Jätkäsaaren raitiotie

Paikallehan tulee samanlaiset kolmionmuotoiset varoitusvalot kuin vaikkapa Asemapäällikönkadun kiertoliittymässä on, joten kyllä autojen pitäisi osata pysähtyä ajoissa.
Niin, kunpa autoissa olisikin sellainen laite. ;) Vaan kuljettaja kuitenkin auton pysäyttää. Mitä itse olen viime aikoina (paljohkosti ajaneena) havainnut, on että punainen valo, varsinkin kolmiovalo, ei kovin täydellisesti hillitse.
Liikennekulttuuri rappeutuu kaiken aikaa.
Toisaalta vakituiset kulkijat oppinevat uskomaan paikalliseen punaiseen, mutta aina riittää ymmärtämättömiä.
 
Kannattaa törttöillä, kun sieltä tulee ratikkaa vastaan... Suomalainen liikenneympäristö on tyypillisesti rakennettu niin turvalliseksi, että siellä voi ajella miten sattuu ilman varsinaisia riskejä autossa istuville. Ehkä joku jalankulkija jää alle ja/tai tulee lommo etupuskuriin, aika pientä päivittäisestä minuuttien voittamisesta.
 
Paikallehan tulee samanlaiset kolmionmuotoiset varoitusvalot kuin vaikkapa Asemapäällikönkadun kiertoliittymässä on, joten kyllä autojen pitäisi osata pysähtyä ajoissa.

Kokemus on osoittanut että näistä kolmion muotoisista varoitusvaloista ei piitata juuri lainkaan. Ilmeisesti ihmiset eivät hahmota niiden merkitystä, vaikka punaisella valolla on täsmälleen sama merkitys kuin normaaleissakin valoissa. Käytännössä kaikkien noiden valojen kohdalla raitiovaunu väistää ja menee vasta sitten kun joku autoilija antaa tietä.
 
Käytännössä kaikkien noiden valojen kohdalla raitiovaunu väistää ja menee vasta sitten kun joku autoilija antaa tietä.

Minusta on jo pitkään tuntunut siltä, että Helsingissä käytännössä raitiovaunu väistää aina ja kaikkia. Sillä tavoin varmasti vältetään kolareita, mutta ei sillä tavoin kyllä hoideta nykyaikaista joukkoliikennettä.

Noissa ns. jokerivaloissa on kai sekin ongelma, että jos ratikka täräyttäisi suoraan autoa päin, niin ei ole ollenkaan yksiselitteistä, kumpi olisi väistämisvelvollinen (varsinkaan jos punainen on vilkkupunainen).

Mikähän tähän olisi sopiva ratkaisu? Pimeänä seisovat tavanomaiset liikennevalot, joihin syttyy punainen kun ratikka lähestyy? Se tietysti olisi autoilijalle ehdoton pysähtymiskäsky, muttei edelleenkään ratikalle (jolle ei palaisi vihreä/nuoli) ajolupa, joten epätietoisuus säilyisi.
 
Mikähän tähän olisi sopiva ratkaisu? Pimeänä seisovat tavanomaiset liikennevalot, joihin syttyy punainen kun ratikka lähestyy? Se tietysti olisi autoilijalle ehdoton pysähtymiskäsky, muttei edelleenkään ratikalle (jolle ei palaisi vihreä/nuoli) ajolupa, joten epätietoisuus säilyisi.

Sopiva ratkaisuhan tuohon olisi sama kuin Hietalahdessa linjan 6 päätepysäkin tuntumassa. Siellähän on ihan normaalit liikennevalot autoille, jotka näyttävät aina vihreää paitsi silloin kuin raitiovaunu "tilaa" valon ajamalla lähelle omaa tolppaansa, jossa siis on rv-valo.
 
Sopiva ratkaisuhan tuohon olisi sama kuin Hietalahdessa linjan 6 päätepysäkin tuntumassa. Siellähän on ihan normaalit liikennevalot autoille, jotka näyttävät aina vihreää paitsi silloin kuin raitiovaunu "tilaa" valon ajamalla lähelle omaa tolppaansa, jossa siis on rv-valo.

Mä mietin jo tuota ja tulin siihen tulokseen, ettei se sovi kiertoliittymiin. Siinähän kävisi niin, että liittymään tulevalle näytetään vihreää, vaikka hän vihreästä huolimatta joutuu väistämään liittymää jo kiertäviä autoja. Se ei käy. Eli jos tavallisia liikennevaloja käytettäisiin, niin silloin vain yhdelle liittymähaaralle kerrallaan voisi näyttää vihreää.
 
Kyllä valot pitäisi rakentaa niin, että raitiovaunulle on vain nuolivalo, joka on normaalisti pimeä ja vaunun saapuessa syttyy. Autoille on vain keltainen ja punainen, jotka syttyvät kun vaunu saapuu.

Jos valot ovat pois käytöstä, rv-kuljettaja tietää sen siitä että nuolivalo ei syty. Ja silloin on voimassa yleinen ajojärjestys jossa raitiovaunu menee ensin, mutta noudattaa asiaan kuuluvaa varovaisuutta. Kukaan ei seiso turhaan, koska raitiovaunuttomassa tilanteessa ajetaan ilman valoja tasa-arvoisesti.
 
