Jätkäsaaren raitiotie

Ylileveät kadut ovat ikäviä, paras ratkaisu olisi, että joukko- ja kevyellä liikenteellä olisi omat kadut tai reitit eikä vain kaistoja leveillä bulevardeilla.
Olen aivan samaa mieltä. Mutta valitettavasti se on Jätkäsaaren kohdalla nyt myöhäistä. Jätkän suunnittelu on alkanut jo vuosia sitten, jolloin on tehty perusvalinnat. Ei voi aloittaa alusta uudelleen, valitettavasti.

Antero
 
Nyt, kun tämä ylimääräinen taistelu on voitettu, niin pitää sitten valmistautua seuraavaan. Ilmeisesti kevään kuluessa joukkoliikennelautakuntaan tuodaan ensimmäisen vaiheen linjastosuunnitelma. En sitten tiedä, viivyttääkö tuo Kampin linjastoratkaisu sitä (eli riittävätkö resurssit laskea ja tutkia Jätkänkin asioita yhtäaikaa).

Kun on jo päätetty, että joukkoliikenne toteutetaan ns. etupainotteisesti, niin mielestäni tulisi ihan realistisesti pyrkiä siihen, että kun Crusellinsilta 2009 avataan liikenteelle, niin samassa yhteydessä linjaa 8 voitaisiin pidentää Saukonpaaden alueelle. Se tarjoaisi kelvon yhteyden metroasemalle alkajaisiksi. Tuo edellyttää tietenkin sitä, että katurakentaminen on v. 2009 edennyt sillä tavalla, että kääntöpaikka voidaan rakentaa, mutta käsittääkseni tuon ei pitäisi olla ongelma.

Seuraava vaihe on sitten varsinainen keskustayhteys, joka pitäisi heti ensi vaiheessa linjata Kampin kautta. Jätkän pääväylistä Tyynenmerenkatu valmistuu ilmeisesti ennen Välimerenkatua, joten Kampin läpi tulevan keskustayhteyden ensi reitti olisi sitten Tyynenmerenkatua pitkin satamaan. Tästähän myös Helsingin satama on esittänyt toiveensa ja valmistautunut maksamaan tilapäisen kääntöpaikan aiheuttamat kustannuksetkin.

Kuutosen pidennys voi tulla ajankohtaiseksi sitten myöhemmin, ensisijaisten yhteyksien toteuduttua.
 
Miksi ei voi aloittaa kuutosen ja kasin pidennyksellä? Molemmilla on kuitenkin jo kiskot melkein Jätkäsaareen. Toki uusien kampin kiskojenkin rakentaminen kannattaa aloittaa, mutta minusta olisi tärkeämpää saada ratikat kulkemaan jo rakennusaikana.

Malli jossa on joukkoliikenne on valmiina samaan aikaan asuntojen kanssa ei ole vielä riittävän syvään juurtunut.
 
Miksi ei voi aloittaa kuutosen ja kasin pidennyksellä? Molemmilla on kuitenkin jo kiskot melkein Jätkäsaareen. Toki uusien kampin kiskojenkin rakentaminen kannattaa aloittaa, mutta minusta olisi tärkeämpää saada ratikat kulkemaan jo rakennusaikana.

Malli jossa on joukkoliikenne on valmiina samaan aikaan asuntojen kanssa ei ole vielä riittävän syvään juurtunut.

Ollaan ihan samoilla linjoilla! Siis: ensin kasin pidennys, se on nimittäin mahdollista saada liikenteeseen jo 2009.

Mutta sitten tuo seuraava vaihe on kiinni lähinnä siitä, millä tahdilla Tyynenmerenkadulle voidaan rakentaa kiskoja. Se, kulkeeko niitä kiskoja linja 6 vai Kampin kautta tuleva linja, ei vaikuta aikatauluun. Kampin kautta kulkeva rata voidaan tehdä vaikka "huomenna" odottamaan Tyynenmeren valmistumista. Kyse onkin vaan siitä, kumpi palvelee paremmin, 6:n pidennys vai Kampin läpi kulkeva linja. Molemmat voidaan toteuttaa yhtä nopeasti, kuten kuukankokin totesi.

KSV on valmistautunut siihen, että Kampin läpi tuleva rata rakennetaan jo ensi vaiheessa, kesäkuussa julkaistun kartan mukaan rakennustyöt alkaisivat vuonna 2009. Se vaan edellyttää vielä sitä, että HKL-Suy saadaan jollain taikatempulla Kampin radan taakse. Jos ei taioista ole apua, niin sitten jlk näyttänee kaapin paikan ;)
 
Mr D, uteliaisuuteni heräsi, kiitos mielenkiintoisesta tiedosta, mutta missä tällainen ksv:n kartta oli. 2009 on jo aika nopeasti ja tuntuu lähes "uskomattomalta", että Kampin rata toteutuisi niin pian. Itken jo nyt kyyneleet sille, että Kampin liikennekaaos tulee jatkumaan ja voin kuvitella millainen sotku on UKK-Fredan risteys, puhumattakaan Ruoholahdenkadun ja Lapinlahdenkadun tai Malminrinteen työmaista...
 
Mr D, uteliaisuuteni heräsi, kiitos mielenkiintoisesta tiedosta, mutta missä tällainen ksv:n kartta oli. 2009 on jo aika nopeasti ja tuntuu lähes "uskomattomalta", että Kampin rata toteutuisi niin pian.

Kuukanko antoikin jo linkin. Kartta on KSV:ssä tehty ja on kslk:n hyväksymä. Mutta ilman HKL:n tukea ei radat tietenkään toteudu.

En mäkään ihan uskalla uskoa siihen, että se Malminrinteen-Ruoholahdenkadun rata saataisiin tehtyä jo 2009. Mutta ei se toisaalta mahdotontakaan ole. Sen tiedän, että painostusta tähän kyllä on ollut kaupungin sisällä sekä ksv:ssä että korkeammallakin taholla. Samoin ainakin osa jl-lautakunnan jäsenistä on sitä mieltä, että tuo rata pitää tehdä heti alkuvaiheessa.
 
Eipähän tuo edes katuja tarvitse.

Totta! Pohjustustyöt nyt kuitenkin, ja tuolla alueella varmaan maa-aineksen puhdistustyöt, on tehtävä. Crusellinsillan piti muuten olla valmis jo vuonna 2004, ja jo silloin oli tarkoitus johtaa kasi sinne heti sillan valmistuttua liityntäyhteydeksi Jätkän nykyiselle asutukselle.
 
Totta! Pohjustustyöt nyt kuitenkin, ja tuolla alueella varmaan maa-aineksen puhdistustyöt, on tehtävä.
Toki näin. Mutta eipä tarvitsisi heti uutta asfalttia rikkoa. Sellainenhan menee kuitenkin raitiotien rakentamisen "kalleuden" piikkiin.
 
Toki näin. Mutta eipä tarvitsisi heti uutta asfalttia rikkoa. Sellainenhan menee kuitenkin raitiotien rakentamisen "kalleuden" piikkiin.

Niinpä!

Jos kasin pidennys halutaan saada liikenteeseen 2009, niin voisi ja pitäisi "nyt jo" aloittaa töiden valmistelu. Syksyllä 2008 voisi aloittaa jo Länsisatamankadun rakennustyötkin. Sinnehän on ratikkaa suunniteltu alusta alkaen eli se lienee piirustuksissakin olemassa. Sillalla kiskot varmaan on valmiina elementteinä kun silta rakennetaan. Puuttuu enää silmukka.

Nuo vielä rakentamattomien katujen osuudet pitäisikin tehdä niin että ensin tehdään ne pohja- ja puhdistustyöt, sitten vedetään kiskot ja lopuksi päällystetään ja avataan katu liikenteelle. Eli tavallaan kaikki kerralla yhtenä rakennushankkeena. Olen ymmärtänyt, että niin olisi tarkoituskin tehdä, siis KSV:n tarkoitus. Saapa vaan nähdä pysyykö HKL vauhdissa perässä.

