Sivu 27 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7172324252627282930313747 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 391-405/1001

Viestiketju: Jätkäsaaren raitiotie

  1. #391

    Liittynyt
    08.04.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    37

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Tämän päivän Hesarissa (29.7.) on juttu Jätkäsaaresta. Poikkeuksellisesti joukkoliikenteeseen liittyvissä kartoissa ja tiedoissa ei ole tällä kertaa kummemmin huomautettavaa.
    Projektinjohtaha Timo Laitisen kommentti Länsisataman rataan liittyen tosin on vähän kummallinen: "Raitiolinjan valmistuminen on viivästynyt, koska yhteys vaatii rakennustöitä myös kaupungin puolella".
    Eli aivan kuin vasta aikataulun laatimisen jälkeen olisi huomattukin, että myös Jätkäsaaren ulkopuolella pitää tehdä töitä että saadaan raitioyhteys keskustaan. Ja käsittääkseni käyttöönottoajankohta on jo melko pitkään ollut elokuu 2012, joten valmistuminen ei ainakaan vielä ole myöhässä. Eikö Raitiossa kerrottu, että hyvällä onnella se olisi mahdollista saada käyttöön jopa etuajassa, eli kesäliikenteen 2012 alusta?

  2. #392
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Virallinen aloitus on "aina" ollut elokuu 2012. Laitinen on kuitenkin omasta näkökulmastaan siinä mielessä oikeassa, että nimenomaan Tasken suunnalta tuli jossain vaiheessa paineita aikaistaa ratikkaa. Asiasta kokoustettiin, mutta kun muuttujia oli niin monta, niin ei se aikaistus ollut kuitenkaan mahdollista, vaikka hyvää tahtoa käsittääkseni löytyi. Oli jäteputkea, sähkönsyöttöasemia jne.

    Kesäkuu 2012 ei näytä sekään enää kovin todennäköiseltä. Ymmärtääkseni (tarkistan tämän ennen seuraavaa Raitiota) kaikki kiskot tulevat jo tämän vuoden puolella maahan, kuten on suunniteltu, mutta uuden sähkönsyöttöaseman valmistumisajankohta on aikaisintaan siellä kesäkuussa 2012. HKL ajaa mielellään koeajoja uudella radalla ennen sen avaamista, joten tässä vaiheessa pitäisin todennäköisimpänä tuota elokuuta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #393

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Onko toteutuksessa harkittu väliaikaisia sähkönsyöttöasemia rahtikontteina?

    Sellaisen voisi sijoittaa vaikka parkkiruutuun, joita matkan varrella riittää. Töpseli vain seinään (esim. ilmajohtona sähkökeskuksesta) ja vaunut liikkuvat. Rakennustöiden edetessä konttia voi siirtää pois alta, ja pysyvän sähkönsyöttöaseman valmistuttua konttia voi käyttää poikkeustilanteissa ja muita laajennuskohteita tukemaan. Konttiin voisi mahtua myös aggregaatti: olisihan se toisaalta aika kamalaa jos Helsingin ratikat kulkisivat dieselillä.

  4. #394

    Liittynyt
    19.06.2011
    Viestejä
    21

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Rakennetaanko Jätkäsaaren raitiotieosuus pikana, eli täysin muusta liikenteestä eristettynä, valoetuuksilla varustettuna tjsp.?

  5. #395
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Deko Näytä viesti
    Rakennetaanko Jätkäsaaren raitiotieosuus pikana, eli täysin muusta liikenteestä eristettynä, valoetuuksilla varustettuna tjsp.?
    Eihän sellaisia "taruolentoja" osata/haluta/voida rakentaa Helsingissä .
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #396

    Liittynyt
    19.06.2011
    Viestejä
    21

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Eihän sellaisia "taruolentoja" osata/haluta/voida rakentaa Helsingissä .
    Mutta kai uusi raitiotie kulkemaan täysin omalla, muusta liikenteestä erotetulla kaistallaan esim. Munkkiniemen tapaan? Ei kai siinä ole järkeä että tarkoituksella rakennettaan etanaratikka muun liikenteen sekaan sekoilemaan?

  7. #397

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Deko Näytä viesti
    Mutta kai uusi raitiotie kulkemaan täysin omalla, muusta liikenteestä erotetulla kaistallaan esim. Munkkiniemen tapaan?
    Jätkäsaaressa taitaa olla omat, kunnolla erotetut kaistat koko matkalla. Kampin ja Ruoholahden välillä tilanne ei ole yhtä hyvä. Ruoholahdenkadulla käydään autokaistalla toiseen suuntaan kuljettaessa, eikä Ruoholahden ja Kampin välillä ole kunnon fyysisiä erotuksia (puita, ruohoa) kaistojen välillä.

  8. #398
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Jätkäsaaressa taitaa olla omat, kunnolla erotetut kaistat koko matkalla.
    Tuo nyt on vähän niin ja näin. Siellä on kyllä omat kaistat. Mutta eivät ne ole mitenkään erityisen kunnolla erotetut. Kaista-alue sinänsä on leveä, sillä keskelle on varattu tilaa jalankulkijoiden keskikorokkeille. Mutta kiskot on sijoitettu aivan kaista-alueen reunoihin, jolloin autokaistan reunassa ajavat/ryhmittyvät raskaat ajoneuvot peileineen ovat ratikan tiellä. Korotukset ovat hyvin maltillisia ja varsinkin Tyynenmerenkadulla kaistan katkovat jatkuvat pikkuisten sivukatujen risteykset. Sivukaduilta ja -kaduille sallitaan kääntyminen joka suuntaan, mikä helsinkiläisessä liikennekulttuurissa merkitsee sitä, että vasemmalle kääntyjät ryhmittyvät ratikkakaistalle odottelemaan kääntymisen edellyttämää koloa autovirrassa. Lisäksi ratikkakaistoilla on tarpeettomia sivuttaissiirtymiä.

    Kokonaisuutena sanoisin, että Jätkäsaaren radat olisi voitu toteuttaa paljon paremmin kuin nyt on tehty. Mutta olisi ne voitu toteuttaa paljon huonomminkin.

    Malminrinteessä ja Ruoholahdenkadulla ratikan sijoituksen eteen on tehty paljon töitä. Paremminkin olisi voinut mennä, mutta olen silti näihin katuihin aika tyytyväinen. Lähtötilanne kun oli suurin piirtein niin, että ratikka vaan kulkee sekakaistalla koko matkan. Nyt on sentään omaa, korotettua kaistaa tärkeimmillä osuuksilla, vaikka ne kaistat kapeita ovatkin. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä käytännössä, miten esimerkiksi kapeat pyöräkaistat yhdessä 3,0-metristen autokaistojen kanssa toimivat ja miten Ruoholahdenkadulla sujuu bussien ja ratikoiden yhteiselo niinikään minimimittaisilla kaistoilla. Paremmat olosuhteet ratikalla kuitenkin tällä tavoin on kuin mitä sekakaistoilla olisi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #399
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Muutama päivä sitten kävelin Sähkötalon ohitse Malminrinnettä, ja nyt jalkakäytävän reunakivilinjaa oli muutettu niin että ne muutamat parkkipaikat, joiden piti tulla Sähkötalon eteen, onkin otettu kokonaan pois. Samalla ajorataa on levennetty ja jalkakäytäväkin on leveämpi kuin mitä se olisi muutoin näiden parkkipaikkojen kohdalla ollut. Mielestäni oiva korjaus tuohon ahtaaseen paikkaan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #400

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Muutama päivä sitten kävelin Sähkötalon ohitse Malminrinnettä, ja nyt jalkakäytävän reunakivilinjaa oli muutettu niin että ne muutamat parkkipaikat, joiden piti tulla Sähkötalon eteen, onkin otettu kokonaan pois. Samalla ajorataa on levennetty ja jalkakäytäväkin on leveämpi kuin mitä se olisi muutoin näiden parkkipaikkojen kohdalla ollut. Mielestäni oiva korjaus tuohon ahtaaseen paikkaan.
    Tuo oli se alkuperäinen suunnitelma, johon sitten "joku" vaati ne parkkipaikat.

  11. #401
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Jätkäsaaren raitiotien toteutuksesta ei voi sanoa muuta hyvää kuin, että rata ei ole sekakaistaa koko matkan. Siihen se hyvä jääkin. On vuosisadan munaus, että Jätkäsaaren radat tehtiin "perinteiseen" surkeaan á la Helsinki -tyyliin. Mahdollisuudet olisi ollut toteuttaa vaikka minkälaista huipputason modernia raitiotietä ja siihen tukeutuvaa laadukasta kaupunkirakennetta. Onneksi kuitenki päädyttiin turvallisesti toteuttamaan museorataa autokaupunkiin. Kun kuuntelee tarkaan, kuulee idiotismin vuoksi hukkaan valuvan rahan kilinän.

    Jotenkin vielä voi käsittää, että Ruoholahdenkatu ei ollut helpoin kohde sovittaa raitiotie, mutta nykyinen toteutus ei lupaa muuta kuin häiriöaltista liikennettä. Näin talviaikaan lumi paljastaa hyvin ajolinjat. Siten näkee hyvin, kuinka autoliikenne on käyttänyt jo koko talven, ja käyttää edelleen sujuvasti raitiovaunukaistaa oman kaistan "jatkona". Osasyy on tietysti valmiiksi kapealla kaistalla, mutta pääsyy on on pysäköityjen autojen ja niiden ympärille kertyneiden lumimassojen luoma oleellinen kaistan kavennus. Eikä asiaa auta ala-arvoinen katujen kunnossapito. Jos halutaan, että raitioliikenne sujuu Ruoholahdenkadulla edes jotenkin tulevana talvena, on pyhät parkkiruudut poistettava Abrahaminkadun ja Albertinkadun väliltä. Se ei tietenkään ole mahdollista.