Noissa ns. jokerivaloissa on kai sekin ongelma, että jos ratikka täräyttäisi suoraan autoa päin, niin ei ole ollenkaan yksiselitteistä, kumpi olisi väistämisvelvollinen (varsinkaan jos punainen on vilkkupunainen).
Ei kai tässä mitään epäselvää ole. Kaikissa tuntemissani raitiovaunun ja auton jokerivaloristeyskolareissa autoilija on todettu syylliseksi - viimeistään poliisitutkinnassa, vaikka monessa tällaisessa paikassa ratikka tuleekin kolmion takaa. Tietääkö joku tapauksen, jossa punaisia päin ajanut olisi voittanut?

Jos valot ovat pois käytöstä, rv-kuljettaja tietää sen siitä että nuolivalo ei syty. Ja silloin on voimassa yleinen ajojärjestys jossa raitiovaunu menee ensin, mutta noudattaa asiaan kuuluvaa varovaisuutta.

Raitiovaunuilla on toki laajat etuajo-oikeudet, mutta tilanteessa jossa raitiovaunu tulee vastakkaista kaistaa tai liikenneympyrän pakollista ajosuuntaa vastaan, ei minun liikennesääntökäsityksen mukaan ainakaan autoilija ole väistämisvelvollinen. Kolarin sattuessa syyllinen ei voi olla autoilija. Raitiovaununkuljettajien oikeusturvan kannalta tilanne, jossa valot eivät toimi on mielenkiintoinen. On pakko ajaa liikennesääntöjen vastaisesti ja jos jotain sattuu, niin olet syyllinen. Ja tällainenhan tilanne luultavasti tulee taas olemaan ensimmäiset liikennöintikuukaudet. Jokerivalojen toimintaan saaminenhan tunnetusti kestää aika pitkään kuten Itä-Pasilan tai Olympialaiturin esimerkit kertovat.
 
Raitiovaununkuljettajien oikeusturvan kannalta tilanne, jossa valot eivät toimi on mielenkiintoinen. On pakko ajaa liikennesääntöjen vastaisesti ja jos jotain sattuu, niin olet syyllinen. Ja tällainenhan tilanne luultavasti tulee taas olemaan ensimmäiset liikennöintikuukaudet. Jokerivalojen toimintaan saaminenhan tunnetusti kestää aika pitkään kuten Itä-Pasilan tai Olympialaiturin esimerkit kertovat.

Toimiva "majakkahan" tuolta pelastaisi. Uusissa jokerivaloissahan niitä ei ole missään, eikä Kyllikinportillekaan majakan palanutta polttimoa ole saatu vaihdettua. Toiminneeko päävartionkaan vastaava enää.
 
Raitiovaunuilla on toki laajat etuajo-oikeudet, mutta tilanteessa jossa raitiovaunu tulee vastakkaista kaistaa tai liikenneympyrän pakollista ajosuuntaa vastaan, ei minun liikennesääntökäsityksen mukaan ainakaan autoilija ole väistämisvelvollinen.

Juu, tosiaan jätin kommentoimatta liikenneympyrä-asian. Tosiaan ympyrään sisään ajava raitiovaunu on valottomassa tilanteessa väistämisvelvollinen, ympyrästä ulos ajavalla on etuajo-oikeus. Käytännössä noita tilanteita että ratikkavalo ei toimi, pitäisi olla erittäin harvoin. Tärkein juttu tässä on se ratikan nuoli, josta kuljettaja tietää että toimiiko varoitusvalo vai ei.

Isomman oikeudella risteykseen kuin risteykseen ajaminen ei yleensä ole ongelma, vaatii vain ratikkakuskilta hieman tilannetajua.
 
Mutta estääkö joku Ruoholahdenkadun rv-kaistojen toteuttamisen korotettuna? Se saisi autoilijat varomaan kaistoja paremmin.

Katusuunnitelmaan tulee tältä osin muutos, eli Ruoholahdenkatulla osuudella Abrahaminkatu-Albertinkatu raitiovaunukaistat toteutetaan reunakivin erotettuna ja 6 cm autokaistoista korotettuna.
 
Kokemus on osoittanut että näistä kolmion muotoisista varoitusvaloista ei piitata juuri lainkaan. Ilmeisesti ihmiset eivät hahmota niiden merkitystä, vaikka punaisella valolla on täsmälleen sama merkitys kuin normaaleissakin valoissa. Käytännössä kaikkien noiden valojen kohdalla raitiovaunu väistää ja menee vasta sitten kun joku autoilija antaa tietä.
Oma huomio männäviikolta Asemapäällikönkadulta, elikkäs linjan 9 vaunu paineli Messukeskukselle päin ja punaiset valot vilkkuivat vielä noin minuutin vaunun jo ohitettua risteyksen... Että silleen, kyllä voi autoilijassa tämmöinen herättää kummastusta ja vähentää näiden vilkkuvalojen kunnioitusta, kun ei näy missään sitä vaunua, jota pitäisi väistää!
 
Oma huomio männäviikolta Asemapäällikönkadulta, elikkäs linjan 9 vaunu paineli Messukeskukselle päin ja punaiset valot vilkkuivat vielä noin minuutin vaunun jo ohitettua risteyksen...

Ajolankatunnistimet eivät ole niin luotettavia kuin joskus kuvitellaan.
 
Ajolankatunnistimet eivät ole niin luotettavia kuin joskus kuvitellaan.
Ai se on nastatunnistajalla.

A vot, jos se Livan kautta toimisi, niin voisi toimintahäiriöiden määrän korottaa useampaan potenssiin! :) "Hupsankeikkaa, vaunu meni jo ja nyt vasta/vihta punaiset valot alkoivat vilkkumaan!"
 
Takaisin
Ylös