Olettaisin, että kasin pidennyksen perustamissuunnitelma pitäisi tuoda lautakuntaan aika aikaisin keväällä, jotta valtuusto ehtii hyväksyä sen ennen kesää. Sitten jää syksy aikaa katusuunnitelmille ja HKR:n töiden aikataulutukselle.

Liikenteen avaus voisi olla sitten sillan vihkiäispäivänä. Se ei olisi edes etupainotteista, kun tuolla Jätkässä on jo nyt asutusta, joka hyötyisi ratikasta paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ei voi aloittaa kuutosen ja kasin pidennyksellä? Molemmilla on kuitenkin jo kiskot melkein Jätkäsaareen.

Vielä perustelu tähän: liikennöintikulut.

Kutonen on pitkä linja, joka on jo nyt aika kuormittunut Bulevardilla. Jos sitä pidennetään Jätkäsaareen ja se hitaudestaan huolimatta kerää matkustajia, niin nykyinen vuorotiheys ei riitä elleivät vaunut pitene. Se johtaa siihen, että vuoromäärää pitää kasvattaa, mikä maksaa aikalailla. Yksi ruuhkavuoro pyöreästi 100 000 e/v ja kokopäivävuoro 300 000 e/v. Varovasti arvioiden pitkälle kutoselle tarvittaisiin ainakin kaksi vaunua lisää, jos vuoroväli haluttaisiin tihentää 7:stä 6:een minuuttiin. Jos ajatellaan, että tuohon riittäisi yksi ruuhka- ja yksi vakiovuoro, niin 400 000 e/v.

(Voidaan toki ajatella myös tukilinjaa 6B, Jätkä-Hakaniemi tms. Mutta HKL kyllä nopeasti kertoisi, että se lisää linjaston sekavuutta ja vaikeuttaa pää- ja tukilinjan tahdistamista jne jne miksi se ei ole hyvä asia ;) )

Sen sijaan ysin kohdalla tilanne on aika lailla erilainen. Tällä hetkellä (tai siis vuonna 2008) osuus Kaivokadulta Kirralle on niin uskomattoman hidas, että KSV:ssä on arvioitu (HKL-RL:n antamien tietojen pohjalta) että ysi voidaan Kirran sijaan ajaa samalla vuoromäärällä ja vuorovälillä Kampin läpi ja satamaan asti. Tässä mallissa siis ainoat lisäliikennöintikulut tulevat kympin pidentämisestä Kirralle (100 000 e eli sama summa jonka HKL arvioi säästävänsä kun kymppi ensi vuonna lyhenee ja yhdestä ruuhkavuorosta päästään eroon).

Siis malli 6 vs 9 lisää liikennöintikuluja nykyisestä 400 000 vs 100 000 e / vuosi.

Pitäisi tietää, minkä hintaiseksi tuo Malminrinne-Ruoholahdenkatu -rataosuus on arvioitu, mutta jos se maksaa vaikkapa 4 Me, niin koko investointi on maksettu 13 vuodessa. Ratahan on paljon pitkäikäisempi, eli säästömielessä kannattaa siis ajaa ysillä eikä kutosella.

Kaiken lisäksi Kampin rata tarjoaa paljon paremman palvelun, mikä lisää joukkoliikenteen käyttöä ja näkyy kasvaneina lipputuloina. Niin ollen tuo 13 vuottakin on yläkanttiin.

Sitä tulee helposti ajatelleeksi juuri noin, että kun se kutonen jo melkein on siellä Jätkässä, niin päästään helpolla pidentämällä sitä. Mutta siihen halpaan en soisi HKL:n ja Jlk:n sortuvan, sillä niin helpolla tuosta ei todellakaan päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vihreätä halutaan, koko ratikkaraiteen voi tehdä viheralueeksi kadun keskellä. Onhan meillä ratikka viheralueella jo monessa paikassa, joskaan meillä ei vielä missään ole rataa tehty Keski-Euroopassa yleisenä nurmiratana.
Näinkin voi tehdä kivikaupungissa nykyaikana. Teneriffa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös