Sivu 10 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 67891011121314203050 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 136-150/1001

Viestiketju: Jätkäsaaren raitiotie

  1. #136
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Käsitykseni mukaan Jätkä on jo "pihvi" ja vaihtoehtoja ovat 2 ja 2S ja asiastahan on jo sekä kaupunkisuunnittelulautakunnan ja joukkoliikennelautakunnan päätökset.
    Näinhän se pitäisikin olla ja virallisesti onkin. Pahat kielet HKL:n sisältä vaan kertovat toista. Ja kun tätä ketjua selailee taaksepäin, niin jlk:n jäsen Haltia itsekin epäilee lautakuntansa päätöksen toteutumista. Valta pyrkii luisumaan vähän vääriin käsiin. Mutta odotamme ja teemme parhaamme sen eteen, että Kampin rata saadaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Asun itse Bulevardilla, ja sanoisin, että se ei ole kovin kuormittunut ratikka.
    Tuo on mielenkiintoista. Nimenomaan iltaruuhka, joka on ratikkaliikenteen kannalta kuormittunein, olisi mielenkiintoinen. Jos sulla on tilaisuus seurata tilannetta muutamana arki-iltana niin olisi kiva kuulla miltä siellä näyttää iltaruuhkassa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    En silti usko, että moni Jätkäläinen kutosta käyttää, vaan ysiä ja metroa.
    Niinpä. Siksi se kutonen onkin turhaa rahankäyttöä ja pitäisi pistää paukut nimenomaan ysiin. Voihan kutosenkin toki pidentää, jos "maksajalla" on niin paljon rahaa...

  2. #137
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Olen ollut yhteydessä suy:hin. Eivät ole minulle vastustaneet ainakaan Jätkän ratikoita, mutta totesivat viestissään, että maksajan näkökulma on eri kuin sellaisen joka katsoo asiaa ulkopuolelta.
    Maksajan olisi myös hyväksi olla perillä siitä, miten kustannukset muodostuvat. Jos maksajan näkökulmaa noudatettaisiin loogisesti ja oikein, raitiovaunuja olisi ajettu jo vuosia kaksinajossa ja Variot hankittu edes normaalipituisina, ei erityisesti Helsinkiä varten lyhennettyinä. Eikä myöskään esitettäisi metroa rakennettavaksi sellaisilla matkustajamäärillä, jotka hoidetaan taloudellisimmin raitiotiellä.

    Tosiasiassa raitioliikenne on halvempaa kuin bussit. Siksi raitioteitä rakennetaan runsaasti sekä laajennuksina että uusina järjestelminä. Tätä ei vain meillä uskota periaatesyistä.

    Tilastot saadaan täällä näyttämään muuta mm. sekoittamalla busseissa keskusta- ja esikaupunkilinjojen kustannukset, unohtamalla osa kustannuksista ja pitämällä raitioliikenne toiminnallisesti 1950-luvun tasolla. Jos bussiliikenteeseenkin hankittaisiin edelleen 1950-luvun tapaan noin 10-metrisiä busseja, joiden pituudesta 1,5 metriä menee kuljettajalle ja moottorille, ja jäljelle jää 20 istuma ja 30 seisomapaikkaa, niin kuljettajakulut kasvaisivat liki tuplaksi ja bussiliikenteen kokonaiskulut kolmanneksen. Juuri tällä tavoin toimitaan nyt raitioliikenteessä.

    Antero

  3. #138

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Olen ollut yhteydessä suy:hin. Eivät ole minulle vastustaneet ainakaan Jätkän ratikoita, mutta totesivat viestissään, että maksajan näkökulma on eri kuin sellaisen joka katsoo asiaa ulkopuolelta. heidän mukaansa jätkän rata on ollut alunperinkin kuvioissa mukana.
    Kiitos tiedosta. Minulle on muodustunut semmoinen kuva että Suy tuijottaa vain ja ainoastaan operointikustannuksia, ja lipputulot sekä rakennuskustannukset ovat jonkun muun päänsärky. Selittäisi aika paljon asioita.

  4. #139
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    En tosiaan itse tiedä näistä HKL:N pahoista kielistä ja mitä ne sanovat, harmi että ehdin deletoida jo HKL.ltä saamani e-mail-vastauksen. Siinä kuitenkin sävy oli muistaakseni aika asiallinen ja kyse oli enemmänkin siitä, että kuka maksaa ja mitä maksaa ja mikä on tarkoituksenmukaista. Tavallaan olisi nurinkurista, jos HKL vastustaisi raitioliikennettä itse, onhan sekin toki mahdollista. Salaliittoteorioita tai ei, luulenpa, että kyseessä on perinteinen kululeikkausasia, kuten muillakin hallinnonaloilla. Esittelijällä on aina "hyvät" perusteet.

