Jätkäsaaren raitiotie

Ruoholahden villojen kohdalla järjestely on nyt täysin epäonnistunut. Idea hyvä, mutta kun toteutus meni senttipeliksi, niin susi tuli.

Siis kyse oli kai tästä:

VOWoo.jpg

Tuossa meinais tulla kiusaus vähän niistää villojen pihoista, mutta siitä varmaan syntyis kansalaissota.
 
:D

15 min päättärillä ei taida sitten tulla ihan vaan levoksi kuljettajalle.

Kunnon tukko saatiin iltapäivällä aikaiseksi myös Kaivokadulle. Ei nyt ihan samanlaista jonoa, mutta melkein. St. Peter's Linelle palaajat (oletettavasti oli sitä porukkaa suurin osa) olivat jostain syystä bonganneet yhteyden heti ekana päivänä, ilmeisesti siksi, että ratikka on heti oven edessä kun laivasta poistuu. Kolmonen ja kutonen odottelivat kiltisti takana ja tarkastajat naureskelivat keskisillalla ja odottelivat, että koska voi alkaa tarkastaa...
 
15 min päättärillä ei taida sitten tulla ihan vaan levoksi kuljettajalle.
Itse katselin puolen päivän aikaan Länsiterminaalissa. Vaunu tuli päätepysäkille ja kuljettaja alkoi myydä kertalippuja heti (noin 4 minuuttia). Kun liput oli myyty, vaunu lähti saman tien (en tiedä oliko aikataulussa vai myöhässä). Bunkkerin pysäkillä kuljettaja myi lippuja reilun kolme minuuttia. Tämä vaunu ei noita tavoiteaikoja kyllä saavuttanut.
Samaan aikaan lippuautomaatilla oli siinä 20 minuutin jono!
 
Itse katselin puolen päivän aikaan Länsiterminaalissa. Vaunu tuli päätepysäkille ja kuljettaja alkoi myydä kertalippuja heti (noin 4 minuuttia). Kun liput oli myyty, vaunu lähti saman tien (en tiedä oliko aikataulussa vai myöhässä). Bunkkerin pysäkillä kuljettaja myi lippuja reilun kolme minuuttia. Tämä vaunu ei noita tavoiteaikoja kyllä saavuttanut.
Samaan aikaan lippuautomaatilla oli siinä 20 minuutin jono!

Tätä ihmettelin itsekseni kun kävin Tallinnassa viime kuussa. Länsiterminaalin ratikkapysäkki on niin hyvin sijoitettu, että takuulla jokaiselle terminaalista ulos kävelevälle viimeistä ulkomaalaista täysummikkoa myöden tulee mieleen, että ratikkaakin voisi käyttää. Suosio on siis taattu.

Tallink Starin kapasiteetti on luemma 2300 matkustajaa ja Superstarin 2080. Autopaikkoja on 450 ja 665, joista tietysti joku osa menee rekoille. Täyttöasteesta en tiedä, mutta veikkaan, että lomasensongin aikana paateissa on tyypillisesti yli 1000 ihmistä. Pääosa tästä laumasta purkautuu terminaalin ovesta ulos 15 - 20 minuutissa, jona aikana ehtinee lähteä korkeintaan kolme ratikkaa. Ei liene kumma, jos on jonoa.
 
Kunnon tukko saatiin iltapäivällä aikaiseksi myös Kaivokadulle. Ei nyt ihan samanlaista jonoa, mutta melkein. St. Peter's Linelle palaajat (oletettavasti oli sitä porukkaa suurin osa) olivat jostain syystä bonganneet yhteyden heti ekana päivänä, ilmeisesti siksi, että ratikka on heti oven edessä kun laivasta poistuu. Kolmonen ja kutonen odottelivat kiltisti takana ja tarkastajat naureskelivat keskisillalla ja odottelivat, että koska voi alkaa tarkastaa...

Naurakaa vain tarkastajat! Kohta iskee lipunmyyntinakki
 
Tuleepi mieleen, että jos lippuautomaatit eivät olisi tsaarille tehtyjen Fabergén munien kaltaisia huippuharvinaisia arvoesineitä, niin niitä voisi asentaa vaikka Tallinnan-laivoille. Tai ainakin laivojen poistumisaulojen seinään voisi laittaa ohjeet kännykkälipun tilaamisesta suurehkolla präntillä.
 
Eikö näin nykyaikana HSL voisi vapauttaa tuota reittiä kilpailulle (ts. toteamalla, ettei markkinaehtoinen liikenne häiritsisi HSL:n liikennettä; lähinnä terminaali-rautatieasema, ilman välipysäkkejä)? Tukholmassakin ajaa terminaaleista Flygbussarna. Ei olisi HSL:ltä pois, vaikka joku tulisi "kuorimaan kermat", kun liikennöinti helpottuisi huomattavasti eikä tarvitsisi sitoa ratikkakalustoa sinne lipunmyyntitehtäviin.
 
Tuleepi mieleen, että jos lippuautomaatit eivät olisi tsaarille tehtyjen Fabergén munien kaltaisia huippuharvinaisia arvoesineitä, niin niitä voisi asentaa vaikka Tallinnan-laivoille.

kyllä noita lippuja voisi saada ihan elävältä ihmiseltä ostettua, joko suoraan laivojen infotiskiltä tai HSL lipunmyyjiltä pysäkiltä.

Mitä muuten kuuluu kolmannelle jätkäsaaren linjalle, vai olisiko syytä jatkaa kasia myös terminaalille nykyiseltä aavikolta.
 
Lipunmyynnille välillä L-satama - RTA varmaankin tarvitsee tehdä jotain hyvinkin nopeasti jos tämä nykyinen kuljettajamyynti alkaa hidastamaan linjaa liikaa. Lippuautomaatteja ja kännykkälippua voisi varmaan markkinoida näkyvämmin, paras ratkaisu olisi tehdä ysistä pilottilinja, jolla kokeiltaisiin vaunuissa olevia kertalippuautomaatteja. Kuljettajamyynti ysin vaunuissa siis lopetettaisiin ja kertalippu olisi ostettava aina automaatista.
 
... paras ratkaisu olisi tehdä ysistä pilottilinja, jolla kokeiltaisiin vaunuissa olevia kertalippuautomaatteja. Kuljettajamyynti ysin vaunuissa siis lopetettaisiin ja kertalippu olisi ostettava aina automaatista.
Tänään, kun katselin sitä lipunostoa Länsiterminaalin automaatista, niin ei kyllä sulavaa ollut. Jokainen ostaja ensin tankkaa ohjeet jne...
Raitiovaunussa ei sellainen jonottaminenkaan onnistu. Ehtisi varmaan Pasilaan ja vähän matkaa takaisin ennenkuin kaikki olisivat saaneet lipun ostetuksi ;).
 
Takaisin
Ylös