Jätkäsaaren raitiotie

Miten se sotkisi? Saapuisihan tuollakin järjestelyllä kutosia edelleen Arabianrantaan ihan samalla vuorovälillä.

Joo, jos kaikki kutosen vuorot ajaisi sinne Jätkään asti, mikä maksaisi liikaa ja toisi liikaa kapasiteettia. Tilanteessa, jossa osa kääntyy Hietalahdessa ja osa Jätkässä, tuo ei toimi.
 
Joo, jos kaikki kutosen vuorot ajaisi sinne Jätkään asti, mikä maksaisi liikaa ja toisi liikaa kapasiteettia. Tilanteessa, jossa osa kääntyy Hietalahdessa ja osa Jätkässä, tuo ei toimi.
Kyllä periaatteessa on mahdollista, että mikä hyvänsä määrä 6:n vuoroja voi ajaa edelleen Jätkään, kunhan jokaista Jätkään ajavaa vaunua kohden on toinen vaunu, joka juuri silloin tulee Jätkästä ja täyttää Jätkään poikkeavan vaunun jättämän tyhjän vuoron. Mutta liikenteen nykyisellä epävarmuudella tämä ei ehkä toimi. Tehokkaat ja fiksut järjestelyt edellyttävät usein täsmällisyyttä. Epätäsmällisyyden vallitessa asioita ei voi kytkeä toisiinsa.

Laivamatkustajan kannalta lienee luultavasti sama, kumpaan vaunuun hän nousisi, kun pääasiallinen reitti on Länsiterminaali – Kaivokatu. Liikenteen hoidon kannalta kannattaa selvittää, paljonko 6:ssa on vapaata kapasiteettia tuolla välillä nyt. Kukin vuoro tuo nimittäin Jätkään vain 6:n vapaan kapasiteetin verran lisäkapasiteettia, ei täysiä vaunullisia. Kustannustehokkain tapa lisätä Kaivokatu–Länsiterminaali -kapasiteettia on lisätä vaunuja vain sille välille. Kuten reitille Jätkä–Ensi linja.

Olisi muuten fiksua, jos nyt olisi 2-suuntavaunuja. Olisi kohtuullisen helppo järjestää puolenvaihtovaihde niin, että Kaivokadulta voisi ajaa Mikonkadun nykyiselle turistipysäkille ja siitä sitten takaisin. Teknisesti se käy jo nytkin, sen voisi tehdä jopa 1-suuntavaunuilla peruuttaen Kaisaniemen mäestä Mikonkadulle. Mutta se on vain vähän hidas operaatio Kaisaniemenkadun liikenteen seassa.

Antero
 
Kustannustehokkain tapa lisätä Kaivokatu–Länsiterminaali -kapasiteettia on lisätä vaunuja vain sille välille. Kuten reitille Jätkä–Ensi linja.Antero
Jossain on varmasti jo selvitetty mitkä ajat ovat pahimpia ruuhka-aikoja turistiliikenteen kannalta.
Eihän noita lisävuoroja tai rahastusapua tarvita kuin määrättyinä ~½ tunnin hetkinä.
 
Liikenteen hoidon kannalta kannattaa selvittää, paljonko 6:ssa on vapaata kapasiteettia tuolla välillä nyt. Kukin vuoro tuo nimittäin Jätkään vain 6:n vapaan kapasiteetin verran lisäkapasiteettia, ei täysiä vaunullisia. Kustannustehokkain tapa lisätä Kaivokatu–Länsiterminaali -kapasiteettia on lisätä vaunuja vain sille välille. Kuten reitille Jätkä–Ensi linja.