  5. #140
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    En tosiaan itse tiedä näistä HKL:N pahoista kielistä ja mitä ne sanovat, harmi että ehdin deletoida jo HKL.ltä saamani e-mail-vastauksen.
    Jos tuntisimme henkilökohtaisesti, niin voisin kertoa sinulle kasvotusten enemmän. Näitä asioita on vähän hankala puida julkisella internetfoorumilla. Mutta uskon kyllä, että ihan varmasti olet saanut asiallisen ja myötäilevän vastauksen – eihän muu ole mahdollistakaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Tavallaan olisi nurinkurista, jos HKL vastustaisi raitioliikennettä itse, onhan sekin toki mahdollista. Salaliittoteorioita tai ei...
    Ei siihen salaliittoteorioita tarvita, vaan muutama avainasemassa oleva tuttu HKL:ssä, jotka kertovat niin kuin asia on.

  6. #141
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Hieman "lunta tupaan" Jätkäsaaren raitioteiden kehittämisestä, hitaasti näyttäisi etenevän. Huonosti toimivilla bussilinjoilla h15 ja h15A halutaan HKL-SUY:ssä jatkaa edelleen. Olen pistänyt usein merkille ko. toimiston liikennesuunnitelijan ratikkavastaisuuden tai ainakin nihkeän suhtautumisen niiden kehittämiselle.

    Joukkoliikennelautakunnan esityslista 14.2
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.02.2008 kello 19:28. Syy: lisätty skandit
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #142
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Se 14.2. Jätkän esityslista oli täynnä kaikenlaista roskaa, ihan absurdejakin juttuja. Kun se on vasta infoasiana, ja kun eka vaihe on ihan OK, eli kasi "heti" Saukonpaateen, niin en viitsinyt ainakaan itse olla siitä sen enempää huolissani.

    En usko, että jlk nielee esitettyjä satamaratikan vastaisia perusteluja. Samoin Tyynenmerenkadun aikataulu menee varmaan vielä uusiksi. Jlk:han ei ole ainakaan virallista tietä tietoinen sataman kannasta koko asiaan. Satamallahan on paljonkin sanottavaa tuohon.

    Toinen juttu, joka vielä on HKL:ssä laskettava, on se, miten kalliiksi tuo kutosen pidennys oikeasti tulee, kun liikennöintikulut karkaavat pilviin. Käytännössä näyttää siltä, että Kampin läpi tuleva rata tulee HKL:lle edullisemmaksi kuin kutosen pidennys, sillä investoinnin kuoletus on pienempi kuin vuosittainen liikennöintikulujen lisäys kutosella. Onhan toi tietysti jo laskettukin, mutta siitä ei ole kerrottu lautakunnalle mitään.
    Viimeisin muokkaaja 339-DF; 14.02.2008 kello 20:28. Syy: tarkennettu viestiä

  8. #143
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Mutta eikö olisi tärkeintä saada sekä X (9?), 8 ja 6 alueelle. Minusta on ainakin hyvä, että Bulelta/Rööperistä syntyy yhteys suoraan Jätkään. Uskon, että Jätkästä puistoineen ja rapattuine taloineen tuleen oikein tyylikäs uusi kaupunginosa Stadille. Jätkän aloistusasemakaavakin on mielenkiintoinen
    www.hel.fi/ksv

  9. #144
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Mutta eikö olisi tärkeintä saada sekä X (9?), 8 ja 6 alueelle.
    Toki. Ja tärkeysjärjestys on juurikin tuo mainitsemasi. Aikataulullisesti varmaan 8 toteutuu ensin, mutta X on keskeisin yhteys. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että 6 pidennetään Jätkään, mutta se on toissijainen keskustayhteys, joka voidaan mielestäni tehdä sitten, kun rahaa ja aikaa on.

  10. #145
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Hiukan off-topicia, mutta liittyy kuitenkin asiaan:
    http://www.hel2.fi/paatoksenteko/khs...ia2_liite5.pdf

    Ensi vuodelle Jätkän purkutöihin on jo 5milj euroa luvassa ja tällekin vuodelle jo 650 000. Tämä on hyvä homma, sillä se takaa myös raitioteiden tulon alueelle suunnitellusti.

  11. #146
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Onko tietoa, mikä ratikka tulee ekana Jätkäsaareen?
    Suunnitelmathan olivat vhto2 tai 2s. Mielestäni kasin voisi jatkaa Crusellia pitkin Jätkään, rakentaa Kalevankadulta kiskot kutoselle Itämerenkadulle ja siirtää kutosen päättäri Salmisaareen, kasin nykyiselle päättärille.

  12. #147
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Ihan eka ratikka on kasi Crusellinsillan yli Saukonpaateen. Tämä parin pysäkinvälin pidennys on määrä saada käyttöön vuonna 2011.

    Sinänsä koko Jätkäsaaren ratikkaprojekti on aikamoinen soppa. HKL haluaisi väen väkisin viedä saareen käytännössä vain linjojen 6 ja 8 jatkeet ja syöttää ihmisiä Ruohiksen metroasemalle. Sekä joukkoliikennelautakunta että kaupunkisuunnittelulautakunta ovat kuitenkin valinneen vaihtoehdon 2(S) jatkosuunnittelun pohjaksi, mikä ei vastaa HKL:n suunnitteluyksikön tavoitteita.

    Linjan 6 jatke on sekä hidas että epätaloudellinen ja matkustajien kannalta huono vaihtoehto Jätkäsaaren liikenteen hoitamiseksi. HKL-Suy:ssa on tuskin vielä edes laskettu, että linjan vuoroväliä jouduttaisiin Jätkän uusien matkustajien vuoksi tihentämään huomattavasti (koko pitkällä linjalla), joten kalliiksi tulisi.

    Linjan 9 jatko Kampin kautta Jätkään olisi liikennöintikustannuksiltaan huomattavasti edullisempi ja matkustajalle nopeampi. Mutta kun se on HKL:n mielestä päällekkäinen metron kanssa, niin se on siksi huono. Vaikka siitä on kaksi lautakuntaa jo päättänyt.

  13. #148
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Perjantai 12.9.2008 tulee jäämää historiankirjoihin Helsingin historian merkkipaaluna. Nimittäin silloin se Jätkän rakentaminen oikeastaan alkaa:

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135239316774

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Sanomat
    Jätkäsaaren Ruoholahteen yhdistävän sillan rakennustyöt alkavat perjantaina
    Julkaistu: 10:24



    Jätkäsaaren ja Ruoholahden välisen sillan rakentaminen aloittaa uuden Jätkäsaaren asuinalueen rakennustyöt. Noin kymmenen miljoonaa euroa maksavaa Crusellin siltaa aletaan pystyttää tämän viikon perjantaina.

    Vinoköysisilta helpottaa valmistuessaan Jätkäsaaren rakentamisen yhteydessä syntyviä ruuhkia. Tämän vuoksi silta pystytetään ennen varsinaisten rakennustöiden aloittamista. Myöhemmin sillan yli ohjataan kulkemaan raitiovaunulinja 8:n reitti.

    Alueen satamatoiminnat siirtyvät marraskuussa Vuosaareen. Jätkäsaaren varsinainen asuinrakentaminen alkaa ensi vuonna.

    Aloituskortteleiden myötä saaren asuinrakennuskannasta valmistuu heti noin 40 prosenttia.

    Asiasta kertoi kaupunkilehti Vartti keskiviikkona.
    Viimeisin muokkaaja vko; 10.09.2008 kello 18:42. Syy: lainaus korjattu

  14. #149
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Tänään on julkistettu Jätkäsaaren tunnus ja ilme. Päivä on historiallinen Helsingille, sillä alueen rakentaminen käynnistyy. Vaikka tietty hörhöporukka yritti vastustaa Vuosaaren satamaa, on kovin onnellinen asia, että noin 80-90% rekoista menee pois alueelta ja Helsinki pystyy panostamaan paremmin kehitykseensä.

    Asiasta on juttua kaupungin sivuilla. Linkki:http://www.hel.fi/wps/portal/Talousj...oitustilaisuus

    Tässä vielä asiasta pidetty presentaatio: http://www.hel2.fi/taske/ajankohtais...aisuus.ppt.pdf

    Alueen raitiovaunuliikenne on ratkaistu 2-S-vaihtoehdon pohjalta ja pidän ajatusta aika nerokkaana. Siinä kasi menee Salmisaareen kerrassaan upeaan business districtiin, ja ysi kiertää Itämerentorille asti. Ysistä pääsee kivasti siis kanssa tuubiin.Raitiovaunukartta on presentaation sivulla 24!
    Viimeisin muokkaaja Kolli; 12.09.2008 kello 14:27. Syy: Maininta kartasta

  15. #150
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Mitenkähän tuo ysin kääntösilmukka saadaan mahtumaan Ruoholahden metroaseman tienoille?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 18.07.2012, 00:17
  2. Anna nimet Jätkäsaaren raitiovaunupysäkeille!
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 12.09.2011, 23:33
  3. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 07:01
  4. Mikonkadun raitiotie
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 125
    Viimeisin viesti: 02.06.2009, 14:55
  5. Jätkäsaaren joukkoliikennevaihtoehto tulevaisuudessa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 09:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •