Jätkäsaaren raitiotie

Voihan laivat aina laittaa seilaamaan Vuosaareen. Kaupunkijoukkoliikenteen puute kilpaillee hyvin naapurimaiden satamien kanssa.
 
Ruoholahdenkadulla näkyy Lapinlahden puiston reunasta tulleen parkkipaikka. Siinä on hulppeasti tilaa jalkakäytävän ja pyörätien välissä, ja tänään paikalla seisoi kolme autoa, kaksi niistä useamman tunnin.

Jälkikäteen ihmetyttää, miksi tässä kohtaa on pitänyt tehdä niin hirvittävän kapea ratikkakaista. Tilaa olisi 5,6 m:n sijaan ollut ihan hyvin suosituslevyiselle 6,4 m kaistalle, kun sitä noppakivettyä pyörätien ja jalkakäytävän välistä aluetta olisi kavennettu. Tänään ratikka hidasteli tuossa useaan otteeseen, kun se yritti omalla kaistallaan päästä naapurikaistalla seisovan bussin ohitse.

Ymmärtääkseni tilanne olisi nyt niinettä ratikan pitäisi päästä suoraan pysäkiltä Ruoholahdenkatu alas Ruoholahdenra ja busseilla ymmärtääkseni olisi punaiset koko ajan.

Ruoholahden villojen pysäkiltä lähtevä ratikka näkyy nyt saavan, kuten totesit, ajoluvan molemmista valoista yhtä aikaa. Ikävä juttu, että tämä bussien ja ratikoiden kohtausongelma hoidettiin heikentämällä ratikan valoetuutta. Mutta eihän se yllätys ollut. Toivotaan, että tuossa päästäisiin vielä sellaiseen tilanteeseen, että valoviive olisi ratikoille mahdollisimman lyhyt. Kaikki mahdollisuudet siihen on toki olemassa, kun lähistöllä ei muita liikennevaloja ole.
 
Ruoholahden villojen pysäkiltä lähtevä ratikka näkyy nyt saavan, kuten totesit, ajoluvan molemmista valoista yhtä aikaa. Ikävä juttu, että tämä bussien ja ratikoiden kohtausongelma hoidettiin heikentämällä ratikan valoetuutta. Mutta eihän se yllätys ollut. Toivotaan, että tuossa päästäisiin vielä sellaiseen tilanteeseen, että valoviive olisi ratikoille mahdollisimman lyhyt. Kaikki mahdollisuudet siihen on toki olemassa, kun lähistöllä ei muita liikennevaloja ole.

Hyvä näin. Ainakin kolarin mahdollisuus minimoitu. Kuten sanoit, pitäisi vielä päästä sellaiseen tilanteeseen että valoviive olisi lyhyt. Nythän se on liian pitkä siitä mitä sen pitäisi olla (nollaviive) ;) Olisiko tässä sitten voitu tehdä niin päin että autojen valoja olisi pidennetty ja muutettu niin että ratikalle olisi saatu se mahdollinen lupa kaksi kertaa per valokierto, joista toinen nyt siis jouduttiin poistaa.. Autoruuhkat kyllä vaikuttanut asiaan aika paljon...
 
Parhaillaan on käynnissä ajolangan veto Itämerenkadun ja Ruoholahdenkadun yhdistävälle poikkeusyhteydelle. Kuva tulossa SRS-uutisiin. Mahtaako olla käytössä heti huomisaamusta alkaen? Ainakin klo 24 kieppeillä varsinainen langan veto oli loppusuoralla. Ehkä loppuyöstä sitten kiinnitykset ja kiristykset?

Autoruuhkat kyllä vaikuttanut asiaan aika paljon...

Mä olin siinä tänään kuvaamassa noin klo 16-18, välillä pistäydyin kauhistelemassa sitä punaista metalliromua, jonka joku on kipannut Tennarin edustan ratikkapysäkille. Lokapojatko asialla taas?

Tänä aikana Ruoholahdenkadulla oli kyllä ruuhkaa. Itse asiassa koko osuus Runeberginkadun ympyrästä Ruoholahdenkadun ja Hietalahdenkadun valoihin oli yhtä autojonoa. Keskustasta tuleva ratikka ei päässyt Ruoholahdenkadulla omalle kaistalleen, vaan jäi autojen taakse odottelemaan. Autoliikenteestä ei jäänyt kovin sujuvaa kuvaa, koska runsaat liikenneympyrät päästivät sivukaduilta ja parkkihallista autoja niin jouhevasti, että pääsuunta kärsi. Samoin kaistat ovat niin kapeita ja ajonopeudet sen vuoksi niin alhaisia (kerrankin suunnilleen rajoitusten mukaisia), että jalankulkijat tuntuvat Ruoholahdenkadulla poikkeuksellisesti ottavan itselleen niitä oikeuksia, jotka heille kuuluvat. Niinpä autot joutuvat väistämään suojatielle astuneita jalankulkijoita, mikä ei tietenkään lisännyt Ruoholahdenkadun välityskykyä.

