käpylän projektiin saada vauhtia kun jokeriratikka alottaa liikennöinnin 2015-2016. Luulisi siinä vaiheessa olevan sen verran intressejä käyttää päätä, kun lyhyellä jatkolla ykkönen pääsee jatkamaan jokerin radalle. Silloin varmaankin ollaan valmiita myös hyväksymään se tosiasia, että ykköstä voisi kehittää 2010-luvulla, kun sen liikenteen jatkuvat huononnukset "säästösyistä" alkoivat jo 1980-luvulla. Eli jos huononnetaan palvelua 30 vuotta, niin välillä sitä voisi kehittääkin. Olisi myös mielenkiintoista kuulla päättäjiltä, että miksi jähes poikkeuksetta säästäminen (varsinkin nykyajan Suomessa, joka on rikkaampi kuin koskaan ennen) on alotettava joukkoliikenteestä. Senhän pitäisi olla juuri se viimeinen säästökohde! Tietenkin jostainhan se köyhän säästettävä, mutta mikä on se painava syy säästää joukkoliikenteestä ja sen kehittämisestä.

Välillä, tai pikemminkin usein masentaa kuulla juuri vastaavanlaisia vuosilukuja. "Liikennettä kehitetään sitten 2020-luvulla". "Suunnitelman 2025 mukaan". "Ensimmäinen vaihe käynnistyy 2020-luvun lopulla". Milloin tästä iankaikkisesta jahkailusta päästään eroon?! Olisi välillä kiva kuulla, että jotain ihan oikeasti tehdään nyt eikä "sitten joskus" miten olisi vaikka: "raitiotiekävelykadun toteutusta päätettiin aikaistaa ensi vuoteen keskustan viihtyvyyden sekä kaupungin yleisilmeen parantamisesksi":D Tosin tuollainen ajatus on Helsingissä pelkästään aprillipijan tasolla, joten ei suotta haaveilla, vaan nautitaan "Euroopan parhaasta joukkoliikenteestä".
 
Urho Kekkosen kadulta rakennetaan Malminrinteen, Ruoholahdenkadun ja Ruoholahdenrannan kautta rata Tyynenmerenkadulle Länsiterminaalille asti. Uuden radan rakennustyöt aloitetaan vuonna 2009, liikenteen on määrä alkaa 2012 (tämä vuosiluku lisättiin päätökseen).
Nyt kun Kampin radan käyttöönotto on Mikonkadulta puuttuvan valolaitteen takia jäissä, niin eikö kannattaisi kaivaa tuo UKK:n ja Fredan kulma äkkiä auki ja upottaa sinne tämän pian tulevan tarpeen huomioivat vaihteet? ;) Ei sitten tarvitsisi panna tavalliseen tapaan Kampin rataa kiinni kuukaudeksi ensi tai seuraavana kesänä...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt kun Kampin radan käyttöönotto on Mikonkadulta puuttuvan valolaitteen takia jäissä, niin eikö kannattaisi kaivaa tuo UKK:n ja Fredan kulma äkkiä auki ja upottaa sinne tämän pian tulevan tarpeen huomioivat vaihteet? ;) Ei sitten tarvitsisi panna tavalliseen tapaan Kampin rataa kiinni kuukaudeksi ensi tai seuraavana kesänä...

Ei noita vaihteita taida niin vaan varastossa olla. Mutta tuollainen yksinkertainen vaihdetyö voidaan kyllä tehdä yhdessä viikonlopussa, eli ei siitä kohtuutonta haittaa tule Kampin rv-liikenteelle.

Joko vuoden 2009 lopulla tai 2010 alussa HKL raportoi johtokunnalleen siitä, miten rv-liikenne Kampin radalla on sujunut. Vasta sitten voidaan aloittaa ratatyöt, sillä uuden radan ehtona on, että liikenne Simonmäessä on sujuvaa.

Vuonna 2009 tullaan käytännössä näkemään kiskonlaskua käsitykseni mukaan lähinnä Länsisatamankadulla ja Crusellinsillalla. Mechelininkadun alikulun ja liittymän rakennustyöt alkavat 2009, mutta jatkuvat vielä 2010, ja luulenpa, että kiskonlasku sillä suunnalla on ajankohtaista vasta silloin.
 
Ja näkee sitten tuleeko Kampin rakennustyön yhteydessä kiskot myös Fredalle Bulevardin ja Urho Kekkosen kadun välille. Tuo reitti avaisi hyvin uusia reititysmahdollisuuksia.
 
Jaahas..vai että 2020. :lol

Välillä, tai pikemminkin usein masentaa kuulla juuri vastaavanlaisia vuosilukuja. "Liikennettä kehitetään sitten 2020-luvulla".

Mutta eihän Ratikka 2020 tarkoita, että liikennettä kehitettäisiin vasta 2020-luvulla! Se tarkoittaa, että suunnitellaan, millainen tavoitetilanne vuonna 2020 olisi ja missä järjestyksessä sitä kohti edetään. Se tarkoittaa siis, että suunnitellaan noin 10 vuoden aikajänteellä. Jos edellinen suunnitelma on tehty viisi vuotta sitten, on aivan luonnollista, että nyt tähdätään viisi vuotta myöhempään ajankohtaan. PLJ menee samalla tavalla, mutta se vain nimetään aina suunnitteluvuoden mukaan eikä suunnitelmajänteen mukaan. Ehkä siksi, että siinä on niitä yleensä kaksi, esim. 2002 taisi olla 2015 tavoitteet ja 2030 tavoitteet. Mediassa tosin on monesti erehdytty pitämään sitä PLJ 2020:nä, juurikin vallitsevan menettelyn mukaan. Muita vastaavia suunnitelmia ovat ainakin Rataverkko 2025. Ja muistaakseni Rataverkko 2025:n mukaisista hankkeista on lapioita jo lyöty maahan, ainakin Seinäjoen ja Oulun välillä.

Ratikka 2015:ssä vain ei taidettu ottaa ollenkaan kantaa siihen, millaisia hankkeita ja missä järjestyksessä tehdään, vaan lähinnä siihen, miten tiedossa olevien laajennusten jälkeen kannattaisi linjasto järjestää. Linjaston uudelleenjärjestelyn aikataulua ei kai esitetty, mutta esitys ei myöskään tarkoittanut, että linjasto remontoitaisiin kerralla vasta 2015. Todennäköisemmin siihen siirryttäisiin vaiheittain laajennusten valmistumisen tahdissa. Toivottavasti Ratikka 2020:ssä myös aikataulutetaan ja priorisoidaan laajennuksia ja myös visioidaan uusia mahdollisuuksia.
 
Löysin mielenkiintoisen keskustelupöytäkirjan (valtuusto 23.1.2008)

On huvittavaa seurata keskustelua, joka on suurta teatteria.

Esim.
Kutonen ei tulekaan Jätkään, koska kuten hesarista saimme lukea, niin sijoittajille kelpasivat vain tietyt tontit. Se on todellinen syy linjaston muutoksille.
Sauri puhuu myös ratikkalipusta yms, joka on kuitenkin poistumassa. Joko tämä kaikki on hämäystä tai sitten suunnittelu on todella lyhytnäköistä.

Lukekaa:
http://www.hel.fi/static/public/hel...Halke 2008-03-12 Kvsto 2 Kpk I?#_Toc193687817
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös