Jätkäsaaren raitiotie

Joko ois aika saada Länsiterminaalin varayhteydet kuntoon? ;)

HSL poikkeusliikennetiedote sanoi:
Raitiolinja 9. Syy: este raiteilla. Ajetaan Kamppi - Runeberginkatu - Töölöntori - Ooppera - Töölöntori - Runeberginkatu - Kamppi. Länsiterminaali jää ajamatta. Paikka: Malminrinne. Arvioitu kesto: 16:15 - 17:40.

Eikös tähän aikaan ollut vieläpä laiva tulossa/lähdössä?.. :D


Jaa-a, 15minuutissa saatiin näköjään ongelma pois. Eli yksi ratikka ehkä ehti poikkeusreitille, jos ees sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Luulen, että olisi, vaikkei siinäkään varmaan suosituskaarresäteisiin päästä. Mutta suositusta pienempi riittänee varayhteydelle.
Ei riitä. Jos vaunut eivät mene määrättyä jyrkemmästä kaarresäteestä, ne eivät mene siitä kertaakaan elämänsä aikana edes poikkeuksen vuoksi. Esim. kun nyt vaunut menevät 15 m säteestä, niille ei voi rakentaa poikkeusyhteyttä 13 m säteellä, koska vaunut eivät mene siitä edes yhtä kertaa menemättä rikki tai suistumatta.

Antero
 
Ei riitä. Jos vaunut eivät mene määrättyä jyrkemmästä kaarresäteestä, ne eivät mene siitä kertaakaan elämänsä aikana edes poikkeuksen vuoksi. Esim. kun nyt vaunut menevät 15 m säteestä, niille ei voi rakentaa poikkeusyhteyttä 13 m säteellä, koska vaunut eivät mene siitä edes yhtä kertaa menemättä rikki tai suistumatta.

Mutta eihän tuo 15 metriä silloin olekaan suosituskaarresäde vaan minimikaarresäde. Nythän puhuttiin siitä, riittäisikö suositusta pienempi.
 
Mutta eihän tuo 15 metriä silloin olekaan suosituskaarresäde vaan minimikaarresäde. Nythän puhuttiin siitä, riittäisikö suositusta pienempi.

Näin. Minimi linjaraiteella taitaa olla 17m ja suositus 22m. Ehdoton tekninen minimi on 15, joka voidaan sallia ainakin hallialueilla, poikkeusyhteyksistä en ole varma.
 
Mä muistelin, että suositus olisi 23. Sellaisia kaarteita ei Kampintorille taida ainakaan joka kohtaan saada. Mutta jos kahdenkympin tienoilla pärjättäisiin, niin poikkeusyhteydelle ne minusta ovat hyväksyttävissä.

Vaikka Transut pärjäävät 15 asteen kaarteissa, niin itse pitäisin ehdottomana miniminä joka paikassa 18 metriä. Tiukimpia olemassa olevia kaarteita saadaan pikku hiljaa verkolta pois eikä niitä ole syytä tehdä yhtään lisää, ei edes poikkeusyhteyksiksi eikä varikoille. Saadaan sitten jonain päivänä hankittua vaunuja, joiden tekninen minimi on se 18.
 
Vaikka Transut pärjäävät 15 asteen kaarteissa, niin itse pitäisin ehdottomana miniminä joka paikassa 18 metriä. Tiukimpia olemassa olevia kaarteita saadaan pikku hiljaa verkolta pois eikä niitä ole syytä tehdä yhtään lisää, ei edes poikkeusyhteyksiksi eikä varikoille. Saadaan sitten jonain päivänä hankittua vaunuja, joiden tekninen minimi on se 18.

Tuo on kyllä oikea tapa suhtautua asiaan. Tosin myös sillä on vaikutusta, miten pitkällä osuudella kaarretta mitäkin kaarresädettä on. Klotoidiprofiilissahan jyrkintä kaarresädettä on tasan yhdessä pisteessä ja muualla on loivempaa.
 
Mä muistelin, että suositus olisi 23. Sellaisia kaarteita ei Kampintorille taida ainakaan joka kohtaan saada. Mutta jos kahdenkympin tienoilla pärjättäisiin, niin poikkeusyhteydelle ne minusta ovat hyväksyttävissä.

Näin tehdäänkin. Ero 23:n ja 20:n tai 19:n välillä ei vain useinkaan ole kovin suuri. Kaikkiin tarvitaan aika lailla vastaava pitkä tasoituskaarresarja. Varsinaista pääkaarta ei välttämättä ole kovinkaan paljon, joten muutaman metrin muutos säteessä ei tuota ihmeitä.
 
Jokainen joka on ysillä Länsisatamassa käynyt, lienee huomannut osan laivamatkustajista poistuvan jo Bunkkerin pysäkillä, pysäkinvälin verran ennen päätepysäkkiä, joka on suoraan terminaalin oven edessä. Väittäisin, että ainakin osasyy tähän on se, että Reittiopas kehottaa näin tekemään - mutta ei yllättäen aina; tämä riippunee ilmeisesti kellonajan lisäksi mm. lähtöpaikasta. Lisäksi Reittioppaan paikkatiedoissa ilmeisesti on "Länsisatama" ja "Länsiterminaali" muutaman metrin etäisyydellä toisistaan, jolloin noita kahta vaihtelemalla voi saada erilaiset ohjeet. Kävelyä Bunkkerilta vähentäisi varmaan jo se, ettei Reittiopas antaisi raitiovaunulle kahden minuutin ajoaikaa Bunkkerilta päättärille, vaan jonkin hiukan realistisemman luvun. Vai pitäisiköhän vaunussa kenties olla (monikielinen?) automaattikuulutus, joka opastaisi laivamatkustajia pysymään aloillaan vielä hetken?
 
Jokainen joka on ysillä Länsisatamassa käynyt, lienee huomannut osan laivamatkustajista poistuvan jo Bunkkerin pysäkillä, pysäkinvälin verran ennen päätepysäkkiä, joka on suoraan terminaalin oven edessä. Väittäisin, että ainakin osasyy tähän on se, että Reittiopas kehottaa näin tekemään - mutta ei yllättäen aina; tämä riippunee ilmeisesti kellonajan lisäksi mm. lähtöpaikasta. Lisäksi Reittioppaan paikkatiedoissa ilmeisesti on "Länsisatama" ja "Länsiterminaali" muutaman metrin etäisyydellä toisistaan, jolloin noita kahta vaihtelemalla voi saada erilaiset ohjeet. Kävelyä Bunkkerilta vähentäisi varmaan jo se, ettei Reittiopas antaisi raitiovaunulle kahden minuutin ajoaikaa Bunkkerilta päättärille, vaan jonkin hiukan realistisemman luvun. Vai pitäisiköhän vaunussa kenties olla (monikielinen?) automaattikuulutus, joka opastaisi laivamatkustajia pysymään aloillaan vielä hetken?

Aika samahan se on, poistuvatko siinä. Jos on yksikin poistuja vaikka sinne Verkkokauppaan, niin samalla vaivalla tyhjennetään sitten koko vaunullinenkin.

Odottakaapa kun Bunkkerilta aletaan nousemaan kyytiin, kuten tehdään jo Arabiassa, Hietalahdessa ja ympyrälinjoilla.
 
Häh? Meni ohi, selventäisitkö?

Mä ainakin Skattan terminaalilla kävelen Mastokadun pysäkille ja nousen siitä kyytiin, siis suunnassa Terminaalille päin. Saa istumapaikan mistä haluaa. Odottelua tulee vähän enemmän, mutta kun matkustaa Munkkaan saakka niin mieluummin sitä istuu ne extraminsat kuin seisoo Tullinpuomille saakka.
 
Odottakaapa kun Bunkkerilta aletaan nousemaan kyytiin, kuten tehdään jo Arabiassa, Hietalahdessa ja ympyrälinjoilla.

Jotkut kerran yrittikin mutta kuljettajapa kuuluttikin "Bunkkeri Bunger, vain kyydistä poistuville. Ei uusia matkustajia!" Monet ratikat myös jäävät seisomaan tuohon Bunkkerin pysäkille jos ei ole matkustajia enään kyydissä.
 
Jotkut kerran yrittikin mutta kuljettajapa kuuluttikin "Bunkkeri Bunger, vain kyydistä poistuville. Ei uusia matkustajia!" Monet ratikat myös jäävät seisomaan tuohon Bunkkerin pysäkille jos ei ole matkustajia enään kyydissä.

Kyllä siinä saa nousta kyytiin ihan niin kuin missä tahansa muuallakin.
 
Takaisin
Ylös