Joka tapauksessa autojono katosi kuin taikaiskusta klo 17.45 jälkeen. Jäin oikein ihmettelemään, kun aluksi jokaisen ratikan edessä oli autoja vaikka kuinka, mutta sitten yhtäkkiä sai kuvata ratikkaa ihan autiolla kadulla. Klo 18 jälkeen sitten lähdin tuosta pois, mutta tuskin se iltaruuhka enää siihen palasi.
 
Koalaa tätä luettuaan ihan hirvitti ehtiikö se lauantaina laivaan mutta hyvin sinne ysillä päästiin. Varasin matkaan vähintään riittävästi aikaa ja olin länsiterminaalissa pari tuntia ennen laivaan pääsyä... Myös sunnuntaina paluu sujui mukavasti Baltic Princessin saavuttua kun ääriään myöten täyden välipalan perään tuli Vario joka avasi heti ovensa. Ratikkaan oli huomattavasti helpompi mennä lonkerokärryn kanssa kuin 15A:han oli, siitä plussaa ;) Toistaiseksi olen 9:iin tyytyväinen mutta ymmärrän kyllä että sitten kun se pissii niin se pissii.
 
Parhaillaan on käynnissä ajolangan veto Itämerenkadun ja Ruoholahdenkadun yhdistävälle poikkeusyhteydelle.

Ymmärrän että kyseinen poikkeusyhteys on hyödyllinen linjalle 9, mikäli Ruoholahdenrannan ja Länsiterminaalin välillä on liikenne-este, joka estää pääsyn omalle päätepysäkille Jätkäsaareen. Tällöin keskustan suunnasta tulevat vaunut voivat käydä kääntymässä linjan 8 päätepysäkillä Saukonpaadessa. Mutta entäpä poikkeusyhteyden hyöty linjalle 8? Jos kuvittelemme että tukos on jossain Itämerenkadun ja Saukonpaaden välillä, Töölöstä tulevilla kahdeksikon vaunuilla ei ole pääsyä Mechelininkadulta ysin päättärille Länsiterminaaliin. Mikäli tukos puolestaan on jossain Mechelininkadulla tai Caloniuksenkadulla, kasilinjan vaunut voidaan toki ohjata pois Saukonpaadesta Ruoholahdenkadun ja Kampin kautta, mutta silloin ongelmaksi muodostuu hankala paluu omalle reitille Töölöön, koska Malminrinteestä puuttuu kiskoyhteys Fredalle. Käytännössä jouduttaisiin ajamaan Simonkadulta Manskulle ja Kolmikulmaan kääntymään, jolloin jäätäisiin auttamattomasti jälkeen aikataulusta. Vaihtoehtona olisi jatkaa Kampista Rautatieaseman ja Hakaniemen kautta Sörnäisiin, mutta silloin jäisi valtaosa omasta reitistä ajamatta.

Kun vielä toinen uusi poikkeusyhteys, joka yhdistää kuutosen ja yhdeksikön radat Ruoholahdenrannassa, saadaan sähköistettyä, paranevat entisestään edellytykset ysin liikennöimiseen häiriötilanteessa. Silloin päästään kiertämään Ruoholahdenkadulla tai Kampissa olevat sumput Bulevardin kautta. Samalla kuutoslinjaa voidaan tarvittaessa liikennöidä Kampin ja Jätkäsaaren kautta Hietalahteen, mikäli esimerkiksi Bulevardilla on liikenne-este suunnassa kohti Hietalahtea. Milloinkohan tämä toinen poikkeusyhteys sähköistetään?

Summa summarum: Kaiken kaikkiaan aika monimutkainen raidekaavio muistettavaksi. Ymmärtääkseni uusista poikkeusyhteyksistä on eniten hyötyä ysille ja jonkin verran kuutoselle, mutta ei juuri mitään kasille. Olenko ajatellut oikein?
 
Ymmärtääkseni uusista poikkeusyhteyksistä on eniten hyötyä ysille ja jonkin verran kuutoselle, mutta ei juuri mitään kasille. Olenko ajatellut oikein?

Olet. Kasille olisi ollut valtavasti hyötyä yhteydestä Fredalta Malminrinteeseen, mutta sitä ei tehty. Pääsyynä oli huono ratageometria. Yhteyden olisi voinut juuri ja juuri toteuttaa kadun tasauksia muuttamalla, mutta silloin olisi menetetty mahdollisuus jatkaa Fredan rataa suoraan etelään. Sitä pidettiin arvokkaampana kuin poikkeusyhteyttä.

Minusta tehty ratkaisu on oikea, vaikka menetetty poikkeusyhteys harmittaakin. Mutta se Fredan puuttuva pätkä pitäisi saada nyt oikeasti rakennettua. Kyllä sinne aikanaan linjaliikennettäkin saadaan, mutta ihan jo verkon toimivuutta ajatellen se yhteys pitäisi saada rakenteille ihan jo ensi kesänä. Jos Lasipalatsin risteyksessä taas pamahtaa, niin koko verkko on kaputt.
 
