Jätkäsaaren raitiotie

Rautatieasemalla ei ole automaattia, tuskin tuleekaan.

Tämä on kyllä tätä arktisen havumetsävyöhykkeen logiikkaa säkenöivimmillään. Länsiterminaaliin voidaan asentaa automaatti, mutta rautatieasemalle ei, koska lippujärjestelmä kahden vuoden päästä.
 
Eipä siinä R.aseman pysäkillä ole kyllä kuskilla muutenkaan aikaa jäädä lippuja myymään koska takana on hyvin äkkiä 2-3 vaunua jonossa ja Kaivokadun välityskyky nyt on mitä on. Tässä yhtenä päivänä nousin 3T:n ratikkaan aseman pysäkiltä, suunta Kamppiin, yksi matkustaja jäi ostamaan lippua osittain ovien eteen, kuski pyysi matkustajaa siirtymään eteenpäin jotta ovet saatiin kiinni ja vaunu pääsi liikkeelle. Lipun kuski myi vasta tultaessa Mannerheimintien risteyksen valoihin koska ei voinut sitä ennen keskittyä sekä lipunmyyntiin että valoihin ja muuhun liikenteeseen, mm. jalankulkijat jotka hyppivät tuossa kohtaa mistä sattuu ja varoituskelloa saa soittaa alvariinsa! Saapa nähdä miten tuo homma tulee toimimaan kun lipunostajia on jonoksi asti ja liikkeelle pitäisi päästä suht äkkiä.

---------- Viesti lisätty kello 20:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:11 ----------

koska lippujärjestelmä kahden vuoden päästä.

Taitaa se uusi lippujärjestelmä toteutua vasta neljän vuoden päästä 2016..
 
Taitaa se uusi lippujärjestelmä toteutua vasta neljän vuoden päästä 2016..

2015 sen on virallisesti luvattu valmistuvan. Mutta järjestelmän toimittajaksihan on valittu Tieto, joten joidenkin vuosien viivytykseen on varauduttava. Itse arvelisin vuodeksi 2018. Jos oikein hyvä tsägä käy, lippujärjestelmä ehtii juuri ja juuri käyttöön vuoden 2016 puolella, mutta huonommalla tsägällä se venyy kultaiselle 20-luvulle.

Aikataulunmukaiseen käyttöönottoon en oikeastaan usko.
 
Kuski pyysi matkustajaa siirtymään eteenpäin jotta ovet saatiin kiinni ja vaunu pääsi liikkeelle. Lipun kuski myi vasta tultaessa Mannerheimintien risteyksen valoihin koska ei voinut sitä ennen keskittyä sekä lipunmyyntiin että valoihin ja muuhun liikenteeseen, mm. jalankulkijat jotka hyppivät tuossa kohtaa mistä sattuu ja varoituskelloa saa soittaa alvariinsa! Saapa nähdä miten tuo homma tulee toimimaan kun lipunostajia on jonoksi asti ja liikkeelle pitäisi päästä suht äkkiä.

Turhaa höntsimistä sanon minä. Kuski pilaa päivänsä ja mahdollisesti vielä asiakkaankin päivän tuollaisella kiirehtimisellä. Kyllä minulla on aina ollut aikaa myydä liput rauhassa pysäkillä. Ruokis saattaa joskus siirtyä tai kahvitauko lyhentyä, mutta ei mikään tauko riitä palautumiseen, jos kaahaa tukka putkella. Eikä lippuautomaattien saaminenkaan sillä ainakaan nopeudu.
 
Mun mielestä isoimmilla pysäkeillä voisi olla ihan laiturilla joku HSL:n kiska josta saa lippuja ja neuvontaa. Sanotaan nyt vaikka Pasilan asema, Kaivokatu ja Hakaniemi.
 
Mun mielestä isoimmilla pysäkeillä voisi olla ihan laiturilla joku HSL:n kiska josta saa lippuja ja neuvontaa. Sanotaan nyt vaikka Pasilan asema, Kaivokatu ja Hakaniemi.

Myöskin rahastajat kolmosen vaunuissa todennäköisesti olisivat tuottavia, vapauttaen kuljettajan ajamaan.
 
Tämä on kyllä tätä arktisen havumetsävyöhykkeen logiikkaa säkenöivimmillään. Länsiterminaaliin voidaan asentaa automaatti, mutta rautatieasemalle ei, koska lippujärjestelmä kahden vuoden päästä.
Mutta onhan siellä automaatti - kaksi kerrosta alempana! :lol:
 
Mutta onhan siellä automaatti

Monilippuautomaatteja on

metroasemien sisäänkäynneillä
Helsinki - Vantaan lentoasemalla
Elielinaukiolla
Lasipalatsissa
Kauppatorilla
Katajanokalla
Länsiterminaalissa
Olympiaterminaalissa
Kampin terminaalissa
Messukeskuksessa Pasilassa
Suomenlinnassa
Tapiolassa
Westendin asemalla
kauppakeskus Lippulaivassa
Tikkurilan bussiterminaalissa
Hakunilassa

Kuinka paljon matkustajat käyttävät lippuautomaatteja nykyään Katajanokalla ja muissa terminaaleissa.
Ovatko automaatit näkyvillä paikoilla?
 
