Jätkäsaaren raitiotie

Jepjep. Tältä kantilta katsoen ja ehkä muutenkin parahin linjaus lisäliikenteelle olisi ollut Hakaniemeen asti ulottuva linja, joka ei olisi Krunikan-kieppiin nähden lisännyt ajoaikaa juuri yhtään. Arenantaloahan kiertää vähällä käytöllä oleva silmukka ja sen liikennekunnon tarkistaminen (=väärin pysäköidyt autot pois) lisäliikenteen alkaessa la-su n. klo 17 ei liene ylivoimainen tehtävä. Ajantasaus ei toki tuossa silmukassa olisi voinut olla pitkä, mutta koska kyseessä on lyhytaikainen lisäliikenne, niin en näe ongelmana sitä, että 9 ja 9X ajaisi aikataulunkin mukaan peräkkäin – koska niinhän siinä tullee kuitenkin käymään.

En tiedä, onko se ongelma, mutta Arenatalon vaihteessa ei ole kiskouraa vasemmalle, siitä mennään kiskon ylitse. Ei siis välttämättä oikein hyvä ratkaisu säännöllisen liikenteen tarpeisiin.

Toisaalta sen mitä olen ysiä käyttänyt, niin Hakaniemeen asti on ihan turha ajella millään lisäliikenteellä. Ei siellä ole sille tarvetta. Tuo Krunan lenkki on ihan fiksu ratkaisu tähän.
 
En tiedä, onko se ongelma, mutta Arenatalon vaihteessa ei ole kiskouraa vasemmalle, siitä mennään kiskon ylitse. Ei siis välttämättä oikein hyvä ratkaisu säännöllisen liikenteen tarpeisiin.

Totta, mutta kun meillä on hyväksytty laippaurattomat risteykset, niin kyllä niistä pitää voida ajaa vaunulla kuin vaunulla. Jos risteyksestä menee suistumatta yksi vaunu, niin samalla sitten kymmenkunta linjaliikenteen vaunua per päivä seuraavan kahden kuukauden aikana.

Toisaalta sen mitä olen ysiä käyttänyt, niin Hakaniemeen asti on ihan turha ajella millään lisäliikenteellä. Ei siellä ole sille tarvetta. Tuo Krunan lenkki on ihan fiksu ratkaisu tähän.

Tämäkin on totta: porukka vaihtuu lähes täysin Kaivokadulla; terminaalista tulijoista vain muutama jatkaa Kaivokatua pitemmälle. Mutta ongelma onkin se, että 9X muistuttaa linjatunnukseltaan 9:ä, jolloin uusi porukka ehkä luulee pääsevänsä sillä Pasilaan. Jos linja jatkuisi Hakaniemeen, olisi siellä ensivinkkinä se, että mennään "väärän puolen" kiskoille ja lopulta se, että hetken päästä vaunun nokka on paluusuuntaan. Krunikan kiepillä vastaavaa efektiä ei synny, koska matka tuntuu mutkista huolimatta koko ajan edistyvän.
 
Mutta ongelma onkin se, että 9X muistuttaa linjatunnukseltaan 9:ä, jolloin uusi porukka ehkä luulee pääsevänsä sillä Pasilaan.

Eiköhän kuljettaja osaa käyttää kuulutuslaitetta ja kertoa, että vaunu ei jatka Pasilaan ja pyytää matkustajat laiturille odottamaan Pasilan ysiä.
 
Eiköhän kuljettaja osaa käyttää kuulutuslaitetta ja kertoa, että vaunu ei jatka Pasilaan ja pyytää matkustajat laiturille odottamaan Pasilan ysiä.

Osaan minä ainakin, ei siinä mitään, ja suurin osa kollegoista. Koska "Pasilan-suunnan pysäkillä seisoo ysi niin Pasilaanhan se on menossa..." eli siihen kannattaa juosta läpi harmaan kiven ja punaisen valon! Epäselvyyksiä syntyy siksi, että viime hetken juoksijat eivät kuulutusta kuule, eikä täydessä vaunussa kaikki läsnäolijatkaan siihen kiinnitä huomiota. Sen vuoksi lisäliikenteen olisi oltava mahdollisimman pitkälle normireitin mukainen ja Hakaniemessä kääntö kävisi vaivattomimmin.
 
Tuntuu taas jotenkin käsittämättömältä, että määränpääteksteistäkin pystytään tekemään ongelma. Länsiterminaalista lähdettäessä 9:n linjakilvissä voi aivan hyvin lukea vuorotellen RAUTAITEASEMA PASILA ja JERNVÄGSSTATION BÖLE sekä 9X:llä RAUTATIEASEMA SENAATINTORI ja JERNVÄGSSTATION SENATSTORGET. Tietenkin sivistysvaltiossa Rautatieasema lukisi muodossa Päärautatieasema - Centralstation mikä se virallisestikin on, mutta koska Suomi, ei moinen tietenkään tule kyseeseen. Simonkadun mäessä sitten Rautatieaseman tekstit jäisivät näytöistä pois ja vaunuissa lukisi joko Senaatintori tai Pasila.

Edelläkuvattu määränpäiden ilmoittaminen onnistuu sujuvasti ainakin erityisolosuhteiden ulkopuolelta tulevalta Veolia Transport Oy:ltä, jonka linja-autoissa voimme päivittäin havaita vuorotellen vaihtvia määränpäitä esimerkisi muodossa Helsinki Kamppi, Helsingfors Kampen. Tämä on tietenkin poikkeuksellista sillä HSL:n mielestä määränpää Helsinki on ainoa tärkeä tieto ja moinen tarkennus linjan todellisesta määränpäästä 213,75:n neliökilometrin alueella on liiallista asiakaspalvelua.

Sekä varioiden että Nr:ien (huonot) linjakilvet pystyvät näyttämään aivan hyvin vaihtuvia määränpäitä jos halutaan.

Ylipäätään 9X alkaa jo tässä vaiheessa tuntua puuhastelulta (tosin sama koskee Helsingin raitioliikennettä ylipäätään). Linjaa tullaan liikennöimään vain muutamana tuntina viikonloppuisin. Se, että linja 9 on ylikuormitettu (= kapasiteetti on jo loppunut) kaikkina päivinä laivojen tuloaikoina ja seisomakuormia ajetaan myös muulloin kuin laivojen tuloaikoina, on osoitus vakavasta ongelmasta. Oman mausteensa luo myös tynkä-NrI -vanujen käyttö, joiden kapasiteetti on vielä muitakin vaunutyyppejä riittämättömämpi.

Tuttuun helsinkiläistyyliin akuutille kapasiteettiongelmalle ei haluta todellisuudessa tehdä mitään. Sen osoittaa se, että jo nyt tiedetään 9X:n olevan tilapäinen ja sen liikennöinnin loppuessa asia ratkaistaan "muulla tavalla". Se, mitä tämä "muu tapa" on, en aseta järin suuria odotuksia.

Samaan aikaan on mukavaa HSL:n tiedotuksessa kehua, kuinka matkustajamäärät "yllättivät" ja muuta naurettavaa. Ei paljon lohduta sitä välipysäkillä odottajaa, joka ei mahdu edes siihen kolmanteen tuulilasikuormassa kulkevaan vaunuun.

Mitä tulee puolestaan Ruoholahdenkadun valoihin, korostuu niiden liikennettä halvaannuttava vaikutus varsinkin ruuhka-aikoina. Raitioliikenteen toimintavarmuuden heikentämisen ohella aiheuttavat ne erittäin vakavaa haittaa varsinkin Lauttasaaren linjoille, mutta myös muille Kampin kautta kulkeville bussilinjoille (kuten 14 ja 18). Varsinkin iltaruuhkassa sen aiheuttamat jonot halvaannuttavat Kampin alueen katujen lisäksi liikenteen aina Kaivokadun kautta Rautatientorin toiselle puolelle asti. Ennen Ruoholahdenkadun valojen käyttöönottoa matka Kaivokadulta Lauttasaaren sillalle kesti hiljaisen liikenteen aikaan noin 10 minuuttia sekä ruuhka-aikaan 10-15min. Nykyisin sama matka kestää ruuhka-aikana 15-35 minuuttia. Näin suuri täsmällisyyden heikkeneminen aiheuttaa jo ennestään häiriöherkille linjoille huomattavia ongelmia aikataulussapysymiseen ja linjojen liikennöinti on ruuhka-aikoina merkittävän epätäsmällistä. Hiljaisina aikoina kun yksityisautoilua on vähemmän, vaikuttavat valot onneksi vähemmän linjojen täsmällisyyteen.

Ensiaskel Ruoholahdenkadun valojen haitan vähentämiselle olisi turhien jalankuvalovaiheiden poistaminen eli muuttamalla jalankulkuvalot napista tilattaviksi. Tällöin ei tarvitsisi jokaisella valokierrolla antaa kaikkiin suuntiin jalankuluvaiheita, jotka pääsääntöisesti ovat täysin turhia. Lisäksi risteyksen valoja olisi syytä pitää vilkuilla mahdollisimman suuri osa vuorokaudesta. Viimeinen vaihe olisikin täysin turhien valojen poistaminen ja palaaminen valoja edeltäneeseen tilanteeseen, jolloin liikenne sujui huomattavan hyvin nykyiseen nähden.