Miksi Simonkadulta ei ole tehty mahdollisuutta kääntyä Manskua pohjoiseen?
Ja miksi kasille ei ole rakennettu mahdollisuutta hypsähtää kutosen silmukkaan Hietalahteen?
 
Miksi Simonkadulta ei ole tehty mahdollisuutta kääntyä Manskua pohjoiseen?

Ei mahdu, kun siinä on se alikulkutunneliin johtava portaikko.

Ja miksi kasille ei ole rakennettu mahdollisuutta hypsähtää kutosen silmukkaan Hietalahteen?

Ruoholahdenrantaa suoraan ajaville tuo onnistuisi, mutta Kalevankadulta ei mahdu kääntymään Ruoholahdenrantaan kohti pohjoista.
 
Ruoholahdenrantaa suoraan ajaville tuo onnistuisi, mutta Kalevankadulta ei mahdu kääntymään Ruoholahdenrantaan kohti pohjoista.

Joskus tuli mieleen, että siinä yhteydessä, kun Telakkakadun rata rakennetaan, voitaisiin myös Ruoholahdenrannan-Hietalahdenrannan rata rakentaa kaksiraiteiseksi. Näin tämä varayhteys saataisiin ja lisättäisiin myös reittivaihtoehtoja vaikkapa sitä aikaa ajatellen, kun Laajasalon radat avataan.
 
Tänään alkuillasta Itämerenkadun ja Ruoholahdenkadun yhdysraiteen ajolangat näyttivät jo aivan valmiilta. Jaksoerotinkin tuohon on tullut.
 
Tänään alkuillasta Itämerenkadun ja Ruoholahdenkadun yhdysraiteen ajolangat näyttivät jo aivan valmiilta. Jaksoerotinkin tuohon on tullut.

Tein saman havainnon. Milloinkohan Ruoholahdenrannan varayhteys sähköistetään, ja pitääköhän sitä varten siirtää sekä kuutonen että ysi poikkeusreiteille myöhäisillan ajaksi (kuten eilen illalla kasille tehtiin)?
 
Tein saman havainnon. Milloinkohan Ruoholahdenrannan varayhteys sähköistetään, ja pitääköhän sitä varten siirtää sekä kuutonen että ysi poikkeusreiteille myöhäisillan ajaksi (kuten eilen illalla kasille tehtiin)?

Tuossa ysin pistämisessä poikkeusreitille on vain se huono puoli kun Tallinkin laiva saapuu 23:30 (su 00:30) Länsiterminaaliin, niin ysin pätkälle pitäisi pistää bussiralli käyntiin taas, ja varmaan ihan keskustaan saakka. Tai no, onhan 15A:kin ennen menny, joten miksei siitäkin pärjättäisi? ;)
 
Olet. Kasille olisi ollut valtavasti hyötyä yhteydestä Fredalta Malminrinteeseen, mutta sitä ei tehty. Pääsyynä oli huono ratageometria. Yhteyden olisi voinut juuri ja juuri toteuttaa kadun tasauksia muuttamalla, mutta silloin olisi menetetty mahdollisuus jatkaa Fredan rataa suoraan etelään. Sitä pidettiin arvokkaampana kuin poikkeusyhteyttä.

Minusta tehty ratkaisu on oikea, vaikka menetetty poikkeusyhteys harmittaakin. Mutta se Fredan puuttuva pätkä pitäisi saada nyt oikeasti rakennettua.

Tuohon Fredan pätkään liittyen, olisiko tuo kasin varayhteys kenties mahdollista toteuttaa niin, että yhteys Malminrinteen ja Fredan välillä kulkisikin Kampintorin eteläpuolelta? Koukkaisi hiukan, mutta ei vaatisi lisää vaihteita (Fredalle jatkon lisäksi) tuohon ongelmaristeykseen.
 
Tuohon Fredan pätkään liittyen, olisiko tuo kasin varayhteys kenties mahdollista toteuttaa niin, että yhteys Malminrinteen ja Fredan välillä kulkisikin Kampintorin eteläpuolelta? Koukkaisi hiukan, mutta ei vaatisi lisää vaihteita (Fredalle jatkon lisäksi) tuohon ongelmaristeykseen.

Luulen, että olisi, vaikkei siinäkään varmaan suosituskaarresäteisiin päästä. Mutta suositusta pienempi riittänee varayhteydelle.

Olen miettinyt tätä myös siitä näkökulmasta, että varakääntöpaikka Kampintorilla olisi tarpeellinen monessakin mielessä. Siinä voisi kääntää ympäri ainakin Kaivokadun suunnasta tulevat vaunut.

Toivotaan, että asia nousee esille siinä vaiheessa, kun sitä Fredan puuttuvaa pätkää aletaan suunnitella tosimielellä.
 
Takaisin
Ylös