Länsiterminaalin lippuautomaatti on kerrankin osattu sijoittaa näkyvälle paikalle päätepysäkkitasanteen keskelle heti terminaalin uloskäynnin kohdalle. Yleensähän nämä lippuautomaatit on piilotettu mitä kummallisimpiin nurkkauksiin mahdollisimman kauas itse pysäkistä.
 
Ehkä parhaiten on onnistuttu piilottamaan Messukeskuksen automaatti. Suunnittelijan kieroa huumoriako? Kuinka moni foorumilaisista muuten tietää, mistä se löytyy? Ja olisipa kiva saada tietää, kuinka suuri sen masiinan vuosimyynti on. ;)
 
Ehkä parhaiten on onnistuttu piilottamaan Messukeskuksen automaatti. Suunnittelijan kieroa huumoriako? Kuinka moni foorumilaisista muuten tietää, mistä se löytyy? Ja olisipa kiva saada tietää, kuinka suuri sen masiinan vuosimyynti on. ;)

Muistaakseni jossain koulutuksessa oli puhetta juurikin noista messukeskuksen automaateista joiden sijaintia en tiedä, mutta hsl:n edustaja sanoi niitä olevan siellä kolme! Niistä yksi piti siirtyä kamppiin nyt syksyksi, kun yölinjat lähtevät Espoon terminaalista, eikä terminaaliin pääse ilman lippua. Ihmeteltiin sitten että miksi pitää siirtää, kun luulisi niitä kaupastakin löytyvän, niin edustaja sanoi samanlaisten automaattien valmistuksen päättyneen ja uusia saadaan vasta lippu-uudistuksen mukana :D
 
Hmm, missäköhän ne muut sitten ovat? Itse tiedä kyllä sen ratikkapysäkkiä lähinnä olevan sijainnin (minusta piilotettujen automaattien sarjassa voiton kyllä vie Katajanokan terminaali), mutta oliko niitä vielä muuallakin?
 
Ihmeteltiin sitten että miksi pitää siirtää, kun luulisi niitä kaupastakin löytyvän, niin edustaja sanoi samanlaisten automaattien valmistuksen päättyneen ja uusia saadaan vasta lippu-uudistuksen mukana :D

Näiden selitysten hupiarvo vaan kasvaa kasvamistaan! Esim. Tukholmassa ja Lontoossa samanlainen vehje, joka stadissa myy parkkilippuja, kykenee myymään kertalippuja bussipysäkeillä. Mikähän juuri Helsingissä on niin monimutkaista, että täällä on myytävä kertalippu juuri tieynlaisesta vekottimesta, joita tietenkään ei kukaan enää valmista? Onkohan noilla hifistely-monilippu-multilaitteilla koskaan muita asiakkaita ollutkaan kuin HKL ja YTV?

Mäkään en ole onnistunut löytämään Messukeskuksen läheisyydestä kuin yhden automaatin, senkin vasta seikkaperäisen sijaintikuvauksen saatuani. Kannattaiskohan julkaista aarrekartta, jossa on rastilla merkitty automaattien paikat ja pääkallolla pysäkki? Pääkalloa kannattaa varoa, sieltä niitä lippuja ei ainakaan saa! ;)
 
Näiden selitysten hupiarvo vaan kasvaa kasvamistaan! Esim. Tukholmassa ja Lontoossa samanlainen vehje, joka stadissa myy parkkilippuja, kykenee myymään kertalippuja bussipysäkeillä. Mikähän juuri Helsingissä on niin monimutkaista, että täällä on myytävä kertalippu juuri tieynlaisesta vekottimesta, joita tietenkään ei kukaan enää valmista? Onkohan noilla hifistely-monilippu-multilaitteilla koskaan muita asiakkaita ollutkaan kuin HKL ja YTV?

Mäkään en ole onnistunut löytämään Messukeskuksen läheisyydestä kuin yhden automaatin, senkin vasta seikkaperäisen sijaintikuvauksen saatuani. Kannattaiskohan julkaista aarrekartta, jossa on rastilla merkitty automaattien paikat ja pääkallolla pysäkki? Pääkalloa kannattaa varoa, sieltä niitä lippuja ei ainakaan saa! ;)

Voi kyllä olla että tuo kolme automaattia on "legendaa", eli muistan sen väärin mutta sen muistan varmana, että messukeskuksen automaatti muuttaa kamppiin :D Sekoitin määrät varmaan niin, että kampista löytyy sitten syksyllä kolme automaattia?

katajanokalla automaatti on tosiaan aika huvittavassa paikassa, ja Westendinasemallakin se on kätevästi taksitolpalla ;)

Tallinnassakin on kioskeista saatavat liput aikalähellä lasten arpajaislipun näköisiä, ja hyvin toimii :)
 
Viimeksi muokattu:
Katajanokalla tulee ainakin ruotsinlaivan saapuessa myytyä lippuja semmoinen 7-10 minuuttia, päättäritasauksen pituuden ollessa yleensä kahdeksan minuuttia. Automaatin käyttöasteesta en pysty sanomaan, mutta ehkä 30% matkustajista nousee suoraan vaunuun ja loput ostavat lipun kuljettajalta. Olympiaterminaalilla lipunmyyntiin menee huomattavasti vähemmän aikaa, 3-6 minuuttia yleensä.
 
Takaisin
Ylös