Antero

6:n R.asema-Hietalahti välin kuormitukset vaihtelevat kovasti talvi -ja kesäaikoina, talvikaudella vapaata tilaa on viikonloppuisin enemmän, mutta kesäisin vaunut ovat aika täysiä johtuen Hietsun kirpputorille menijöistä, joita on todella paljon ja kutonen on ainoa yhteys Keskustasta Hietsuun. Tämän takia en lähtisi sotkemaan kutosta Länsiterminaalin liikenteeseen vaan hoitaisin tämän ylimääräisen liikenteen 9:n lyhennettynä versiona, eli linja 9B välille Länsiterminaali-Hakaniemi (tai Ensi Linja) Pasilaan asti vuoroja ei ole järkeä viedä, koska silloin välille Hakaniemi-Pasila tulisi ylikapasiteettia ja vaunutarve kasvaisi suhteettoman paljon.

Mun mielestä kasin reittiä kannattaisi jatkaa mahdollisimman pikaisesti Länsiterminaalille jolloin ysin kuormitukset tasaantuisivat kun olisi yhteys Ruoholahden metroasemalle. Onko tietoa milloin alueen rakennustyöt mahdollistavat kasin jatkamisen terminaalille?
 
Tämän takia en lähtisi sotkemaan kutosta Länsiterminaalin liikenteeseen vaan hoitaisin tämän ylimääräisen liikenteen 9:n lyhennettynä versiona, eli linja 9B välille Länsiterminaali-Hakaniemi (tai Ensi Linja) Pasilaan asti vuoroja ei ole järkeä viedä, koska silloin välille Hakaniemi-Pasila tulisi ylikapasiteettia ja vaunutarve kasvaisi suhteettoman paljon.

Eikös Rv 6 tule ohjautumaan Hernesaareen joskus tulevaisuudessa.

Yksi kallis keino olisi terminaali 9.lle lajentaa Mikonkadun silmukkaa Kansallisteatterin edestä Rautieaseman editse kaivokadulle, niinkuin siinä joskus on rata ollutkin. Mutta kallis ja byrokratiaa vaativaa.

Selkein olisi todella nykyisen 8 jatkaminen terminaalille, jota sittemin voisivat myös Espoolaisetkin käyttää tullessaan metrolla lännestä päin Ruoholahden asemalle.
 
Pasilaan asti vuoroja ei ole järkeä viedä, koska silloin välille Hakaniemi-Pasila tulisi ylikapasiteettia ja vaunutarve kasvaisi suhteettoman paljon.

Miten täynnä se ysi nyt oikein on, jääkö sieltä matkustajia pysäkeille? Jos ei jää, niin paljon melua tyhjästä. Lauantai on varmaan sataman vilkkain päivä, jolloin lisävuoroille voi olla aitoa tarvetta. Sunnuntain vuorovälit ovat muutenkin raitioliikenteessä liian pitkät, joten niiden tihentäminen on myös OK ja tihennys olisi paikallaan myös ainakin Manskun suunnan linjoilla.

Tällä hetkellähän ysin tilanne on sikäli aivan ideaali, että Jätkän päässä on kaksi kohdetta: Verkkiksen talon liikkeet ja satama. Ei ole samaa ongelmaa kuin esim. Skattalla, jossa kaikkien asuntojen ja toimistojen joukkoliikenne on käyttökelvotonta silloin kun laivat tulevat, koska niitä asuntoja ja toimistoja ei vielä ole. Kun sitten ysin reitin varrelle alkaa tulla asutusta ja työpaikkoja enemmän, on aika tihentää vuoroväliä. Toivoa sopii, että Ilmalan ratakin saataisiin joskus tehtyä, sillä yhdessä Ilmalaan asti ulottuva pohjoishaara ja täyteen rakennetussa Jätkässä oleva etelähaara muodostanevat ihan hyvän tasapainon. Jos Ilmalaa ei saada aikaan, niin sitten syntyy juuri kuvaamasi kaltainen epätasapaino.

Mun mielestä kasin reittiä kannattaisi jatkaa mahdollisimman pikaisesti Länsiterminaalille jolloin ysin kuormitukset tasaantuisivat kun olisi yhteys Ruoholahden metroasemalle. Onko tietoa milloin alueen rakennustyöt mahdollistavat kasin jatkamisen terminaalille?

Vasta joskus 2025 tienoilla. Vaatii meritäyttöä ja ruoppausta ennen kuin saadaan katuverkko valmiiksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:25 ----------

Yksi kallis keino olisi terminaali 9.lle lajentaa Mikonkadun silmukkaa Kansallisteatterin edestä Rautieaseman editse kaivokadulle, niinkuin siinä joskus on rata ollutkin. Mutta kallis ja byrokratiaa vaativaa.

Tuo ei ole ollenkaan huono idea. Kun tehdään sopivat vaihdeyhteydet, voi Laajasalon liikennekin käyttää aikanaan samaa silmukkaa. Mutta tori on täynnä busseja – voi olla, että niitä pitäisi karsia aika reippaasti, jotta tuonne mahtuu hyvinsuunnitellut kiskot.
 
Miten täynnä se ysi nyt oikein on, jääkö sieltä matkustajia pysäkeille? Jos ei jää, niin paljon melua tyhjästä. Lauantai on varmaan sataman vilkkain päivä, jolloin lisävuoroille voi olla aitoa tarvetta. Sunnuntain vuorovälit ovat muutenkin raitioliikenteessä liian pitkät, joten niiden tihentäminen on myös OK ja tihennys olisi paikallaan myös ainakin Manskun suunnan linjoilla.
Eivätkös ysin pahimmat ongelmat ole rahastus Rautatieasemalla (Länsiterminaalin suuntaan) ja huonot liikennevaloetuudet? Tulevat la-su lisävuorot auttavat omaan ongelmaansa. Mutta eivät poista perusongelmia. Molemmat olisi helppo ratkaista. Ensimmäinen vaatisi vähän rahaa ja toinen vain hyvää tahtoa raitioliikenteelle (ja pikkuisen henkilöautoliikenteen "häiritsemistä").
 
Vasta joskus 2025 tienoilla. Vaatii meritäyttöä ja ruoppausta ennen kuin saadaan katuverkko valmiiksi.

Välimerenkatuhan on valmistumassa ja sillekin on suunniteltu raitiovaunukiskot http://www.uuttahelsinkia.fi/sites/default/files/JS_joukkoliikenne_2015.jpg Mikä estää jatkamasta kasia alkuvaiheessa Välimerenkadun ja Tyynenmerenkadun kautta Terminaalille? katusuunnitelmissa ei tosin ole vaihdeyhteyksiä Välimerenkadulta Tyynenmerenkadulle(Terminaalin suuntaan) eikä Välimerenkadulta Länsisatamankadulle(Itämerenkadun suuntaan) mutta ei liene mahdottomuus rakentaa näitä vaihteita? Parempi tuo olisi kuin odottaa 2020-luvulle lopullisen katuverkon valmistumista.
 
Eilen aamulla (torstaina klo 6.45 kieppeilla) Kaivokadun pysäkille tuli Valmet-Strömberg joka täyttyi kuin sillipurkki. 15 sekunnin kuluttua puolityhjä Vauriotram, joten matka meni mukavasti terminaalin päin 13 minuuttia. Palatessa 20.37 lähtevä vaunu on jo varsin väljä, joten melkoinen parannus entisiin 15A:n meininkiin.

Erityisen hienoa on pysäkin sijoitus terminaalin eteen, joten varmasti tälläkin tavalla joukkoliikenne saa uusia käyttäjiä.
 
Viimeksi muokattu:
Välimerenkatuhan on valmistumassa ja sillekin on suunniteltu raitiovaunukiskot .. Parempi tuo olisi kuin odottaa 2020-luvulle lopullisen katuverkon valmistumista.

Niin, joku yhteys on oltava termiinaalille Ruoholahden metroasemalta vuonna 2015, kun länsimetro aloittaa, joko kiskot tai bussi.
 
Välimerenkatuhan on valmistumassa ja sillekin on suunniteltu raitiovaunukiskot http://www.uuttahelsinkia.fi/sites/default/files/JS_joukkoliikenne_2015.jpg Mikä estää jatkamasta kasia alkuvaiheessa Välimerenkadun ja Tyynenmerenkadun kautta Terminaalille? katusuunnitelmissa ei tosin ole vaihdeyhteyksiä Välimerenkadulta Tyynenmerenkadulle(Terminaalin suuntaan) eikä Välimerenkadulta Länsisatamankadulle(Itämerenkadun suuntaan) mutta ei liene mahdottomuus rakentaa näitä vaihteita? Parempi tuo olisi kuin odottaa 2020-luvulle lopullisen katuverkon valmistumista.

Teknistä estettä sille ei ole. Mutta kun joku alkaa laskea näille hyötykustannussuhdetta, niin sen jälkeen voidaan lukujen valossa todeta, että ei kannata. Siihenhän aika moni muukin (hyvä) hanke meillä kaatuu. Lukuja uskotaan sokeasti.

Toinen asia sitten on se, että terminaalille ei tehty kahta lähtölaituria, joten kahden linjan liikennöinti sieltä edellyttää puiden kaatamista ja vaihdetöitä. Ensimmäinen on pyhää, jälkimmäinen kallista.

Niin, joku yhteys on oltava termiinaalille Ruoholahden metroasemalta vuonna 2015, kun länsimetro aloittaa, joko kiskot tai bussi.

Miksi? Kulkeehan se Espoon metro Kamppiin asti.
 
Miksi? Kulkeehan se Espoon metro Kamppiin asti.
Kaikkihan me toivomme, että rv9 kapasiteetti riittää alkukangerteluiden jälkeen.
Kuitenkin rv 8 olisi hyvä vaihtoehto lännestä niin Espoolaisille että Mannerheimintien suunnasta tulevien tarpeisiin päästä terminaalin nurkille ja näin pienentäisi rv 9 kuormitusta. RV 8 tämänhetkinen päättäri hyödyntää vain harvoja.

Olihan alunperin tarkoitus, että jätkään tulisi kolme eri rv:tä, mutta suunnitelmat ovat ilmeisesti muuttuneet.
Onhan Itämeren kadun risteyskin jo tehty sillä silmällä.
Yritin etsiä karttaa tuosta kolmen radasta, mutta ketju kun on kasvanut.
 
Olihan alunperin tarkoitus, että jätkään tulisi kolme eri rv:tä, mutta suunnitelmat ovat ilmeisesti muuttuneet.

Mä toivoisin, että alueen rakennusliikkeet alkaisivat pitää meteliä siitä Välimerenkadun radasta. Onhan se ikään kuin jo luvattu, mutta nyt sen kanssa kupataan. Asuinrakentaminen on kovassa käynnissä. Ja rakennusliikkeitähän meillä kuunnellaan. Ykkönen Välimerenkadulle, saataisiin sillekin mielekäs tehtävä kantakaupungin päähän.
 
Mä toivoisin, että alueen rakennusliikkeet alkaisivat pitää meteliä siitä Välimerenkadun radasta. Onhan se ikään kuin jo luvattu, mutta nyt sen kanssa kupataan. Asuinrakentaminen on kovassa käynnissä. Ja rakennusliikkeitähän meillä kuunnellaan. Ykkönen Välimerenkadulle, saataisiin sillekin mielekäs tehtävä kantakaupungin päähän.
Rakennusliikkeet voisivat kustantaa päättäviä tahoja tutustumaan esim. Belgian Gentiin, jossa havaintojeni perusteella ratikat pysähtyvät pääasiassa vain pysäkeillä (=valoetuuudet toimivat), pysäkkivälit ovat ainakin kaksi kertaa pidempiä Helsinkiin verrattuna, ilmeisesti syväuraisten risteysten ansiosta jopa variotram-typpiset vaunut ylittävät ne äänettömästi. Rautatieaseman ratikkapysäkillä oli kaksi helppokäyttöistä automaattia, josta sai haluamansa lipun ensi yrittämällä.

Muistaakseni HKL:n ratikkapuolen porukkaa oli joskus mennävuosina ulkomailla oppia hakemassa. On taidettu keskittyä enemmän viihdepuolelle.
 
Takaisin
Ylös