Mutta kuten tiedämme, liikennevalot ja etenkin jalankulkuvalot ovat pyhä lehmä, jolle ei voida yksinkertaisesti tehdä millään saralla mitään. Ja kuten aiemmin on keskusteltu, on syytä ottaa keskusteluun mukaan turvallisuuskortti ja todeta, että laskennallisesti liikennevaloilla vähennetään laskennallisia onnettomuuksia. Samalla logiikalla jokaisen liikennemerkin kohdalle voisi laittaa liikennevalot, jotta onnettomuuksia olisi vähemmän.

Tästä pääsemmekin taas alkuasetelmaan, eli kun ensin tyritään ja tehdään tietoisesti huonoja ratkaisuja niin sitten nostetaan kädet pystyyn. Asia nyt on näin eikä mitään voi tehdä, koska nykytilanne on "riittävä".

Olen puhunut.
 
Edelläkuvattu määränpäiden ilmoittaminen onnistuu sujuvasti ainakin erityisolosuhteiden ulkopuolelta tulevalta Veolia Transport Oy:ltä, jonka linja-autoissa voimme päivittäin havaita vuorotellen vaihtvia määränpäitä esimerkisi muodossa Helsinki Kamppi, Helsingfors Kampen. Tämä on tietenkin poikkeuksellista sillä HSL:n mielestä määränpää Helsinki on ainoa tärkeä tieto ja moinen tarkennus linjan todellisesta määränpäästä 213,75:n neliökilometrin alueella on liiallista asiakaspalvelua.

Nu'uh. HSL nimenomaan poisti seutulinjoilta YTV:n aikaisen määränpään Helsinki ja muutti ne Kampiksi, Elielinaukioksi ja Rautatientoriksi. Tässä vähän esimerkkejä galleriasta:

http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=3139&title=nobina-finland-836&cat=510
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=3129&title=pohjolan-liikenne-782&cat=510
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=3128&title=pohjolan-liikenne-834&cat=510
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=3121&title=nobina-finland-801&cat=510
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=3101&title=nobina-finland-812&cat=510
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=3067&title=pohjolan-liikenne-889&cat=510
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=3037&title=westendin-linja-89&cat=510
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=3036&title=westendin-linja-88&cat=510

HelB ja ESLL näyttäisivät olevan ainoat, jotka ilmoittavat määränpäänään Helsinki. Noista ei tosin näe, vilkuttavatko ne kahta määränpäätä, mutta en nyt ainakaan nopeasti löytänyt kuvia muuten kuin Helsinki-tekstillä.
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=3015&title=helsingin-bussiliikenn&cat=510
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=3014&title=helsingin-bussiliikenn&cat=510
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=3017&title=etelae-suomen-linjaliik&cat=510

Ainakaan HSL ei siis velvoita ilmoittamaan sitä Helsinkinä. Olisi toki parempi, jos se velvoittaisi, että sen pitää olla Kamppi, Elielinaukio tai Rautatientori. Toissijaisesti sitten Veolian tapaan molemmat.

Kaikissa aikatauluissa lukee Kamppi, Elielinaukio tai Rautatientori. Yhdessäkään ei Helsinki, miten se YTV-aikaan siis oli.
 
Tuo oikean reitin tunnistamisen vaikeus ratkeaisi helpoiten ehkä toimimalla kuten muissa maissa toimitaan:
Pistetään siihen pysäkille hervottoman kokoinen kyltti, jossa on piirretty yhtenä suorana viivana koko linja pysäkkeineen. Tärkeimmät pysäkit (kuten rautatieasema) korostetaan sitten tavalla tai toisella. Matkustajan on erittäin nopea kurkata siitä puolisentoista metriä korkeasta kyltistä, että linjalla, jonka päättäri on Senaatintori, on keskivaiheilla asema nimeltä Rautatieasema/Central Railway Station.
Tavalliselle ysille tuollainen kyltti näkyi jo löytyvänkin, 9X:lle ilmeisesti ei. Molemmat linjat voisi myös ympätä samaan kylttiin siten, että 9X haarautuisi perusysistä Varsapuistikon jälkeen.
 
Tuo oikean reitin tunnistamisen vaikeus ratkeaisi helpoiten ehkä toimimalla kuten muissa maissa toimitaan:
Pistetään siihen pysäkille hervottoman kokoinen kyltti, jossa on piirretty yhtenä suorana viivana koko linja pysäkkeineen. Tärkeimmät pysäkit (kuten rautatieasema) korostetaan sitten tavalla tai toisella. Matkustajan on erittäin nopea kurkata siitä puolisentoista metriä korkeasta kyltistä, että linjalla, jonka päättäri on Senaatintori, on keskivaiheilla asema nimeltä Rautatieasema/Central Railway Station.
Tavalliselle ysille tuollainen kyltti näkyi jo löytyvänkin, 9X:lle ilmeisesti ei. Molemmat linjat voisi myös ympätä samaan kylttiin siten, että 9X haarautuisi perusysistä Varsapuistikon jälkeen.

Järki hoi jätti jo
 
Pysäkkiaikataulupalveluun on ilmestynyt 9X:n aikataulut. Lauantai näyttää kummalta kun satamasta päin 9 ja 9X ajavat peräkkäin keskenään kahden minuutin välein. Sunnuntaina on tasaiset välit, 6 min. Vaunut ilmeisesti vaihtavat linjoja keskenään koska lauantaina kulkuun tulee korkeita vuoroja. Ihmettelen kyllä, etteivätkö matalat riitä. Yksi tällainen korkea jatkaa sitten näköjään perusysillä yöhön saakka. Sunnuntain vuorot ovat sentään kaikki matalia.
 
Mutta ongelma onkin se, että 9X muistuttaa linjatunnukseltaan 9:ä, jolloin uusi porukka ehkä luulee pääsevänsä sillä Pasilaan. Jos linja jatkuisi Hakaniemeen, olisi siellä ensivinkkinä se, että mennään "väärän puolen" kiskoille ja lopulta se, että hetken päästä vaunun nokka on paluusuuntaan. Krunikan kiepillä vastaavaa efektiä ei synny, koska matka tuntuu mutkista huolimatta koko ajan edistyvän.

Jos siinä 9X:n linjakilvessä lukee vaikkapa Senaatintori, niin luulisi siitä jo ymmärrettävän, ettei se vaunu mene Pasilaan. Sitäpaitsi ne Hakaniemen "väärän puolen" kiskot eivät muuten auta. Kurvin liepeillä asuvana ja lähes päivittäin raitiovaunuja käyttävänä henkilönä olen niin kovin monta kertaa kuullut Hakaniemessä seuraavankaltaisen kysymyksen: "Meneeks tää Hämeentietä" tms...
 
Seiska kulkee Senaatintorilta Pasilaan. Miksei 9X:kin?

Niinhän se kulkee, mutta kai sitä jonkilaisen järjen hivenen voisi ihmisten päässä olevan. Ai niin, HSL on tehnyt kartan sivuilleen näiden kahden reiteistä. Selostusteksti on näin:

9 Länsiterminaali - Rautatieasema - Itä-Pasila
Västra terminalen - Järnvägstationen - Östra Böle
West Terminal - Central railway station - Itä-Pasila
9X Länsiterminaali - Senaatintori (la-su)
Västra terminalen - Senatstorget (lör-sön)
West Terminal - Senaatintori (Senate square) (Sat-Sun)

Mie vaan kysyn, miksei tuossa 9X:n kohdalla voi lukea vaikkapa Länsiterminaali - Rautatieasema - Senaatintori - Rautatieasema - Länsiterminaali? Ensimmäisessäkin voisi mieluummin kuin Itä-Pasila lukea että Pasilan asema.

Ja lopuksi vielä se, ettei HSL:llä taideta oikeasti ymmärtää sitä, milloin sitä liikennettä oikein tarvitaan. Syksy tulee ja pikkujouluaika kuumimmillaan. Perjantain iltapäivälähdöt ovat oikeasti tukossa Tallinkilla. Mutta eipä ole lisäliikennettä ei....
 
Niinhän se kulkee, mutta kai sitä jonkilaisen järjen hivenen voisi ihmisten päässä olevan.

Suurempi ongelma tässä on se, että helsinkiläiset olettavat kaikkien tuntevan kaupungin. Kuitenkin taitaa olla niin, että keskiverto kuopiolainen osaa suunnilleen yhtä vähän Helsingin maantieteestä kuin päinvastoin. Puhumattakaan ulkolaisista. On nimittäin sellainen vaara, että Jätkäsaareen saapuu ihmisiä, jotka ottavat ensiaskeliaan Suomen maaperällä.

Eikö ne linjat voisi vaan merkata pysäkeille esim. Dakkuksen ehdottamalla ja hyväksi havaitulla tavalla.
 
Hivenen off-topic, mutta minusta on hellyyttävää, että HSL:n mielestä Itä-Pasila on myös englanniksi Itä-Pasila (kontra West Terminal, Central railway station tai Senate Square).

Rimmaa ihan täysin sen kanssa, että Helsinki Region Transport lyhennetään HSL ja että myös Itäkeskus on englanniksi Itäkeskus.
 
Tulipa testattua 9X, Varioilla mennen tullen. Menovaunussa ei ulkokilvissä lukenut X:ää mutta määränpää oli oikein ja sisänäytöt samoin. Paluuvaunussa kuljettaja kertoi jollekin, että HSL ei ole päivittänyt kilpiä joten ne täytyy itse naputella ja sisänäytössä luki koko ajan: 9 Pasila, ei kuulemma toiminut.
 
Takaisin
Ylös