    Muodostuu mielenkiintoinen pattitilanne, kun raitiovaunun edessä on jokin ajoneuvo raitiovaunukaistan puolella silloin, kun liikennevalot pysäyttävät Ruoholahdenkadulta tulevan autojonon keskustan suuntaan menevän raitiovaunun vuoksi. Autojono pysähtyy valojen vuoksi, ja raitiovaunu jää jumiin autojonon takia, oman valovaiheensa vuoksi.

    "Raitiovaunukaista"
    Nimi: 513_a.JPG
Katselukertoja: 686
Koko: 101,6 KBNimi: 537_a.JPG
Katselukertoja: 659
Koko: 119,3 KB

    Leveät ajoneuvot sekä osa henkilöaustoistakin ajaa vapaalla tyylillä.
    Nimi: 173_a.JPG
Katselukertoja: 665
Koko: 94,3 KB

    Mielenkiinnolla odotan Kamppiin menevien bussien ja Länsiterminaaliin menevien ratikoiden peilien kohtaamisia.
    Nimi: 196_a.JPG
Katselukertoja: 662
Koko: 108,8 KB

    Tyhmempi luulisi, että Kamppi-Itämerenkatu -rataosuus kannattaisi saada liikennöitävään kuntoon mahdollisimman nopeasti, jotta ehdittäisiin saada varoitusvalot toimimaan mahdollisimman hyvin. Valitettavasti aiempien uusien osuuksien koeajoissa ei ole ollut liiemmin kehumista. Esimerkiksi kasin jatkaessa Saukonpaateen, huomattiin vasta ensimmäisen vakioliikenteen vuoron yrittäessä kääntyä Länsisatamankadulle, että oho, liikennevalot eivät suostu antamaan ollenkaan nuolta Länsisatamankadulle. Mielenkiinnolla odotan kuinka käy Ruoholahdenkadulla.
    Näin se nyt vaan menee

  12. #402

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Jos halutaan, että raitioliikenne sujuu Ruoholahdenkadulla edes jotenkin tulevana talvena, on pyhät parkkiruudut poistettava Abrahaminkadun ja Albertinkadun väliltä. Se ei tietenkään ole mahdollista.
    Saattaa ollakin. Liikennesuunnittelupäällikkö vaihtui juuri. Edellisen suurin saavutus oli asukaspysäköinti, ja uudella on taista HSL:ssä ja HKL:ssä.

    Munkkivuoressa kokeillaan ensiviikosta alkaen vuoropysäköintiä, jota ei KSV:ssä ennen ole hyväksytty. Samaan tapaan saattaa parkkipolitiikka väistyä muuallakin järjen tieltä. Ainakin jos asiat jaksetaan esittää havainnollisesti ja tarkasti. Uskon, että foorumin joukkoliikennesuunnittelijat edistävät kyllä tätäkin asiaa viraston sisällä. Ja jos ei edisty, niin sitten täytyy kehittää vähän kansalaismielipidettä.

  13. #403

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Munkkivuoressa kokeillaan ensiviikosta alkaen vuoropysäköintiä, jota ei KSV:ssä ennen ole hyväksytty.
    Wow. En olekaan "luonnossa" niitä I- ja II-merkkejä missään nähnyt. Onko niitä edes missään Suomessa (tai ollut)?

  14. #404

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Wow. En olekaan "luonnossa" niitä I- ja II-merkkejä missään nähnyt. Onko niitä edes missään Suomessa (tai ollut)?
    Miksei olisi? Joensuun ruutukaava-alueen kaduista hyvinkin puolella on vuoropysäköintiä. Ja täällä Tampereellakin ainakin Hervannassa on tällaisia. Kuopioon ne tulivat aivan vähän aikaa sitten. Varmaan on muuallakin, mulle oli paremminkin yllätys, että Helsingissä sitä ei käytetä missään. Vuoropysäköinti on kuitenkin vallan toimiva ratkaisu tietyissä tilanteissa, vaikka silloin kun halutaan kieltää pitkäaikainen pysäköinti, mutta ei ole tarvetta sen kummempaan rajoittamiseen. Ja talvikunnossapitokin helpottuu.
    Ville

  15. #405

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Liikennesuunnittelupäällikkö vaihtui juuri.
    KSV julkaisi nyt oikein haastattelun. Jännä huomio on tuo yhteiskunnan siirtyminen tuotekeskeisestä palvelukeskeiseen. Se todella saattaa vaikuttaa lopulta myös autoiluun ja autonomistukseen. Auton omistamisesta tulee köyhälistön tuote, kun taas varakkaammilla on varaa hankkia kuljetuspalveluja ja keskittyä olennaiseen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 18.07.2012, 00:17
  2. Anna nimet Jätkäsaaren raitiovaunupysäkeille!
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 12.09.2011, 23:33
  3. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 07:01
  4. Mikonkadun raitiotie
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 125
    Viimeisin viesti: 02.06.2009, 14:55
  5. Jätkäsaaren joukkoliikennevaihtoehto tulevaisuudessa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 09:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •